EMBLA - MIDGARD - BERTRAM BEAST

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hva skal man velge Midgard, Bertram Beast eller Embla. Er de totalt identiske, eller har alle disse hver sin lille vri som endrer noe på lyden? noen som har testet dem mot hverandre? Noen formening om hva som er best?


Edit:
Hvorfor jeg spør, skal ha meg et sett til bakkanalene i surrerundt anlegget.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Hva skal man velge Midgard, Bertram Beast eller Embla. Er de totalt identiske, eller har alle disse hver sin lille vri som endrer noe på lyden? noen som har testet dem mot hverandre? Noen formening om hva som er best?


Edit:
Hvorfor jeg spør, skal ha meg et sett til bakkanalene i surrerundt anlegget.
Det er vel heller et spørsmål om hva som er verst 8)
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
tviler på at de er identiske, men har ikke hørt noen av de så jeg vet ikke
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Nysjerrig ja..... ;)

Har ikke sammenliknet selv, men hvis jeg skal dra en konklusjon av folks tilbakemeldinger, vil jeg si at Midgard ligger foran Embla.

Beast har jeg hørt lite om....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Mener de er ganske like, og at det stort sett er kabinett, kabling og terminering som skiller dem.  Midgard Audio har valgt en no-nonsense løsning med kun XLR-inngang (men leveres med RCA-XLR adapter) og ingen LED (har denne selv).  Embla har vel valgt å legge på enkle kretser for å bytte mellom RCA og XLR, og har vel en lysdiode for å indikere drift.  Bertram Beast vet jeg ikke noe særlig om.  Prisen er jo fin på den, men jeg valgte å legge på til Midgard Oberon for å få et tyngre, mer solid og ikke minst penere kabinett.

Mener å ha hørt (ta med en klype salt) at Embla i eldre versjoner hadde tilleggskretser i lydveien på inngang/utgang, men at disse kretsene er fjernet på de siste versjonene.

Men det er ikke tvil om at konkurransen er beinhard i markedet for ICEpower-baserte effekttrinn om dagen. Det er vel nesten ikke mulig å gjøre dårlige kjøp, uansett hva du velger.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Embla har vel valgt å legge på enkle kretser for å bytte mellom RCA og XLR, og har vel en lysdiode for å indikere drift.
Ehem.... Fra emblaaudio:

"Tinea comes as standard with a XLR input connector. Single-ended input is available on request."

Eana, den minste, har kun RCA-tilkoblinger.

Mvh
Rolf
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
0
Skulle gjerne vært med på et "samlet" treff med disse små go'bitene...........

Hvorfor skal man ikke trives med lyd? Når det kan fremstå så enkelt som det her....?

 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvorfor skal man ikke trives med lyd? Når det kan fremstå så enkelt som det her....?
Dette var jeg ikke helt med på?
Hvem er det som ikke trives?

R
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Whoops... feiltolkning fra min side.  Jeg tolket "Adela is available with both XLR and RCA input." som at begge typer input var tilgjengelig samtidig.  Så feil kan man ta...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.075
Torget vurderinger
0

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Nå kommer jo Rotel med sin ICE version også, og det vel vært gjort endel for å få lyden slik Rotel vil ha den på disse.. Skal jo tross alt erstatte 1090 :D.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Ja hva var 1090 uten størrelse og kraft da? Sistnevnte klarer sikkert rotel dra fram igjen ::)
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Er det noen av disse nevnte forsterkerene som har en strømforsyning som matcher (er likt oppbygd) de man finner hos konvensjonelt oppbygde transistorforsterkere av god kvalitet? Først da er det vel mulig å sammenligne transistor vs. ice? De fleste ice-baserte forsterkere har vel hatt en pinglete strømforsyning, og da nytter det ikke med papirwatt, eller?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Alle de nevnte forsterkerne bruker den strømforsyningen som kommer integrert i ICE asp-modulet.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
De fleste ice-baserte forsterkere har vel hatt en pinglete strømforsyning, og da nytter det ikke med papirwatt, eller?
Strømforsyningen i ICE asp skal være ganske greit dimensjonert. Jeg har forstått det som at man skal kunne drive to forsterkere med den strømforsyningen som er disponibel for en. Hvis man ser inni den nye Rotelen ser man at dem har gjort noe slikt der. Asp-modulene leverer strøm til de andre modulene(var det "A" dem het?). Tidligere generasjoner ICE kom uten integrert strømforsyning, og feks Embla brukte en konvensjonell løsning, ikke switch-mode som i dag. Disse så ganske kraftig dimensjonert ut etter min ringe kunnskap.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Jeg kjenner ikke prisen på de tre alternativene, og jeg har heller ikke gjort noen A,B,C-test mellom de tre rent lydmessig.
Midgard vinner helt klart på gjennomføring og fysisk konstruksjon. Produktene jeg har sett fra den danske tannlegen har holdt en ekstremt dårlig kontruksjonskvalitet! EMBLA har jeg ikke finstudert, men Midgard har laget et virkelig tiltalende produkt som jeg også tipper vil holde seg bedre i pris enn de to andre.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Skryter ikke Lydmek av Bertram sinne da? Hva med Nu-force eller hva de nå heter. Har ikke peiling på noen av disse jeg men. Kunne godt tenkt meg en lytt....

mvh
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Designmessig - å se til - liker jeg best Midgard, men liker ikke at de ikke tilbyr RCA uten konvertere :-/
Den meste fleksible er nok Bertram Beast, til den kan man få det ene og det andre....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Den beste måten å drive ICE-modulet med en singel ended utgang er ved å bruke en kabel som er koblet semibalansert i en RCA-kontakt i avsenderenden med en XLR-kontakt i den andre enden. Da slipper man alle brytere og aktive komponenter i signalveien.

Som Soedal sier bruker 1077 to stk 250 ASP (130W@8ohm) og ytterligere 5 A-moduler. Den inneholder altså 2 strømforsyninger. Jeg tror de to strømforsyningene er koblet sammen, samt med en liten avkobling ved hvert modul slik at hver strømforsyning driver 3,5 kanaler.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Åja så her er du ja! Men var du på Maxwell?, åneida. :p
Kjørte innom Maxwell for demo etter jobb i dag, men der skjedde ikke stort. Fikk beskjed om at du lå å spydde.... God bedring!
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hva med Acoustic Reality? ::) http://www.acoustic-reality.com/ Jeg synes min forsterker en flink og deilig.

De lager jo noen litt dyrere modeller også: "Thauma Turge" og "OrfeO" som, i følge prislisten, er "Very expensive and only handmade to order". Er ikke noen som har prøvd de her, vel?
 
Topp Bunn