En gammel IT-konsulent krysser sine spor, hva skal jeg velge som løsning?

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Har observert at det står 2011 på kalenderen og føler vel med dette at tiden er inne for å teste ut streaming av lyd via en eller annen mediaserver. Kanskje ikke første mann gjennom bresjen, men brente med grundig på Laserdisk på 80 tallet så jeg har blitt litt laidback forhold til ny teknologi etter dette :)
På forumet her er det jo masse eminent kunnskap rundt emnet så jeg drister meg til å stille noen spørsmål, selv om noen sikkert er besvart i x antall tråder tidligere….

Dagens situasjon:
Har en Meridian 808.2i cd spiller med innebygd pre. Denne kan prosessere opp til 24/96 og har inngang for både digital coax og optisk signal m.m.. Tanken er å starte med denne og eventuelt om det føles riktig gå over på separat DAC slik som DCS eller lignende i neste byggetrinn.
Forsterking i dag er en Chapter Audio S-400 stereo effekt og lyden kommer ut av et par Monitor Audio PL-300.
Målsetning:
Få erfaring streaming av lyd. Ønsker å kunne benytte meg av Wimp og Sportify, samt HI-RES lyd filer. På lengre sikt rippe hele CD samling og fase ut CD som avspillingsmedium. Viktig at løsningen lydmessig ikke forringes i forhold til hva jeg har i dag.
Jeg har vurdert 3 forskjellige utgangspunkt:
1. PC Laptop med USB til SP/DIF konverter. Har kikket på kandidater slik som den nye April Audio Stello U3, Audiophilleo 1, e.l.
Fordel med dette: Har allerede 3-4 bærbare maskiner.

2. LT Squeezebox touch eller duet. Litt skeptisk til dette da det synes ut i fra andre diskusjoner her å være lydmessig underlegent MAC og PC avspilling.

3. Mini Mac i første omgang direkte til DAC via digital coax, men som videre forbedring kanskje også via Firewire til Weiss INT202. Om jeg går for denne løsningen vil det være tilstrekkelig med basismodellen med 2,3 GHz prosessor eller må det mer kraft til for å prosessere filene?

Har også en NAS server på 1TB jeg kan benytte til musikkfiler.
Har nå grublet på de overnevnte valg i nær et halvt år uten å bli nevneverdig enig med meg selv. Først var jeg nær ved å gå for alternativ 1, men så hold jeg på å gå for 2, men nå må jeg si jeg heller vil gå for det tredje alternativet. Da det jeg ikke må legge så mye ekstra i for å få en dings som tross alt kan brukes til mer enn bare å konvertere signal eller streame lyd.

Ønsker derfor et litt moralsk støtte slik at jeg kan bli enig med meg selv om hva jeg skal velge i første omgang.
Takk på forhånd for svar og ikke minst må alle ha en fortreffelig helg ;D
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.591
Antall liker
35.518
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke spesielt stor tillit til klokkestabiliteten i PCer og Mac'er. Hva skjer hvis operativsystemet bestemmer seg for å gjøre noe annet i noen sekunder? Derfor gikk jeg for en NAS med kabel til router og trådløst derfra til en Squeezebox Transporter. Digitalt signal fra Transporter til digital preamp/delefilter/høyttaler- og romkorreksjon/DAC. De digitale utgangene på Touch er sannsynligvis eksakt like gode som de på Transporteren, så mitt råd er nok NAS + Touch -> Meridian digital input.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Jeg vet fascinerende lite om disse tingene, og kan følgelig ikke bidra med så mye konkret.
Jo, takk det samme. Har studert datamaskinarkitektur og operativsystemer på Høgskolenivå, men når det gjelder den "nye" måten å spille musikk på så blir jeg fordømt forvirret av for mange kombinasjonsmuligheter av Software, Hardware og andre dingser!

Testen var spennende lesing. Meridian 808.2 og en den siste versjonen av 861 kan bruke det samme digital inn kortet med Jitter korreksjon og apodizing filter så det kan godt hende at en Squeezebox og 808.2i blir en bra kombo.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
De digitale utgangene på Touch er sannsynligvis eksakt like gode som de på Transporteren, så mitt råd er nok NAS + Touch -> Meridian digital input.
Hm, så langt to stemmer i retning av Squeezebox. Gode argumenter fra dere begge som jeg skal vurdere. Hva bør jeg i så fall gå for Duo eller Touch?
Prismessig er jo dette mindre enn en liten kveld på byen så jeg føler at jeg har råd til å prøve ut dette bare for å teste, uten å måtte spise nudler til middag det neste året.

Med fare for å bevege meg inn i kabel helvetet. Har dere noen erfaring med digitalkabel valg i denne sammenhengen?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Tjaa siden du nevner Meridian, hvorfor ikke kikke på Sooloos
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.591
Antall liker
35.518
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
larshe skrev:
Hm, så langt to stemmer i retning av Squeezebox. Gode argumenter fra dere begge som jeg skal vurdere. Hva bør jeg i så fall gå for Duo eller Touch?
Prismessig er jo dette mindre enn en liten kveld på byen så jeg føler at jeg har råd til å prøve ut dette bare for å teste, uten å måtte spise nudler til middag det neste året.

Med fare for å bevege meg inn i kabel helvetet. Har dere noen erfaring med digitalkabel valg i denne sammenhengen?
Touch. Den er 24/96-kapabel, i motsetning til Duet. Du kan muligens også finne en Transporter SE til overkommelig pris. Viktigste forskjell mellom Touch og Transporter SE er nok kvaliteten på den interne DAC'en, så hvis du bare bruker de digitale utgangene, får du antagelig samme resultat med en Touch til mye lavere pris. Erfarne medlemmer her på 'sentralen har gjort sammenligninger mellom Touch og Transporter som digital signalkilde i et særdeles godt anlegg, og kunne ikke finne noen som helst forskjell.

Kabel, vel, jeg bruker en halvmeter 75-ohms video-coax til ti kroner meteren for digitalsignalet mellom Transporter og DEQX. Den er til og med grønn. Her er noen av mine iherdige forsøk på å høre forskjell mellom digitalkabler i denne signalkjeden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg988026.html#msg988026
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg990988.html#msg990988

Edit: Denne sammenligningen mellom en harddiskbasert avspillingskjede og et godt CD-drev kan muligens også være av interesse:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg1009033.html#msg1009033
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Tjaa siden du nevner Meridian, hvorfor ikke kikke på Sooloos
Absolutt interessant det, men litt av tanken var å ikke svi av alt for mye på en startløsning. Senere når cd samlinga er rippet og jeg er klar til å brenne alle bruer, err, fase ut CD så kan det være aktuelt.

Mulig jeg på sikt går for Hjemmekino/flerkanal med Meridian 861, da an Sooloos være aktuelt, noe jeg alt har pratet litt med Andre og HH i Asker om.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.915
Antall liker
14.064
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Prøv en Touch og sjekk ut om den er et dårlig drivverk?
Er selv meget happy med denne løsningen og angrer ikke på å ha kastet cdspilleren permanent ut av anlegget.
Jeg hørte - eller "hørte"? - for noen år siden tydelig forskjell på SB og Sony ES som drivverk, men vetta Fn om jeg hadde gjort det samme i dag.
Jeg hørte - eller igjen "hørte"? - også forskjell på digitalkabler......

Har selv 2 stk Blue Jean Cable (1m og 2m) og har nettopp fått i posten en stereovox for å sjekke ut om jeg fortsatt hører forskjeller. ::)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.915
Antall liker
14.064
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
H.R skrev:
Opplever touch bedre en duet på alle punkter.
Som digitaldrivverk eller fra analogutgangene?
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Er selv IT-konsulent og når jeg er ferdig på arbeid bør det ikke være mye fuzz med IT på hjemmebane.

