Elendig oppløsning på bilder HFS

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Vi kommer til å lansere "støttemedlemskap" mot høsten, og litt av tanken er å bruke de pengene på bl.a. en større server-oppgradering. Vi kan bedre kvaliteten på bildene, men de som er veldig opptatt av foto vil nok aldri bli helt fornøyd.

Mvh
Høvdingen
Så bra !

Jeg er visstnok over gjennomsnittet opptatt av bilder, min hensikt har aldri å få kvalitet ala 500px eller Flickr men det må da kunne finnes en mellomting uten at proklamere med at utsagnet om at vi aldri skulle bli fornøyd ?

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det er ikke SÅ mange tusenlapper som skal kronerulles før man drastisk kan øke kapasiteten med enten server-HDD eller store SSDer om dette er noe man ønsker.
Men vil det hjelpe? Det jeg prøver å si (inni en hel haug med alt for lange setninger, beklager det) er at det ser ut som at det ikke er filstørrelser eller høyere oppløsning som vil være løsningen på problemet som blir påpekt her. Noen av problemene blir nok ordnet (lett leselige screenshots for eksempel) med høyere oppløsning, men kvaliteten på fotografier blir jo ikke bedre. Dette har dere jo bevist selv ved å linke til bilder som ligger på eksterne servere. Altså, bilder som aldri har blitt berørt av HFS-komprimeringen.

Det er selvsagt flott (og etterhvert helt nødvendig) med større disker, men jeg tror ikke det vil løse problemet som blir påpekt om for slapp bildekvalitet.
Hvilken skjerm sitter du på og har du interresse for bilder generelt Anders ?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det er selvsagt flott (og etterhvert helt nødvendig) med større disker, men jeg tror ikke det vil løse problemet som blir påpekt om for slapp bildekvalitet.
Hvilken skjerm sitter du på og har du interresse for bilder generelt Anders ?
Det er fullstendig irrelevant for denne diskusjonen.
Hvorfor ? du plasserte jo meg og min fotointerresse i ett svar lenger opp og det hadde vært greit å vite om du sitter forran en low rez skjerm når du gjør dine vurderinger. Kanskje du også burde ta deg en rundtur på andre foruma og se hva de klarer der av bilder men hver oppmerksom på at om skjermen du sitter forran ikke er istand til å gjengi forskjeller er det meningsløst så relevansen er der om du skjønner det eller ikke. Til å være en surmuling tråd er det jo fin aktivitet her, syntes du ikke ?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvorfor ? du plasserte jo meg og min fotointerresse i ett svar lenger opp
Det var for å poengtere (er det egentlig et ekte ord?) at -du- høyst sannsynligvis vil klare å håndtere de nye rammene for filstørrelse helt fint, og begrense deg når det ikke er nødvendig med superduperhøykvalitet, mens majoriteten sannsynligvis bare vil pøse på med fulloppløsningsbilder fra sine mobiltelefoner med en dullion petapixler (og en sensorbrikke på størrelse med et fyrstikkhode i beste fall).

Om jeg ser forskjell på min supre eller ræva skjerm har jeg holdt utenfor siden jeg ikke ser det som nødvendig. Du har jo allerede gitt de svarene som er nødvendig:
Innledingsvis skriver du
johnnygrandis skrev:
Det ser jo helt jævlig ut etter at de er kjørt igjennom kverna her.
Så kjøres det en test der du laster opp et bilde på sentralen, og et annet som du henter opp fra en fotodelingstjeneste et annet sted på nett for å demonstrere hvor grusomt "kverna" maltrakterer bildekvaliteten.
Konklusjonen:
johnnygrandis skrev:
Ikke store forskjellene her egentlig
Dette er grunnen til at jeg ikke ser at mine egne oppfatninger om den opplevde kvaliteten vil være relevant for diskusjonen, siden du har gitt et tilstrekkelig svar allerede.

Ang mitt eget oppsett: akkurat nå sitter jeg på en fjollete bitteliten laptop som jeg redda ut fra søpla på jobben, installerte med Ubuntu og bruker nå som sommerferie, så nei, jeg har ikke mine store fine høyoppløste spyderkalibrerte monitorer som jeg vanligvis jobber med hjemmefra nå, og kan dermed ikke vurdere bildekvalitet på en seriøs, nøktern måte. Men det trenger jeg jo heller ikke nå som du har gjort det for meg.

Jeg tror derfor at dette kun dreier seg om oppløsning, ikke om kvalitet. Skal vi be Høvdingen om endringer (og spesielt om vi faktisk skal bestille en endring) bør vi presentere klart hva vi egentlig ønsker oss. Derfor maser jeg litt på denne presiseringen. Det er ikke -bare- fordi jeg har lyst til å være kranglefant på et forum hvor jeg har bidratt svært lite produktivt tidligere.
Kan være at jeg kjeder meg litt på ferie også. Det skal jo ikke dere måtte lide for. Beklager det, men jeg TROR at jeg er nøktern og relativt saklig i mine uttalelser. Men sånt er jo umulig å bedømme selv.

Anders

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ser ikke forskjell på minipadda i alle fall, men har ikke retina heller. Har ikke merket problemene før heller, men ser stort sett på HFS med 15tommers laptop eller iPad. Selv legger jeg ut bilder med maks 800 pixlers bredde/høyde og har ikke merket noe på kvaliteten.

mvh

T

Tittentei

Gjest
Det er seriøst frustrerende når skjermdumper man laster opp blir seende slik ut etter komprimering. Ja, jeg kan gjøre noe med det, men det krever ekstra innsats, og et forum skal legge til rette for at latsabber som meg kan poste og mase på hjelp, helt uten å slite oss ut.

high-left-impulse.jpg

Sitter det en stakkar med svakt syn eller en EDB-maskinmonitor fra 1983 og myser på den andre siden, så har han ikke nubbsjans til å se noe.

NOE MÅ GJØRES UMIDDELBART, DETTE ER DEN TOTALE KRISE!!!!

Men seriøst, dette burde være høyt prioritert.

Topp Bunn