Elektrostater og dempetiltak: Erfaringer?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har fått målt rommet mitt akustisk, og det viser seg at jeg har en ganske kraftig refleks fra bakvegg på den venstre høyttaleren.
Den høyre, derimot, står nærmest fritt i rommet med ca. 5 m korridor bak seg. Det gir kraftige forskjeller i lyden, og jeg må bruke balansen på preen for å få et nogenlunde sentrert lydbilde. I tillegg må jeg dempe bassen med 3 dB på venstre høyttaler.
Har noen her inne erfaring med demping på dipoler?
Vil jeg komme i mål med å feste f.eks. Rockwool dempeplater på vegg bak venstre høyttaler, eller vil det være eklere å sette opp en skjerm mellom v høyttaler og bakvegg?
Jeg skal prøve å finne noen bilder som viser problemet.
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dette bildet ligger ute fra før, og viser helt tydelig hva problemet er:

Som her synes godt, er det skråvegg med dør bak deler av høyre høyttaler, og t.d. mye luft. Fra venstre høyttaler til bakvegg er det ca. 1 m. Det går vel også frem av bildet at venstr ht. står tett opp til sidevegg med vindu.
The Stig målte rommet, og refleksjoner fra sidevegg var det svært lite av. Likeså vat det nesten fullstendig mangel på refleksjoner fra gulv og tak.
M.a.o., får jeg gjort noe riktig og effektivt med refleksjonen fra bekvegg, er jeg kommet svært langt.

mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det verste, etter min erfaring, du kan gjøre er å la en elektrostat spille rett inn i et hjørne. Jeg testet demping på mine ML Summit og det tok fullstendig livet fra mellomtonen og oppover. Jeg endte opp med diffusjon som eneste løsning.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hmmm, altså ikke så enkelt som jeg trodde.
Hva er det for slags diffusorer du har stående?
mvh tkr

R

Roysen

Gjest
Tkr,

Jeg har jo vært hos deg og vet hvordan rommet ser ut. Har du tenkt på å flytte lytteposisjonen der anlegget nå står og omvendt?

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har en snill og hyggelig samboer som jeg hadde tenkt å beholde! Tro meg, Soundlaber i stua er en "Hard Sell". Å flytte dem, endatil foran vinduene, vil støte på granitt. Den veien er nok ikke farbar.
mvh tkr

T

theStig

Gjest
Poenget er vel å få så lik akustikk som mulig bak begge høyttalerne. Symmetri er nøkkelen her. Jeg ville helt klart foretrukket å akustisk fjerne bakveggen på venstre side, dvs. dempe den hardt. Alternativet er å gjøre tomrommet bak den høyre høyttaleren mer lik veggen bak den vestre, og det er vel neppe noen god ide?

Jeg har hørt Soundlab'er både med liten og meget stor avstand til bakvegg. Ingen tvil om at avstand og/eller demping bak er å foretrekke på dissse høyttalerne.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
theStig skrev:
Poenget er vel å få så lik akustikk som mulig bak begge høyttalerne. Symmetri er nøkkelen her. Jeg ville helt klart foretrukket å akustisk fjerne bakveggen på venstre side, dvs. dempe den hardt. Alternativet er å gjøre tomrommet bak den høyre høyttaleren mer lik veggen bak den vestre, og det er vel neppe noen god ide?

Jeg har hørt Soundlab'er både med liten og meget stor avstand til bakvegg. Ingen tvil om at avstand og/eller demping bak er å foretrekke på dissse høyttalerne.
Takker. Bestiller akustikkplater i ettermiddag.
mvh tkr

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Hmmm, altså ikke så enkelt som jeg trodde.
Hva er det for slags diffusorer du har stående?
mvh tkr
Kjøpt av svenske Svanå. Når det gjelder Stigs anbefaling av demping så anbefaler jeg TESTING, jeg har hørt 5 sett stater og demping tar fullstendig livet da panelene er konstruert for noe reflektert/diffusert lyd!!!!!

T

theStig

Gjest
Om man vil ha hjelp av frontveggen til å lage et annerledes lydbilde er vel en smakssak?

Demping vil gi et mindre lydbilde (spesielt i dybden) og mindre volum i lyden. Derimot vil man med demping få vesentlig bedre mikrodynamikk, oppløsning, klangrenhet og presisjon på stereobildet. Det blir et valg av hva man prioriterer høyest synes jeg.

K

Khanate

Gjest
Et nittigradershjørne har den deilige egenskapen at det kaster lyden tilbake i samme retning som den kastes inn (ok, ved lange bølgelengder ser det kanskje ikke helt slik ut).
Hva med en skråstilt skjerm som kaster lyden sideveis ut til høyre i rommet?
Kona blir sikkert kjempeglad for en lekker skjerm inne i hjørnet.
Roger Sanders har noen forslag til slike i sin bok om ESLer.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
theStig skrev:
Om man vil ha hjelp av frontveggen til å lage et annerledes lydbilde er vel en smakssak?

Demping vil gi et mindre lydbilde (spesielt i dybden) og mindre volum i lyden. Derimot vil man med demping få vesentlig bedre mikrodynamikk, oppløsning, klangrenhet og presisjon på stereobildet. Det blir et valg av hva man prioriterer høyest synes jeg.
Dette er IKKE min erfaring med elektrostater ;) Så jeg anbefaler enda en gang til å TESTE før man gjør større inngrep i lytterommet :)

O

omholt

Gjest
Du kan få låne et par Furutech paneler av meg til å teste. De fungerer først og fremst som diffusorer. Det er ikke for å selge, for det ser ut som de jeg har lagt ut for salg allerede er solgt. Men da får jeg også sjansen til å lytte til elektrostater. Mener å huske at du bor i Bergen som meg. Gi en lyd hvis det er aktuelt.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Jeg er så heldig å ha tilbrakt noen timer i ss hos deg, den eneste skjevheten jeg la merke til var den du hadde juster selv. Når den ble justert tilbake, synes jeg det meste var på plass.

Nå er det jo du som kjenner anlegget best ;D men er det målingen som drar, eller plages du ved lytting?

Jeg har prøvd/lekt mye med plasserin/dempetiltak hjemme, mine dipoler klarer seg klart best uten å dempe frontveggen. Mitt tips er diffusjon.

Eller hva med en skråplassering og lytteplassen litt tettere kan det gå ?

Mvh Roald

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roald skrev:
Jeg er så heldig å ha tilbrakt noen timer i ss hos deg, den eneste skjevheten jeg la merke til var den du hadde juster selv. Når den ble justert tilbake, synes jeg det meste var på plass.

Nå er det jo du som kjenner anlegget best ;D men er det målingen som drar, eller plages du ved lytting?

Jeg har prøvd/lekt mye med plasserin/dempetiltak hjemme, mine dipoler klarer seg klart best uten å dempe frontveggen. Mitt tips er diffusjon.

Eller hva med en skråplassering og lytteplassen litt tettere kan det gå ?

Mvh Roald
Hei, takk for sist!
Snickers var innom her sist uke, han nevnte også skråplassering. Jeg skal teste det ut.
Hva angår lyttepos. lenger inn i rommet, så har jeg en slik lytteposisjon ca. 3m fra ht. Det er det vel nesten bare direkte lyd å høre iflg. The Stig, men der savner jeg endel bass. Kompromisser overalt, og uansett hvordan du snur deg så er ræven bak, som det heter på disse kanter....
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Du kan få låne et par Furutech paneler av meg til å teste. De fungerer først og fremst som diffusorer. Det er ikke for å selge, for det ser ut som de jeg har lagt ut for salg allerede er solgt. Men da får jeg også sjansen til å lytte til elektrostater. Mener å huske at du bor i Bergen som meg. Gi en lyd hvis det er aktuelt.
Hei,
Det ville jeg veldig gjerne forsøke. Kan du sende meg en PM, så ringer jeg deg!
mvh tkr

R

Roysen

Gjest
tkr skrev:
Jeg har en snill og hyggelig samboer som jeg hadde tenkt å beholde! Tro meg, Soundlaber i stua er en "Hard Sell". Å flytte dem, endatil foran vinduene, vil støte på granitt. Den veien er nok ikke farbar.
mvh tkr
Det er ikke vanskelig å ha forståelse for dette.

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Omholt var innom nå i kveld, og hadde med seg to Furutech- paneler og to absorbentpaneler. Den ene absorbenten ble plassert bak venstre ht, i første omgang på skrå slik at den sto inne i hjørnet bak høyttaleren.

Virkningen var øyeblikkelig hørbar og forbausende stor: Tørrere, mer kontant bass, større detaljering og litt lysere lyd. et siste var overraskende, og i mitt anlegg en God Ting.Jeg har absolutt ingen problemer med for lys klang fra før, og i mine ører forsvant noe av det som jeg har opplevd som litt overdreven varme i lyden.

Jeg måtte rejustere balansen på preen. Jeg hadde litt høyere signal ut til høyre ht. Nå er det helt jevnt.

Jeg er overbevist, og kommer til å eksperimentere med oppstilling av diffusorene rundt i rommet. Absorbent kommer bak venstre høyttaler.

En takk til Omholt som orket å slepe alt dette ut til meg!

mvh tkr

geirf

Bransjeaktør
Ble medlem
22.10.2004
Antall liker
245
Sted
Nord Trøndelag
Hei!
Har selv slitt med liknende problem med CLS, andre elektostater og magnetostater.
Synes det høres litt drøyt ut at du i tillegg til forskjell i bassen også må benytte balansekontrollen.
Kan du ha skeivhet i elektronikken?
Sjekk alle nivåer på left og right. Finn en cd plate med testtoner og sjekk utnivå på hvert produkt i kjeden med et AC voltmeter.
Prøv også å bytte left høyttaler med right høyttaler for å kontrollere nivåene herfra. Etter dette vet du hva forskjellen skyldes fra rommets side.

Som et fint forslag til diffusor bak venstre høyttaler, kjøp styrenplater (ikke isopor) på en byggshop, fins i 2m lengder.
Passe tykkelse 5cm. Kutt disse i 1.8-2.0m lengder med bredde 4cm, 7cm, 10 cm og 13cm. Lim disse sammen med kontaktlim for isopor (u/acetontilsettning). Setter du tilstrekkelig mange sammen, får du en bra bredde på diffusoren. 40-80 cm er fint. Kombiner forskjellige dybder ved siden av hverandre slik at diffusjonen blir best mulig. Dette er ikke fult så kritisk som enkelte vil påstå, da viktigheten her er å få spredd bakoverlyden i forskjellige retninger. Etterpå kan selvfølgelig male disse i en riktig farge slik at mor også, kan bli lykkelig!
Er enig i at total demping på baksiden av venstre høyttaler vil drepe liv.
Sjekk også at avstand til lytteposisjon fra hver høyttaler er på millimeteren og at eventuell tilting også er helt identisk, men dette vet du selvfølgelig....

Med hilsen
GeirF

O

omholt

Gjest
Hyggelig og få å høre dette flotte anlegget. Det spilte virkelig musikk. Sluttet fort å lytte til anlegget og bare nøt tonene som strømmet ut. Tror dette er det beste anlegget jeg har hørt. Det er noe helt magisk med elektrostater.

Nevnte til Tønnes etter første lyttesesjon at jeg hadde hørt anlegg med bedre oppløsning, dypere bass og flere mikrodetaljer. Da absorbenten ble plassert i hjørne endret oppfatningen til en viss grad. Hørte umiddelbart at bassen ble strammere. Vil ikke beskrive at lydbildet ble lysere, men heller at detaljeringen og oppløsningen ble bedre. Ville tro at kraftig demping i hjørne kan gjøre mye.

Derimot synes jeg at lyden ble lysere med den ene Furutech panelen plassert i midten bak høyttalerne. En sånn plate er i det minste laget, men det var ikke vanskelig å høre at presisjonen og klarheten økte. Men som sagt gjorde det også at lydbildet ble noe lysere, og jeg er litt usikker på om jeg likte effekten av dette.

Her er forslag til hvordan Furtutech platene kan plasseres, men det beste er sikkert å prøve ut selv.
http://www.furutech.com/news/RWL-1%20(New).htm

Ser forresten at Soundlab har en egen sak som de har laget til å plassere bak høyttalerne:
http://www.soundlab-speakers.com/accessories.htm

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tkr skrev:
Jeg har fått målt rommet mitt akustisk, og det viser seg at jeg har en ganske kraftig refleks fra bakvegg på den venstre høyttaleren.
Den høyre, derimot, står nærmest fritt i rommet med ca. 5 m korridor bak seg. Det gir kraftige forskjeller i lyden, og jeg må bruke balansen på preen for å få et nogenlunde sentrert lydbilde. I tillegg må jeg dempe bassen med 3 dB på venstre høyttaler.
Har noen her inne erfaring med demping på dipoler?
Vil jeg komme i mål med å feste f.eks. Rockwool dempeplater på vegg bak venstre høyttaler, eller vil det være eklere å sette opp en skjerm mellom v høyttaler og bakvegg?
Jeg skal prøve å finne noen bilder som viser problemet.
mvh
Hejsan,

Läckra högtalare! :p

Den högtalarprincipen bygger på att stråla ut ljud på ett visst sätt. Detta ger en rad olika egenskaper som man kan tycka bra eller dåligt om - du som köpt dessa högtalare misstänker jag tycker om dessa egenskaper! :) Åh jag har heller inget emot dom... ;)

Däremot tycker jag att du väljer fel väg om du väljer att absorbera bakom den ena högtalaren men inte den andra. Jag tycker till och med att det är fel att absorbera ALLS bakom denna typ av högtalare (dipol).

Hela högtalaren bygger på att spela lika mycket bakåt som frammåt.

Det högtalaren INTE bygger på är att bakväggen skall vara helt kal/platt/naken.

I min värld är det diffusion bakom vänstra högtalaren som gäller. Kanske minst 70% diffusion och max 30% absorption.

Ps. Om du absorberar bakom vänstra men inte bakom högra kommer du med stor sannorlikhet också få snedvriden ljudbild.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Viking skrev:
Halleluja Pär :)
Precis! Det känns mer som att man låter högtalare vara som den är tänkt att spela!

Vill man gå hela överkursen klart kan man diffusera i mer än 1 dimension.

:)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.285
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, jeg har et par bilder som kanskje viser hva som funket best hos meg:

Som du ser dekker ikke absorbenten hele refleksjonsområdet bak venstre ht, i areal kanskje 30-40%-

Jeg prøvde med å stable 2 stk Furutech diffusorer oppå hverandre bak høyre ht. Det ga noe lydforbedring, til gjengjeld kom jeg knapt forbi dem. I teorien en god løsning, men i praksis.......

mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
tkr skrev:
Hei, jeg har et par bilder som kanskje viser hva som funket best hos meg:

Jeg prøvde med å stable 2 stk Furutech diffusorer oppå hverandre bak høyre ht. Det ga noe lydforbedring, til gjengjeld kom jeg knapt forbi dem. I teorien en god løsning, men i praksis.......
mvh
Har sett Furutech-diffusorerna på nätet men aldrig sett någon teknisk spec på dom.

Teori och praktik är ibland svårt att få att gifta sig med varandra! :)

O

omholt

Gjest
I og med at venstre hjørne som Tønnes vurderer å dempe ikke er rett bak høyttalerne, så vil kanskje dette først og fremst virke som en bassfelle?

Topp Bunn