Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Her er antall registreringer for idag:
    IMG_3629.jpeg

Her er tallene for samme dag ifjor:
    IMG_3627.jpeg

Tesla har altså økt salget av Tesla Y tross dem knapt hadde biler å levere i 1. kvartal ved nedstengningen av alle fabrikkene for omlegging til ny facelift.

Skylappene må være mot hvordan situasjonen er; fullstendig knockout fra Tesla.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Ja, det gjorde jeg.
    Kort resyme:
    I følge svensken så feiler det meste på S-modellen, mens modell 3 er en helt annen historie, bedre kvalitet og bedre løsninger.
    Derfor kommentaren «ikke bare roser».
    🙂
    Ja han snakker stort sett om Tesla S før faceliften, så fra 2012 til 2015ish. Fikk du med hva slags bil han selv kjørte?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.613
    Sted
    Holmestrand
    Den fjerde og siste funksjonen er jo interessant vil jeg si.
    Funksjonene er vel helt OK, Tesla har valgt å gjøre det, andre ikke.
    Ikke noen stor sak om man har disse funksjonene eller ikke sett fra mitt ståsted.
    Jeg lever helt fint med bilnøkkel.
    Når det er sagt så er den google-greia i volvoen min helt håpløs.
    Tungvint, sidrumpa og gammeldags.
    Softwaremessig så er tesla langt framme, men de overdriver etter min mening.
    Jeg vil ha gammeldags betjening av ting som lys, retningvisere, varmeseter, VARME, «radio», etc etc.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Funksjonene er vel helt OK, Tesla har valgt å gjøre det, andre ikke.
    Ikke noen stor sak om man har disse funksjonene eller ikke sett fra mitt ståsted.
    Jeg lever helt fint med bilnøkkel.
    Softwaremessig så er tesla langt framme, men de overdriver etter min mening.
    Jeg vil ha gammeldags betjening av ting som lys, retningvisere, varmeseter, VARME, «radio», etc etc.
    For meg er dette argumentasjon fra 50-tallet hvor folk lurte på hva poenget med cruisekontroll var. Man kunne jo bare holde beinet på gasspedalen. Eller i 1995 hvor VW reklamerte med at sine biler ikke trenger airbag fordi dem er så sikre(!)

Prøv Tesla i 2 måneder så vil det aller meste føles helt utdatert ut. Varme står på auto så bilen styrer selv varme i setene, rattet og viskere. Hadde en Tesla lånebil med rundt ratt og blinkspake som ble helt «feil» etter å kjørt med yokeratt med blinklys på rattet.

Er interessant å lese at man selv mener Volvo er tungvindt, sidrumpa og gammeldags uten å reflektere over egne holdninger.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du skal være glad for mangfold
    dersom alle her inne var som deg ville ikke dette forumet eksistert
    dersom alle var som musk hadde vi alle gått med månedrakt og hjelm og pusta inn vår egen dritt og svette lukt. Eneste resultat; enorm amøbeproduksjon

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Tror du skal være glad for mangfold
    dersom alle her inne var som deg ville ikke dette forumet eksistert
    dersom alle var som musk hadde vi alle gått med månedrakt og hjelm og pusta inn vår egen dritt og svette lukt. Eneste resultat; enorm amøbeproduksjon
    Det er jo bare meg mot 20 her, så tar gjerne 1 over på mitt lag.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På min NIO kan man gjøre 1-3.. Punkt 4 eksisterer ikke såvidt meg bekjent. Kan ikke tenkte meg de slipper den funksjonen heller, så da blir det gjetting på feilkoder på facebook grupper.....
    Personlig bruker jeg/familien ikke disse funksjonene uansett, bortsett fra egne innstillinger (seteinnstilling bl.a.) avhengig av hvem som setter seg i førersetet.
    Uansett, dette er ikke tema når man beskriver hvorfor man liker en bil i mine øyne, mens andre omtrent går i fistel for en ny knapp i en app.

Derimot er det funksjonalitet og komfort som jeg virkelig setter pris på som ingen eller få andre har.
    Batteriswap, fantastiske vinter kjøreegenskaper, Kina phone home ;) etc.
    Jeg aner ikke hva et nytt nfc kort koster. Koster ikke mange ørene å produsere men de skal sikkert ha seg betalt. Det (hovedkortet) er også knyttet opp til NIO kontoen som gjør at det også er betalingskort ved eventuell lading f.eks.
    Å kjøpe ny hovednøkkel var visst veldig dyrt.
    Men, det er ting og tang som ikke er bra som viser seg f.eks. med streng kulde kombinert med litt fukt her og der som fryser.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er interessant å lese at man selv mener Volvo er tungvindt, sidrumpa og gammeldags uten å reflektere over egne holdninger.
    Du leser faen meg som Fa´en leser bibelen, bare det fremmer agendaen din.
    Det var jo IKKE det, han skrev.
    Han skrev:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.417
    Sted
    Sørlandet
    De fleste har begynt å ta igjen teknologi forspranget Tesla hadde. Men det har tatt tid. For my tid. You snooze - you loose. Og akkurat det har flere merket svært godt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    De fleste har begynt å ta igjen teknologi forspranget Tesla hadde. Men det har tatt tid. For my tid. You snooze - you loose. Og akkurat det har flere merket svært godt.
    Uenig; og det kan du se utifra registreringsstatistikken i Norge og verden. Tesla Y er den mest solgte elbilen. Den selger milevis foran alle andre. Til og med den sære model 3 selger bøttevis.

Konkurrentene trenger forøvrig stort sett 20kWh større batteri for å kjøre like langt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.808
    Sted
    Liten by
    Hver gang jeg søker opp Tesla, så får jeg svar som dette:
    Tesla is currently facing significant challenges in its automotive business, including falling sales, increasing competition, and declining profits, but investor sentiment remains volatile with optimism around its long-term vision for AI, robotics, and autonomous vehicles.
    • Financial Performance: In Q3 2025, Tesla reported a surge in revenue due to a rush of sales before an EV tax credit expired, but net income and operating margins have significantly dropped compared to the previous year.
    • Sales and Market Share: Global sales fell in 2024 for the first time since 2015, and forecasts for this year are also low. Tesla is facing strong competition, particularly in China from local manufacturers like BYD, where its market share has shrunk dramatically. Sales are also down in Europe and its home market of California.
    • Product Line: The core Model 3 and Model Y vehicles are considered aging, with newer models and updates slow to arrive. The Cybertruck has faced quality issues, recalls, and low profitability, with a significant depreciation on the used market.
    • Public Image: The brand's value has dropped due to production quality issues, multiple recalls, and the controversial actions and political commentary of CEO Elon Musk, which has alienated some consumer demographics
    Samsvarer ikke helt med hva enkelte (som har meg på ignorer) vi ha det til her inne :) Kanskje ikke så beksvart som noen vi ha det til, men heller ikke så lyst som noen andre vil ha det til. Hva man klarer man å si når man ikke klarer å vurdere konsekvensene av sine valg forunderer meg like mye hver gang.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.115
    Tesla is currently facing significant challenges in its automotive business, including falling sales, increasing competition, and declining profits, but investor sentiment remains volatile with optimism around its long-term vision for AI, robotics, and autonomous vehicles.
    Broderen som tidligere var skikkelig fanboy av Elon Musk sier han syns hele greia nå mest ligner Ponzi scheme. Og håper Tangen trekker den kommende pensjonen hans ut av Tesla før korthuset raser. Jeg kan ikke finsans så skal ikke mene så mye. Men jeg har med nær 30 år jobbet med feilsøke systemer med masse ulike typer sensorer som feiler titt og ofte og har vel aldri hatt helt troen på selvkjørende biler. Og mistet all tillit til Tesla når gikk veien billigst mulig. Vi snakker om redskap hvor fører blir dømt for mord ved ulykker. Bransjen burde ha krav om minimum militære spesifikasjoner på all elektronikk og sensor som er relatert til autonome funksjoner som skal ferdes i det offentlige rom.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Har du sett; Tesla sitt kamerabaserte sikkerhetssystem slår knockout på alle andre. Ingen er i nærheten; Tesla er milevis foran.

Og dørene lot seg åpne også når bilen er druknet konkluderer NCAP.

IMG_3636.jpeg
    IMG_3637.jpeg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.878

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Ja ja, det er artig å se forsvaret ditt av alt Musk. Det hadde vært fint å få vite hvilket SAS fly som har fått dette installert, så kan jeg oppdatere ledelsen av SAS teknisk om det. De lever tydeligvis i villfarelsen om at det ikke er installert :)
    Har du sett:

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    337
    Har du sett:
    Ja, det er riktig. Det foregår en prøveinnstallasjon i Stavanger i disse dager, det vil ta noe tid før alle tillatelser (FAA/EASA) er på plass og flyet kan fly igjen. SAS-ledelsen har internt beklaget vakget av Starlink grunnet Elon Musk og hans politiske agenda og handlinger, men sier at de ville valgt det samme igjen da Starlink per nå er beste alternativ. Jeg synes det er beklagelig at SAS valgte Starlink.Så vidt jeg husker skrev vel du for lang tid tilbake at SAS allerede hadde Starlink innstallert i flyene?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.153
    Ja, det er riktig. Det foregår en prøveinnstallasjon i Stavanger i disse dager, det vil ta noe tid før alle tillatelser (FAA/EASA) er på plass og flyet kan fly igjen. SAS-ledelsen har internt beklaget vakget av Starlink grunnet Elon Musk og hans politiske agenda og handlinger, men sier at de ville valgt det samme igjen da Starlink per nå er beste alternativ. Jeg synes det er beklagelig at SAS valgte Starlink.Så vidt jeg husker skrev vel du for lang tid tilbake at SAS allerede hadde Starlink innstallert i flyene?
    Nei, jeg refererte til pressemeldingen til SAS at Starlink kommer mot slutten 2025. Du avviste dette og refererte til «inside information» som nå som forventet bare viser seg å være sludder. Du fortsetter i samme bane nå med å hevde SAS ledelsen internt har beklaget valget av Starlink, mens avisartiklene rundt første installasjon tilsier det motsatte ved å fremstå som rene skryteartikler med handout-bilder direkte fra SAS.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn