Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    6.578
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    H.R hva skal du med 104 db om du spiller på 50db dette er søkt, og du VET altså ingenting om ampen jeg beskriver, men en som "ligner" det er utfra hva du skrev noe i nærheten av frekt. Riktig god natt!
    God natt til deg også. Slike påstander burde du virkelig passe deg for, det tar seg faktisk ikke ut. Regner med du var overtrøtt, så jeg lar den passere denne gangen.

    til ditt spørsmål om hva jeg skal med såpass effektive høyttalere når jeg spiller såpass lavt er enkelt å svare på. Jeg liker normalt å spille lavt. Jeg regner jo med at du ikke spiller på full guffe hele tiden du heller?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.126
    Antall liker
    19.972
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det mange her inne som ikke velger å stole på ørene sine fremfor målinger?

    Jeg velger ørene mine og lytter med skepsis på det meste nye jeg hiver inn i rack(ene).
    De fleste her stoler nok på ørene. Men de som bruker tiden sin på å måle gjør mye av seg, så man kan ved første øyekast få et annet inntrykk.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Bumper denne før jeg går til sengs, ettersom de siste sidene av tråden til en "viss" grad ble skjemmet av uvesentligheter. vel altså; Her er en link med omtaler fra to som har erfaringer med den PA forsterkeren som jeg altså innledet denne tråden med å trekke fram pga lyden! Kan også trekke fram at den er MYE mer diskret (mindre) og lettplassert(normal dybde) i ett møblert hjem enn de andre forsterkerne jeg innledet med å omtale...

    QSC GX3 Amplifiers reviews - Audioreview.com
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    H.R hva skal du med 104 db om du spiller på 50db dette er søkt, og du VET altså ingenting om ampen jeg beskriver, men en som "ligner" det er utfra hva du skrev noe i nærheten av frekt. Riktig god natt!
    God natt til deg også. Slike påstander burde du virkelig passe deg for, det tar seg faktisk ikke ut. Regner med du var overtrøtt, så jeg lar den passere denne gangen.

    til ditt spørsmål om hva jeg skal med såpass effektive høyttalere når jeg spiller såpass lavt er enkelt å svare på. Jeg liker normalt å spille lavt. Jeg regner jo med at du ikke spiller på full guffe hele tiden du heller?
    Hva er det som ikke tar seg ut? Det irriterer når du først setter fram påstander om at du vet, for så å avsløre at neida det gjør du ikke. Du er klar over at QSC og XTC er ulike topologier? (Siste xtc er heller ikkke veldig billig.) Og til lydninå, si meg vet du hvor lavt 50db er.. forsåvidt er 60 db lavt også men det skal jeg la ligge.. Det systemet du besitter er vel nærmere hva som befinner seg i tre promille enn i tre prosent av norske hjem uansett, eller? Dermed tillot jeg meg å kalle det søkt, om det (av grunner jeg altså ikke forstår) såret deg så beklager jeg det.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    6.578
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg oppfatter ampen ganske lik xtz ampen som jeg kjøpte for en tid tilbake fordi jeg håpet å finne gull blant gråstein.

    Hva i himmelens navn er det du ikke forsto her?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Det er altså forskjell på å vite som du først proklamerte og å oppfatte som du seinere vrei det til, men det vet du nok. Ganske lik er det mye som er... Er det da sånn at du avfeier alt som er billig som gråstein? Vi snakker om effektforsterkere her hverken om stein eller gull..
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    6.578
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har da begge ampene samt en god del andre, jeg tror nok jeg vet.
    jeg vet også at jeg ikke gidder å bruke tid på dette.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Om du har en GX 3 hvorfor sa du ikke det med en gang? :)
     
    K

    kveita

    Gjest
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
    Ja, jeg savner også en test der kun lyden blir vurdert. Det er så lett og skjule seg bak" i forhold til prisen". Det er jo egentlig meningsløst. Enten er lyden god eller bare ræva, uansett pris!!!!!!!!!!!!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.085
    Antall liker
    39.400
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
    Ja, jeg savner også en test der kun lyden blir vurdert. Det er så lett og skjule seg bak" i forhold til prisen". Det er jo egentlig meningsløst. Enten er lyden god eller bare ræva, uansett pris!!!!!!!!!!!!
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
    Ja, jeg savner også en test der kun lyden blir vurdert. Det er så lett og skjule seg bak" i forhold til prisen". Det er jo egentlig meningsløst. Enten er lyden god eller bare ræva, uansett pris!!!!!!!!!!!!
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
    Helt enig med deg og sansui. Jeg har mang en gang lest en test hvor produktet blir omtalt som svært bra, og så kommer det evinnelige "til prisen".:(

    Hvorfor ikke bedømme produktet uten tanke på prisen, og fortelle om det er bra eller ikke, og så kan produktet få en ekstra liten stjerne hvis prisen i tillegg er gunstig?

    Men prisen skal ikke telle med når kvaliteten skal bedømmes, etter min mening.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet at HR gladelig hadde proklamert positivt for den ampen hvis den spillte bra, han liker å finne gode løsninger som ikke koster skjorta, så når han sier den er mindre bra så synes jeg man skal vektlegge det som nyttig informasjon, han har jo forøvrig også utsyr til å avsløre slikt temmelig fort, at dettte ikke skal være relevant tyder jo på at man ikke er mottakelig for negativ omtale av produktet i det hele tatt og da skulle man tro at noen sitter med en container full av disse uten å bli kvitt de..........
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet at HR gladelig hadde proklamert positivt for den ampen hvis den spillte bra, han liker å finne gode løsninger som ikke koster skjorta, så når han sier den er mindre bra så synes jeg man skal vektlegge det som nyttig informasjon, han har jo forøvrig også utsyr til å avsløre slikt temmelig fort, at dettte ikke skal være relevant tyder jo på at man ikke er mottakelig for negativ omtale av produktet i det hele tatt og da skulle man tro at noen sitter med en container full av disse uten å bli kvitt de..........
    Ja det hadde han sikkert gjort, du får komme hjem her og leite etter containeren:) jeg lover deg den er ikke her! Forøvrig så har jeg i dag gått inn og sett nærmere på oppsettet til HR og skjønner at han beveger seg i en "all out liga" så og si. Det er vel sikkert svært få om noen som vil putte en PA til 3000kr inn i ett slikt oppsett. Det får være greit det.. Ellers til effekt forsterkere - og en utfordring til så vel forbrukere og testere kan ligge i det følgende som jeg sakset fra linken med omtaler fra audio review sitat: "All decent amps should sound identical – if they don’t, there’s a design issue." sitat slutt. Dette til ettertanke i en travel førjulstid :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.298
    Antall liker
    9.635
    Helt enig med deg og sansui. Jeg har mang en gang lest en test hvor produktet blir omtalt som svært bra, og så kommer det evinnelige "til prisen".:(

    Hvorfor ikke bedømme produktet uten tanke på prisen, og fortelle om det er bra eller ikke, og så kan produktet få en ekstra liten stjerne hvis prisen i tillegg er gunstig?

    Men prisen skal ikke telle med når kvaliteten skal bedømmes, etter min mening.
    Eller som noen gjør, Beste produkt og Beste kjøp.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Helt enig med deg og sansui. Jeg har mang en gang lest en test hvor produktet blir omtalt som svært bra, og så kommer det evinnelige "til prisen".:(

    Hvorfor ikke bedømme produktet uten tanke på prisen, og fortelle om det er bra eller ikke, og så kan produktet få en ekstra liten stjerne hvis prisen i tillegg er gunstig?

    Men prisen skal ikke telle med når kvaliteten skal bedømmes, etter min mening.
    Eller som noen gjør, Beste produkt og Beste kjøp.
    Noe slikt, ja.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet at HR gladelig hadde proklamert positivt for den ampen hvis den spillte bra, han liker å finne gode løsninger som ikke koster skjorta, så når han sier den er mindre bra så synes jeg man skal vektlegge det som nyttig informasjon, han har jo forøvrig også utsyr til å avsløre slikt temmelig fort, at dettte ikke skal være relevant tyder jo på at man ikke er mottakelig for negativ omtale av produktet i det hele tatt og da skulle man tro at noen sitter med en container full av disse uten å bli kvitt de..........
    Ja det hadde han sikkert gjort, du får komme hjem her og leite etter containeren:) jeg lover deg den er ikke her! Forøvrig så har jeg i dag gått inn og sett nærmere på oppsettet til HR og skjønner at han beveger seg i en "all out liga" så og si. Det er vel sikkert svært få om noen som vil putte en PA til 3000kr inn i ett slikt oppsett. Det får være greit det.. Ellers til effekt forsterkere - og en utfordring til så vel forbrukere og testere kan ligge i det følgende som jeg sakset fra linken med omtaler fra audio review sitat: "All decent amps should sound identical – if they don’t, there’s a design issue." sitat slutt. Dette til ettertanke i en travel førjulstid :)
    sant det ,men hvorfor gjorde ikke den pa ampen jobben da i tilfelle >? hvis det er så enkellt ? er det ett design issue med den som gjør at den kom til kort ? hadde vært interesangt å vite dine kilder, allså pre,dac,lp spiller så man kan se hvorofr den funker så godt hos deg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Du han har altså IKKE prøvet den ampen... han mente selv å ha testet "tilsvarende" og han valgte å gå for en konstruksjon som passer bedre i forhold til hans oppsett. En forsterker konstruksjon som konstruktøren selv har sagt ikke passer til 98% av HT der ute... De prosentene får forsterkere som den jeg anbefaler ta seg av:) Resten hva angår eget oppsett har jeg begrunnet før. Ser vi har samme arm på platespilleren forresten hehe.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    6.578
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er da få som vil ha ting så dyrt som mulig. Se på qnktc dacen, en boks til tusenlappen som virkelig innfrir. med enkle justeringer blir den bare bedre og bedre.

    Det finnes platepillerdrivverk som er å anse som kupp, forforsterkere og effektforsterkere, pa eller ikke. Tannoys m1 er en glitrende bokreolhøyttaler som koster nada. Uansett passer ikke dette for alle og man vil alltid finne noe som er bedre. Noen ganger koster det ikke stort og andre ganger må man velge å blø for å få godlyden.

    jeg hevder fremdeles at den eneste erfaringen man bør komme med er totalkonseptet, hva som spiller bra sammen med hva, for det er alltid snakk om synergier.

    I stedenfor å kaste brannfakler burde man fronte tråder positivt slik at man faktisk får noe utbytte av det. Det vil skape vesentlig bedre stemning og smitte. Desto mer detaljert, gjerne med bilder slik at man får inntrykk av om dette er noe som passer en selv og vil teste det ut.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne her da - for de som evt. måtte mene PA låter bra men ikke er dyrt nok - er denne her dyr nok?

    Crown DCi2|600 forsterker 2 X 600W, 4, 8ohm/100V – LydRommet
    Neida, fortsatt billigræl.

    Denne, derimot, begynner å ligne på noe. Bare kr 108 931,25 inkludert moms:
    Lab Gruppen PLM 20000Q-SP Touring 4x4400W DSP Forsterker
    http://downloads.labgruppen.com/PLM Series Technical Data Sheet PLM 20000Q.pdf

    Da kan du biampe også. 4,4 kilowatt på diskantene bør jo holde til husbruk. ;)

    (Ups, ser at Hi-Fi akustikk var kjappere enn meg.)

    I den virkelige verden vil vi vel gjerne finne bra ting til fornuftig pris, og så får hver enkelt finne ut hva som er riktig avveining mellom kvalitet og pris. Men bedre kvalitet til lavere pris bør være interessant for de fleste, uten at det behøver å bli kjekling og krangling utav det.

    Har noen sett denne testen, forresten, eller tilogmed hørt forsterkeren? http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=22
    Koster et par tusenlapper på 4Sound. Ingen støyende vifte heller.
     
    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn: Great minds think alike...eller......

    Prosessoren er utviklet av Lake såvidt jeg forstår. Det skal være high-end.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet at HR gladelig hadde proklamert positivt for den ampen hvis den spillte bra, han liker å finne gode løsninger som ikke koster skjorta, så når han sier den er mindre bra så synes jeg man skal vektlegge det som nyttig informasjon, han har jo forøvrig også utsyr til å avsløre slikt temmelig fort, at dettte ikke skal være relevant tyder jo på at man ikke er mottakelig for negativ omtale av produktet i det hele tatt og da skulle man tro at noen sitter med en container full av disse uten å bli kvitt de..........
    Ja det hadde han sikkert gjort, du får komme hjem her og leite etter containeren:) jeg lover deg den er ikke her! Forøvrig så har jeg i dag gått inn og sett nærmere på oppsettet til HR og skjønner at han beveger seg i en "all out liga" så og si. Det er vel sikkert svært få om noen som vil putte en PA til 3000kr inn i ett slikt oppsett. Det får være greit det.. Ellers til effekt forsterkere - og en utfordring til så vel forbrukere og testere kan ligge i det følgende som jeg sakset fra linken med omtaler fra audio review sitat: "All decent amps should sound identical – if they don’t, there’s a design issue." sitat slutt. Dette til ettertanke i en travel førjulstid :)
    sant det ,men hvorfor gjorde ikke den pa ampen jobben da i tilfelle >? hvis det er så enkellt ? er det ett design issue med den som gjør at den kom til kort ? hadde vært interesangt å vite dine kilder, allså pre,dac,lp spiller så man kan se hvorofr den funker så godt hos deg
    Hadde denne ampen vært ideel til 3% av alle høytalere og ikke 97% som hevdet så hadde det alene vært ganske imponerende. Siden trådstarter ikke har enn komplett oppsett, kun besitter en poweramp vil jeg mene at anmeldelsen av produktet ikke gjelder. Det blir litt som forskningsoppgave uten kildehenvisninger. Har trådstarter noe
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    noen grunn til å skjule hva har har koblet denne opp mot? Jeg gir meg ikke på dette punktet. Og hva gjør nettopp denne pA ampen soleklart bedre enn andre tilsvarende PA amper? Kan ikke det samme gjelde for HIFI amper da om man kan kalle det for det? Det går vel begge veier dette?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Kan noen være snill og komme med en brannslukker? Det begynner å bli påtide i mine øyne om inne trådstarter snart kommer opp med noe matnytttig.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Mc Laren du får ikke vite mer, du leser denne tråden som fanden leser bibelen, jeg har aldri påstått at denne er bedre enn amp X eller amp Y enten de er for hifi eller proffmarkedet.. Jeg har sagt at det er en rimelig nøytral og svært vellydende amp. Jeg har beskrevet i trådens innlegg nr. 1 at jeg ikke lenger vil legge store penger i effektforsterkere. Og jeg har begrunnet og holdt fast ved det standpunktet. Jeg har mixet og matchet utstyr i 40 år og mener altså at akkurat effektens oppgave i dag kan løses svært bra og mye billigere enn enkelte liker å tro. At du ikke liker det - se det får være din sak! Feelgood tråd med kos og bilder og prat om synergieffekter kanhende engang.. Forstå en effektforsterkers oppgave og lytt selv - ikke vanskelig det, eh forresten øynene kommer i veien hehe.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
    Ja, jeg savner også en test der kun lyden blir vurdert. Det er så lett og skjule seg bak" i forhold til prisen". Det er jo egentlig meningsløst. Enten er lyden god eller bare ræva, uansett pris!!!!!!!!!!!!
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
    Det er jo lett låter det bra kontra pris så betyr det skal du ha noe bedre koster det mere....bra til prisen brukes da til mere en hifi""
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gleder meg til neste PA test i watt..kanskje en større forsterker og da hvis det kommer hehe..
    Tenk om de og kunne testet den mot f.eks Hegel H300 :):p
    Ja, jeg savner også en test der kun lyden blir vurdert. Det er så lett og skjule seg bak" i forhold til prisen". Det er jo egentlig meningsløst. Enten er lyden god eller bare ræva, uansett pris!!!!!!!!!!!!
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
    Det er jo lett låter det bra kontra pris så betyr det skal du ha noe bedre koster det mere....bra til prisen brukes da til mere en hifi""
    Helt sikkert. Men nå er vi på et hifi-forum. :)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Jeg trenger ikke vite noe mer. Jeg vet det jeg trenger. Jeg var svært nysgjerrig på dette, men siden det eneste du har oppnådd her inne pr. nå er forsøket på å bygge ett luftslott ser jeg tråden som avsluttet for min del. Ja, det er nok øynene mine som lurer meg, helt sikkert. Du vet best. Amen.

    Det er foresten mange her som mister interessen av lovordene du legger ut når du nekter og fortelle hva denne er paret med. Luftslott blir mitt siste bidrag til tråden din.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
    Det er jo lett låter det bra kontra pris så betyr det skal du ha noe bedre koster det mere....bra til prisen brukes da til mere en hifi""
    Helt sikkert. Men nå er vi på et hifi-forum. :)
    hehe enig ,,,her er det egene regler som gjelder..;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.085
    Antall liker
    39.400
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Veldig enig med deg,kvalitet kontra pris er helt uten betydning.
    enten låter det bra eller så gjør det ikke.

    Hvordan kan man fastslå hva som lyder bra kontra pris?


    mvh
    Det er jo lett låter det bra kontra pris så betyr det skal du ha noe bedre koster det mere....bra til prisen brukes da til mere en hifi""
    Helt sikkert. Men nå er vi på et hifi-forum. :)
    Helt sant Steinar,ikke alle som har fått det med seg :)

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min teori er at det finnes høyttalere som får tilnærmet alle forsterkere til å låte likt ved moderate volumer på visse musikkformer. Høy følsomhet, jevnt høy impedans, små fasevinkler uten brå endringer, gjerne kombinert med pyntelig komprimerte opptak av syngedamer og jazztrioer (tenk Sara K på Stockfisch). Da vil forsterkeren operere godt innenfor det lineære området og ikke generere hørbar forvrengning.

    Men det finnes også høyttalere som får nesten alle forsterkere til å låte forskjellig hvis du skrur opp litt med mer krevende musikk. Lav følsomhet, lav impedans som varierer med frekvens, brutale fasevinkler som endrer seg raskt med frekvens, og direkte onde kombinasjoner av impedans og fasevinkel ved enkelte frekvenser, helst ved de samme frekvensene som paukeslag i ukomprimert klassisk musikk. Da vil de fleste forsterkere generere det rene piggtrådgjerdet av forvrengingskomponenter, både harmonisk, intermodulasjons, og hva det nå enn er alt sammen. Øret er ekstremt følsomt for overtonespektra, så det skal ikke mye til før det blir en merkbar farging.

    En forsterkeranbefaling uten å si noe om hvilke høyttalere, hvor stort rom, hvilken musikktype og foretrukket lyttevolum blir ikke veldig informativt for meg. Hører du sier det, liksom, og ikke stort mer.

    Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers | Stereophile.com
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg trodde lenge på ideen om at dyrere var bedre også når det kom til effektforsterkere sånn sett kan kanskje denne tråden også forstås som en kamp om ideene og derfor vil provosere enkelte. Spørsmålet er for meg hva er det som egentlig er luftslott i denne sammenheng. Denne folkelige forklaringen fra Norges markedshøyskole forklarer begrepet markedsføring slik:

    "Ingen vil betale andre bare fordi de vil bli rike. De betaler bare hvis de får noe de er villig til å betale for. Det høres enkelt ut, men betyr at alle virksomheter trenger en grunnleggende ide. En ide som etableres og utvikles. Slik er det for alle bedrifter, fra kjøpmannen på hjørnet og ditt nærmeste handlesenter til Freia, Statoil, Levis og NIKE. Markedsføringens oppgave er å ta vare på denne ideen og sørge for at den utvikles til det beste for kundene. I tillegg blir det markedsføringens oppgave å sørge for at ideen finnes der folk vil ha den og at den koster det folk er villig til å betale for den. Det blir markedsføringens oppgave å øke ideens verdi gjennom praktiske forbedringer, design, reklame osv. Det blir markedsføringens oppgave å se når en ide bør bli historie - det skjer når folk ikke vil betale for den lenger".
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan noen være snill og komme med en brannslukker? Det begynner å bli påtide i mine øyne om inne trådstarter snart kommer opp med noe matnytttig.
    Det har da aldri vært noen brann.

    Trådstarter har åpnet med å komme med et råd - som han tror at noen kan spare penger på å følge.

    Han har nemlig - hans egne ord: Jeg oppdaget at det var ørsmå nyanser i alle disse oppskrytte hifi forsterkerne. Og så nevner han noen merker som han har erfaring med, og mener seg å ha hørt at et langt billigere produkt - Qsc - etter hans erfaring (helt subjektivt, altså) leverer like bra lyd.

    Trådstarter gjør oss oppmerksom på problemet med dette nevnte billigproduktet: viftestøy. Men at dette likevel kan være et bra produkt.

    Han har jo egentlig ikke gjort annet enn å si det mange av oss vet. Kunne godt ha klart det selv: at forsterkere kan låte litt forskjellig - avhengig av hva de driver og hvor høyt man spiller? Neppe sensasjonelt nok til å kalles en brannfakkel. Stemmer uansett godt med mine erfaringer. At et PA-basert anlegg kan låte bra? Har hørt noen ganske OK slike anlegg. Og opplevd at enkelte kan hende ikke låter helt etter min smak. Men sånn er det jo med dyrere hifibokser også. Noen liker man - andre faller litt igjennom.

    Og m.h.t. å spare penger: det er jo ganske opplagt at hvis man synes at man kan klare seg med noe billig i stedet for noe dyrt, vel: da sparer man penger. Det gjelder for øvrig ikke bare innen hifi - m.a.o. en ganske generell obeservasjon. Neppe oppsiktsvekkende nok fra trådstarters side til å kunne kalles matnyttig - de fleste av oss visste nok dette fra før av - men trådstarter har på den annen side ikke gjort noen skade ved å gjenta dette kjente prinsippet.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn; er du da enig at for å få til dette, altså styre HT til å yte mest mulig jevnt over hele registeret også ta vare på plutselighet(pauker og basuner) ja så vil tilgjengelige krefter ofte være avgjørende. La oss si at målet er en forsterker som kan fungere godt (glem best, det er uansett subjektivt) med si 97% av HT i kommersielt salg, den vil ha større sjanser til dette om den har rikelig effekt.(f.eks 2x400w i 4ohm) og koster si 3000,- Ikke ett nydelig kabinett og 2 x 150 watt(i 4ohm) til si rundt kr.10.000.....
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mc Laren du får ikke vite mer, du leser denne tråden som fanden leser bibelen, jeg har aldri påstått at denne er bedre enn amp X eller amp Y enten de er for hifi eller proffmarkedet.. Jeg har sagt at det er en rimelig nøytral og svært vellydende amp. Jeg har beskrevet i trådens innlegg nr. 1 at jeg ikke lenger vil legge store penger i effektforsterkere. Og jeg har begrunnet og holdt fast ved det standpunktet. Jeg har mixet og matchet utstyr i 40 år og mener altså at akkurat effektens oppgave i dag kan løses svært bra og mye billigere enn enkelte liker å tro. At du ikke liker det - se det får være din sak! Feelgood tråd med kos og bilder og prat om synergieffekter kanhende engang.. Forstå en effektforsterkers oppgave og lytt selv - ikke vanskelig det, eh forresten øynene kommer i veien hehe.
    Hvorfor denne mangel på vilje til å fortelle hva resten av utstyret er? Det er sikkert mange her inne som leser Bibelen, men relativt få fandener vil jeg tro. Når du får et direkte spørsmål om dette, og du nekter å svare, virker det hele litt mer mystifistisk i mine øyne.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Mc Laren du får ikke vite mer, du leser denne tråden som fanden leser bibelen, jeg har aldri påstått at denne er bedre enn amp X eller amp Y enten de er for hifi eller proffmarkedet.. Jeg har sagt at det er en rimelig nøytral og svært vellydende amp. Jeg har beskrevet i trådens innlegg nr. 1 at jeg ikke lenger vil legge store penger i effektforsterkere. Og jeg har begrunnet og holdt fast ved det standpunktet. Jeg har mixet og matchet utstyr i 40 år og mener altså at akkurat effektens oppgave i dag kan løses svært bra og mye billigere enn enkelte liker å tro. At du ikke liker det - se det får være din sak! Feelgood tråd med kos og bilder og prat om synergieffekter kanhende engang.. Forstå en effektforsterkers oppgave og lytt selv - ikke vanskelig det, eh forresten øynene kommer i veien hehe.
    Hvorfor denne mangel på vilje til å fortelle hva resten av utstyret er? Det er sikkert mange her inne som leser Bibelen, men relativt få fandener vil jeg tro. Når du får et direkte spørsmål om dette, og du nekter å svare, virker det hele litt mer mystifistisk i mine øyne.
    Det med fanden og bibelen kommer av at han tillegger meg utsagn jeg aldri har kommet med. Det er to el. tre ting i anlegget mitt som httil ikke har vært nevnt i tråden. Om McLaren og andre vil gjøre det til ett hovedpoeng så får de lese, ett tips gå inn på min profil se mine innlegg da finner en det raskt.. Dac er en MF M1, plinth er cl-p1 (victor), pick up Benz Glider M riaa project d2 og ja kabler finnes også..
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    det var da ikke så vrient? Hva har du av høytalere og preamp?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn