Elektrostatiske hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Jeg sniker meg inn med en liten "oppdatering" må bare få si at jeg er stor fornøyd med Lambda SR-L700 håper flere kunne ha fått testet disse før de eventuellt kjøper seg nye hodetelefoner, de er vel værdt en "lytte test" det er noe helt "magisk" med hvordan disse gjengir stemmer, det er med et nærvær som bare må oppleves, og bass gjengivelsen er også noe som bør oppleves, vel da er det bare å få ønske alle en fortsatt fin headfi sommer..! ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde en aha-opplevelse forrige dagen. Det var tidlig morgen og stille i huset, så jeg satte meg ned med mine SR-009 og en bok. Da CD-en nærmet seg slutten skulle jeg reise meg og hente meg en kopp kaffe. Jeg la ikke merke til at jeg hadde på meg hodetelefoner - det låt så romlig og uanstrengt at jeg var sikker på at jeg hadde hørt på høyttalere. Hodetelefonene holdt på å gå i gulvet da jeg reiste meg. Det er første gang jeg har opplevd at hodetelefoner så til de grader lyder som høyttalere med romfølelse og alt som hører til. Vanligvis er man veldig bevisst at man hører på hodetelefoner, men denne gangen ble jeg fullstendig lurt. Fantastisk lyd i de hodetelefonene, men jeg bruker dem alt for lite. De konkurrerer med Sonus-Faber og C-J i et dedikert lytterom, så behovet for å bruke hodetelefoner er sjelden til stede.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Et lite dykk i det som var starten for Stax sine hodetelefoner..!

    Stax SR-1 som var den første elektrostatiske hodetelefon og hadde en 200Volt bias, i tillegg kom driver SRD-1 som var en passiv driver boks, det kom også 2 stk rør drivere SRA-4S og SRA-6S som begge var rør bestykket og hadde "normal bias" på 200Volt, senere kom det ennå en passiv driver boks SRD-2..! :)

    tumblr_inline_muveu5l6My1sna4fn.jpg

    SRD-1_1.jpg

    SRA4S-1.jpg
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ser at Mitchell & Johnson har en, om jeg skjønt det rett, en "hybrid" hodetelefon HP-1 med dynamisk bunn og elektrostatisk topp/mellomtone, denne virker interessant å høre på, noen som vet mere? ser at denne selges av Moet Audio har kontaktet de ang pris..! :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Mitchell & Johnson har en, om jeg skjønt det rett, en "hybrid" hodetelefon HP-1 med dynamisk bunn og elektrostatisk topp/mellomtone, denne virker interessant å høre på, noen som vet mere? ser at denne selges av Moet Audio har kontaktet de ang pris..! :cool:
    Jøss, det var interessant. Det prisnivået elektronikken deres ligger på kan tyde på en prisbombe, men jeg tar jo som oftest feil ifølge enkelte.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ser at Mitchell & Johnson har en, om jeg skjønt det rett, en "hybrid" hodetelefon HP-1 med dynamisk bunn og elektrostatisk topp/mellomtone, denne virker interessant å høre på, noen som vet mere? ser at denne selges av Moet Audio har kontaktet de ang pris..! :cool:
    Jøss, det var interessant. Det prisnivået elektronikken deres ligger på kan tyde på en prisbombe, men jeg tar jo som oftest feil ifølge enkelte.
    Ser de er oppgitt til en pris av 299 pund i England?? får se hvor mye de vil koste her hjemme, men det virker overkommelig da..! Spennende..! :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Mitchell & Johnson har en, om jeg skjønt det rett, en "hybrid" hodetelefon HP-1 med dynamisk bunn og elektrostatisk topp/mellomtone, denne virker interessant å høre på, noen som vet mere? ser at denne selges av Moet Audio har kontaktet de ang pris..! :cool:
    Jøss, det var interessant. Det prisnivået elektronikken deres ligger på kan tyde på en prisbombe, men jeg tar jo som oftest feil ifølge enkelte.
    Ser de er oppgitt til en pris av 299 pund i England?? får se hvor mye de vil koste her hjemme, men det virker overkommelig da..! Spennende..! :cool:
    Jøss, det er en pris som står i stil til resten av sortimentet deres, faktisk litt lavere enn jeg hadde forventet også. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått noen tilbakemelding fra Moet Audio ennå men uansett så virker denne interessant..! :rolleyes:
    Like under £300 i UK. Det betyr rundt 4 kilokroner i Norge, tipper jeg. Kan jo også bli billigere hvis merket selges gjennom vanlige forhandlernett i UK og direkte til deg fra Moet. Det at de ikke har beregnet pris enda kan kanskje tyde på at de regner på hvor langt ned de kan gå. Dette er jo et mulig lokkeprodukt for å få oppmerksomhet rundt merket.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Kunne ha tenkt meg å prøve en Stax av nyere dato. Denne SR-700 virker ganske lovende ut fra testen. Så er prisen fin på dernne også:) mvh. Guit
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    skal ikke blande religion og hifi, men jeg fikk nesten en "åpenbaring" når jeg lyttet til Enya sin siste cd, ja du leste rett cd :cool: anbefaler Dere som har Stax eller andre gode hodetelefoner å teste ut sangen "I could never say goodbye" det nærmeste jeg noen gang vil komme å ha en "intim" konsert med Enya, her mener jeg at Stax er noe av det beste til å klare å gjengi et nærvær som bare må oppleves, men som alt i livet kan dette sikkert diskuteres, men du bedre for en opplevelse..!
    :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    På tide vi ønsker Audeze Isine20 og 10 velkommen:

    https://www.audeze.com/products/sine-series/isine20-ear-headphone
    https://www.audeze.com/products/sine-series/isine10-ear-headphones

    2 forskjellige prisnivå, begge med iphone lightning plugg og vanlig jackplugg (da konverter i kabelen da tenker jeg for lightning).



    Audeze har og bekreftet en LCD i3 variant, men ikke kommet med detaljer med til 3 ganger prisen av iSine20. Jeg lurer på om kanskje den har samme tynne diaphragm som LCD4 samt sikkert kabel varianter med i pakken.. dunno.. får vente og se hva lcd i3 faktisk er.

    Disse er open back, så forvent å høre folk snakke klart og tydelig rundt deg på bussen. I tillegg er det sikkert litt lydlekkasje fra disse som på open back høretelefoner normalt gir.

    Spennende produkter er det i hvertfall.
    Disse er vel planar magnetiske og ikke elektrostatiske, mulig andre vet dette bedre enn meg da jeg ikke kjenner til Audeze så veldig godt, har eid LCD2 for en stund siden men kjenner ikke til så mye de nyere produktene de har, men trur i utgangspunktet at Audeze satser på planar magnetiske løsninger..!
    Vet at Stax har to in ear elektrostater SRS-002 og SRS-003MK2, har ikke hørt på disse selv men mulig andre her inne har disse eller hørt på de..! :)
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Her har jeg gjort en tabbe, og plassert meldingen i feil sub, sorry.. skulle gå inn i audeze sin tråd.
     
    Sist redigert:

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Det Tyske hifi magasinet Stereo.de har i September utgaven testet Stax SR-L700 og SRM-006tS, i samme nummer testet de også Sennheiser HD800S og Hifiman Edition X, testen må lastet ned hvis en skal lese den. :rolleyes:

    Klang-Niveau på de forskjellige hodetelefonene ble:

    Hifiman 93%
    Sennheiser 91%
    Stax 99%
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Da blir det interessant å se hva slags innvirkning det har på prisene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En test av Stax Lambda Pro Classic ifra Februar 1994..! :)

    Stax SR-Lambda Pro Classic headphones | Stereophile.com
    You'd probably be surprised to learn that headphones are the most common means for listening to music. No, I didn't get that from a book, but from personal observation. I'm referring here to personal portable stereo listening—the ubiquitous Jogman with which a whole generation has retreated into its own private world, isolated from traffic noise, muggers, and, at home, housemates or parents screaming "Turn it down!"
    Og dette var i 1994... ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det er Sennheiser HE-1 pris og de skal være forbannet gode for å konkurrere i det segmentet. Spennende ja! Jeg klarer ikke å se for meg noenting som kan spille bedre enn he-1 da. De er så sjokkerende bra! Selv til prisen har Sennheiser maange ordre på he-1 og det er lang ventetid, så markedet er der!
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stiller meg tvilende til at de ikke er i stand til å telle antall år det har tatt å utvikle dem. Hvis ingen andre så bør da ingeniørene klare å regne seg fram til når de begynte arbeidet? ;)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    annet jeg har fundert over er hvorfor ikke f.eks Sennheiser har kunnet laget en elektrostatisk hodetelefon i noe mer "normal" prisklasse? de har laget Orpheus og nå senest HE-1 som begge er noe av det beste som er blitt laget ifølge de som har hørt og testet de, i samme slengen hadde det vært interessant å sett hva f.eks Stax hadde fått til i den samme prisklassen (50000usd)

    Regner med at de hos Hifiman vet sånn ca hvor lenge dette har tatt, hvis de da ikke bare har "kastet" noe sammen for å tukte Sennheiser HE-1 på pris, noe jeg absolutt ikke trur.
    Spennende som disse meget kostbare settene er så håper jeg at begge firma vil komme med noen andre elektrostater som de fleste kan få råd til..! ;) for ingen tilfeldighet at disse begge settene er elektrostater..! :cool:
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    annet jeg har fundert over er hvorfor ikke f.eks Sennheiser har kunnet laget en elektrostatisk hodetelefon i noe mer "normal" prisklasse? de har laget Orpheus og nå senest HE-1 som begge er noe av det beste som er blitt laget ifølge de som har hørt og testet de, i samme slengen hadde det vært interessant å sett hva f.eks Stax hadde fått til i den samme prisklassen (50000usd)

    Regner med at de hos Hifiman vet sånn ca hvor lenge dette har tatt, hvis de da ikke bare har "kastet" noe sammen for å tukte Sennheiser HE-1 på pris, noe jeg absolutt ikke trur.
    Spennende som disse meget kostbare settene er så håper jeg at begge firma vil komme med noen andre elektrostater som de fleste kan få råd til..! ;) for ingen tilfeldighet at disse begge settene er elektrostater..! :cool:
    Sennheiser har faktisk laget billigere elektrostater. De kalte dem baby orpheus i sin tid. HE-60 er modellnavnet og de er ganske skjeldne men jeg har sett flere sett til salgs på ebay. Shure har også ett elektrostatisk system som de sier skal være gode til rundt ti lapper.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Sennheiser har faktisk laget billigere elektrostater. De kalte dem baby orpheus i sin tid. HE-60 er modellnavnet og de er ganske skjeldne men jeg har sett flere sett til salgs på ebay. Shure har også ett elektrostatisk system som de sier skal være gode til rundt ti lapper.
    Ja det er rett, men tenkte med de ressurser som Sennheiser og Hifiman har lagt ned i disse systemene så sitter de sikkert inne med nok know how til å muligens komme med et mer "normalt" priset sett eller en noe rimeligere elektrostatisk hodetelefon, flere andre produsenter har også elektrostater i sitt produkt segment, som feks Kingsound og Mitchell & Johnson, sikkert andre også..! :)
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Det må jo ha vært en uhyrlig sum i 1978!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn