Så på frokost tv i dag at EMI går foran og fjerner DRM fra musikken de omsetter, hvor går veien videre? Håper det ihvertfall skal bli litt mere tilgjengelig musikk i anstendig kvalitet for LOVLIG nedlasting for oss som ikke er datanerder.
|
Et bra tiltak, men det forutsetter at de ikke vannmerker filene slik at man får et like vesentlig personvernsproblem av slike.Så på frokost tv i dag at EMI går foran og fjerner DRM fra musikken de omsetter, hvor går veien videre? Håper det ihvertfall skal bli litt mere tilgjengelig musikk i anstendig kvalitet for LOVLIG nedlasting for oss som ikke er datanerder.
Det gjør de ikke med det første, men de kommer med 256 kbps. 256 kbps er såpass bra at jeg tror jeg kommer til å laste ned enkelte sanger når jeg ikke har lyst til å kjøpe et helt album. Det går i hvert fall i riktig retning.Hvis bare Itunes kunne starte å tilby musikken i Apple Lossless formatet også nå så... (krysse fingrene)
Mvh C![]()
Jeg anser ikke vannmerker som et like stort problem. Det vil fremdeles være industriens byrde å bevise at man bevisst har piratkopiert.Et bra tiltak, men det forutsetter at de ikke vannmerker filene slik at man får et like vesentlig personvernsproblem av slike.
Argumentene for å bruke vannmerker er å stoppe ureglementær kopiering. Men faren for misbruk er overhengende. Det er som at alle sedlene du har er signert med ditt navn, og om de senere brukes til noe ulovlig er de sporbare tilbake til deg. Et annet eksempel er at man kan spore hvem som har kjøpt musikk som f.eks. er falt politisk eller religiøs unåde. Ikke det store problemet her hjemme, men mange andre steder kan det være det.Jeg anser ikke vannmerker som et like stort problem. Det vil fremdeles være industriens byrde å bevise at man bevisst har piratkopiert.
Sannsynligvis vil det bare brukes som en ris bak speilet og til å "spore" proff piratvirksomhet.
Dette betinger selvsagt at man greier å utvikle gode vannmerkingsalgoritmer, noe som ikke er opplagt.
www.hydrogenaudio.org : After DRM, watermarking
-k
For å kunne hente ut informasjonen i et vannmerke må man ha tilgang på kildefila eller en relativt god kopi.Et annet eksempel er at man kan spore hvem som har kjøpt musikk som f.eks. er falt politisk eller religiøs unåde. Ikke det store problemet her hjemme, men mange andre steder kan det være det.
Jeg har ingen tall men blant tenåringer og folk i 20-åra er det i dag utbredt å ikke kjøpe musikk i det hele tatt, men laste alt ned.Har ikke skjønt at industrien skal ta private for noen kopier, hvis de stopper KINA så er jobben så godt som gjort, folk flest bor jo der. Det var et innslag på tv i dag ang. KINA som land, de subsidierer piratindustrien!
Kanskje du går lei av platen og vil selge den videre brukt. Slikt som det er et marked for brukte CDer i dag. Hvis denne filen da kopieres opp og distribueres kan jo du bli straffeforfulgt og ruinert. Hvis dette var en falungong greatest hits er det bare å finne fram nyrene sine og skrive testamente.For å kunne hente ut informasjonen i et vannmerke må man ha tilgang på kildefila eller en relativt god kopi.
Dersom myndighetene har fått tilgang på kildefila betyr det vel at de har gjort en razzia i hjemmet ditt og uansett har fått informasjonen om at du lytter til nedbrytende musikk?
Hva er den prinsippielle forskjellen på det og muligheten man har i dag til å børste en bok for fingeravtrykk?Kanskje du går lei av platen og vil selge den videre brukt. Slikt som det er et marked for brukte CDer i dag. Hvis denne filen da kopieres opp og distribueres kan jo du bli straffeforfulgt og ruinert. Hvis dette var en falungong greatest hits er det bare å finne fram nyrene sine og skrive testamente.
Usansett liker jeg ikke tankegangen din her. Hvorfor ikke bare installere et videokamera i alle stuer med direkte link til politiet. De bruker det sikkert bare hvis du gjør noe ulovlig likevel.
Hva er den prinsippielle forskjellen på det og muligheten man har i dag til å børste en bok for fingeravtrykk?
Fremdeles er det frivillig å kjøpe et verk av en artist. Ingen tvinger deg. Dersom du mener at avtalen artisten krever er for innskrenkende så er du i den fulle rett til å boikotte dem (som jeg gjør i stor grad).
Dersom et verk er så kontroversielt at du vil bli forfulgt for å ha kjøpt det så vil det vel neppe omsettes fritt i det aktuelle landet? Videre vurderer jeg at de fleste landene med lite rettssikkerhet også er de landene med mest piratkopiering slik at sjansen er stor for at sporing av vannmerket vil lede til et tilfeldig sted i verden.
Hvis du ser på musikken omsatt på iTunes, hvor mye av den er kontrolversiell? Er det ikke slik at musikk omsatt av de store plateselskapene (som er mest opptatt av DRM/WM) i sin natur er spiselig for de fleste, mens opprørsk anarkistisk snever musikk omsettes på kassett fra et undergrunnsselskap som gir katten i slike tiltak?
Når jeg kjøper en bil så oppretter forhandleren et database-objekt på meg. Er det Orwelliansk? Lar du ikke EFF-tankegangen og paranoiaen ta litt overhånd nå?
-k
Jeg vil heller foreslå at vi leder opinionens blikk på de tingene som virkelig betyr noe i stedetfor å latterliggjøre slike meninger med vannmerking av Britney.Jeg ser ikke på vannmerking alene som et prekært problem men det er en av mange små ting som kan lede oss hen i et orwelliansk scenario om noe år hvis vi ikke passer på.
Hvis du måtte registrere alle dine bokkjøp i offentlige registere og signere din kopi og erklære deg som ansvarlig for hva som siden skjer med kopien har du en lik situasjon.
Dette har med grunnleggende personvern å gjøre. Hvis det ikke er noe som opptar eller bekymrer deg, vil nok dette bare virke paranoid ja. Men det er mye vanskeligere å kjempe tilbake friheter enn å gi slipp på dem i utgangspunktet fordi man først ikke innså rekkevidden av det.
Hva i all verden har tyveri av vrakdeler å gjøre med Orwell??husker to karer som fikk 10års fengsel for å plukke opp noen smådeler av coloumbia vraket.
et "orwelliansk scenario" er for lengst på vei buddy.
Selvsagt er det viktigere ting du der nevner. Og det er heller ikke myndighetene hverken i USA eller Burma som er pådrivere for vannmerking. Så man skal selvsagt ha proporsjonene i sikte. Men mange slike småting kan være med på å flytte samfunnet i en skummel retning hvis man ikke er obersvant. Ting som hver for seg ikke betyr så mye, men som sammenlagt kan gi et helt annet bilde. Derfor er det viktig å være obs hver gang slike ting dukker opp og tenke oss om hva som er viktigst i lengden. Her er det mediaindustrines kapitalinteresser mot forbrukerenes, privatpersonenens og de preorwellianske fløyteblåserenes.Jeg vil heller foreslå at vi leder opinionens blikk på de tingene som virkelig betyr noe i stedetfor å latterliggjøre slike meninger med vannmerking av Britney.
Amerikanske myndigheters registrering av lånekort på biblioteket synes jeg f.eks er betydelig mer bekymringsfyllt.
Enda verre er viljen på dette forum til å mure folk inne og torturere dem i 5 år uten lov eller dom eller innsyn i anklager. Alt fordi "ingen røyk uten ild, hvis myndighetene tror han er terrorist så må ham jo være det".
-k