Elendig bass gjengivelse i rom

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Jeg tror faktisk det er gulvet som er problemet, i de forrige leilighetene jeg bodde i, var det betong- eller murgulv og vegger, mens her i den nye leiligheten er det treverk i alt, kansje stativ og å flytte dem litt ut fra veggen vil løse problemet hvis jeg har rett?

Og bare for å ha det sagt, jeg begynner med akustikktiltak i rommet før jeg bytter Heresyene ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mulig, men min erfaring er snarere motsatt. Betong reflekterer bassenergi tilbake i rommet. Mitt gamle trehus spiser bass til frokost, ved at gulv, vegger og tak slipper gjennom eller absorberer bass. Hele huset består formelig av plateabsorbenter.

Du kan jo prøve å sette høyttalerne på myke gummiklosser for å hindre direkte kobling til gulvet, men jeg tviler på at det gjør noen særlig forskjell i bassen.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Mjaaa.
For min del tviler jeg litt på at gulvet i seg selv er årsaken? Noe også Asbjørn langt på vei har bekreftet.

Høyttalerne dine produserer jo ikke all-verdens bass iflg spesifikasjonene, og ruller vel av omtrent ved 50Hz.
Det skal nok mere til / lavere frekvenser til for å sette gulv og vegger i bevegelse vil jeg tro?
Det er nok heller rommet i seg selv som gir deg problemer.
Foreslår at du gjør som anbefalt av flere her - få høyttalerne opp fra gulvet, og eksperimenter litt mer med plasseringer!
Om du finner en plassering som gir et bedre resultat, så har du på sett og vis kommet et skritt videre. Også selv om du IKKE kan tillate en permanent plassering, av estetiske eller praktiske årsaker.
Det vil kanskje kunne gi deg en ide om hva som skjer, hvis osv.
Mål gjerne underveis!
Selv om man ikke slavisk skal forholde seg til måleresultater, så vil de i alle fall gi deg en viss pekepinn.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Scrooge skrev:
Mjaaa.
For min del tviler jeg litt på at gulvet i seg selv er årsaken? Noe også Asbjørn langt på vei har bekreftet.

Høyttalerne dine produserer jo ikke all-verdens bass iflg spesifikasjonene, og ruller vel av omtrent ved 50Hz.
Det skal nok mere til / lavere frekvenser til for å sette gulv og vegger i bevegelse vil jeg tro?
Det er nok heller rommet i seg selv som gir deg problemer.
Foreslår at du gjør som anbefalt av flere her - få høyttalerne opp fra gulvet, og eksperimenter litt mer med plasseringer!
Om du finner en plassering som gir et bedre resultat, så har du på sett og vis kommet et skritt videre. Også selv om du IKKE kan tillate en permanent plassering, av estetiske eller praktiske årsaker.
Det vil kanskje kunne gi deg en ide om hva som skjer, hvis osv.
Mål gjerne underveis!
Selv om man ikke slavisk skal forholde seg til måleresultater, så vil de i alle fall gi deg en viss pekepinn.
Vel nå er bassen, selv om den ikke går så dypt, veldig kraftfull, spesielt ved plassering i hjørnene.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
"Bull's eye"!
Samtidig har jo Roberth fått en del innspill omkring forskjellige måter å løse dette på, men det ser ut til å trekke ut i langdrag? ::)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
RojohII skrev:
Kraftfull og elendig?
Normalt sett er den kraftfull og meget bra, baksiden av medaljen er jo at den kunne gått dypere.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Utvilsomt!
Høyttaleren er helt sikkert meget bra den, selv om den sikkert hadde fått hjelp av en godt integtert sub.

Men så var det dette med plassering og romakustikk da.....
Har du forsøkt å følge de råd og tips du har fått, så langt?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Scrooge skrev:
Utvilsomt!
Høyttaleren er helt sikkert meget bra den, selv om den sikkert hadde fått hjelp av en godt integtert sub.

Men så var det dette med plassering og romakustikk da.....
Har du forsøkt å følge de råd og tips du har fått, så langt?
Vel det jeg har fått gjort er å flytte HT litt mer ut i fra veggen, det hjalp noe. Har ikke noen kjøkkenstoler å prøve å få dem opp i høyden med. Har ikke økonomi til å fikse på rommet for øyeblikket, neste steg på listen er å prøve stativer på HT.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Så bra! :)
Da har du i alle fall beveget deg i retning av å løse problemet. Uansett må du nok belage deg på litt "jobbing" før du finner skjæringspunktet mellom en optimal plassering og det praktiske / estetiske.
Stå på!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Før du kjøper stativer, bruk leca eller noe lignende for å få de i riktig høyde og prøv først. Jeg er redd at dette gjør lyden bedre, men at det ikke løser problemet ditt så du blir fornøyd i lengden.. Uansett prøv, før du legger noen tusen i stativer som jeg ikke tror at det løser problemet ditt! Fantastisk bass er stort sett perfekt samspill mellom innredning i rom, plassering i rom(inkludert lytteporsisjon), høyttaler, forsterker og kilde. Hvis du har elendig bass, gjør du det meste feil og jeg ville begynt med å ikke stille begrensinger på akustikk-forumet.. I Beste mening ;)

Topp Bunn