Det jeg gikk for er NAS => SB Duet => DAC => Pre (kun for volum, analog bypass) => Effekt.

Det jeg taper på denne er 24/96 så jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe en touch og plassere denne i hulen og benytte Duet i stua.
App'er til telefoner både på Android og iPhone fungerer utmerket. Når tingene er satt opp er det minimalt med vedlikehold og resultatet er ren og skjær lykke.

Når samlingen ligger på NAS'en form av FLAC så skal det godt gjøres om du klarer å høe noe forskjell. Jeg har i hvertfall ikke nubbesjans til å klare en blindtest på FLAC kontra CD etter de begge har vært gjennom DAC'en.

Når du er 100% digitalisert så kjøper du deg vinylsnurre sånn bare for å være helt sikker ;D
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Takk for mange fornuftige innspill så langt.

Vedrørende digitalkabel så overrasker det meg ikke at denne ikke innvirker særlig på lyden. I min binære dataverden bestående av 0 og 1 burde en kabel på 75cm være av særdeles slett kvalitet for at den ikke skal klare å levere en bitstrøm av god kvalitet i andre enden.

Er selv IT-konsulent og når jeg er ferdig på arbeid bør det ikke være mye fuzz med IT på hjemmebane.
Kunne ikke sagt det bedre selv ;D

Bestiller en Touch i løpet av kvelden tenker jeg. Skulle det uansett være fiasko, noe det sannsynligvis ikke er, så setter jeg den i stueanlegget eller lar barna bruke den på rommene sine.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Jeg hørte - eller "hørte"? - for noen år siden tydelig forskjell på SB og Sony ES som drivverk, men vetta Fn om jeg hadde gjort det samme i dag.
Absolutt ikke uenig RoDa. Har nok blitt mer immun mot snakeoil med åra, samtidig så blir vel heller ikke hørselen bedre. Fra 40 og utover så går den vel markant ned. Kommer selv til å gå inn i tung 40 års psykose om 3 uker så da er det vel bare å innse at den hørselsmessige gullalderen er over :'(
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
larshe skrev:
I min binære dataverden bestående av 0 og 1 burde en kabel på 75cm være av særdeles slett kvalitet for at den ikke skal klare å levere en bitstrøm av god kvalitet i andre enden.
Neinei, når det dreier seg om lyd gjelder helt andre regler må vite! ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.591
Antall liker
35.518
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
larshe skrev:
Vedrørende digitalkabel så overrasker det meg ikke at denne ikke innvirker særlig på lyden. I min binære dataverden bestående av 0 og 1 burde en kabel på 75cm være av særdeles slett kvalitet for at den ikke skal klare å levere en bitstrøm av god kvalitet i andre enden.
Sånn i teorien vil en S/PDIF datastrøm påføres litt jitter (dataavhengig tidsvariasjon) av båndbreddebegrensninger i kabelen, så det er ikke helt umulig at det kan være forskjeller. Men jeg har altså ikke greid å finne en kabel som er dårlig nok til at de eventuelle forskjellene blir hørbare i mitt anlegg. Utslagene er så små at DEQX'en spiser dem til frokost, lenge før D/A-konverteringen, som jo er det eneste stedet i signalkjeden at disse tidsvariasjonene har betydning.

Så jeg lot den billigste kabelen bli stående i etter det lytteforsøket jeg gjorde. Den låter eksakt likt med den dyreste, og med alle de andre også.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
USB -> I2S knuser USB -> S/PDIF i ethvert oppsett jeg har hørt. Kun marginalt dyrere, og noe knot med oppsettet har jeg ikke erfart!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.848
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Fra spøk til avor, og for å gjøre det litt vanskelig for deg:

ITunes og Mac er dønn stabilt hos meg, og IMHO er Firewire en mye bedre forbindelse enn USB. Takler 192 kHz også, kanskje enda mer for alt det jeg vet.

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.937
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Ufinheter fjernet. Husk regelverket.


bjornh, moderator
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Bruker nå MacMini, Ayrewave og en Weiss 202 via firewire. Ikke mye som slår det. Ayrewave ( nå Decibel ) har mulighet til å ta over kontrollen av hardware, samt kopiere inn musikken til RAM før avspilling.

;-)
Funbunny
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hei FunnyBunny,
Takk for innspill. Har du tidligere prøvd andre løsninger lignende løsninger tidligere og hvis ja, hva var det som var "bedre" med det du har nå i forhold til hva du har brukt før?
På forhånd takk for at du tar deg bryderiet med å svare!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.883
Antall liker
4.322
larshe skrev:
1. PC Laptop med USB til SP/DIF konverter. Har kikket på kandidater slik som den nye April Audio Stello U3, Audiophilleo 1, e.l.
Fordel med dette: Har allerede 3-4 bærbare maskiner.

2. LT Squeezebox touch eller duet. Litt skeptisk til dette da det synes ut i fra andre diskusjoner her å være lydmessig underlegent MAC og PC avspilling.

3. Mini Mac i første omgang direkte til DAC via digital coax, men som videre forbedring kanskje også via Firewire til Weiss INT202. Om jeg går for denne løsningen vil det være tilstrekkelig med basismodellen med 2,3 GHz prosessor eller må det mer kraft til for å prosessere filene?
4. Stasjonær PC med ekstern strømforsyning, passiv kjøling, OS på SSD disk og et bra lydkort med AES/EBU og SPDIF utgang. Og klokke synk. Med det rette kortet får du en transport i verdensklasse. Jeg er fortsatt skeptisk til USB, og strømforsyningen på en laptop er ikke mye å skryte av.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
399
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Jeg ville holdt meg unna USB signalkjeden om jeg var deg. Har nettopp gått i fra laptop - usb-dac - forsterker til SB Touch med minnebrikke. Jeg får nå spilt de albumene jeg har i 24/96 uten å måtte komprimere de først i jRiver + at lyden ikke har blitt noe dårligere akkurat. SB Touch virker å være laget for alle da den er en "no fuss" løsning som tok meg 5 minutter å sette opp (inklusive oppakking). Deilig å kunne skru av alt av datamaskiner!
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.085
Antall liker
6.554
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
RoDa skrev:
H.R skrev:
Opplever touch bedre en duet på alle punkter.
Som digitaldrivverk eller fra analogutgangene?
De analoge utgangen har jeg aldri brukt så den går nok rett inn i dac'n
Aner ikke hvorfor jeg oppfatter lyden bedre - kan være pga tweaken som er gjort.
Uansett - den har raskere respons, bedre fjernkontroll og kan spille materiale som jeg ikke kunne før.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hei Bx,
Må vel medgi at jeg har størst kompetanse på pc så om dette er knallbra så er det ingen umulighet.
Hvor kan jeg eventuelt skaffe disse komponentene? Googlet litt og fant et firma i USA som leverer omtrent denne specken til i overkant av $2000, men jeg går ut i fra at de vanlige nettbutikkene i Norge ikke tilbyr komponenter som dette?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
larshe skrev:
Jeg har vurdert 3 forskjellige utgangspunkt:
1. PC Laptop med USB til SP/DIF konverter. Har kikket på kandidater slik som den nye April Audio Stello U3, Audiophilleo 1, e.l.
Fordel med dette: Har allerede 3-4 bærbare maskiner.

2. LT Squeezebox touch eller duet. Litt skeptisk til dette da det synes ut i fra andre diskusjoner her å være lydmessig underlegent MAC og PC avspilling.

3. Mini Mac i første omgang direkte til DAC via digital coax, men som videre forbedring kanskje også via Firewire til Weiss INT202. Om jeg går for denne løsningen vil det være tilstrekkelig med basismodellen med 2,3 GHz prosessor eller må det mer kraft til for å prosessere filene?
Jeg tror det er lurt å ikke tenke på din innstegsløsning som "den endelige løsningen" og heller starte med en rimelig og grei løsning som man vet fungerer til formålet nå i begynnelsen.
Jeg vil derfor anbefale at du går for nr 2 først.
Når denne har stått en stund og du har fått mer erfaring med filbasert avspilling har du et større grunnlag for å vurdere om du trenger annen funksjonalitet eller på andre måter ikke er fornøyd. Det er ikke verdens vanskeligste ting å få solgt en Touch på brukten for å si det slik. Diskusjoner angående lydkvalitet på disse tre løsningene kan du ta med en ekstremt stor klype salt. Dette er så vidt jeg har sett 100% subjektive diskusjoner hvor alle fronter sin egen løsning. Den eneste konklusjonen man bør trekke fra dette er at det er mulig å få virkelig god lyd fra alle løsningene gitt at de settes opp og brukes korrekt.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Jeg tror det er lurt å ikke tenke på din innstegsløsning som "den endelige løsningen" og heller starte med en rimelig og grei løsning som man vet fungerer til formålet nå i begynnelsen.
Jeg kjøper det argumentet. Bestilte derfor i går kveld en Touch. Som kjent er det vel egentlig reisen som er det interessante og ikke målet, så ja, at en Mac, dedikert PC, Sooloos eller annet kan bli aktuelt på sikt er absolutt ikke umulig, men nå vil jeg først bli komfortabel med denne tilnærmingen til lydgjengivelse.

Når jeg ser inn i krysstallkula ser jeg for meg at om noen år står det en vinylrigg og et eller streamer basert i anlegget mitt. Mentalt sett er jeg innstilt på at CDen er på vei ut.....

Har nå så smått begynt å rippe og legge musikk på Nas-disken min i påvente av at Squeezeboxen dukker opp...

Takk for alle som har bidratt konstruktivt så langt, det blir nok fler spørsmål etter hvert :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
3. Mini Mac i første omgang direkte til DAC via digital coax, men som videre forbedring kanskje også via Firewire til Weiss INT202. Om jeg går for denne løsningen vil det være tilstrekkelig med basismodellen med 2,3 GHz prosessor eller må det mer kraft til for å prosessere filene?
Skulle du engang ta den helt ut kan jeg anbefale løsningen under:

Mac Mini, Firewire og Weiss INT202 > Dac som støtter 24/192khz er en kombinasjon jeg har ingen problemer med å anbefale og er en helt suveren lydmessig og funsksjonsmessig løsning. Kjøres helst ilag med programmet Pure Music og en iPad.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
larshe skrev:
Hei FunnyBunny,
Takk for innspill. Har du tidligere prøvd andre løsninger lignende løsninger tidligere og hvis ja, hva var det som var "bedre" med det du har nå i forhold til hva du har brukt før?
På forhånd takk for at du tar deg bryderiet med å svare!
Hei
Jeg har brukt en håndfull dac'er ( Theta, MusicalFidelity, TC ) i løpet av de siste årene med blandet hell. Etter at jeg gikk over til disk-avspilling ( Mac ) har jeg gått bort fra USB da dette virker å være notorisk ustabilt, både når det gjelder tilkobling til dac, men også når det gjelder eks. tilkobling av USB-disker. Firewire har vært hørbart bedre hele veien. Weiss 202 er utrolig praktisk da den kan kobles rett i effektrinnet, samt at du har fjernkontroll hvor du velger dig.inngang, samt fasevender og volum.
Weiss 202 har og den beste bassen jeg har hørt fra noen dac. Nå har jeg ikke optimal forsterker for tiden så jeg kan ikke helt bedømme mellomtonen, men den virker veeeeeldig lovende. Selv om 40k ( veil ) er en del kroner, mener jeg det er et skikkelig godkjøp.

Funbunny
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.848
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
johnnygrandis skrev:
3. Mini Mac i første omgang direkte til DAC via digital coax, men som videre forbedring kanskje også via Firewire til Weiss INT202. Om jeg går for denne løsningen vil det være tilstrekkelig med basismodellen med 2,3 GHz prosessor eller må det mer kraft til for å prosessere filene?
Skulle du engang ta den helt ut kan jeg anbefale løsningen under:

Mac Mini, Firewire og Weiss INT202 > Dac som støtter 24/192khz er en kombinasjon jeg har ingen problemer med å anbefale og er en helt suveren lydmessig og funsksjonsmessig løsning. Kjøres helst ilag med programmet Pure Music og en iPad.
Når du først er oppe i Weiss- kvalitet og -pris, ville jeg også sjekket ut Metric Halo. 8 kanaler da/ad, digitalt delefilter og RIAA, og mer DSP å leke med enn du noensinner vil få bruk for.
Ca 30 kkr brukt.
mvh
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.883
Antall liker
4.322
larshe skrev:
Hei Bx,
Må vel medgi at jeg har størst kompetanse på pc så om dette er knallbra så er det ingen umulighet.
Hvor kan jeg eventuelt skaffe disse komponentene? Googlet litt og fant et firma i USA som leverer omtrent denne specken til i overkant av $2000, men jeg går ut i fra at de vanlige nettbutikkene i Norge ikke tilbyr komponenter som dette?
Jeg tror nok det er lurt å ta en kikk på de produsenter og butikker som selger dedikerte stille løsninger, ja. Jeg har selv kjørt en PC basert å HFX Mini med LynxTwo B og et typisk HTPC motherboard med Win XP. Den har gått problemfritt i 8 år nå. Problemfritt til å være PC vel og merke. Det var noe herk å montere HFX så jeg tror det kan være hensiktsmessig å kikke på noen alternativer. Jeg har ikke lyst til å trekke frem spesielle merker her da jeg ikke er godt nok oppdatert. Men jeg har sett noen nye løsninger de siste par årene som så meget bra ut. Lydkvaliteten i denne løsningen står til high end karakter selv om jeg benytter da konverteringen på PCI-kortet.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Du har flere PC-er sier du, da har du jo alt du trenger.

Mht "streaming" så er det helt likegyldig hvor signalveien går til du får den inn på PC-en som er endeledd i denne sammenhengen.

Sett opp en av laptop-ene dine som filserver. Installer debian og få igang en NFS nettverksressurs, da er ting tilgjengelig, og "stasjonært" her er mer elegant.
Dedikert filserver basert på noe annet enn laptop med usb-disk er en forlengelse av dette, det kan du jo utvide med når du får ting opp å gå.

Så er det til maskinen du skal spille fra, med pulseaudio på linux kan du selv stille inn resamplingsmetode, buffer etc. Kan godt kjøre debian her også. Bit-perfekt avspilling funker godt ut av boksen, så overnevnte er egentlig bare et hensyn å knote med om du vil.

Hekt på en usb til spdif optisk så får du galvanisk skille og bra lyd, dette er det første leddet som spiller noen rolle mht ideell lydkvalitet. 192KHz sampelrate går ann over usb forresten, sågar også 24bits dynamikk dybde.

Denne tråden var tilnærmet verdiløs, så bare hiv deg i gang og rapporter følgene, så kan vi hjelpe deg på vei.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Du har flere PC-er sier du, da har du jo alt du trenger.
Jada, fruen har også studert informatikk så det mangler ikke på pc'er....

Status pr. 2 September. Er at jeg har kjøpt en Sqeezebox Touch. Satte denne opp i forgårs.

Har rippet ca. 150 cd'er i lossless Flac ved hjelp av DBpoweramp som jeg tilfeldig husket at jeg hadde kjøpt lisens til i 08.

Filene ligger på en Nas-disk som jeg har installert Squeeze server på. Har så lenge kjørt via trådløst nett, dette går for så vidt greit, men merker at det blir noen sekunders delay. Så må nok ta jobben med å strekke noen kabler.

Har ikke tweaket noe på Touchen ennå, utover å sette volum til "fixed".

Har prøvd med både Coax og Toslink til DAC, klarer ikke å høre forskjell på disse, riktignok gjorde jeg bare en kjapp sammenligning og ingen seriøs AB test.

Inntrykket så langt er meget bra. Har ikke kjørt noen direkte sammenligning med CD vs. Touch, men har mistanke basert på innspillinger jeg kjenner veldig godt at det er nær dødt løp. Skal forske videre på dette i dagene som kommer og bruke HIFI venner som second opinion....

Fristelsen ble også for stor så jeg har lastet ned noen HI-Rez filer fra HD Tracks.
Bla. Tord Gustavsen Ensemble "Restored, Returned", Jan Garbarek "Dresden", Metallica "Black Album" og en innspilling av Carmina Burana fra 2008 med London Symphony Orcestra conducted by Richard Hickox. I tillegg til en gratis "sampleren".

Hørte på Dresden i 24/96 tidligere i kveld og sammenlignet den med den jeg har rippet fra cd. Hi-rez innspillingen virket luftigere, bla. lettere å plukke ut enkelte deler slik som cymbaler i Manu's slagverk, samt at bassen var noe bedre definert og generelt mer dynamikk og trøkk.

Så langt absolutt et interessant eksperiment som knapt har kommet inn i sin infantile fase. Selv om Sqeezeboksen er ut uslåelig produkt til prisen er det nok ikke umulig at jeg vil se på andre løsninger etter hvert, men nå skal jeg kose meg med musikk og rippe flere cd'er.....


Takk til alle så langt og flere inntrykk følger snart.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Støtter touch 24/96? Nytt for meg. toslink og coax er jo begge det samme sp/dif signalet, så det er ikke meningen at du skal høre forskjell. Test den påkostede innebygde dac-en mot den som er i squeezeboksen, der kan det jo være noe.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.915
Antall liker
14.064
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
kingu skrev:
Denne tråden var tilnærmet verdiløs, så bare hiv deg i gang og rapporter følgene, så kan vi hjelpe deg på vei.
:D :D

Tråden var fin helt til du kom inn. ;)
Hvem er "vi" som skal hjelpe, king & gu? ::)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.915
Antall liker
14.064
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
larshe skrev:
Filene ligger på en Nas-disk som jeg har installert Squeeze server på. Har så lenge kjørt via trådløst nett, dette går for så vidt greit, men merker at det blir noen sekunders delay. Så må nok ta jobben med å strekke noen kabler.

Inntrykket så langt er meget bra. Har ikke kjørt noen direkte sammenligning med CD vs. Touch, men har mistanke basert på innspillinger jeg kjenner veldig godt at det er nær dødt løp. Skal forske videre på dette i dagene som kommer og bruke HIFI venner som second opinion....
Kjører selv trådløst fra router med NAS tilkoblet. Har ikke hatt en eneste dropout eller kan si at jeg får forsinkelser. (Det eneste må være når musikkbiblioteket er oppdatert og jeg skal inn på "min musikk")

På hvilke operasjoner får du delay?

Hvis du snakker om god cdspiller vs innebygget dac i sb så bør det være greit å høre forskjell.
Snakker du cd-drivverk kontra sb touch inn i DAC så synes jeg du skal sørge for at vennene ikke vet hva som spilles på. ;)
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
På hvilke operasjoner får du delay?
Det kan være responstid i Squeezebox server konsollet fra jeg klikker på play til musikken begynner å spille samt at det går tregt å browse i musikk biblioteket.
Har mistanke om at det er dårlig nettverks topologi, men som kjent har jo skomakerens barn de dårligste skoene. Får besøk av en venn som er Cisco sertifisert i morgen så han kan gi meg en konsultasjon angående nettverket.
 
Topp Bunn