En Bjørn som jukser med masteroppgaver og HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Godt Stereofix kom innom for å hjelpe meg å spise opp all maten vi fikk i kveld..! :cool: Et lass med bær og grønnsaker har tvunget husstanden til å øke forbruket for et kortere tidsrom.
    ...og med litt hjelp av Stereofix ble en ny spisebordlampe montert. Enda mer mat og blåbærpai konsumert. Vi var alle enige om at Tines vaniljesaus er god, og at vi bør se på muligheten til å oppgradere hodetelefonforsterkerne våre.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    En plan for framtiden?

    MQA_logo_stacked_black200.png


    Jeg blir stadig sittende å tenke på Bluesound Vault2. Den kan strømme 16bit/44,1kHz og høyopløst lyd opp til 24-bit/192kHz, men kan også oppdateres til å strømme MQA- (master quality authenticated) fra Meridian, som visstnok Tidal planlegger å støtte (pr. i dag er det flac) og det betyr høyere oppløsning og flere bits enn nå.

    blsvault22tbbk_2.jpg



    Alle som kjenner meg vet at jeg har hatt en viss forkjærlighet for Meridians produkter, og særlig 500-serien. Jeg har enda en 558-2 liggende på lur et sted.

    I tillegg ripper den CDer enkelt og greit. Uten mikkmakk. Det er noe for meg. Bare å mate dyret så fordøyer den selv uten at man må justere alt mulig. På spørsmål om man kunne erstatte 2Tb disken med f.eks. 4Tb får jeg aldri svar godt nok, bare motspørsmål om hvorfor? Klart jeg er interessert i å sette inn en større disk med større lagringskapasitet, til og med av bedre kvalitet (lengre levetid, raskere, større mellomlagring osv.) i stedet for å måtte kaste meg over en NAS. Hvis man skulle trenge mer plass.

    blsvault22tbbk_2.jpg


    Prisen er en smule høy, men produktet virker å være godt gjennomtenkt og står seg godt alene uten DAC, sies det... I mellomtiden blir det å tenke ut hvordan jeg skal avhende Squeezebox Touch'en her..!
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Node 2 gjør en fantastisk jobb her.. og lyden er det lite å si på :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du/bruker ikke DAC på Bluesound'en?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har optisk og rca koblet for å kjøre litt kryss sjekk.. dacen i noden gjør en serdeles god jobb..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Ja i følge What Hi-Fi så gjør den det. Det er i seg selv bra. Men jeg har jo tenkt å bruke den med en DAC da.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjører den optisk inn i onkyo.. og kjørte den optisk inn i w4s.. må si den låter eksemplarisk uansett..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det slags W4S du hadde igjen..?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nå begynte det å bli litt kjedelig her. Rock the Casbah..!

    [video=youtube;RyQ0XaUOgU4]https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_3523566673&feature= iv&src_vid=sEPhTeaGd84&v=RyQ0XaUOgU4[/video]
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Skal du først begynne med Deaf Metal, så gjør det nå ordentlig:

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som skjer med Spotify og Squeezebox????

    Er det noen andre som har trøbbel med å få SBT'en til å spille musikk derfra? Tidal har ingen problemer og etter å ha brukt halve kvelden på feilsøking osv. så nekter tjenesten å spille.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Forskjell på deaf metal å melodiøs rock som tremonti og alter bridge :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Johooi.. og går du lengere tilbake i mark tremonti sin karriere havner du hos kristenrock bandet Creed :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    KRISTENMANNSBLOD???? Kødder'u eller??

    Kvelden endte med suksess -Spotify virker nå igjen etter at jeg har omtrent reinstallert alt her!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Var en liten tur innom Elkjøp, og fikk meg en liten lytt til Philips Fidelio X2. Overraskende bra lyd må sies..! Riktignok vet jeg at What Hi-Fi holder Grado SR325e som favoritten, men prisen tatt i betraktning, så er jeg av den oppfatning at X2 er en no-brainer. 2000,- mot 4000,- så skaffer SR325e deg nok bedre lyd, men ikke dobbelt så bra lyd.

    philips-fidelio-x21.jpg


    Faktisk så billige at jeg kunne tenkt å meg å kjøpe dem og "dele musikken i stua"...
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Funker fint de der.. mine står pent på hyllen ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    De virket å være veldig bra til prisen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Pris på X2 kontra SR325e i Norge er det større forskjell på enn i England det ut til iallefall.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Og x2 er på tilbud jevnt å trutt.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.973
    Antall liker
    14.258
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte en Rega Ear MkII, og lurer litt på å kjøpe hodetelefoner til å ha på jobben sammen med den.
    Har du noen tanker om de Philipsene, kontra AKG K702?
    Har myst litt på hodetelefonforumet, men ikke mye å finne om sånne 'billige' saker... ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Syns nå de funker veldi ok med tanke på pris.. god byggekvalitet, behagelig på hodet å lyden er det lite å si på :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei og hopp, Bjørn!

    På tide med litt aktivitet i tråden din igjen! Har du noen formening om hvordan den eldre PL200 står seg i forhold til nye Gold 200? Er meget happy med Gold, men mer av alt er alltid en god ting. Men det viser seg at det er svært vanskelig å få noe godt svar om hvordan styrkeforholdet mellom den gamle krigeren og den unge lovende er..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    PL200 vs Gold 200? Nja.... jeg vil vel helst tro at PL200 har bedre byggekvalitet osv. Jeg for min del har jo hørt Gold 300 og den har jo en "likandes lyd", men hadde ikke den autoriteten som PL300 hadde. Jeg vil tro at Gold har arvet mye av teknologien til Platinum, men i likhet med det jeg har sett under "panseret" til Focal mellom Electra og Utopia, så er toppmodellene utstyrt med bedre kabinetter i forhold til konstruksjon, avstiving, materialer osv. og ikke minst har elementene større magneter, tyngre og mer solide oppheng osv. Det samme gjelder Monitor Audio eter det jeg har sett av hvordan de bygger de ulike seriene sine.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en Rega Ear MkII, og lurer litt på å kjøpe hodetelefoner til å ha på jobben sammen med den.
    Har du noen tanker om de Philipsene, kontra AKG K702?
    Har myst litt på hodetelefonforumet, men ikke mye å finne om sånne 'billige' saker... ;)
    De er veldig like i pris, Phillips X2 og AKG K702. Har ikke hørt de AKG'ene, så det er litt vanskelig å svare. Det skulle vært artig å sammenlikne de. Men jeg tror ikke man trår feil med noen av de, med mindre man egentlig ønsker seg noe som er dyrere. Phillips X2 er for tiden å få for 1995,- hos Elkjøp og Lefdal.


    X2 hang på Innefidelity's "Wall of Fame" fram til HiFiMAN HE400S overtok som referanse i prisklassen. HE400S er uansett dobbelt så dyre hos Oslo Hi-Fi Center.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for betraktningene, lett å dytte folk utenfor stupet med slike diplomatiske varianter av "de er bedre i alle retninger"!
    Man hører det man vil høre :cool:

    Er det ellers noe fart i nord?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja det er en måte å si det på. Helt ærlig så er det slik at "ny" teknologi smitter over på rimeligere produkter etter hvert jfr. regner det på presten, så drypper det på klokkeren. Men det er fortsatt noen forhold som gjør seg gjeldende, det er kostnader knyttet til kvaliteten. Jeg tviler helt ærlig på at Gold-serien klarer å nå opp på nivået til Platinum-serien, selv om den den siste Gold-serien har kommet noen skritt nærmere så langt jeg klarer å bedømme mine samlede inntrykk.

    Det sagt, jeg hadde lett levd godt med den nyeste Gold-serien. Jeg har vært inne på tanken å utplassere et par pent brukte PL200 i stua her. Men Tannoy Definition DC8Ti hadde absolutt vært et alternativ jeg i så fall ville ha vurdert. Men der har du en annen lyd signatur og filosofi.

    Akkurat nå tenker jeg litt på oppgradering av hode-fi og da er det litt å se på. Phillips X2 er for tiden sterke kandidater til å brase inn døra her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har nok rett i det, kvalitet koster uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg har fått meg en innbilning om at Gold 200 blir litt for slank i bredden til å passe helt inn visuelt sett ved siden av det svære tv-reol-skapmonsteret her. Sår man først en tanke, så...
    Har selvsagt sett på mye forskjellig da jeg liker å se på markedet og lese litt om forskjellige saker. Tannoy er flotte greier, dog aldri hørt dem. Men kjerringen var helt klar på at designet hadde mye å si når vi var på høyttalerjakt, og (utrolig nok) selv Sonus Faber Olympica 2 var no-go :eek:

    Kan slippe unna med Pl200 som ikke gjør seg bort i designmessig tror jeg.

    Jeg kjøpte de bærbare fidelio m2bt på et expert-tilbud for 1200 kroner en gang tidlig i vår, det var virkelig god lyd i dem i forhold til Bose QC25 som jeg har. Dessverre var de vond å ha på, så de gikk i retur. Har virkelig troen på at X2 spiller helt supert, for Philips har den der gode, behagelige lyden uten å være overdrevet kunstig.
    Man skal ikke kimse av produkter som gir glede over timer og ikke bare imponatorfaktor i en halvtime.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    X2 blir her.. ser ingen grunn til å bytte.. må nok selge ei nyre og en bil for å få noe som er vesentlig bedre :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    X2 ser jeg er ganske så rimelig priset her sammenliknet med konkurrentene de ofte blir satt opp mot. Konkurrentene de settes opp mot av What Hi-Fi og Inner Fidelity koster her dobbelt så mye.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok rett i det, kvalitet koster uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg har fått meg en innbilning om at Gold 200 blir litt for slank i bredden til å passe helt inn visuelt sett ved siden av det svære tv-reol-skapmonsteret her. Sår man først en tanke, så...
    Har selvsagt sett på mye forskjellig da jeg liker å se på markedet og lese litt om forskjellige saker. Tannoy er flotte greier, dog aldri hørt dem. Men kjerringen var helt klar på at designet hadde mye å si når vi var på høyttalerjakt, og (utrolig nok) selv Sonus Faber Olympica 2 var no-go :eek:

    Kan slippe unna med Pl200 som ikke gjør seg bort i designmessig tror jeg.

    Jeg kjøpte de bærbare fidelio m2bt på et expert-tilbud for 1200 kroner en gang tidlig i vår, det var virkelig god lyd i dem i forhold til Bose QC25 som jeg har. Dessverre var de vond å ha på, så de gikk i retur. Har virkelig troen på at X2 spiller helt supert, for Philips har den der gode, behagelige lyden uten å være overdrevet kunstig.
    Man skal ikke kimse av produkter som gir glede over timer og ikke bare imponatorfaktor i en halvtime.
    Og det er der Philips-produktene har plassert seg. No-nonsense-design og med et lydideal som (på tvers av produktlinjene (og da snakker jeg head-fi, folkens)) vokser på deg som lytter. Ingen imponatorfaktor, men heller ikke den kliniske "korrekte" lyden som sliter på en over tid. Og heller ikke priset kunstig høyt for å gi inntrykk av å være noe de ikke er. Hørte lenge på x2, men valget falt til slutt på Hifiman HE-500. Kunne jeg ha valgt annerledes!? Sikkert. i retrospekt forsvarte nok ikke forskjellen i lyd forskjellen i pris. Philips Downtown er et annet eksempel på den samme fornuftige tilnærmingen. Smålekkert, behagelig, portabelt og lydmessig utmerket til prisen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Men så var jeg så jævla dum å låne ørene til noe Onkyo greier i dag...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn