Emitter modstande for lav modstand?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.048
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Litt trist at disse danskene ler når de får servert fakta.

Danskene tar ofte munnen vel full og skyter uten å sikte.

Jeg kjenner ikke danskenes bakgrunn, men transformatorerer har dere ikke greie på.
Du behøver vel ikke at vise dit antipati for nabofolket, hver eneste gang du skriver et indlæg???? :confused:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det finnes mengder litteratur om trafoer og inrush.
Helt unødvendig å gjøre nye målinger for å overbevise noen dansker.
Les og bli klok.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Siden du nevner det, det er kun du selv, i innlegg #17, som oppfordrer til uttesting. Ingen andre har nevnt det :).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har synset, lest og simulert litt. Inrush strøm til trafo er som tidligere nevnt kun bestemt av trafoens egenskaper og forankoblede nett uavhengig av last eller ei. Man kan få strømtrekk på opptil 30-40-50 ganger nominell strøm, helt avhengig av hvor på spenningskurven innslaget kommer. Dette er magnetiseringsstrømmen som gjør trafoen i stand til å overføre energi. Det som er interessant er når man magnetiserer kjernen så vil kondisene i strømforsyningen på sekundærsiden lades opp. Dette trekker relativt mye strøm sekundært i starten. En simulering jeg gjorde viste ca 1,5x In. Det betyr imidlertid lite i forhold til trafoens inrush strøm. Men en stor kondensatorbank bruker lang tid på å lade seg opp (flere sekunder) og det innebærer noen sekunders overlast. Det virker som denne termiske overlasten over tid kan være medvirkende årsak til at sikringer ryker i oppstarten med store strømforsyninger. Sikringer har en karakteristikk som avhenger av tid. Merkeverdien er slett ingen statisk grense. Kortvarig kan de tåle mange ganger merkestrøm og den sammenhengen er ikke lineær. Akkurat hvordan interaksjonen mellom magnetisering av trafo og lading av kondensatorer ser ut i oppstarten er jeg ikke helt sikker på.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Litt trist at disse danskene ler når de får servert fakta.

Danskene tar ofte munnen vel full og skyter uten å sikte.

Jeg kjenner ikke danskenes bakgrunn, men transformatorerer har dere ikke greie på.
Du behøver vel ikke at vise dit antipati for nabofolket, hver eneste gang du skriver et indlæg???? :confused:
Kjære dansker, ikke ta dere nær av danskehatet hans ; det er IKKE representativt for den gjengse holdning blant oss "fjellaper" ;-)

Mvh.
Rolf
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden du nevner det, det er kun du selv, i innlegg #17, som oppfordrer til uttesting. Ingen andre har nevnt det :).
Det er ingen egentlig test jeg oppfordrer til. Bare et enkelt forsøk for å se om en stor kondensator bank spiller noe rolle.
En seriøs test vil vise hvordan inrush er over tid. Antall 50Hz perioder.
Amplitude og tid.
Og når på sinus kurven trafoen startes.
Dette har mange gjort før og dokumentert.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
En link eller to? Inrush er kun gitt av trafo, foranliggende nett og innslagspunkt. Det er kjent. Det må nødvendigvis være forskjell på strømtrekket etter inrush med og uten en stor kondensatorbank når den lades. Forutsatt utladet kondensator ved start. Ref #44.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt trist at disse danskene ler når de får servert fakta.

Danskene tar ofte munnen vel full og skyter uten å sikte.

Jeg kjenner ikke danskenes bakgrunn, men transformatorerer har dere ikke greie på.
Du behøver vel ikke at vise dit antipati for nabofolket, hver eneste gang du skriver et indlæg???? :confused:
Kjære dansker, ikke ta dere nær av danskehatet hans ; det er IKKE representativt for den gjengse holdning blant oss "fjellaper" ;-)

Mvh.
Rolf
Danskehatet er ikke større enn at jeg drar dit på ferie om et par dager :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Litt trist at disse danskene ler når de får servert fakta.

Danskene tar ofte munnen vel full og skyter uten å sikte.

Jeg kjenner ikke danskenes bakgrunn, men transformatorerer har dere ikke greie på.
Du behøver vel ikke at vise dit antipati for nabofolket, hver eneste gang du skriver et indlæg???? :confused:
Kjære dansker, ikke ta dere nær av danskehatet hans ; det er IKKE representativt for den gjengse holdning blant oss "fjellaper" ;-)

Mvh.
Rolf
Danskehatet er ikke større enn at jeg drar dit på ferie om et par dager :)
Skal du besøge "kortvarig"? :cool:
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Så ankom de her 0.22 ohm modstande fra Århus. Vil ikke bruge dem da de er magnetiske. Venter på nogle noninduktive fra eBay.
IMG_20190517_185651.jpg
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Transformer inrush:
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Her benyttes NTC motstander for å begrense inrush. Noen hater disse, men det kan være nyttig å lese.
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Fra Wikipedia. For alt det er verdt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current

https://www.quora.com/What-do-we-mean-by-an-inrush-of-a-transformers-magnetizing-current

I mine forsterkere med EI trafoer har jeg aldri hatt behov for inrush begrensning eller soft start.
I tilfellet toroide trafoer (opp til ca 1500VA) benytter jeg soft start i en relativ enkel form.
Eksempel her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-624
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Transformer inrush:
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Her benyttes NTC motstander for å begrense inrush. Noen hater disse, men det kan være nyttig å lese.
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Fra Wikipedia. For alt det er verdt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current

https://www.quora.com/What-do-we-mean-by-an-inrush-of-a-transformers-magnetizing-current

I mine forsterkere med EI trafoer har jeg aldri hatt behov for inrush begrensning eller soft start.
I tilfellet toroide trafoer (opp til ca 1500VA) benytter jeg soft start i en relativ enkel form.
Eksempel her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-624
Magnetiseringsstrømmen for transformatorer er kjent stoff, men det er ikke det vi snakker om lenger. Det er hva som skjer idet kjernen magnetiseres og man starter lading av en stor trafobank, ref innlegg #44. Jeg mener at en stor (type le Monstre-stor) kondensatorbank vil belaste trafoen hardt etter den er magnetisert (selvfølgelig) og at den termiske overbelastningen pga størrelse og varighet kan trippe sikringen til strømforsyningen, men jeg har ingen målinger eller sett dette. Glem magnetiseringsstrømmen, jeg har aldri ment den påvirkes av annet enn trafo og foranliggende nett. Disse målingene finnes i hopetall og jeg har sett mange, men ingen som samtidig tar for seg hele oppstarftssekvensen med magnetisering av trafo og lading av stor kondisbank.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hvis så også forstærkeren er ustabil og trækker mye strøm så er den jo helt gal. Tror det er det som sker med den Dartzeel.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Transformer inrush:
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Her benyttes NTC motstander for å begrense inrush. Noen hater disse, men det kan være nyttig å lese.
http://www.iosrjournals.org/iosr-jeee/Papers/Conf.17017/Volume-2/8. 59-63.pdf?id=7590

Fra Wikipedia. For alt det er verdt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current

https://www.quora.com/What-do-we-mean-by-an-inrush-of-a-transformers-magnetizing-current

I mine forsterkere med EI trafoer har jeg aldri hatt behov for inrush begrensning eller soft start.
I tilfellet toroide trafoer (opp til ca 1500VA) benytter jeg soft start i en relativ enkel form.
Eksempel her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/album-nr-624
Magnetiseringsstrømmen for transformatorer er kjent stoff, men det er ikke det vi snakker om lenger. Det er hva som skjer idet kjernen magnetiseres og man starter lading av en stor trafobank, ref innlegg #44. Jeg mener at en stor (type le Monstre-stor) kondensatorbank vil belaste trafoen hardt etter den er magnetisert (selvfølgelig) og at den termiske overbelastningen pga størrelse og varighet kan trippe sikringen til strømforsyningen, men jeg har ingen målinger eller sett dette. Glem magnetiseringsstrømmen, jeg har aldri ment den påvirkes av annet enn trafo og foranliggende nett. Disse målingene finnes i hopetall og jeg har sett mange, men ingen som samtidig tar for seg hele oppstarftssekvensen med magnetisering av trafo og lading av stor kondisbank.
Ja vel. Da er vi enige et langt stykke.
Siden ingen har nevneverdig kunnskap om det etterfølgende blir det videre mye synsing.
Store kondensatorbanker (og lav ESR) gir en høy ladestrøm. Hvis kilden kan levere.
Det er nok nettopp kildens impedans som redder oss her.
Både trafoens sekundærimpedans og likeretter.
Disse faktorene reduserer ladestrømmen i kondensatorbanken.
Og jeg tror........
Denne startstrømmen vil være forholdsvis lav i forhold til trafoens inrush.
Fordi:
Nettets impedans er svært lav og lite begrensende for trafoens inrush.
Trafoens sekundærimpedans er veldig mye høyere og begrenser kondensatorbankens ladekurve.
Derfor:
Kondensatorer eller annet koblet til en trafos sekundær vil ikke ha innvirkning på trafoens inrush.
Så liten at det ikke har noen praktisk betydning.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Enig i det. Det er det samme jeg selv skriver. Magnetiseringsstrømmen kan lett være 40-50A på f.eks. en 200VA trafo. Ladestrømmen kan kanskje være ca 10A sekundært ved 2x15V. Det blir lite på primærsiden ift magnetiseringsstrømmen. Poenget er at varigheten på ladestrømmen er så lang at sikringen til trafoen kanskje kan trippe.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Enig i det. Det er det samme jeg selv skriver. Magnetiseringsstrømmen kan lett være 40-50A på f.eks. en 200VA trafo. Ladestrømmen kan kanskje være ca 10A sekundært ved 2x15V. Det blir lite på primærsiden ift magnetiseringsstrømmen. Poenget er at varigheten på ladestrømmen er så lang at sikringen til trafoen kanskje kan trippe.
Kanskje.
Min erfaring:
Hvis transformatoren har en kortslutning i primæren går sikringen umiddelbart. Og jeg sitter igjen i mørket. Løser ut kursen.
Dersom det er en feil på sekundærsiden (likeretter, kondensatorer eller annet) tar det litt lenger tid før sikringen går. Oftest sikringen i forsterkeren.
På grunn av stor forskjell i impedansen i nettet og sekundærens impedans.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Enig i det. Det er det samme jeg selv skriver. Magnetiseringsstrømmen kan lett være 40-50A på f.eks. en 200VA trafo. Ladestrømmen kan kanskje være ca 10A sekundært ved 2x15V. Det blir lite på primærsiden ift magnetiseringsstrømmen. Poenget er at varigheten på ladestrømmen er så lang at sikringen til trafoen kanskje kan trippe.
Kanskje.
Min erfaring:
Hvis transformatoren har en kortslutning i primæren går sikringen umiddelbart. Og jeg sitter igjen i mørket. Løser ut kursen.
Dersom det er en feil på sekundærsiden (likeretter, kondensatorer eller annet) tar det litt lenger tid før sikringen går. Oftest sikringen i forsterkeren.
På grunn av stor forskjell i impedansen i nettet og sekundærens impedans.
Virker rimelig og fullt i tråd med min forståelse også. Det er 2 forskjellige situasjoner.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Fejl Audiomix for på den pågældende trafo jeg arbejder med her er Primær 1 ohm og sekundær er 0.1 ohm. Du arbejder tydeligvis ikke med store trafoer. Tænk også på at der er flere viklinger på primærsiden. Det er jo forholdet mellem antal viklinger på primær og sekundær som bestemmer sekundær spændingen.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Kortslutningseffekten er noe forskjellig....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fejl Audiomix for på den pågældende trafo jeg arbejder med her er Primær 1 ohm og sekundær er 0.1 ohm. Du arbejder tydeligvis ikke med store trafoer. Tænk også på at der er flere viklinger på primærsiden. Det er jo forholdet mellem antal viklinger på primær og sekundær som bestemmer sekundær spændingen.
Det der er bare tull. Du må være mer presis.
Så kan vi sortere hva som er tull og hva som er tøys.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Hvad er tull? Har ikke skrevet andet end fakta.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Men det er ikke der det ligger. Primært vil du få store strømmer pga nettets kortslutningsytelse (lav impedans). Sekundært er kortslutningsytelsen lav pga kjernens begrensede evne til å overføre effekt (går i metning). Derfor vil du, som jeg viser i mitt eksempel kunne få opptil 50-60A inrush primært til trafoen, men ikke mer enn 10A ladestrøm sekundært. Tallene er simulert og ikke testet da jeg ikke har utstyr til slikt.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Stemmer nok det.
Vil bare at Drossel må være presis. Epler og pærer er ikke det samme.
Hvor har han verdiene fra?
Målt?
Med hva?
Lest spec?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Stemmer nok det.
Vil bare at Drossel må være presis. Epler og pærer er ikke det samme.
Hvor har han verdiene fra?
Målt?
Med hva?
Lest spec?
Med præcist multimeter Fluke 87 III. Mener du ikke det er godt nok? Dette er når modstand i måleledninger er trukket fra.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Men jeg har forstået det med kortslutning på primær ved opstart. Men har ikke haft så voldsomme problemer før. Kanskje noget galt med softstart. Hælder mest til at det er forstærkerne som er ustabile på grund af de små emitter modstande. Tror produktionen af printene er udført af ung og uerfaren ung mand. Kanskje han ikke har registreret at emitter modstandene bare er 0.05 ohm. Det håber jeg for ellers får jeg ikke denne forstærker færdig. Fra nu af holder jeg mig til eBay. Ikke mere Aliexpress. Aldrig set så dårligt lodde arbejde. Desuden ser super capacitoren lidt mærkelig hjemmelavet ud.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Stemmer nok det.
Vil bare at Drossel må være presis. Epler og pærer er ikke det samme.
Hvor har han verdiene fra?
Målt?
Med hva?
Lest spec?
Med præcist multimeter Fluke 87 III. Mener du ikke det er godt nok? Dette er når modstand i måleledninger er trukket fra.
Fluke 87 er et utmerket instrument.
Men ikke til å måle impedans / AC ohm.
Du må være tydelig på om det er AC eller DC motstand vi diskuterer.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Dc og begynder å forstå problematikken. Men har aldrig haft samme problem før som i denne forstærker og med dette softstart. Min konklusion er altså at forstærkeren trækker sygt mye strøm pågrund af oscillation. Når jeg får nye modstande vil jeg starte den uden softstart med vario trafo. Så kan problemer med startstrømme udelukkes.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
DC motstand i denne sammenhengen er et stykke på vei uinteressant.
I hvert fall om det dreiser seg om inrush / soft start.
Om forsterkeren din oscillerer.
Ikke så vanskelig å se det?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
DC motstand i denne sammenhengen er et stykke på vei uinteressant.
I hvert fall om det dreiser seg om inrush / soft start.
Om forsterkeren din oscillerer.
Ikke så vanskelig å se det?
Hvis man ikke kan måle fordi softstart ikke slår til så er det. Venter nu til jeg modtager nye modstande. De magnetiske bruger jeg ikke. De farver især i bassen. Bassen bliver "kraftigere" men upræcis. Problemer med at starte og stoppe.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Nyt softstart som tåler 3800 w.

IMG_20190518_143335.jpg
Kanskje 2 I serie.
 
Topp Bunn