Elemental's søken etter nirvana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du snart slippe ut katta du. Er spent på hva du tenker her :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Har jobbet masse med baffelform og målinger. Ser ut til at baffel nr 11 (!) er vinneren. Både måler og låter best, med god margin!

    _MG_3957.jpg


    _MG_3961.jpg
     
    Sist redigert:

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Ikke så mye mer maksimal lineær displacement nå enn med 12", men enormt mye mer displacement pr mm vandring. Skal si det gjorde susen! :)

    _MG_3971.jpg
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Begynner virkelig å falle på plass nå! I går satt jeg å koste meg med musikk i nesten 6 timer, uten å gjøre en eneste justering i DSP. Det er et sikkert tegn på at man nærmer seg :D

    _MG_4007.jpg
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Er det rart folk blir forvirra når selv anerkjente produsenter som Devialet klarer å lire av seg sånn her på hjemmesiden sin;

    Invented by Devialet, ADH Intelligence is a technology that has succeeded for the first time in combining the sophistication of the Analog amplification (Class A) and the power and compactness of the Digital amplification (Class D).
    Dagens lille rant fra meg :rolleyes:
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Liker virkelig utviklingen din. Trodde jeg var sprøyte gal, men har nok møtt min overmann! ;)

    Gratulerer med mer areal! :D
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Hehe, ja nå er det jo open baffle da, så selv om det kanskje virker litt tullete for et såpass lite rom, så er det altså ikke så overskalert som man skulle tro. Spesielt ikke mtp at jeg vil ha full respons ned til 25hz :)

    Dessuten så skjer det noe veldig riktig med bass når man har nok membranareale og følsomhet til at effektomsetningen er minimal og spolene knapt beveger på seg :D
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Så var det vel på tide med noen målinger da! :)

    Føler jeg virkelig begynner å nærme meg nå, ifht baffelutforming. Er nok ikke siste prototypen jeg lager før bestilling av aluminium, men det er i så fall kun snakk om små justeringer.

    Med open baffle er jo power respons kritisk, skal man høste fordelene av prinsippet. Dette har vært det viktigste parameteret ifht baffelutforming, selv om plassering av dipol peak og forsterkning nedover naturligvis også er viktig. Den siste bafflen måler følgende powerrespons;

    power_response_forward.jpg

    1 meter avstand, frekvensavhengig gating, ingen smoothing. 0, 45 og 60 grader.

    Ser svært bra ut, med unntak av 3-5kHz på 60 grader, hvor diskanten blir litt for bred i spredningen. Skal jeg unngå problemer her tror jeg den beste løsningen er å gjøre som Linkwitz; legge til en liten mellomtone/fulltone i mellom diskant og mellomtonen. Men avviket er relativt lite, og i mitt rom merker jeg ikke noe problemer med for mye energi eller hardhet i denne regionen, så tror denne ender i skuffen for aksepterte kompromisser.

    Så var det bak baffelen;

    power_response_backward.jpg

    1 meter avstand, frekvensavhengig gating, ingen smoothing. 0, 45 og 60 grader.

    Også på baksiden ser det bra ut, med unntak av helt i toppen av mellomtonen, hvor ting faller av alt for fort når jeg øker målevinklen. Siden jeg har vært igjennom så mange prototyper er ikke hullene avrundede på baksiden av baffelen, så jeg håper at dette har mye av skylden her. Skal få gjort det en av de neste dagene. Alternativet er jo at dette er en begrensning i elementets frekvensrespons på baksiden. I så fall blir jo eventuell løsning samme som med problemet på framsiden, å øke toppene til 4 veis.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Så det er jo fint og bra i teorien dette, men hvordan integrerer det med rommet i praksis?

    La oss ta en titt på frekvensresponsen til rommet;

    reflected2.jpg


    Dette er altså en gated måling som først starter 50ms ETTER impulsen. Med andre ord, dette er den reflekterte lyden som ankommer etter direktelyden. Under 100 hz ser man relativt normal romforsterkning, mens fra 100 hz og opp er den reflekterte lyden svært lineær!

    Denne målingen er ekstremt mye bedre enn hva jeg får til med vanlige kassehøyttalere i mitt rom, så her er det liten tvil om dipolens effekt :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Ferien har gått med på å eksperimentere med slot loading vs H-baffel :)

    _MG_4042.jpg


    Lagde testbaffelen slik at det var enkelt å justere størrelsen på selve sloten. Testa fra 1/2 ned til 1/4 areal på slotåpningen ifht membranareale. Normaliserte frekvensresponsen og testet mot H-bafflene jeg bruker i dag.

    Kort fortalt får Beymaene en ganske annen spillemåte i slot. Det mest åpenbare er at de får mer pondus under 30 hz, og at følsomheten til systemet sank ganske markant. Likte godt hvordan det låt, men tapet i følsomhet var i overkant og gjorde noe med følsen av selvfølgelighet og overskudd. I den sammenheng hører det jo med til historien at jeg ikke bruker så store forsterkere på disse ifht effekttålighet, så mulig det hadde blitt bedre med mer effekt. Likevel endte konklusjonen for nå med at dette er en baffel som er mere interessant når man bruker et array av basser, ikke bare 2 pr side.

    Men jeg har noen ideer som må utredes mer, så blir nok mere testing av prinsippet på et senere tidspunkt. For nå koser jeg meg videre med den rå ytelsen fra H-bafflene :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Overraskende lite faktisk. Effekten av loadinga var litt kraftigere med 1/4, men samtidig var det noe med lyden som opplevdes litt farget eller komprimert. Med 1/3 og 1/2 forsvant dette mer og mer. Målemessig dog så de overraskende like ut både i frekvensrespons og tid. Forvregningen var høyere med alle størrelsene enn med h-baffel, men det kan vel skyldes på følsomhetstapet.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Grunnreglen er ca 1/3. Jeg tok utgangspunkt i dette og testet litt utover det i begge retninger. Men foreløpig er mitt inntrykk at 1/2 til 1/3 er foruftig :)

    Men disse testene er jo kun utført med Beyma 18SW1600Nd. Aner ikke hvordan dette oppfører seg når man bruker elementer med høyere Q feks...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg også ønsker å teste ut div slot løsninger, men i et begrenset frekvensområde.
    Eks. opp til 70-100 hz. og videre en 3-veis løsning i egen baffel fra 70-100hz og opp.
    Altså totalt 4-veis.
    Jeg innbiller meg at et eget sidestilt bassystem som får jobbe i et smalere begrenset område vil være lettere å få til. Men det er sikkert viktig å ha nok krutt iom. at man mister litt følsomhet som du nevner.

    Jeg støtter meg på at løpetids og fase utfordringer er noe Audiolense med FIR filtre rydder godt opp i en sånn oppstilling.

    Her er en annen løsning, hybrid slot/H baffel. Har du vurdert å teste noe sånt?

    DSCF4556s.jpg

    Bildet er stjålet fra brukeren CLS på diyaudio.com.
    Håper han tilgir meg.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Har mye erfaring med Audiolense, brukt det i mange år selv. Et utrolig kraftig stykke software! All honnør til Bernt for jobben han har lagt ned der :) Tid og fase trenger du ikke være redd for i den sammenheng, i hvert fall så lenge selve delefilteret også gjøres igjennom AL.

    Løsningen i bildet tar seg jo svært bra ut! Oppover i frekvens dog er det gjort veivalg ganske langt unna mine egne idealer og mål. Jeg syns at skal man først gå open baffle bør man sikre at man høster den største fordelen ved prinsippet, som jo er romintegrasjon. Da må man jobbe mye med powerrespons. Bassløsningen er dog interessant, men kun relevant om man har en bass pr side. Så fort man har to eller flere må jo sloten nesten foldes inn.

    Å stable bassene i tårn ved siden av toppene hos meg, i stede for under, er jo en mulighet. Men da skaper jeg store vegger som blokkerer spredningen til toppene. Hadde jeg hatt et større lytterom hadde jo ikke dette nødvendigvis vært så farlig, men hos meg vil det faktisk si å blokkere en betydelig del av luften mellom bakvegg og sweetspot. Derfor holder jeg bassene nede på gulvet under toppene :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Hvor deler du og hvor langt opp kan man regne med å kunne dele ?
    Under disse testene delte jeg ved 80 hz, for å unngå å få problemer med slotens egenresonans. Nøyaktig hvor den kommer er jo veldig avhengig av hvor liten man får sloten. Men ønsker man å bruke bassene godt opp i midbassen er nok uansett ikke slotloading veien å gå tipper jeg.

    Til vanlig med H-bafflene deler jeg et sted mellom 100 og 150 hz :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Har fått prototypa litt mer med slot loading, og får bedre resultater ved å ha litt komprimering på baksiden. Har også gjort tester hvor jeg deler bassregionen i to, med slotloaded fra 20 til 50 hz, og deretter H-baffel videre opp til 100hz. Dette oppførte seg eksepsjonelt lovende. Skyvet og dynamikken i dypbassen fra sloten er rått for å være OB :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sluket deler sine slot loadere ved 180hz opp der hvor midbasshorna tar over, om jeg husker riktig.
    Men han har vel 2x5 slot=20 stk. 16" elementer, de stanger nesten i taket.

    Veldig fint at du deler erfaringer Elemental. Det er dette jeg og har lyst å leke/eksperimentere med, og håper å få tid til det i løpet av neste år.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hmm, så slob til bunn :) Det er i området 20-50 jeg søker forbedringer. Jeg har nå 2stk 18" langslagsubber på hver side i åpen baffel mot et hjørne. De er ikke lette å drive så skulle gjerne prøvd noe annet. 2 eller 4 stk lettdrevne 21" på ver side i slob løsning hadde vært noe :)
    Fint at du går opp en løype :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har fått prototypa litt mer med slot loading, og får bedre resultater ved å ha litt komprimering på baksiden. Har også gjort tester hvor jeg deler bassregionen i to, med slotloaded fra 20 til 50 hz, og deretter H-baffel videre opp til 100hz. Dette oppførte seg eksepsjonelt lovende. Skyvet og dynamikken i dypbassen fra sloten er rått for å være OB :D
    Hva gjør du for komprimering bak? Mindre åpning (som ripol) eller stuffing med dempe materiale?
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Mindre åpning bak ja. Testet H-bafflene med dempematriale bak, men rommet mitt responderer bedre når bassen er dipol, da den har noen stygge noder som trigger mer og mer jo mindre motfaseenergi jeg slipper ut.

    Har planer om å teste ripol også, rett og slett fordi jeg måler ganske høy 2. ordens forvregning med slotloading, ifht h-baffel. Dette indikerer ofte ulik linaritet mellom positivt og negativt membranutslag, så har en liten teori om at dette kan være pga forskjellen i luftmotstand/trykk foran og bak elementet. Hvis det stemmer bør dette forsvinne med ripol.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Baffelform og bassløsning begynner å bli veldig nære klart, så da gjenstår bare å pakke det hele sammen i en "snerten" pakke.

    Planen er som følger;

    ob1.jpg


    ob1_inside.png
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Artig løsning denne trippel-slot bassen. Har du testet ut en prototype av denne?
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Hehe, nei den er ikke testet enda. Er veldig spent på hvordan det vil fungere!

    Den taper jo litt avstand til kortslutting på baksiden ifht midtstilt port, men gir til gjengjeld mulighet til å bruke 50% mer membranareale og effekt.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Da kom omsider en forsinket julegave fra meg til meg;

    _MG_4252.jpg


    En stor dipol AMT diskant og øvre mellomtone, med massiv kapasitet og ekstremt lav forvregning.

    Ellers kan jeg rapportere at de tre sidestilte slottene fungerer utmerket. Trøkker som ville bison når det skal, men uten å miste detaljering. Fungerer enormt mye bedre opp til 80-100 hz enn samme elementer i H-baffel.

    Kompresjonen havnet forresten på 1/5.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Pen diskant. Hvor langt ned kan den deles uten at den blir stressa?
    Hvor mye må man betale for en slik?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja! Dette ser virkelig spennende ut. Du har vært gjennom mye forskning ser det ut som. Har du landet på bass oppsettet nå, eller er sulten etter mer fortsatt der? ;)

    Det ser uansett virkelig spennende ut! Gratulerer!
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Pen diskant. Hvor langt ned kan den deles uten at den blir stressa?
    Hvor mye må man betale for en slik?
    Diskanten kan deles ned til 800 hz, men da med en del redusert kapasitet. Ellers er det rundt 1400-1500 hz LR4 for å ivareta den store kapasiteten.
    Men vi snakker enorm kapasitet her, så for svært mange systemer kan man nok gi opp noe av denne uten problem :) Forvregningen begynner å tilta under 1khz.

    Er fra Dayton, som jo er et "billigmerke", så den kom bare på 3100 kr inkl frakt og toll, pr par. Med tanke på at den ser ut til å måle et ørlite hakk bedre enn TPL-150 til 4 ganger prisen, så er jo det en ganske utmerket pris! :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Se her ja! Dette ser virkelig spennende ut. Du har vært gjennom mye forskning ser det ut som. Har du landet på bass oppsettet nå, eller er sulten etter mer fortsatt der? ;)

    Det ser uansett virkelig spennende ut! Gratulerer!
    Hehe, nei bassen er helt klart ferdig nå. Bruker bare en ørliten brøkdel av kapasiteten selv når jeg spiller høyt, og det var jo målet. Lite membranbevegelse og dertil god linaritet :)

    Skal dog flytte i løpet av det neste halvåret tenker jeg, så med ny og større stue får vi jo eventuelt se om det fortsatt er rikelig, eller om jeg drar på med noen 18" til ;)

    Veien har vært lang, holdt på med dette systemet snart et år, spesielt baffeltestingen av toppene var tidkrevende. Å ha som mål å få en nær optimal dipol powerrespons er ikke bare bare! Men så får man igjen for det så det monner i sluttresultatet!!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du lyst til å dele litt om bassystemet?
    Det ser skikkelig spennende ut!
    Pent var det også :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Takk takk :)

    Det er en baffeltype som kalles Slot Loaded Open Baffle (SLOB), hvor man har et kammer foran elementet som har en åpning som er mindre enn membranarealet inne i kammeret. Det gjør at når membranet beveger seg så settes mer luft i sving enn hva det er plass til ut av åpningen, og dermed får man en trykkøkning. På baksiden av elementet har man normal åpning, slik at det ikke blir noen trykkøkning her. Dette gir mer output på fremsiden av baffelen, som gjør at spredningsmønsteret ikke lenger er rent dipol, men samtidig langt unna en monopol. Gjort riktig gir det ekstremt god dynamikk, og systemet får en lavere Fs enn en ren dipol.

    Konseptet finner man igjen i kompresjonsdrivere i hornverden, og feks i foldene i et AMT element.

    Normalt sett med SLOB brukes mange elementer i et array, med en felles port midt på baffelen. Da får man maksimalt med baffelareale i mellom sloten og baksidens motfaselyd. Hos meg har jeg funnet ut at dette er problematisk da store tårn blokkerer den gunstige dipole spredningen fra toppene (har ikke plass til et stort tårn i midten pga lerret), så jeg jobbet mest med design hvor høyden holdes lav. Dermed kom jeg til slutt frem til dette designet, hvor 3 eller 4 elementer kan plasseres svært tett, også har hvert element sin egen slot. Det gir også fordelen av svært små slotter, slik at resonansefrekvensen til slotten blir relativt høy.

    Bruker altså nå 3x18" pr side, med +/- 1 cm lineær slaglengde, drevet i 4 ohm med 250 watt til hvert element. Bassen ned mot gulvet har egen kanal i DSP, slik at jeg kan eksperimentere med .5 veis løsning kontra EQ boost i bånn.

    6 x 18" i en liten stue kan jo umiddelbart virke sprøtt (tilsvarer vel nesten 14 x 12", eller 60 x 6.5"), men dette er altså et dipol system, og da trenger man mye membranareal. Kan ikke sammenlignes med output man ville fått med samme elementer i store bassreflekskasser!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    De høyttalerne ser drittøffe ut, er det en varig prototype eller skal det bygges nye med super finish ? :rolleyes:
    Hos meg har det en tendens til at protoyper blir stående til nye protyper bygges :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Haha, ja vi får se... :)
    Har som regel karantenetid på en 6-12 måneder uten endring før jeg vurderer å lage ferdigutgave med finish. Innen den tid har det jo veldig ofte skjedd noe nytt igjen ^^

    Men alt så langt tyder på at disse får stå en stund!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn