Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    For øvrig ganske påfallende at denne tråden stort sett dukker opp på fredags og lørdagskvelder... :rolleyes:

    Vis vedlegget 237149
    Selv på en fredagskveld vet og er jeg mer on-topic enn de fleste her.
    Har du drukket? Helt fantastisk!! Har du det sånn bestandig. Vennligst ikke svar. Sånne typer som deg gjør at jeg trekker meg fra denne tråden. Du er jo fan meg ikke til å tro.
    Hva får deg til å trekke min substans i tvil? Jeg kjøpte jo PA-ampen hele diskusjonen dreier seg om. Jeg har den hjemme. Den er koblet opp riktig og prøvd ut i sammenligning mot annen annerkjent PA-amp. Er det da rart at man føler for slenge litt eder over folk som overhodet ikke har fnugg av relevant erfaring å vise til, men som stiger til talerstolen i overmot?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    var egentlig snakk om GX-3, ikke 5. kretskortet ser likt ut, vet ikke om 5 bruker andre transistorer eller bare større trafo men..
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    38.887
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det var da veldig til stemning det ble her da?
    Endelig en som har testet nevnte forsterker :)

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dali 700?
    Kan du ikke koble den opp på et skikkelige høyttalerpar og AB sammenligne med noe bra? 2360A horna og Bryston. Og f.eks til JBL 2226 bassene.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dali 700?
    Kan du ikke koble den opp på et skikkelige høyttalerpar og AB sammenligne med noe bra? 2360A horna og Bryston. Og f.eks til JBL 2226 bassene.
    Hmmm. Det går nok ikke akkurat nå. Hadde ikke annet tilgjengelig - men har hørt nok allerede. Blir sub-duty - kanskje på egen C-kurs siden "softstarten" ikke virket.
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Dali 700?
    Kan du ikke koble den opp på et skikkelige høyttalerpar og AB sammenligne med noe bra? 2360A horna og Bryston. Og f.eks til JBL 2226 bassene.
    Hvis det ikke er forkjell på effekt forsterkere, hva i H er det vi diskuterer her. Jeg med mitt tvilsome øre høre forskjell på effekt.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    var egentlig snakk om GX-3, ikke 5. kretskortet ser likt ut, vet ikke om 5 bruker andre transistorer eller bare større trafo men..
    5'ern må da være bedre enn 3'ern.
    faktisk har mange transistorer i en AB konstruksjon "hifi-problemer" når man nærmer seg kilowatten, iallefall når det er snakk om 1-2 par per kanal. husker jeg leste en grundig forklaring på hvorfor for noen år siden. men har ikke noe å vise til her og nå.. muligens ikke gyldig ikke i denne sammenhengen.
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    var egentlig snakk om GX-3, ikke 5. kretskortet ser likt ut, vet ikke om 5 bruker andre transistorer eller bare større trafo men..
    5'ern må da være bedre enn 3'ern.
    faktisk har mange transistorer i en AB konstruksjon "hifi-problemer" når man nærmer seg kilowatten, iallefall når det er snakk om 1-2 par per kanal. husker jeg leste en grundig forklaring på hvorfor for noen år siden. men har ikke noe å vise til her og nå.. muligens ikke gyldig ikke i denne sammenhengen.
    Asbjørn vet kanskje
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    noe sånt ja. sikkert ikke utslagsgivende om det er GX3 eller 5
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    GX 3 er klasse B, GX 5 er klasse H topologi, det kan spille en rolle kanskje, selv om produsenten mener de skal lyde likt gitt at de jobber innenfor effekten de er oppgitt til. Ellers synes jeg det var en nokså kort test du gjennomførte der Rojoh :) Det blå lyset kan dempes med en sort tape f.eks. At viften er støyende er jeg enig i. Å kjøre fullt volum på effektdelen og dermed styre hele det anvendelige volumet via dac/pre er heller ikke optimalt..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    GX 3 er klasse B, GX 5 er klasse H topologi, det kan spille en rolle kanskje, selv om produsenten mener de skal lyde likt gitt at de jobber innenfor effekten de er oppgitt til. Ellers synes jeg det var en nokså kort test du gjennomførte der Rojoh :) Det blå lyset kan dempes med en sort tape f.eks. At viften er støyende er jeg enig i. Å kjøre fullt volum på effektdelen og dermed styre hele det anvendelige volumet via dac/pre er heller ikke optimalt..
    Ja, litt fort og gæli ble det nok. Nå er ampen flyttet ut i gangen og støyproblemet er eliminert. Skal spille litt forskjellig før jeg hopper i pilsen denne gang ;)

    Når det gjelder volumkontroll, tror jeg ikke det er så kritisk med Lavry-dacen som med enkelte andre. Volumkontrollen er analog og bygget opp av faste motstander. Burde gi samme transparens uavhengig av setting. Men kjører også litt demping på QSCen i tillegg.

    Jeg trenger heller ikke være redd for å finne det positive med ampen siden jeg allerede har kjøpt den. Det negative er vel allerede dekket. Litt mer utfyllende testresultat/subjektiv opplevelse (med begrenset utstyr å sammenligne mot riktinok) får komme litt senere.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    395
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Blitt yngre siden den gang ? :p


    Kudos til Rojoh som tester selv...Og dessverre så fungerte det ikke..
    Fysisk yngre? Nei. Psykisk? Njaaa, kanskje? ;)

    Og kudos til Rojoh ja. Men det at det ikke funker hos han er vel ikke en universell fasit?

    Og bare så det er sagt (igjen); jeg har ingen som helst erfaring med bruk av pa komponenter i hjemmeanlegg, og har helt ærlig ingen interesse av å prøve heller. Her i huset holder det lenge med 2x8w SET 300b.

    Mitt poeng er vel heller at "alle veier fører til Rom". Eventuelt "lighten up, it's just a hobby". Eller noe sånt... :)
    Alle veier fører til Rom, men veien kan være lang og kronglete.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Blitt yngre siden den gang ? :p


    Kudos til Rojoh som tester selv...Og dessverre så fungerte det ikke..
    Fysisk yngre? Nei. Psykisk? Njaaa, kanskje? ;)

    Og kudos til Rojoh ja. Men det at det ikke funker hos han er vel ikke en universell fasit?

    Og bare så det er sagt (igjen); jeg har ingen som helst erfaring med bruk av pa komponenter i hjemmeanlegg, og har helt ærlig ingen interesse av å prøve heller. Her i huset holder det lenge med 2x8w SET 300b.

    Mitt poeng er vel heller at "alle veier fører til Rom". Eventuelt "lighten up, it's just a hobby". Eller noe sånt... :)
    Alle veier fører til Rom, men veien kan være lang og kronglete.
    korrekt. Det er ingen universell fasit, selv om trådstarter la opp til at det faktisk er det.
    Selv har jeg 3ern stående på loftet og selv om jeg brukte en god del mer en ti minutter så fant jeg den svært lite interessant og har vansker for å si noe positivt om denne ampen i mine oppsett.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kjøpt QSC GX3 og lurte på en ting. Kan jeg koble mine 8ohm høyttalere rett inn eller må jeg koble om på en måte? Ser jo at den er mest beregnet på 4ohm.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Bare å koble rett til, passer for 4 - og til 8 ohm.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for svar, dette blir spennende. Hvordan bør jeg sette volumkontrollene?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Det står vel litt om det i manualen.. jeg begynte på "kl. 12" og endte på "kl. 2" her hos meg... lykke til, og gratulerer!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Det står vel litt om det i manualen.. jeg begynte på "kl. 12" og endte på "kl. 2" her hos meg... lykke til, og gratulerer!

    Tusen takk for god hjelp. :) dette låter bra. Utrolig mye forsterker for pengene.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av denne tråden, har igjen jeg spilt noen dager på en QSC-konkurrent (DENNE som også spiller fint, men jeg liker nok QSC et lite hakk bedre), og har gjort meg følgende erfaringer:

    Viftestøyen er utålelig, og dermed dessverre ekskluderende som stueanlegg og kinoanlegg, med mindre du setter forsterkeren i et annet rom. Men om man ser bort fra dette, spiller forsterkeren bra. Den er benyttet med Naim NAC-N 172XS som pre, dette er en bra forforsterker, selv om den ikke er av ypperste klasse. Dens lydmessige egenskaper er dog av en slik art, at den ikke aksentuerer utfordringene fra effekttrinnet.
    Utofrdringene er en type lyd som fokuserer på rå kraft og kontroll, hvilket i seg selv ikke er feil, men det blir svært lite nyanser og klanger. Effekttrinnet på den moderate integrerte forsterkeren NAD 302 spiller faktisk klart penere og mer ærlig, om man kobler det via main in fra samme forforsterker. Det er en viss lukkehet og "gjerrighet" i gjengivelsen fra PA-forsterkeren, som passer glitrende til full kontrol og hurtige pulser på ekstremt volum, men som for meg fjerner mye av gleden ved hjemmelytting på normalt nivå. Derimot må jeg si, at med gode PA-høyttalere (som JBL f.eks) på høyt volum i større lokaler, er dagens PA blitt ufattelig kontant og kontrollert, og gir på denne måten store musikkopplevelser, om enn på et visst annet plan enn det rene hifi-oppsett bedriver.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hva får deg til å trekke min substans i tvil?
    Tja, det faktum at du er her på internettet/teh interwebz og deltar i en pissekonkurranse på lik linje med alle oss andre idioter kanskje? :rolleyes:
    Tja, siden han faktisk har testet og har erfaringer, i motsetning til mange andre her inne, så tipper jeg han både større baller og pisser lengre enn de fleste! Og hans erfaringer og Rognliens erfaringer er tilsvarende mine. Det er kult og tøft og på noen anlegg og med en viss musikk smak, så er det sikkert på sin plass, men hifi? Nei, det er det ikke!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk så mye for dine synspunkter, Haakon Rognlien!
    Ja, for det er vel litt sånn at med din erfaring så ligger ord fra en kar som deg litt "høyere" enn masse synsing & sånt :)

    Hehe, det siste du sier, sitat; "dagens PA blitt ufattelig kontant og kontrollert, og gir på denne måten store musikkopplevelser" er noe jeg sliter med hver gang jeg har vært på konsert. For det blir så nedtur å komme inn i sin egen stue igjen, mangle den (ofte) gode live PA lyden. Bl.a. mangle trykket i hele kroppen, bass bølger fra fire 18" eller mer men høyere opp på frekvensstigen også. Som på hi-fi messer, at kommer man inn i et rom med JBL 15" i bunnen så får man plutselig fot :)

    Blir mer og mer overbevist om at de nedre toner i musikkken skal gjengis av store membramarealer, også fordi det påvirker resten av frekvensområdet positivt. Og jeg blir mer og mer overbevist om at man ikke kan få for mye forsterkerkraft.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hva får deg til å trekke min substans i tvil?
    Tja, det faktum at du er her på internettet/teh interwebz og deltar i en pissekonkurranse på lik linje med alle oss andre idioter kanskje? :rolleyes:
    Tja, siden han faktisk har testet og har erfaringer, i motsetning til mange andre her inne, så tipper jeg han både større baller og pisser lengre enn de fleste! Og hans erfaringer og Rognliens erfaringer er tilsvarende mine. Det er kult og tøft og på noen anlegg og med en viss musikk smak, så er det sikkert på sin plass, men hifi? Nei, det er det ikke!
    Nei vel. Tut og kjør.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Takk så mye for dine synspunkter, Haakon Rognlien!
    Ja, for det er vel litt sånn at med din erfaring så ligger ord fra en kar som deg litt "høyere" enn masse synsing & sånt :)

    Hehe, det siste du sier, sitat; "dagens PA blitt ufattelig kontant og kontrollert, og gir på denne måten store musikkopplevelser" er noe jeg sliter med hver gang jeg har vært på konsert. For det blir så nedtur å komme inn i sin egen stue igjen, mangle den (ofte) gode live PA lyden. Bl.a. mangle trykket i hele kroppen, bass bølger fra fire 18" eller mer men høyere opp på frekvensstigen også. Som på hi-fi messer, at kommer man inn i et rom med JBL 15" i bunnen så får man plutselig fot :)

    Blir mer og mer overbevist om at de nedre toner i musikkken skal gjengis av store membramarealer, også fordi det påvirker resten av frekvensområdet positivt. Og jeg blir mer og mer overbevist om at man ikke kan få for mye forsterkerkraft.
    Du er klart inne på noe, men det er faktisk også mulig å fake noe av live-opplevelsen med moderat membranareale. Selv benytter jeg rett nok PA-høyttalere i hjemmekinoen, da jeg finner det ekstra "ekte" når jeg ser på konserter, det blir mer en opplevelse av å være på konserten, enn jeg opplever med typiske hifi-høyttalere. Det er denne slagkraften, eksplosiviteten, og det totale fraværet av å "gå tom for luft" hver gang alt spiller høyere enn alt annet, som er så gøy!
    Hornhøyttalere og hornhybrider med virkningsgrad opp mot (og over!) 100 dB / 1W / 1m gir deg mye av live-opplevelsen også i eget hjem. Litt krevende matching og sånt, men når det først sitter, så er det helt kanon, bokstavelig talt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg betviler heller ikke Rognlien sine lytteinntrykk, har også sett på specs på den forsterkeren han har brukt. Utfra det (og prisen på produktet) ville jeg ikke kjøpt den til hjemmebruk.. Jeg har også sammenlignet (QSC) med nad (304 og 375) det er i min erfaring bedre å høre på QSC på alle parametre og det med god margin, den er mer nøytral/transparent, kraftigere og håndterer også nyanser og klanger helt utmerket (for en transistor).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Jeg betviler heller ikke Rognlien sine lytteinntrykk, har også sett på specs på den forsterkeren han har brukt. Utfra det (og prisen på produktet) ville jeg ikke kjøpt den til hjemmebruk.. Jeg har også sammenlignet (QSC) med nad (304 og 375) det er i min erfaring bedre å høre på QSC på alle parametre og det med god margin, den er mer nøytral/transparent, kraftigere og håndterer også nyanser og klanger helt utmerket (for en transistor).
    Har du da benyttet NAD som rent effekttrinn, eller kjørt den som integrert? Jeg må poengtere at NAD som integrert ikke imponerer meg spesielt (selv om de er gode kjøp), mens effekttrinnene er bedre enn de fleste er klar over. Legg en god pre på main in (fjern bøylen), og få en øreåpner! :)
    For øvrig er QSC GX 3 og 5 en del billigere enn det effekttrinnet jeg har benyttet i mitt eksempel. Og jeg vil poengtere at QSC's dyrere serier (ISA, er det ikke det de heter?) oppleves som hakket bedre enn IMG-forsterkeren, dog uten at de har satt meg ut på noen måte. Nå begynner det rett nok å bli en stund siden jeg har hørt på disse, men som PA-forsterkere betraktet, synes jeg de er helt rå for den summen man betaler for dem.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Ja brukt som effekt.. om du googler litt så ser du at mange fremhever nettopp den billige QSC GX serien til hjemmebruk, på sine gode lydlige egenskaper. Selvsagt er det delte meninger/ulike oppfatninger. På hvilke områder innen denne hobbyen er det ikke det.. Jeg tror kanskje det er få PA forsterkere som er egnet til hjemmebruk også om man foretar en viftemod elller plasserer forsterker i ett annet rom med lengre kabling.. Har på langt nær oversikten, men fant fram til nettopp gx serien da jeg var ute etter mest mulig godlyd for billigst mulig pris. At jeg ble så fornøyd med funnet at jeg også opprettet denne tråden overrasket også meg. Og var egentlig en tankevekker i forhold til det jeg nå betrakter som myter om at man mister klanger nyanser osv. med en slik forsterker. Jeg trodde det var slik jeg, men opplever det altså ikke i praksis..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Ja brukt som effekt.. om du googler litt så ser du at mange fremhever nettopp den billige QSC GX serien til hjemmebruk, på sine gode lydlige egenskaper. Selvsagt er det delte meninger/ulike oppfatninger. På hvilke områder innen denne hobbyen er det ikke det.. Jeg tror kanskje det er få PA forsterkere som er egnet til hjemmebruk også om man foretar en viftemod elller plasserer forsterker i ett annet rom med lengre kabling.. Har på langt nær oversikten, men fant fram til nettopp gx serien da jeg var ute etter mest mulig godlyd for billigst mulig pris. At jeg ble så fornøyd med funnet at jeg også opprettet denne tråden overrasket også meg. Og var egentlig en tankevekker i forhold til det jeg nå betrakter som myter om at man mister klanger nyanser osv. med en slik forsterker. Jeg trodde det var slik jeg, men opplever det altså ikke i praksis..
    Har forståelse for at PA-lyden kan oppleves som bedre av mange, beroende på preferanser og fokus. Det er liten tvil om at forsterkerne kan en god del om kontroll av membraner, og at dette i sin tur gir en veldig kontant og tilsynelatende presis gjengivelse. Men hva angår klanglige kvaliteter skiller nok våre syn seg litt fra hverandre, men det lever jeg greit med! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hehe ja det lever jeg også greit med, så kan vi sikkert fort bli enig om at en god kilde og gode HT er vel så viktig - ja også for klang og nyanser:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare en tanke herfra, hvordan ville det være å bruke den som amp til aktive subber. Er det noe den kunne brukes som. la oss si fra 60hz og ned.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mulig jeg trenger en smule legehjelp, i min streben og ønsker om "PA live trøkk" i heimen, men jeg skal bygge nytt hus og vurderer å bygge inn 4 stk. av dsse 18" i muren med ca. halvannen kubikk samlet volum (lukket kabinett):

    SPH-450TC
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn