Empire strikes back!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Don't underestimate the power of the dark side master Cobra ;D Imponerende samling.

    Puma
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Etter å ha sammenliknet de fleste i mylderet av modeller...liker jeg "LTD" modellene best, og etter måling av intern motstand og induktans, ser det ut som 200LTD er den samme som 400/500/...LTD, bare stiften skiller.
    Noe av det samme gjelder 2000E/I-III, og forskjellen mellom 3000 & 4000XL/.. er marginal, men litt bedre enn 2000.
    Alle virker fleksible og paser greitt i lett-medium arm.
    999/1000... serien liker tyngre arm (sannsynligvis fordi det er en eldre generasjon), men er like bra som nyere, med rett stift.
    Det finnes en haug gode og rimelige orginal-stifter, med GOD slipning til disse, som f.ex denne til 2000 serien (passer også 3000 & 4000):
    http://cgi.ebay.com/GENUINE-EMPIRE-..._trkparmsZalgo=NGRI&its=I&itu=UA&otn=12&ps=63
    = En EKTE Empire-stift til under $30, med 2x7 micron slipning.
    (Empire fikk sine stifter levert fra BENZ, Sveits, før de ble Benz-Micro).
    Nye ORGINALE stifter til forskjellige EMPIRE modeller kan også kjøpes herfra: http://www.russellind.com/Empire/main.htm
    Men du må vite hva du vil ha (har fått fornuftige priser herfra)

    Så langt har jeg funnet Empire spennende, ikke fullt så frisk og punchy som AudioTechnica, men mye mer musikalsk, og mye friskere enn flere Ortofon (OM/500serie =gjesp).

    Arne K

    NB! Flere av Empire'ne liker litt høyere RIAA-inngangs-impedans enn normalt, opp mot 75k ohm frisker opp.
    I motsetning til mange AT-pickuper som bør "loades" ned mot 33k ohm, om du ikke skal "blø" av diskant...)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spennande, og veldig god lesnad. Eg har høyrt nokre pickupar opp gjennom åra, men altfor, altfor få, og når det gjeld utvalet ditt, kan eg berre hugse å ha høyrt 2000 (Z, trur eg stiften heitte?) på ein måte eg er i stand til å "framkalle" i dag.
    Interessant å sjå at du tilrår 75 kOhm. Eg har aldri prøvd dette. Det er tydelegvis eit stort potensiale også her.
    Eg hadde ei stor oppleving då eg prøvde gammal Shure. Og Empire/Benz var nok meir påkosta konstruksjonar, så her er kanskje det lydlege potensialet endå større?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    De flest Empire har en mer oppløst/friskere topp enn Shure V15 MkIII/IV, men noe av den samme varmen i mellomtonen.
    Og med de bedre nålene går de dypt i rillene, og plukker opp lite støy.

    Speck på eldre typer:
    (Legg merke til 15 grader VTA)

    Arne K
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nå var jeg misunnelig...
    -den gamle/ekte, eller dagens "kopi"?

    Arne K
     
    P

    Parelius

    Gjest
    STEIKE, DÆVEN! Imponerande.

    Jeg har forstått det slik at du har en Grace Ruby også. Har du en liten grovsammenlikning av denne med de bedre Empire (som jeg ikke har hørt noen av, dessverre).
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    (Etter min mening:) Ingenting i MM-verdenen når opp til Grace F-9 Ruby. Men de bedre Empire ligger like under, sammen med Shure V15Mk III & IV.
    Alle har litt forskjellige sær-egenheter. De beste av de "gamle" AudioTechnica (AT-15 +Signet TK-7) skal også nevnes, men har på godt og vondt litt mindre "vinyl-lyd".

    Arne K
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde ein E (grøn) som etter kvart vart utsliten. Så eg fekk ein blank, som altså må vere ein L etter det du fortel.
    Mykje betre enn E (som var referanse ca 1980). Og R er altså endå endå betre?
    Har du samanlikna med AT 170/180? 180 har eg ikkje prøvd sjølv. Skulle likt å finne ny stift på 170-en min....kjempepickup.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ja, selv om oppgitte data er "dårligere" m/Ruby, synes jeg denne er bedre.
    (kan vi gjøre en byttehandel med AT-170?)

    Arne K
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Cobra2 skrev:
    Ja, selv om oppgitte data er "dårligere" m/Ruby, synes jeg denne er bedre.
    (kan vi gjøre en byttehandel med AT-170?)

    Arne K
    Eg har diverre same uvane som Bestemor, eg kan ikkje kvitte meg med noko som helst....
    Men eg skal ta han med om eg skulle reise forbi ein gong. Når eg får ny stift - den som står på, er utsliten ganske snart (spora i sine velmaktsdagar 1812overtyra på Telarc. Det går ikkje lenger. Ikkje i det heile tatt)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn