ELNA Cerafine

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, er det noen som har noen tips mht hvor man kan få kjøpt Cerafine kondiser?
Gjelder 100 microF 500 Volt (M), Black Neg.
ELNA produserer jo ikke disse lenger, så de er tydeligvis vanskelig å oppdrive.

I monoblokkene sitter det tre ex av disse ved siden av hverandre, kanskje kan det være et alternativ med annen type (ELNA SILMIC II, Jensen, BG etc), men da må man kanskje bytte samtlige?

Mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Du kan fint bytte en uten aa bytte flere. Personlig ville jeg nok byttet slik at det ble likt i begge kanaler. Paa den annen side: om noen av dem har begynt aa ta kvalden, er det kanskje like greit aa bytte alle?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
ELNA Slimic II skal etter hva erfarne DIY'ere jeg kjenner i utlandet. Holde samme om ikke bedre kvalitet enn Cerafine til avkoblingsbruk. Dog er denne relativt fersk og har ikke oppnådd samme "status" som cerafine, iallefall ikke så langt.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hvist du skal bytte så bytt heller noen av standard typen i blokkene dine det er mange av diise også.For eksempel catode bypass til 300b,6sn7 og 6sl7. Disse er billigere også da de har mindre spenning.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hvist du skal bytte så bytt heller noen av standard typen i blokkene dine det er mange av diise også.For eksempel catode bypass til 300b,6sn7 og 6sl7. Disse er billigere også da de har mindre spenning.
Jeg må bytte pga lekkasje, mao i utgangspunktet ikke for å få bedre lyd.
Ser ut til at disse verdiene er omtrent umulig å få tak i i Cerafiene.
Silmic synes ikke å finnes med så høye spenningsverdier. Men er jo ellers spennede kondiser.

Sakset fra http://www.audio-cube.nl/elna.htm
The SILMIC II is best for reproducing different timbres, natural colors and warmth in a recording. It offers most presence in the low-mid range with lots of texture (tangible). Bass is round and warm, the mid and highrange are very refined, 'silky', quiet, but with lots of openess (more open than CERAFINE, less open than Black Gate FK).

The CERAFINE is also very good for reproducing different timbres, natural colors, but has a more direct sound than SILMIC (less direct than Black Gate FK). Bass is round and warm, the midrange has most presence and the high range is lively.

The Black Gate FK has the most open and clean sound, with the main presence in the high range. It sounds thinner, offers somewhat less texture and timbre. It offers most pulse, attack in both the low, mid and high ranges.

Har ellers funnet Jensen med riktige verdier og omtrent samme fysiske størrelse som de som er brukt originalt.
http://www.jensencapacitors.com/audio/products/elec_tab1.html

Mht de kondisene du nevner budda, hvilke type har du (evt) byttet til, og hva er den lydmessige gevinsten?

Mvh OP

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Har byttet til BG husker ikke type men ihvertfall noen var NH.Lyden på kondissene er vaskelig å si da det ble gjort mye på en gang.Jensen er antagelig bedre enn cerafine hvist du får plass.Hvist jeg husker rett så er cerafine til 845 B+.Da er det koblet 2-3 stykker i serie.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har byttet til BG husker ikke type men ihvertfall noen var NH.Lyden på kondissene er vaskelig å si da det ble gjort mye på en gang.Jensen er antagelig bedre enn cerafine hvist du får plass.Hvist jeg husker rett så er cerafine til 845 B+.Da er det koblet 2-3 stykker i serie.
Sistnevnte stemmer, det sitter 3 stk ved siden av hverandre.
Får evt ta andre kondiser etterhvert.

Mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Vaer oppmeksom paa en ting (og dette er ikke mine ord, men kommer fra en meget kritisk og annerkjent kilde som har benyttet BG i sine kommersielle produkter);

BG kondiser spiller ikke optimalt foer etter en 3 timer med konstant strom! Fra de slaes paa og de foerste timen, tilfoerer de en "metallisk" klang som avtar, og forst etter ca 3 timer, kommer kvalitetene som BG er blitt saa anerkjent for, fram.
Paa slutt-trinn med mange eller dyre roer, betyr dette at de blir staaende veldig mye aa "brenne" roer uten at man har optimal effekt av utstyret. Om man ikke bryr seg om et roerskift til 5-10K hver 3-6 mnd saa er det jo ok, men jeg vil vel tro de fleste av oss heller kunne tenke seg aa utvide musikksamlignen etc, enn aa stadig bytte roer.
Som kondis i pre, riaa, dac etc med longlife roer, er BG et klart forstevalg, men med bakgrunn i overfornevnte, vet jeg at mange naa velger andre alternativer i slutt-trinn.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vaer oppmeksom paa en ting (og dette er ikke mine ord, men kommer fra en meget kritisk og annerkjent kilde som har benyttet BG i sine kommersielle produkter);

BG kondiser spiller ikke optimalt foer etter en 3 timer med konstant strom!  Fra de slaes paa og de foerste timen, tilfoerer de en "metallisk" klang som avtar, og forst etter ca 3 timer, kommer kvalitetene som BG er blitt saa anerkjent for, fram.  
Paa slutt-trinn med mange eller dyre roer, betyr dette at de blir staaende veldig mye aa "brenne" roer uten at man har optimal effekt av utstyret.  Om man ikke bryr seg om et roerskift til 5-10K hver 3-6 mnd saa er det jo ok, men jeg vil vel tro de fleste av oss heller kunne tenke seg aa utvide musikksamlignen etc, enn aa stadig bytte roer.
Som kondis i pre, riaa, dac etc med longlife roer, er BG et klart forstevalg, men med bakgrunn i overfornevnte, vet jeg at mange naa velger andre alternativer i slutt-trinn.
Takk, interessant!
Blir nok Jensen eller evt Mundorf for min del, tror jeg.
Mvh

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Kan ikke si meg enig i at BG har slike egenskaper ETTER at de er "brent inn".
Spiller meget bra på mine monoblokker kun minutter etter påslag...

IMHO,
Tom

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

BG kondiser spiller ikke optimalt foer etter en 3 timer med konstant strom!  Fra de slaes paa og de foerste timen, tilfoerer de en "metallisk" klang som avtar, og forst etter ca 3 timer, kommer kvalitetene som BG er blitt saa anerkjent for, fram.  
Paa slutt-trinn med mange eller dyre roer, betyr dette at de blir staaende veldig mye aa "brenne" roer uten at man har optimal effekt av utstyret.  Om man ikke bryr seg om et roerskift til 5-10K hver 3-6 mnd saa er det jo ok, men jeg vil vel tro de fleste av oss heller kunne tenke seg aa utvide musikksamlignen etc, enn aa stadig bytte roer.
Et par kommentarer:
Det er i de fleste tilfeller greit å bytte bare en kondensator. Så lenge den er identisk med den som skal ut. I dette tilfellet står to eller tre i serie. Dersom det settes inn en i denne seriekoblingen som har forskjellige egenskaper fra de andre, kan det fort si pang og med mye søl som resultat. Årsaken er at den totale spenningen skal fordeles likt over hver av kondensatorene. Hvis de ikke er like (med hensyn til kapasistet, lekkasje, etc) vil fordelingen bli ujevn og en kan få for høy spenning og bli ødelagt. Så drar den de øvrige med seg.
Så til dette "BG kondiser spiller ikke optimalt foer etter en 3 timer med konstant strom!": Det går ingen konstant strøm i slike kondensatorer. Bortsett fra en uebtydelig lekkasje. Men det går en ripplestrøm som vil variere 100 ganger i sekundet og størrelsen avhengig av belastningen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.559
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Mundorf har utviklet e-lytt-kondiser for Audiobruk som etter ryktene skal være minst like bra som BG.
Har selv bestilt 25 volterne til noen dac´r,men de har også en høyvoltserie spesialutviklet for rørkonstruksjoner
http://www.mundorf.com/english/

last ned det øverste pdf dok. så kan du lese selv

mvh
Leif

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har bestilt noen høyvolt utgaver av Mundorf tubecaps, som skal testes i PSU til Audio Note dac og preamp. Lang leveringstid fra Eltek. Bestilte dem i begynnelsen av desember. Kommer om en ukes tid.
Men LMC: Jeg har lett etter forskjellige rykter og lytteinntrykk for disse forskjellige Mundorf el-lyttene. Finner ingenting.
Noen tips til hvor jeg bør lete?

mvh
Odd Magnus

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
pcx i Canada har også tatt inn Tubecaps, og ellers et stort utvalg av Mundorf produkter.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
3
Mundorf har utviklet e-lytt-kondiser for Audiobruk som etter ryktene skal være minst like bra som BG.
Har selv bestilt 25 volterne til noen dac´r,men de har også en høyvoltserie spesialutviklet for rørkonstruksjoner
http://www.mundorf.com/english/

last ned det øverste pdf dok. så kan du lese selv

mvh
Leif

De eneste 25v jeg finner har har uF verdier >10000, passer kanskje til strømforsyninger, men hvor i dac'en LMC ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har 4 stk Elna Cerafine 18000uf -63 V som jeg ikke bruker.
Vurderer å selge disse ;-)

Noen som aner hva jeg kan få for disse?
Det er et par "smeltemerker" på toppen, der plaskappen omslutter +- . (Uheldig med loddebolten)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
3
i psu

et par hundre  stk.?

eller bare 4 ? overkill ok.. men det får være grenser, evt. putt det inn i meg med teskje.....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.559
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
for det første har jeg flere psu i hver dac og for det andre bygger jeg en til lik PD´s på oppdrag.dessuten kom noen og kjøpte min.
så da må jeg prøve å bygge en ALL & FAR OUT 10-tårns dac for å se om det blir ennå mere oppløst.til det trengs det skikkelig psu for 6A strømtrekk!
IMO
Mvh
Leif "forward" Christensen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.559
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
et par hundre stykk var antatt verdi for Cerafinene!!!!

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
3
da ble alt så meget klarere, jeg trodde et øyeblikk man kunne bygge dddacs med mundorf over det hele , eks 1000uf/25v..

i alle fall, jeg håper du legger ut bilder og lytteinntrykk når du kommer så langt LMC ! :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Da ble det Jensen power-caps denne gang. Medfører bytte av seks stk istedenfor to stk, ca 320 kr pr stk fra MOTRON (direktebestilt fra Jensen). Leveringstid ca én uke.

Gikk faktisk ut med litt feil opplysninger i starten, ELNAene var dobbeltkondiser (to ggr 100 mikroF), derfor tre termineringer. Kjøpte 220 mikroF 550 Volt fra Jensen.
Vet ikke hvordan disse er rent lydmessig ift Mundorf, men de sitter på utgangen (845) og skal dermed ikke være så kritisk mht lydsignatur.

Mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.559
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ALT i PSU i SE forsterkere påvirker lyden BIGTIME!
IMO
Mvh

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Skal blir moro å høre hva du synes. Jeg skal selv benytte Jensen 220uF/550V i en el34 forsterker jeg bygger, men har lite å sammenlikne med. Prisen fra Motron var jo også helt på nivå med f.eks pcx i Canada.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ALT i PSU i SE forsterkere påvirker lyden BIGTIME!
IMO
Mvh
Vet ikke hvordan disse er rent lydmessig ift Mundorf, men de sitter på utgangen (845) og skal dermed ikke være så kritisk mht lydsignatur.

Mvh
Nettopp!

Og ja, MOTRON er så absolutt konkurransedyktig på pris.

Mvh

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

I monoblokkene sitter det tre ex av disse ved siden av hverandre, kanskje kan det være et alternativ med annen type (ELNA SILMIC II, Jensen, BG etc), men da må man kanskje bytte samtlige?

Mvh
Welborne har SALG denne uken (Kit + komponenter), og har Cerafine, om de har din verdi vet jeg ikke...
http://www.welbornelabs.com/

Har akkurat bestilt noe derfra selv... Salg utløser kjøp det er sikkert... ;)
mvh
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Mvh
Welborne har SALG denne uken (Kit + komponenter), og har Cerafine, om de har din verdi vet jeg ikke...
http://www.welbornelabs.com/

Har akkurat bestilt noe derfra selv... Salg utløser kjøp det er sikkert... ;)
mvh
Sleiven

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det var dog utroligt er der slet ikke nogen der har opdaget at Black Gate gør bassen fyldigere og upræcis ødelægger attack. Undskyld det er lidt Off Topic.

Topp Bunn