Elektronika

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke sett Plastikman nevnt? Tsk tsk :)

Albumene Closer og Consumed er fantastisk bra, minimalistisk Detroit techno.

Jega

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.10.2004
    Antall liker
    10
    Andre som absolutt burde vært nevnt her er Autechre.
    Kanskje det beste utgitt på Warp (bortsett fra AFX)

U

utgatt60135

Gjest
    Jo mere jeg har hørt på Ravedeath 1972 jo mere liker jeg det. Et mørkt, dystert og stemningsfullt kvalitetsverk.

Klippet fra platekompaniet;

Med Ravedeath, 1972 gir den kanadiske ambient-eksperimentalisten Tim Hecker ut nok et album med episk synthstøy - godt mulig hans beste hittil. Hvorvidt tittelen spiller på et ønske om dansemusikkens død, eller kun er en kommentar til fenomenet, er usikkert. Det er dog helt klart nødvendig med usedvanlige mengder rytmejuice i hoftekammen for å danse til Heckers elektroniske musikk, for dette er et album som befinner seg milevis unna både dansegulv og hitlister. Uten at det er til noen som helst forkleinelse for resultatet. Ravedeath, hovedsakelig innspilt live i en kirke på Island og med pipeorgel som bærende instrument, er nemlig et abstrakt og mystisk stykke musikk. De tette, mørke veggene av lyd avler noe i nærheten av klaustrofobi, samtidig som produksjonen bærer preg av det digre, åpne kirkerommet hvor innspillingen fant sted. Tålmodige sjeler vil finne mye å glede seg over her.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    852
    Lyngen skrev:
    Jo mere jeg har hørt på Ravedeath 1972 jo mere liker jeg det. Et mørkt, dystert og stemningsfullt kvalitetsverk.
    Takk for tipset. Skal bestille den.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.261
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    etter at interessen min for elektronika har sovnet inn i det siste (følte at det kom ikke noe nytt og spennede på marketet - særlig i downtempo og trip hop sjangeren) snublet jeg over noen skiver fra Renaissance: The Masters Series

der finns en hel del av disse mix-plater. de settene som jeg har hørt er alle veldig bra utvalgt og gjennomført. Høy kvalitet. Sjangerne varierer mellom de forskjellige DJs. (hous, hard house, trance, chill, osv)

Clubmusic for voksne hadde jeg kallt dette ;)

ellers kan jeg anbefale å se seg litt rundt på http://www.kompakt.fm minimalisktisk "voksen" techno (kompakt har en STOR platebutikk i Köln/Tyskland)

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Fra Biosphere sin siste N-Plants

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.667
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:

Klippet fra platekompaniet;

Med Ravedeath, 1972 gir den kanadiske ambient-eksperimentalisten Tim Hecker ut nok et album med episk synthstøy - godt mulig hans beste hittil. Hvorvidt tittelen spiller på et ønske om dansemusikkens død, eller kun er en kommentar til fenomenet, er usikkert. Det er dog helt klart nødvendig med usedvanlige mengder rytmejuice i hoftekammen for å danse til Heckers elektroniske musikk, for dette er et album som befinner seg milevis unna både dansegulv og hitlister. Uten at det er til noen som helst forkleinelse for resultatet. Ravedeath, hovedsakelig innspilt live i en kirke på Island og med pipeorgel som bærende instrument, er nemlig et abstrakt og mystisk stykke musikk. De tette, mørke veggene av lyd avler noe i nærheten av klaustrofobi, samtidig som produksjonen bærer preg av det digre, åpne kirkerommet hvor innspillingen fant sted. Tålmodige sjeler vil finne mye å glede seg over her.
    Flott plate!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    852
    Oneohtrix Point Never – Replica.

Hvirker lovende (kjøpte den for noen dager siden). Ser plata verserer på div. "best of 2011"-lister rundt om. Passer for de som liker Fennesz. PS! Musikken ikke like skummel som coveret!

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Ahhhh... denne var flott! :D Bare hørt igjennom én gang men denne må de som er glad i electronica/ambient sjangeren sjekke ut. Helt ny utgivelse.

John Talabot - Fin Spotify

gnoopher

Medlem
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    0
    Plaid - Scintilli. Gøyal og spretten skive en blir glad å lytte til. Oneohtrix Point Never – Replica var også ett bra tips, sammen med Tim Hecker. Takk for tips.

Vedlegg

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Squarepusher har mye bra, men noe er vel langt der ute

Telefon Tel Aviv har en del bra.
    Denne pleier å være en av de første låtene jeg spiller når jeg får nye komponenter i hus

Lyngen nevnte Caribou, minnet meg om denne remixen fra Altrice

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn