Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jaggu mye rare folk her inne ..en tråd for hjerneforskere
    Du er klar over at dette er et forum for HiFi elskere?
    da ligger det i sakens natur at det er nerding på høyt nivå som noen ganger kan få nærmeste bisarre utslag når man i tillegg tar i betraktning snittalderen..

som de sier på utenlansk, that goes without saying..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et av de store problemene med pliktetikk er at man hele tida havner i situasjoner som er unike, og da må man lage nye prinsipper. Da ender man opp med veldig mange prinsipper etter hvert, og det er ingen garanti for at det er noen systematikk i dem.
    Yepp
    i Norge har vi lover for mye av det samme.

Konundrum

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2026
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    For enkle sinn kan jeg kalle det kardemommeloven. "så lenge man er snill og grei, kan man gjøre som man vil". Det støtter jeg.
    Kardemommeloven sier "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, for øvrig kan man gjøre hva man vil". I en situasjon med ressursknapphet vil de fleste også blant pliktetikerne mene at det å være grei og snill innebærer å dele sine ressurser med andre, mens det å ruge på dem mens andre sulter og lider vil være moralsk galt. Dessuten sier Kardemommeloven at man SKAL være grei og snill, ikke at det er et spørsmål om frivillig altruisme eller filantropi. Så den logiske slutningen er at skatt har hjemmel i Kardemommeloven.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.443
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det aller snilleste er å være skikkelig snill med meg. Derfor er det riktig av meg å stjele all maten din.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Var egentlig det jeg leste. Men jeg har ikke møtt noen som i ene øyeblikket vedkjenner seg at dem vil gjøre seg delaktig i mord. Og neste øyeblikk er pro life og mener han bør ha en stemme med i en abortdebatt som tross alt egentlig er forbehold kvinners liv. Hvor menn flest gjerne forstår at individets rett til frihet gjør at dem venter på en invitasjon før dem deltar.
    Dette samtidig som det fremstår som en uting at staten blander seg i saker og ting når en selv trenger seg på andres rettigheter. Selvmotsigelsene får en til å tenke på utrykket: have your cake and eat it too.
    Må du ha det inn med t-skje?

Nr 1.
    Man er ikke delaktige i en handling bare fordi man ikke bruker sitt eget liv som innsats for å hindre at en handling forekommer (ref dersom jeg evt skjulte jøder i mitt hjem og ble spurt om jeg skjulte dem.

Nr 2.
    Abortspørsmålet handler om hvorvidt man syntes det er rett eller galt å ta liv. Jeg mener det er galt å ta liv. Tilhengere av abort mener det ikke er et liv, og bortforklarer inngrepet som kvinnes rett til å gjøre hva hun vil med sin egen kropp. Men det er jo ikke hennes kropp. I det øyeblikket hun har sex med en mann og det utvikler seg et nytt liv med et eget unikt DNA, så er dette et helt eget individ som da må ha egne rettigheter til liv. Som ikke skal kunne krenkes av andre (hovedsakelig av en mor som er for egoistisk til å ville ta ansvar for resultatet av å ha sluppet en penis inn i seg).

Nr 3. Jeg har ikke sagt NOE SOM Helst om at staten skal blande seg inn i disse sakene. Jeg argumenter kun ut fra et prinsipielt perspektiv.
    Men som vanlig skal sosialistene komme med stråmenn.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    Kardemommeloven sier "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, for øvrig kan man gjøre hva man vil". I en situasjon med ressursknapphet vil de fleste også blant pliktetikerne mene at det å være grei og snill innebærer å dele sine ressurser med andre, mens det å ruge på dem mens andre sulter og lider vil være moralsk galt. Dessuten sier Kardemommeloven at man SKAL være grei og snill, ikke at det er et spørsmål om frivillig altruisme eller filantropi. Så den logiske slutningen er at skatt har hjemmel i Kardemommeloven.
    Ingen ting har hjemmel i kardemommeloven. Man kan ikke tvinges til å dele noe. Dugnad er frivillig. Ikke tvang. Og det at man er motstander av tvang, er ikke et synonym til at man ikke støtter dugnad. Jeg bor selv på landet og tilbringer mye av tiden til å hjelpe naboer og bekjente både med lagring og sjauing.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    Et av de store problemene med pliktetikk er at man hele tida havner i situasjoner som er unike, og da må man lage nye prinsipper. Da ender man opp med veldig mange prinsipper etter hvert, og det er ingen garanti for at det er noen systematikk i dem.
    Nei man må ikke lage nye. Man følger den samme hele tiden, basert på negativ frihet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.487
    Sted
    Oslo
    Må du ha det inn med t-skje?

Nr 1.
    Man er ikke delaktige i en handling bare fordi man ikke bruker sitt eget liv som innsats for å hindre at en handling forekommer (ref dersom jeg evt skjulte jøder i mitt hjem og ble spurt om jeg skjulte dem.

Nr 2.
    Abortspørsmålet handler om hvorvidt man syntes det er rett eller galt å ta liv. Jeg mener det er galt å ta liv. Tilhengere av abort mener det ikke er et liv, og bortforklarer inngrepet som kvinnes rett til å gjøre hva hun vil med sin egen kropp. Men det er jo ikke hennes kropp. I det øyeblikket hun har sex med en mann og det utvikler seg et nytt liv med et eget unikt DNA, så er dette et helt eget individ som da må ha egne rettigheter til liv. Som ikke skal kunne krenkes av andre (hovedsakelig av en mor som er for egoistisk til å ville ta ansvar for resultatet av å ha sluppet en penis inn i seg).

Nr 3. Jeg har ikke sagt NOE SOM Helst om at staten skal blande seg inn i disse sakene. Jeg argumenter kun ut fra et prinsipielt perspektiv.
    Men som vanlig skal sosialistene komme med stråmenn.
    Listen VERY carefully, I will say this only once.
    Ta dine filosofiske tankeganger til en tråd der de hører hjemme.
    Du sporer fullstendig av i en tråd som omhandler Musk

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    Listen VERY carefully, I will say this only once.
    Ta dine filosofiske tankeganger til en tråd der de hører hjemme.
    Du sporer fullstendig av i en tråd som omhandler Musk
    Fascisme handler mye om å kneble meningsmotstandere for å uttale seg. Akkurat slik den nye sosialistiske politikken og gjør. Og du gjør nå.

Jeg sporer ikke av når jeg besvarer folk som har skrevet til meg. Du ber i praksis meg om å holde kjeft, og å la uriktige påstander om mine utsagn få stå uimotsagt.

Konundrum

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2026
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Ingen ting har hjemmel i kardemommeloven. Man kan ikke tvinges til å dele noe. Dugnad er frivillig. Ikke tvang. Og det at man er motstander av tvang, er ikke et synonym til at man ikke støtter dugnad. Jeg bor selv på landet og tilbringer mye av tiden til å hjelpe naboer og bekjente både med lagring og sjauing.
    All den tid Kardemommeloven sier "skal" så er det et element av tvang i den, den sier ikke "man kan velge å være grei og snill hvis man har lyst". Om den sa det ville det heller ikke vært noen jobb for Politimester Bastian og røverne måtte tas hånd om av borgervern. Så det hadde blitt langt fra den fredelige Kardemomme by som vi kjenner.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    All den tid Kardemommeloven sier "skal" så er det et element av tvang i den, den sier ikke "man kan velge å være grei og snill hvis man har lyst". Om den sa det ville det heller ikke vært noen jobb for Politimester Bastian og røverne måtte tas hånd om av borgervern. Så det hadde blitt langt fra den fredelige Kardemomme by som vi kjenner.
    Skal være grei og snill ja. Og forøvrig gjøre som man vil. Er man snill når man stjeler? Nei. Ergo støtter den ikke skatt.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    1
    Dere må heller ikke glemme at Robin Hood stjal ikke fra de rike og ga til de fattige. Han tok tilbake skattene staten/kongen hadde inndrevet fra folket, og ga pengene tilbake til dem...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.970
    Torget vurderinger
    1
    Dere må heller ikke glemme at Robin Hood stjal ikke fra de rike og ga til de fattige. Han tok tilbake skattene staten/kongen hadde inndrevet fra folket, og ga pengene tilbake til dem...

Legenden om Robin Hood er sannsynligvis basert på en historisk skikkelse. Historikerne er imidlertid enige om at nok stjal fra de rike, men at ham ga til de fattige er ren fiksjon...

Konundrum

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2026
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Skal være grei og snill ja. Og forøvrig gjøre som man vil. Er man snill når man stjeler? Nei. Ergo støtter den ikke skatt.
    At skatt=tyveri er da bare noe du og dine likesinnede har funnet på, det er hverken noen naturlov eller logisk lov som sier at det er sant.

Men nå har du i løpet av to innlegg først sagt at du er i mot all tvang og så sterkt insinuert at du er for tvang når det passer deg og din nokså kreative logikk, så hva mener du egentlig? Og hvordan tenker du eventuelt at man skal få folk til å følge ikkeaggresjonsprinsippet uten noen form for tvang?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.487
    Sted
    Oslo
    Fascisme handler mye om å kneble meningsmotstandere for å uttale seg. Akkurat slik den nye sosialistiske politikken og gjør. Og du gjør nå.

Jeg sporer ikke av når jeg besvarer folk som har skrevet til meg. Du ber i praksis meg om å holde kjeft, og å la uriktige påstander om mine utsagn få stå uimotsagt.
    Jeg ber deg ta dine diskusjoner til et egnet fora, det er absolutt ikke å be deg holde kjeft.
    Tvert imot vil du få all den ytringsfriheten du ønsker der, men her er det hovedsakelig Musk som diskuteres.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn