- Ble medlem
- 28.09.2016
- Antall liker
- 16.405
Han hadde vel vært rimelig sprø, dersom det ikke var blank løgn. Noe det selvsagt er.Tim Waltz er tilhenger av abort frem til siste måned i svangerskapet... Hvem kan da defineres som sprø?
Han hadde vel vært rimelig sprø, dersom det ikke var blank løgn. Noe det selvsagt er.Tim Waltz er tilhenger av abort frem til siste måned i svangerskapet... Hvem kan da defineres som sprø?
Når du ikke støtter noen form av rasjonell samfunnsbygging og lovregulering, så er det vel på sin plass å påpeke at det er der problemet ligger. Ikke i det faktum at en hver samfunnsmodell vil ha klare likheter med mange andre, helt uten at det viser at alle styresett egentlig er fascisme.Nazistene og Fascismen ønsket en sterk stat med statsbank.
Fascismens støttet en statsbank, det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen støttet en blandingsøkonomi med en sterk stat, det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen hadde "fascistisk korporatisme" som er Arbeidstakere <-> Arbeidsgivere <-> stat. Sosialdemokratiet har LO/Arbeidstakere <-> NHO/Arbeidsgivere <-> Stat.
Fascismen støttet en statlig bank og en politisk styrt kreditt. Det gjør og sosialdemokratene.
Fascismen støttet velferdsordninger som familieytelser, sosialforsikringer, pensjonsordninger, offentlig boligbygging, helseordninger, arbeidsledighetstiltak og store offentlige byggeprogrammer. Det samme gjør sosialdemokratene.
Fascismen og sosialdemokratene støtter begge system omfattende beskatning for å finansiere statens virksomhet, og begge kan bruke skatt aktivt for å påvirke økonomien.
Fascismen hadde sterk grensekontroll. Det samme har sosialdemokratene dersom man ser på arbeid. En arbeidsinnvandrer fra utenfor EU har ofte store problemer med å få opphold i Norge. Den eneste forskjellen er i praksis at Norge slipper inn asylsøkere, men ekskluderer de som åpenbart er til netto økonomisk fordel for samfunnet.
Fascismen regulerte og ytringer slik som sosialdemokratene gjør.
Fascismen brukte statlig støttet media for å forme verdensbildet slik de ønsket. Sosialdemokratiet har og statlig støttet media som må følge deres retningslinjer for å få støtte.
Lord Moncton sa en gang at makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer absolutt.
"Dere" støtter alle disse likhetene med Fascismen. Jeg støtter ingen av dem. Så igjen, hvem er da den faktiske fascisten? Er det de som støtter dem, eller han som opponenter mot alle deres verdisett?
Gi meg et eneste godt argument for hvordan jeg som høyreekstrem støtter fascismen/nazismen på noe som helst måte.
Det er fint at du er i tråden, for du representerer ein ideologisk tradisjon som er viktig for å forstå Musk.Viss man skal svinge noe sted, er det enten høyre eller venstre, vi har ikke fler valg. Det er deontologi. Derfor er sosialdemokrati på venstresiden og klassisk liberalisme/anarkokapitalisme/eiendomsrett på høyresiden.
Må si meg helt enig med @HasseBasse her. Ut fra resonnementet ditt er det jo umulig å forstå hva som er problemet med fascismen.Nazistene og Fascismen ønsket en sterk stat med statsbank.
Det er det overhode ikke. Abortbestemmelsene Tim Walz signerte, er tidsubestemte. Ergo kan de utføres opp til siste semester.Han hadde vel vært rimelig sprø, dersom det ikke var blank løgn. Noe det selvsagt er.
Jeg er ingen tilhenger av hverken Musk eller særlig Tesla, men det mange på venstresiden virker å ikke forstå, er at han er en ytringsfrihetsabsolutist. Og en opportunist som utnytter de politiske styresettene i de land har har økonomisk interesse, innenfor de rammene den aktuelle politikken er satt. I Norge betyr det at vi får Tesla tredd ned i halsen til priser ordinære fossile kjøretøy ikke kan konkurere med. Jeg hater produktet og det politiske systemet som gir ulemper til noen og fordeler til andre.Det er fint at du er i tråden, for du representerer ein ideologisk tradisjon som er viktig for å forstå Musk.
Ikkje at han heilhjarta står i den tradisjonen, sjølvsagt. Han klistrar seg like tett opp til dei styresmaktene det er opportunt å klistra seg opp til som alle andre, verkelege eller oppdikta, anarkokapitalistiske (eller minarkistiske eller kva du no vil kalla deg) heltar.
Dersom ideologi-komplekset skulle gjeve meining (noko det ikkje gjer for meg), så måtte det, som eit absolutt minimum, føresett ein total nullstilling (evt. redistribusjon av) både eigedom og andre former for makt før "ikkje-staten" eller "minimumsstaten". Lukke til.
PS: Kva du meiner med «Det er deontologi.» i avsnittet eg har sitert, forstår eg heller ikkje.
Eg veit kva ordet betyr, men forstod ikkje samanhengen. Med forklaringa forstod eg kvifor du brukte ordet slik.Deontologi betyr I praksis at man går ut fra prinsipper om at noe er absolutt.
Hvilke prinsipper har du egentlig hvis du mener det er viktigere å ikke lyve enn å redde et liv?Om man må lyve for å redde noens liv, er det fortsatt galt, og en prinsippfast person (som jeg selv mener jeg er) ville da fortalt sannheten uavhengig av konsekvensene.
Han er vel typen som når kjerringa klager foran speilet om at hun ser gammal og feit ut sier: Det er iallefall ikke noe i veien med synet ditt.Hvilke prinsipper har du egentlig hvis du mener det er viktigere å ikke lyve enn å redde et liv?
Viss man må lyve for å redde noens liv, er det den personen man må lyve for, som er ansvarlig for situasjonen vedkommende er satt i. Og man skal ikke gjøre seg selv til et dårligere menneske, for andre folk sine tabber.Hvilke prinsipper har du egentlig hvis du mener det er viktigere å ikke lyve enn å redde et liv?
Hvis det handler om at du skal være et godt menneske, så er det dygdsetikk du driver med og ikke deontologi. For deontologen er det viktigere at prinsippet er godt enn at mennesket er godt.Og man skal ikke gjøre seg selv til et dårligere menneske, for andre folk sine tabber.
Jeg scorer veldig høyt på online tester på Asperger (trolig fordi jeg er INTJ). Men har ingen diagnose og har en fast jobb. Dog vil ikke et stempel med en "sykdom" gi et berettiget argument for hvorfor det jeg sier ikke skulle være korrekt.Stiller meg helt bak @HasseBasse analyse i innlegg #2.680
Minner litt om OCD Asperger og lignende
Å være et godt menneske var ikke hovedpoenget med deontologi.Hvis det handler om at du skal være et godt menneske, så er det dygdsetikk du driver med og ikke deontologi. For deontologen er det viktigere at prinsippet er godt enn at mennesket er godt.
Hvis det virkelig er pliktetikk du snakker om, så synes jeg helt ærlig at du tar totalt feil når du mener "du skal ikke lyve" er en viktigere regel enn "du skal hjelpe andre". Men det er jo sånne problemer pliktetikken inviterer til hele tida.
Wikipedia er bra det, men SEP er bedre:
Nei, det er ikke riktig. Hvorfor må man det?Skal man mene noe om noe, må man ha kvalifiserte argumenter og eksempler som støtter det man mener.
Skulle ønske liberalistene leste noe etter Kant også (Rand teller ikke). Absolutt frihet har bare de døde. Vi andre må forholde oss til at ingen har samme behov, ønsker, preferanser osvHovedpoenget er å bruke deontologi I samsvar med NAP. Slik oppnår man absolutt frihet og absolutte resultater ifbm hvordan man skal behandle folk rundt seg med gjensidig respekt.
Hvis en teller antall tilfeldige møter i løpet av et liv opp mot planlagte interaksjoner slik du beskriver, så vil det fort vise seg at førstnevnte er vanligst. Det er nyttig for de som lener seg i anarkistisk retning å tenke sånn, men det er ikke spesielt realistisk. For det meste handler livet om å gjøre det beste ut av en situasjon ingen bestemte at skulle oppstå og ingen egentlig kontrollerer.Mitt liv er mitt. Ditt liv er ditt. Våres interaksjon burde kun forekomme når og viss vi BEGGE er enige i at den skal skje på det aktuelle tidspunktet.
Du hadde en lang harang om (for de fleste) veldig forskjellige politiske systemer og omtrent påstod at de var like.Jeg scorer veldig høyt på online tester på Asperger (trolig fordi jeg er INTJ). Men har ingen diagnose og har en fast jobb. Dog vil ikke et stempel med en "sykdom" gi et berettiget argument for hvorfor det jeg sier ikke skulle være korrekt.
Jeg har enda til gode å se noe som helst argument mot det jeg har skrevet tidligere. Alt "dere" I praksis har sagt er ; "jeg er uenig".
Skal man mene noe om noe, må man ha kvalifiserte argumenter og eksempler som støtter det man mener.
Den er ikke den samme, men de har alle en eller annen form for sosialdemokrati eller kommunisme der resultatet er at individ lever som slaver av staten. Dog finnes det visse stater i USA der det teknisk sett er mulig å leve "inkognito".Du hadde en lang harang om (for de fleste) veldig forskjellige politiske systemer og omtrent påstod at de var like.
For å bruke din "debatt-teknikk"
Trump vil ha en sterk stat
Putin vil ha en sterk stat
Kim Jong-un vil ha en sterk stat
Støre vil ha en sterk stat.
Ergo alle disse har den samme politikken og står for det samme