Hvorfor ? du plasserte jo meg og min fotointerresse i ett svar lenger opp
Det var for å poengtere (er det egentlig et ekte ord?) at -du- høyst sannsynligvis vil klare å håndtere de nye rammene for filstørrelse helt fint, og begrense deg når det ikke er nødvendig med superduperhøykvalitet, mens majoriteten sannsynligvis bare vil pøse på med fulloppløsningsbilder fra sine mobiltelefoner med en dullion petapixler (og en sensorbrikke på størrelse med et fyrstikkhode i beste fall).
Om jeg ser forskjell på min supre eller ræva skjerm har jeg holdt utenfor siden jeg ikke ser det som nødvendig. Du har jo allerede gitt de svarene som er nødvendig:
Innledingsvis skriver du
johnnygrandis skrev:
Det ser jo helt jævlig ut etter at de er kjørt igjennom kverna her.
Så kjøres det en test der du laster opp et bilde på sentralen, og et annet som du henter opp fra en fotodelingstjeneste et annet sted på nett for å demonstrere hvor grusomt "kverna" maltrakterer bildekvaliteten.
Konklusjonen:
johnnygrandis skrev:
Ikke store forskjellene her egentlig
Dette er grunnen til at jeg ikke ser at mine egne oppfatninger om den opplevde kvaliteten vil være relevant for diskusjonen, siden du har gitt et tilstrekkelig svar allerede.
Ang mitt eget oppsett: akkurat nå sitter jeg på en fjollete bitteliten laptop som jeg redda ut fra søpla på jobben, installerte med Ubuntu og bruker nå som sommerferie, så nei, jeg har ikke mine store fine høyoppløste spyderkalibrerte monitorer som jeg vanligvis jobber med hjemmefra nå, og kan dermed ikke vurdere bildekvalitet på en seriøs, nøktern måte. Men det trenger jeg jo heller ikke nå som du har gjort det for meg.
Jeg tror derfor at dette kun dreier seg om oppløsning, ikke om kvalitet. Skal vi be Høvdingen om endringer (og spesielt om vi faktisk skal bestille en endring) bør vi presentere klart hva vi egentlig ønsker oss. Derfor maser jeg litt på denne presiseringen. Det er ikke -bare- fordi jeg har lyst til å være kranglefant på et forum hvor jeg har bidratt svært lite produktivt tidligere.
Kan være at jeg kjeder meg litt på ferie også. Det skal jo ikke dere måtte lide for. Beklager det, men jeg TROR at jeg er nøktern og relativt saklig i mine uttalelser. Men sånt er jo umulig å bedømme selv.
Anders