En Bjørn som jukser med masteroppgaver og HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Den var lett selv for meg som ikke følger med på en eneste serie. Sopranos. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    En av de få serier jeg faktisk fulgt med på over tid.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Oppgraderinger! Det er igjen oppgraderinger på gang på Hi-Fi Fronten. Som ikke flår skinnet av pølsa.

    IMG_20160212_103420_edited.jpg


    B&W C5 S2 er noen dugekige øreplugger. Jeg har fått brukt dem litt, og de er nok litt litt mer basstunge til B&W å være, om vi skal diskutere hvor nøytrale de er. Det i sin tur påvirkes i stor grad av hodetelefonforsterkeren de brukes med.

    Men de er svært detaljerte, flott topp og en god mellomtone. En fryd å høre på. Sitter godt i ørene når man får de på plass. Men gummiproppene kan kanskje oppleves som for lite komfortable til C5 S2. Så ille er det ikke, men det kan for noen oppleves som litt ubehagelig over tid. Jeg har blitt tilvendt, men ønsket litt bedre komfort i tillegg til at de ørepluggene skulle sitte enda litt bedre.

    IMG_20160212_103714_edited.jpg


    Løsningen er å skaffe skumpropper, jeg har kjøpt fra Comply fra Hi-Fi Klubben og det koster under 200,- lappen. Pakken inneholder 3 par. De former seg bedre, tetter godt, og gir kanskje et lite bidrag til bedre lyd også.

    IMG_20160212_104611_edited.jpg


    Do you comply..?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    39870_4.jpg


    Lurer på om jeg bør ta sjansen på å teste ut noe slikt. Litt skjeggrydding kanskje..? Skikkelig hipsteruttrykk, skjeggrydding.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Fikk omsider endelig tatt en lytt til Monitor Audio Gold 300 i dag. Faktisk har lytterommet blitt noe bedre på den lokal SG/SW sjappa, det har kommet skyvedører og rommet har fått litt demping her og der.

    IMG_20160206_135546_edited2.jpg


    Det var mellomtonen og diskanten jeg ble mest opptatt av. Det er ikke enorm forskjell til PL-serien, ikke slik jeg oppfatter det. Diskanten og mellomtonen er enormt luftig og oppløst. Gold vil som PL helst være minst mulig vinklet mot lytteposisjon, og jeg var faktisk å rettet litt på høyttalerne i butikken slik at de nesten ikke var vinklet mot lytteposisjon i det hele tatt. Noen millimeter tåler de, men det skal åpenbart ikke være mye før perspektivet reduseres.

    IMG_20160206_135608_edited.jpg


    Nå var det Hegel som stod koblet opp, den nye knalldyre DAC'en HD30 og deres integrerte H360. Hun der dama de bruker i promoteringen synes jeg forresten bare blir forstyrrende og pretensiøst. Det er forsåvidt en annen sak, og rimelig banal markedsføring.

    Det låt brukbart, det er ingenting feil ved å bruke Hegel på Monitor Audio. Jeg lar meg imidlertid ikke blende av bling som kabler og "enorme forskjeller" i lyden mellom forskjellige modeller fra en produsent. Jeg sier bare rett ut at det ikke trenger koste astronomiske summer for å få god lyd ut av Gold serien. Mye er ved det samme fra Monitor Audio. Ingen overraskelser, bare god, deilig lyd.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Så dem ga et godt inntrykk altså - såpass at det frister med handel ?
    Sammenlignet du med dem som sto ved siden av ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    SA? Nei, de er ikke så interessante for mitt vedkommende. Pene møbler i alle fall, men jeg har aldri vært spesielt glad i SA. Det sagt, så har jeg hørt mye flott musikk på demoer av flere av modellene deres.

    Uansett er det opp og fram om jeg skulle finne på noe. Kan jo hende SG kommer med et tilbud, men jeg har for tiden ikke store summer liggende til "private formål".
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1

    Hun kommer til å konkurrere på toppnivå innen dynamisk sportsskyting. Hun er av rett kaliber, slik jeg ser det -bein i nesa så definitivt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1

    Rett vinner i alle fall. Kan jo hende låta slår an også, og bør aknskje kunne hevde seg blant topp 10 i ESC.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja den var ikke så værst.
    Så bare reprisen etter at hun vant , og da sang hun ikke særlig bra synes jeg - virket som den gikk for dypt for henne da. Men godt mulig det var mye bedre under første opptreden..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Ja den var ikke så værst.
    Så bare reprisen etter at hun vant , og da sang hun ikke særlig bra synes jeg - virket som den gikk for dypt for henne da. Men godt mulig det var mye bedre under første opptreden..
    Den andre gjennomføringen var best. Det var noe smårusk, men jeg merket meg at det var flere av artistene som ikke riktig helt traff tonen -noe som ikke r helt uvanlig når det er live. Når hun til slutt skulle gjennomføre vinnernummeret så var hun nok stresset og overveldet og falt ut litt mot slutten der. Pytt sann, hun er enda ung og mangler trening og erfaring.

    På den annen side så vil det nok bli mye øving fremover, og det skal nok sitte bedre i Stockholm tror jeg. Men det er flere av de kvinnelige artistene som har litt problemer med de mørke tonene. Det blir kanskje enklere med tiden når stemmene modnes mer, og med trening.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Slik er det i et land der 99 % av befolkningen stort sett er på fylla natt og dag !
    Meanwhile, in Russia...

    Det er mye drikking i Russland, det har jeg forstått og er et stort folkehelseproblem.

    Alkohol har jeg på mange måter vokst opp med i omgivelsene, så jeg overraskes ikke over en del av adferden man får se på videoene på YouTube.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja den var ikke så værst.
    Så bare reprisen etter at hun vant , og da sang hun ikke særlig bra synes jeg - virket som den gikk for dypt for henne da. Men godt mulig det var mye bedre under første opptreden..
    Den andre gjennomføringen var best. Det var noe smårusk, men jeg merket meg at det var flere av artistene som ikke riktig helt traff tonen -noe som ikke r helt uvanlig når det er live. Når hun til slutt skulle gjennomføre vinnernummeret så var hun nok stresset og overveldet og falt ut litt mot slutten der. Pytt sann, hun er enda ung og mangler trening og erfaring.

    På den annen side så vil det nok bli mye øving fremover, og det skal nok sitte bedre i Stockholm tror jeg. Men det er flere av de kvinnelige artistene som har litt problemer med de mørke tonene. Det blir kanskje enklere med tiden når stemmene modnes mer, og med trening.
    Ja det blir nok mye øving fremover ja. Har sansen for Agnete som artist egentlig , og synes hun har fremstått som en god vokalist tidligere , så jeg regner med hun får til dette etterhvert :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Ja det tror jeg også.

    Registrerte at hun fik solid støtte med 51 000 stemmer i Nord-Norge, og hun hadde vunnet med klar margin uten en eneste stemme fra Østlandet. Det var litt fornøyelig, da.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11

    Hun kommer til å konkurrere på toppnivå innen dynamisk sportsskyting. Hun er av rett kaliber, slik jeg ser det -bein i nesa så definitivt.
    Noen er heldige og har praktisk rifle... irriterer meg grønt at forbundet selv gjor det eksremt vanskelig for oss som bor nord for sinsenkrysset å få erverv på sånt...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Jeg eier en...

    Og det finnes andre forbund som gjør bruk av slike, men de har selvsagt også regler. Men Praktisk forbundet har gjort det vanskelig for seg i forhold til rekruttering, og dermed blir det et snevert og sårbart miljø.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Borettslagets årsmøte.... Blah....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men det er jo en del saker som kan påvirke livskvaliteten. Derfor er det viktig å være med der slike beslutninger tas. Men som om det ikke var nok, endte jeg opp med å bli valgt inn i styret som vara.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nei, men det er jo en del saker som kan påvirke livskvaliteten. Derfor er det viktig å være med der slike beslutninger tas. Men som om det ikke var nok, endte jeg opp med å bli valgt inn i styret som vara.
    Du klarte ikke å 'moderere' deg?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Er så mye gamliser her at det ser ut som man trenger noen uten altfor mye Alzheimer..!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Årsmøter i boretslag er morro.. kjøpte leilighet i en alder av 19år og stilte på møte... at gamle folk bare er snille og hyggelige er værtfall jug.. aldri sett så mange hatefulle blikk..

    Vær helg ringte det på døren hvor det sto ei gammel dame eller mann og kjefta meg opp pga den ville festen jeg hadde... jeg hadde da sovet 2 timer somregel med propper i ørene pga hun under meg som var i 50årene festet som en galning.. jeg kjefta de høvelig opp på møtet.. både de eldre som automatisk gikk til meg, og hun i 50årene som hadde 40stk i sin 50kv leilighet vær helg...

    50åringen flytta kort etter møtet... og jeg solgte 1år etterpå for å få noe større :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg eier en...

    Og det finnes andre forbund som gjør bruk av slike, men de har selvsagt også regler. Men Praktisk forbundet har gjort det vanskelig for seg i forhold til rekruttering, og dermed blir det et snevert og sårbart miljø.
    Tja jeg vet om rof.. men er ikke offiser sæ det hjelper meg lite... har ikke gravd etter så mange andre veier til Rom... kom gjerne med noen innspill i en PM.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Årsmøter i boretslag er morro.. kjøpte leilighet i en alder av 19år og stilte på møte... at gamle folk bare er snille og hyggelige er værtfall jug.. aldri sett så mange hatefulle blikk..

    Vær helg ringte det på døren hvor det sto ei gammel dame eller mann og kjefta meg opp pga den ville festen jeg hadde... jeg hadde da sovet 2 timer somregel med propper i ørene pga hun under meg som var i 50årene festet som en galning.. jeg kjefta de høvelig opp på møtet.. både de eldre som automatisk gikk til meg, og hun i 50årene som hadde 40stk i sin 50kv leilighet vær helg...

    50åringen flytta kort etter møtet... og jeg solgte 1år etterpå for å få noe større :)
    Ja det er små interessant hvordan noen av dem tenker. Men borettslaget her er veldrevet og egentlig ganske greit. Dog er noen av dem redde utgiftene skal øke mye, og styrehonorarer er de veldig interessert i hvordan kommer opp i nærmere 200k. Det lurer jeg også på så jeg lar dem grille styret. Ellers er det mindre ting, som at de ikke har Internett osv. og derfor går glipp av info. Det store spørsmålet er jo når neste store oppgradering kommer, for da vil jo leia øke litt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja, ser fadern er formann der dem bor.. ca 50 leilogheter fordelt på 2 bygg.. er vel et av byens bedre drevene boretslag.. kontonuerlig vedlikeholdt siden de flyttet inn i 94 og han ble valgt.. det er tatt steg for steg og år for år.. framstår i dag som totalrenovert med god økonomi og lav husleie, nå sist ble det nye innglassede balkonger fra balko.. flere gang kåret til byens peneste uteareal osv etter oppussingen..

    Mens der min farfar bodde, jeg vurderte å kjøpe leiligheten når han døde, kom det plutselig inn unge folk... her ble det total renovering med alt, vinduer, fasada, vann og kloakk samt tak på en og samme slengen, ble også montert varmepumpe... husleien steg fra 2500kr til 7500kr på et år..

    Ble da for stramt for meg når taksten var 1,7mill og leiligheten var urørt fra 1970 innvendig... fellesgjeld gikk fra 20.000kr til 800.000kr.. de opplever i dag voldsomt prisfall i den blokken..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Når oldisene holder igjen på husleieøkninger, så blir ikke byggene vedlikeholdt særlig godt, og det resulterer også i dårligere markedverdi. Det er forståelig, men når de argumenterer med at prisen var lavere før og det blir dyrt hvis man øker leia litt og litt så forholder de seg ikke til det faktum at byggene trenger vedlikehold og det kommer uansett men da blir sjokket desto større for borettslaget.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Flere har beskyldt meg, deriblant Stereofix for å være "digitalist" -dvs. at jeg kun ser digitale medier som frelsen for å kunne nyte analog musikk. Jeg har alltid sagt til omgivelsene rundt meg at "det finnes ikke digital lyd", og det er jo selvfølgelig fordi all lyd, altså lyd, er analog. Et digitalt signal kan vi ikke høre, med mindre det formidles som et lydsignal som skal oversette til "noe leselig". Altså, det er bare en måte å formidle en gitt mengde data, informasjon.

    Så sier man at LP, å spille plater analogt er veien å gå for å oppnå god lyd, en realistisk og virkelighetsnær formidling av lyd. Men jeg har nå funnet et medium som parkerer slike ideer om at LP er en slags messias:


    Og ikke bare det. Det er faktisk et DIY prosjekt. Det burde kunne tilfredsstille en hver purist og gi en følelse av "live" musikk. Stereofix, du er herved advart.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.142
    Antall liker
    3.925
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    628
    Antall liker
    559
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Flere har beskyldt meg, deriblant Stereofix for å være "digitalist" -dvs. at jeg kun ser digitale medier som frelsen for å kunne nyte analog musikk. Jeg har alltid sagt til omgivelsene rundt meg at "det finnes ikke digital lyd", og det er jo selvfølgelig fordi all lyd, altså lyd, er analog. Et digitalt signal kan vi ikke høre, med mindre det formidles som et lydsignal som skal oversette til "noe leselig". Altså, det er bare en måte å formidle en gitt mengde data, informasjon.

    Så sier man at LP, å spille plater analogt er veien å gå for å oppnå god lyd, en realistisk og virkelighetsnær formidling av lyd. Men jeg har nå funnet et medium som parkerer slike ideer om at LP er en slags messias:


    Og ikke bare det. Det er faktisk et DIY prosjekt. Det burde kunne tilfredsstille en hver purist og gi en følelse av "live" musikk. Stereofix, du er herved advart.
    Heftig ja!! Vi får starte et DIY i boden din.....en maskin som spiller musikk og brygger øl samtidig..!! :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Det var et godt forslag. Øl og hi-fi.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.973
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat mye ungdommer på tur på den vinterfest uka etter det jeg så.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.333
    Antall liker
    9.174
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tja.. litt variabelt.. er vel ikke de flinkeste i komiteen å skaffe trekkplaster for ungdommen... er vel admiral onkel p i kveld eller hva han jamaicahoppern heter...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn