Artaxerxes
Medlem
Har en gammel Tr 2045 som jeg tenkte skulle få seg en omgang med elektronikkrens. Så spørsmålet da blir om det har noe for seg? Hvor bør jeg evt. påføre dette og er det noen spesiell type elektronikkrens jeg bør gå for?
Audiomix skrev:Hvis du ikke hører at det er problemer med dårlig kontakt i vendere og potmeter, er det best å la de være i fred.
Spør du meg?JHolm skrev:Hvilke(t) symptom er det du vill til livs?
Audiomix skrev:Hvis du ikke hører at det er problemer med dårlig kontakt i vendere og potmeter, er det best å la de være i fred.
Alle potmetre og trykkbrytere (på kontaktflatene). CRC elektrorens og smøring (2 forskjellige spraybokser) har fungert greit på mine receivere.Artaxerxes skrev:Hvor bør jeg evt. påføre dette og er det noen spesiell type elektronikkrens jeg bør gå for?
Meningen var å vise at jeg er enig i ditt utsagn. Beklager misforståelsen!Audiomix skrev:Spør du meg?JHolm skrev:Hvilke(t) symptom er det du vill til livs?
Det er ikke jeg som har et problem
Kontakt problemer i potmeter (volumkontroll) og vendere er veldig lett å høre.
Tror ikke det er nødvendig å beskrive dette
Da var vi to som ikke helt forsto ;DJHolm skrev:Meningen var å vise at jeg er enig i ditt utsagn. Beklager misforståelsen!Audiomix skrev:Spør du meg?JHolm skrev:Hvilke(t) symptom er det du vill til livs?
Det er ikke jeg som har et problem
Kontakt problemer i potmeter (volumkontroll) og vendere er veldig lett å høre.
Tror ikke det er nødvendig å beskrive dette
CRC 5-56 eller WD-40 anbefales ikke på potensiometere. Petroleumsbaserte produkter vil løse opp kullbanen.Kjell Kranzberg skrev:Jag stötte på en representant från CRC på en mässa och passade då på att fråga om pottar i gamla stereoapparater.
Jag frågade också om att t.ex. använda CRC 5-56 eller WD-40 och han tyckte det var inte riktigt rätt användningsområde. Han sade att det kanske inte kunde orsaka någon skada men oljan var alldeles för tjock för att komma till sin rätt och verkan skulle försvinna med tiden.
Det är riktigt.Svein_B skrev:CRC 5-56 eller WD-40 anbefales ikke på potensiometere. Petroleumsbaserte produkter vil løse opp kullbanen.
F.eks Biltemas elektronikkrens (isopropanol) fungerer bra.
Svein.
Enig, superfin grad stålull uten såpe og en god møbelolje eller ekte bivoks. Gni uten å gnugge for hardt, få ut skitten, åpne porene og få oljen inn i treverket. Målet er å slipe av minst mulig treverk, men å få ut skitt og skjolder.Scrooge skrev:Fint sandpapir ville jeg vært forsiktig med, fineren er jo ikke akkurat tykk!
Stålull og møbelolje i kombinasjon med en smule tålmodighet, er nok en bedre løsning.
Jeg fikk i alle fall et meget godt resultat, da jeg på denne måten pusset treverket på en TR1010.
Viser til mitt tidligere innlegg. Det er 2-26 jeg har benyttet for å smøre, etter rens med Contact CleanKjell Kranzberg skrev:Det är riktigt.Svein_B skrev:CRC 5-56 eller WD-40 anbefales ikke på potensiometere. Petroleumsbaserte produkter vil løse opp kullbanen.
F.eks Biltemas elektronikkrens (isopropanol) fungerer bra.
Svein.