Embla Audio oppklaring.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
I det siste har det desverre vært endel spekulasjoner om Embla og Emblaaudio.no`s død.

Embla-Audio som firma lever i beste velgående og er ikke konkurs.

Men desverre så har de bestemt seg for å slutte med audioprodukter. :'(
Og det er alltid synd når en norsk produsent velger å avslutte,uansett grunn....
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Personlig syntes jeg det er litt rart at man ikke nevner en slik beslutning med et eneste ord på websidene sine, men Emblaaudio hadde kanskje ikke så mange kunder at de syntes det var verdt innsatsen å skrive noen ord?
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Personlig syntes jeg det er litt rart at man ikke nevner en slik beslutning med et eneste ord på websidene sine, men Emblaaudio hadde kanskje ikke så mange kunder at de syntes det var verdt innsatsen å skrive noen ord?
Helt enig!

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at de ikke har "baller" nok til å opplyse om dette på sin egen hjemmeside, spesielt når de har gjort et slikt "hopp" fra audio til sportskategorien.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Personlig syntes jeg det er litt rart at man ikke nevner en slik beslutning med et eneste ord på websidene sine, men Emblaaudio hadde kanskje ikke så mange kunder at de syntes det var verdt innsatsen å skrive noen ord?
Må nok si meg enig i dette.
En slett og kritikkverdig behandling av sin tidligere kundemasse.
Men...kansje en årsak til dette er at restlageret skal selges ut først og en ikke vil skremme bort kunder?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Så spennende produkter hadde de ikke, men meget underlig gjennomført med tanke på merkevarestrategi ;D

1 amatør-aktør mindre å forholde seg til.

O.
 
A

Akle

Gjest
Så spennende produkter hadde de ikke, men meget underlig gjennomført med tanke på merkevarestrategi ;D

1 amatør-aktør mindre å forholde seg til.

O.
Han var vel langt fra den største amatøren i det markedet? Dessuten hadde han billige linjetrinn og aktive delefiltere som visstnok skulle fungere utmerket.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, og det sa jeg vel heller ikke? ;)

O.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Tom Helgesen fyren heter? Jobbet vel med Tanberg i sin tid, spesielt cd - spillerene? Ikke spør meg hvor jeg har dette i fra. Bare noe så slo meg. Fint om noen kan bekrefte..:)

MVH
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Man er sjeldent like ivrig i å meddele markedet når man avvikler som når man etablerer.

Jeg har stor forståelse for at det er vanskelig å være liten aktør i dette markedet. Det er sjeldent at en eller få mennesker er gode til alt innen idèskapning, design, teknologi, produksjon, , finansiering, markedsføring, prissetting, regnskap, økonomi og alt annet som hører med.

Det er ikke så mange som er ingeniører og sunnmøringer samtidig...
 

Pedale

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Tom Helgesen har høy teknisk kompetanse. Traff han et par ganger i fm. noen aktive delefilter. Såvidt jeg husker er han utdannet sivilingeniør. Mulig han var hos Tandberg i sin tid. Siste jobben han hadde før oppstarten av Embla, var som norgesrepresentant for Burr-Brown.

Han gjorde et tappert forsøk på å starte opp produksjon av Hi-Fi her i Norge, med sympatisk lavprisprofil på sine produkter. Preamp og elektroniske delfiltre ble i starten solgt som byggesett til meget hyggelige priser. Senere ICE forsterkere var også gunstig priset, såvidt jeg har lest.

I likhet med de fleste andre norske aktørene i denne bransjen så har han nok fått erfare en tøff forretningsmessig hverdag.

I den grad at bestilte produkter er levert, og leverte produkters garantivilkår overholdes, så er det ingen grunn til å pisse på Embla's grav.

Honnør til Tom for at han prøvde.

Petter
 
K

kbwh

Gjest
Meget godt innlegg Pedale.

Firmaet eksisterer fremdeles slik jeg forstår det, selv om det ikke lager audioprodukter lenger.

Siterer Petter jeg:
"I den grad at bestilte produkter er levert, og leverte produkters garantivilkår overholdes, så er det ingen grunn til å pisse på Embla's grav."
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Så spennende produkter hadde de ikke
Jo, faktisk hadde de det. Helanaloge multikanals forforsterkere med småhighendaspirasjoner til en svært overkommelig pris var de vel omtrent alene om på markedet. Synd at dette ikke blir videreført.

Man er sjeldent like ivrig i å meddele markedet når man avvikler som når man etablerer.
Men til gjengjeld er gjerne konkurrentene iherdige med å meddele det...
 
T

theStig

Gjest
Tom Helgesen fyren heter? Jobbet vel med Tanberg i sin tid, spesielt cd - spillerene? Ikke spør meg hvor jeg har dette i fra. Bare noe så slo meg. Fint om noen kan bekrefte..:)

MVH
Stemmer det.

Jeg kjenner Tom som en meget kompetent mann. Synd at han har sluttet å lage sine billige og glimrende hifi-produkter. Jeg antar at marginene til slutt ble for små til at det var liv laga.

Så vidt jeg vet utviklet han Tandberg sine CD-spillere i 3000 og 4000 serien, og var vel også delaktig i noen av effektforsterkerne i 3000-serien.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Det var jo synd... hadde egentlig håpet på at det Embla skulle starte salg av disse aktiv filtrene igjen. Disse var visstnok et scoop til prisen....
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Tom er en erke-grunder.
Klassisk eksempel på Petter Smart som behøver et apparat rundt seg.
Har en mistanke om at noen av produktene vil dukke opp i en annen variant.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.222
Sted
Østfold
Men til gjengjeld er gjerne konkurrentene iherdige med å meddele det...
Jeg regner med dette var ment som en finger til meg så da får jeg sette dette i et mer nyansert perspektiv:

Jeg fikk en mail fra en sveitsisk importør av hifi som forteller meg at Søren Bertram og Embla er ute av business. Denne kom uoppfordret (selvsagt på bakgrunn av at de er interessert i den type produkter). Hjemmesiden til Embla har ikke inneholdt hifi-stoff på måneder, men her på HFS har jeg ikke sett noen nevne det med et ord. Vi her i Norge burde vel i utgangspunktet vite mer om dette enn sveitsere?

Forøvrig er jeg enig med dem som kommer med positive ting om Embla-produktene. Jeg har selv ved utallige anledninger anbefalt Embla-produkter (fortrinnsvis fra bruktmarkedet på effektforsterkersiden selvsagt), og forforsterkerne har både kvaliteter og tweakingpotensiale som det er verdt å se nærmere på. Det finnes produkter som ikke gjør noen ting bedre til mange ganger de prisene.
 
Topp Bunn