Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.405
    Nazistene og Fascismen ønsket en sterk stat med statsbank.

Fascismens støttet en statsbank, det gjør og sosialdemokratene.
    Fascismen støttet en blandingsøkonomi med en sterk stat, det gjør og sosialdemokratene.
    Fascismen hadde "fascistisk korporatisme" som er Arbeidstakere <-> Arbeidsgivere <-> stat. Sosialdemokratiet har LO/Arbeidstakere <-> NHO/Arbeidsgivere <-> Stat.
    Fascismen støttet en statlig bank og en politisk styrt kreditt. Det gjør og sosialdemokratene.
    Fascismen støttet velferdsordninger som familieytelser, sosialforsikringer, pensjonsordninger, offentlig boligbygging, helseordninger, arbeidsledighetstiltak og store offentlige byggeprogrammer. Det samme gjør sosialdemokratene.
    Fascismen og sosialdemokratene støtter begge system omfattende beskatning for å finansiere statens virksomhet, og begge kan bruke skatt aktivt for å påvirke økonomien.
    Fascismen hadde sterk grensekontroll. Det samme har sosialdemokratene dersom man ser på arbeid. En arbeidsinnvandrer fra utenfor EU har ofte store problemer med å få opphold i Norge. Den eneste forskjellen er i praksis at Norge slipper inn asylsøkere, men ekskluderer de som åpenbart er til netto økonomisk fordel for samfunnet.
    Fascismen regulerte og ytringer slik som sosialdemokratene gjør.
    Fascismen brukte statlig støttet media for å forme verdensbildet slik de ønsket. Sosialdemokratiet har og statlig støttet media som må følge deres retningslinjer for å få støtte.

Lord Moncton sa en gang at makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer absolutt.

"Dere" støtter alle disse likhetene med Fascismen. Jeg støtter ingen av dem. Så igjen, hvem er da den faktiske fascisten? Er det de som støtter dem, eller han som opponenter mot alle deres verdisett?

Gi meg et eneste godt argument for hvordan jeg som høyreekstrem støtter fascismen/nazismen på noe som helst måte.
    Når du ikke støtter noen form av rasjonell samfunnsbygging og lovregulering, så er det vel på sin plass å påpeke at det er der problemet ligger. Ikke i det faktum at en hver samfunnsmodell vil ha klare likheter med mange andre, helt uten at det viser at alle styresett egentlig er fascisme.

Utlegningene over her, er i beste fall bare latterlige og tåpelige. Lev vel, Komfort.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.210
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Viss man skal svinge noe sted, er det enten høyre eller venstre, vi har ikke fler valg. Det er deontologi. Derfor er sosialdemokrati på venstresiden og klassisk liberalisme/anarkokapitalisme/eiendomsrett på høyresiden.
    Det er fint at du er i tråden, for du representerer ein ideologisk tradisjon som er viktig for å forstå Musk.

Ikkje at han heilhjarta står i den tradisjonen, sjølvsagt. Han klistrar seg like tett opp til dei styresmaktene det er opportunt å klistra seg opp til som alle andre, verkelege eller oppdikta, anarkokapitalistiske (eller minarkistiske eller kva du no vil kalla deg) heltar.

Dersom ideologi-komplekset skulle gjeve meining (noko det ikkje gjer for meg), så måtte det, som eit absolutt minimum, føresett ein total nullstilling (evt. redistribusjon av) både eigedom og andre former for makt før "ikkje-staten" eller "minimumsstaten". Lukke til.

PS: Kva du meiner med «Det er deontologi.» i avsnittet eg har sitert, forstår eg heller ikkje.

Sist redigert:

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Han hadde vel vært rimelig sprø, dersom det ikke var blank løgn. Noe det selvsagt er.
    Det er det overhode ikke. Abortbestemmelsene Tim Walz signerte, er tidsubestemte. Ergo kan de utføres opp til siste semester.

"The measure imposes no restrictions on abortion at any stage and enshrines that “right” in the state constitution."

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Det er fint at du er i tråden, for du representerer ein ideologisk tradisjon som er viktig for å forstå Musk.

Ikkje at han heilhjarta står i den tradisjonen, sjølvsagt. Han klistrar seg like tett opp til dei styresmaktene det er opportunt å klistra seg opp til som alle andre, verkelege eller oppdikta, anarkokapitalistiske (eller minarkistiske eller kva du no vil kalla deg) heltar.

Dersom ideologi-komplekset skulle gjeve meining (noko det ikkje gjer for meg), så måtte det, som eit absolutt minimum, føresett ein total nullstilling (evt. redistribusjon av) både eigedom og andre former for makt før "ikkje-staten" eller "minimumsstaten". Lukke til.

PS: Kva du meiner med «Det er deontologi.» i avsnittet eg har sitert, forstår eg heller ikkje.
    Jeg er ingen tilhenger av hverken Musk eller særlig Tesla, men det mange på venstresiden virker å ikke forstå, er at han er en ytringsfrihetsabsolutist. Og en opportunist som utnytter de politiske styresettene i de land har har økonomisk interesse, innenfor de rammene den aktuelle politikken er satt. I Norge betyr det at vi får Tesla tredd ned i halsen til priser ordinære fossile kjøretøy ikke kan konkurere med. Jeg hater produktet og det politiske systemet som gir ulemper til noen og fordeler til andre.
    Men han er ikke gal, han er ikke dum. Han var absolutt noe før Tesla (noen mente tidligere her at han ikke hadde vært noe uten det firmaet). Han er heller ingen Nazist og den gestikuleringen hans var selvsagt ingen Nazihilsen. Å mene det I ramme alvor fører folk på villspor og inn i et kognitiv dissonans.

Hele tråden her kan oppsummeres ved hjelp av Eleanor Roosevelt sitt sitat "Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people."

La oss heller diskutere idéer.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Deontologi betyr I praksis at man går ut fra prinsipper om at noe er absolutt.
    Når det da gjelder frihet, er det slik at enten har man det, eller så har man det ikke. Og dersom noen på noe som helst vis kontrollerer din tid uten ditt samtykke, så har du ikke frihet. Derfor er det slik at enten eier staten/fellesskapet (altså en form for sosialisme) ditt liv, eller så eier du det helt og holdent selv og velger hva du vil gjøre med denne tiden basert på de levekår du måtte ønske.

Det er og deontologi/pliktetikk å f.eks si at det er galt å lyve, uavhengig av resultatet. Man følger plikten ved å fortelle sannheten til enhver tid, på tross av at det medfører en ulempe enten for deg selv som individ eller andre. Om man må lyve for å redde noens liv, er det fortsatt galt, og en prinsippfast person (som jeg selv mener jeg er) ville da fortalt sannheten uavhengig av konsekvensene.
    Derfor sier jeg ting rett ut som det er, og jeg har ingen som helst problemer med å si nærmest hva som helst om meg selv, mitt liv og hva jeg mener om noe dersom noen spør. Fordi det er galt å lyve.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Om man må lyve for å redde noens liv, er det fortsatt galt, og en prinsippfast person (som jeg selv mener jeg er) ville da fortalt sannheten uavhengig av konsekvensene.
    Hvilke prinsipper har du egentlig hvis du mener det er viktigere å ikke lyve enn å redde et liv?

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke prinsipper har du egentlig hvis du mener det er viktigere å ikke lyve enn å redde et liv?
    Viss man må lyve for å redde noens liv, er det den personen man må lyve for, som er ansvarlig for situasjonen vedkommende er satt i. Og man skal ikke gjøre seg selv til et dårligere menneske, for andre folk sine tabber.

Prinsippene er gitt over.

Eller her tatt direkte fra Wikipedia "Deontologi (gresk: deonto-, «det som bør gjøres; plikt», og -logi)[1] er en teori og den oppfatning som sier at valg skal baseres på regler eller moralske prinsipper, og at det «riktige valget» veier tyngre enn resultatene.[2]"

Altså de moralske prinsippene veier tyngre enn resultatet.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Og man skal ikke gjøre seg selv til et dårligere menneske, for andre folk sine tabber.
    Hvis det handler om at du skal være et godt menneske, så er det dygdsetikk du driver med og ikke deontologi. For deontologen er det viktigere at prinsippet er godt enn at mennesket er godt.

Hvis det virkelig er pliktetikk du snakker om, så synes jeg helt ærlig at du tar totalt feil når du mener "du skal ikke lyve" er en viktigere regel enn "du skal hjelpe andre". Men det er jo sånne problemer pliktetikken inviterer til hele tida.

Wikipedia er bra det, men SEP er bedre:

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Stiller meg helt bak @HasseBasse analyse i innlegg #2.680
    Minner litt om OCD Asperger og lignende
    Jeg scorer veldig høyt på online tester på Asperger (trolig fordi jeg er INTJ). Men har ingen diagnose og har en fast jobb. Dog vil ikke et stempel med en "sykdom" gi et berettiget argument for hvorfor det jeg sier ikke skulle være korrekt.

Jeg har enda til gode å se noe som helst argument mot det jeg har skrevet tidligere. Alt "dere" I praksis har sagt er ; "jeg er uenig".

Skal man mene noe om noe, må man ha kvalifiserte argumenter og eksempler som støtter det man mener.

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det handler om at du skal være et godt menneske, så er det dygdsetikk du driver med og ikke deontologi. For deontologen er det viktigere at prinsippet er godt enn at mennesket er godt.

Hvis det virkelig er pliktetikk du snakker om, så synes jeg helt ærlig at du tar totalt feil når du mener "du skal ikke lyve" er en viktigere regel enn "du skal hjelpe andre". Men det er jo sånne problemer pliktetikken inviterer til hele tida.

Wikipedia er bra det, men SEP er bedre:

Å være et godt menneske var ikke hovedpoenget med deontologi.

Hovedpoenget er å bruke deontologi I samsvar med NAP. Slik oppnår man absolutt frihet og absolutte resultater ifbm hvordan man skal behandle folk rundt seg med gjensidig respekt.

Mitt liv er mitt. Ditt liv er ditt. Våres interaksjon burde kun forekomme når og viss vi BEGGE er enige i at den skal skje på det aktuelle tidspunktet.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skal man mene noe om noe, må man ha kvalifiserte argumenter og eksempler som støtter det man mener.
    Nei, det er ikke riktig. Hvorfor må man det?

Hovedpoenget er å bruke deontologi I samsvar med NAP. Slik oppnår man absolutt frihet og absolutte resultater ifbm hvordan man skal behandle folk rundt seg med gjensidig respekt.
    Skulle ønske liberalistene leste noe etter Kant også (Rand teller ikke). Absolutt frihet har bare de døde. Vi andre må forholde oss til at ingen har samme behov, ønsker, preferanser osv

Forresten betyr NAP i denne sammenhengen ikkeaggresjonsprinsippet, "non-aggression principle".

Mitt liv er mitt. Ditt liv er ditt. Våres interaksjon burde kun forekomme når og viss vi BEGGE er enige i at den skal skje på det aktuelle tidspunktet.
    Hvis en teller antall tilfeldige møter i løpet av et liv opp mot planlagte interaksjoner slik du beskriver, så vil det fort vise seg at førstnevnte er vanligst. Det er nyttig for de som lener seg i anarkistisk retning å tenke sånn, men det er ikke spesielt realistisk. For det meste handler livet om å gjøre det beste ut av en situasjon ingen bestemte at skulle oppstå og ingen egentlig kontrollerer.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Oslo
    Jeg scorer veldig høyt på online tester på Asperger (trolig fordi jeg er INTJ). Men har ingen diagnose og har en fast jobb. Dog vil ikke et stempel med en "sykdom" gi et berettiget argument for hvorfor det jeg sier ikke skulle være korrekt.

Jeg har enda til gode å se noe som helst argument mot det jeg har skrevet tidligere. Alt "dere" I praksis har sagt er ; "jeg er uenig".

Du hadde en lang harang om (for de fleste) veldig forskjellige politiske systemer og omtrent påstod at de var like.
    For å bruke din "debatt-teknikk"
    Trump vil ha en sterk stat
    Putin vil ha en sterk stat
    Kim Jong-un vil ha en sterk stat
    Støre vil ha en sterk stat.
    Ergo alle disse har den samme politikken og står for det samme
    Kan forøvrig legge til at alle disse forflytter seg ofte i bil ( neppe Tesla) så der er et annet berøringspunkt

Sist redigert:

Rakerholm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Du hadde en lang harang om (for de fleste) veldig forskjellige politiske systemer og omtrent påstod at de var like.
    For å bruke din "debatt-teknikk"
    Trump vil ha en sterk stat
    Putin vil ha en sterk stat
    Kim Jong-un vil ha en sterk stat
    Støre vil ha en sterk stat.
    Ergo alle disse har den samme politikken og står for det samme
    Den er ikke den samme, men de har alle en eller annen form for sosialdemokrati eller kommunisme der resultatet er at individ lever som slaver av staten. Dog finnes det visse stater i USA der det teknisk sett er mulig å leve "inkognito".

Eksemplene jeg kom med som du siterer, var fordi at flere av dere forsøkte å stemple meg som fascist, men at dere selv var de som hadde likheter med fascistene, der jeg ikke har en eneste en. Jeg sa ikke at "dere" var fascister, men det jeg derimot sa, var at dere hadde mye fler likheter med dem enn det jeg faktisk har. Så dere tråkket i salaten. Spesielt når dere oppå dette ikke klarer komme med noen som helst argumenter overhode...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn