Elektrolytter og lydkvalitet - Black Gate?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Ok man skal have flere forstærkere for at kompensere. ;D Jeg går nu også og overvejer Biamping. Holton til bunden og The End XP til resten. Mine XP er nu eventyrligt gode. De har ingen BG .
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
LMC skrev:
hvilke ht bruker du?
mvh
DCA har hjulpet mig med dem. Lukket med 12 " bas Qts 0,32. Højttalerne følger mig til jeg dør. Har problemer med dimensionerne på mit Rum 4,95x5,2x2,6. Værre kan det stort set ikke blive.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
men om du bytter forsterker og den ikke passer i systemet: er den da dårligere en den du hadde?
mvh
Leif
Om jeg bytter forsterker, og den låter dårligere i mitt oppsett, er det en dårligere forsterker i mitt oppsett, ikke sant..?

Skal man teste et og et komponent, kan man ikke skifte ut alt annet i samme slengen, for da faller jo hele sammenligningsgrunnlaget fra hverandre. I motsatt fall er det like urimelig å påstå at en bestemt elektrolytt er bedre enn en annen, om man samtidig skifter ut flere andre vitale deler?

For å gjøre det hele enklere kan jeg si at jeg er ute etter den elektrolytten som gjør den beste jobben i min DAC, uten å bygge den om på annet vis. Black Gate var ingen suksess i så måte.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
LMC skrev:
jeg har brukt BG Nx både enkle og i Super-E og noen steder passer de og andre ikke,men ofte kan det være nødvendig å voice systemet på nytt!
for meg er det idiotisk å erstatte et komponent med et annet og gi det en endelig evaluering uten å prøve å tilpasse systemet til den endrede parameteren.
om fex systemet lyder slankere etter at BG er installert,vil jeg søke å kompensere det,for jeg har ingen forutsetning for å vite om det nåværende oppsettet er det beste;
mao om jeg etter ny voicing oppnår et bedre totalresultat etter installasjon av BG, synes jeg den gir meg et bedre resultat og implisitt er BG bedre!
men hva vet vel jeg?
mvh
Leif
Jeg er klar over du har arbejdet meget med det og har stor viden. Jeg har ALDRIG oplevet at lyden bliver slankere med BG tværtimod.
Hvordan vil du kompensere for manglende attack ? Det eneste jeg kan forestille mig er overgang til en klasse D effektforstærker.
Samme opplevelse her. Med BG ble lyden "fyldigere".
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min erfaring er at opptil ca 800 timer på timetelleren(installert på riaa/pre og sluttrinn)
tilter klangbalansen frem og tilbake,slik at konklusjonen vil kunne ende opp med både fyldigere og tynnere avhengig av når i innspillingsprosessen man trekker en slutning
det er derfor viktig å la BG stabilisere seg først.
den største ulempen med BG er at i perioder der apparatet ikke har vært i bruk over lengre tid,må man spille inn BG noen timer på nytt,før de er tilbake til den endelige tilstanden.
ikke spør meg hvorfor ::) ???
mvh
Leif
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke forsket så nøye på akkurat dette med ny innspilling etter en "hvileperiode", men jeg har merket at om jeg har slått av dacen, så spiller den tydelig bedre etter å ha stått på over natten, enn hva den gjør når den har stått på bare en time eller to. I skrivende stund har den stått på døgnet rundt i tre-fire dager, så nå i helgen får jeg testet ut dette litt mer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
3-4 dager etter mod?.....ALTFOR tidlig å konkludere
la den stå på en mnd uavbrutt,så kan du si hva du synes
før det er det totalt uinterressant
synes jeg
mvh
Leif
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Får jeg lov til å si at etter min mening
er et produkt som ikke virker ordentlig
før etter 800 timer defekt?
Eller er det feil?


;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
slowmotion skrev:
Får jeg lov til å si at etter min mening
er et produkt som ikke virker ordentlig
før etter 800 timer defekt?
Eller er det feil?


;)
Har akkurat spilt inn et sett DC-kondensatorer (tinnfolie) på ca. tilsvarende tid, de er alt annet enn defekte ;)


Mvh. RS
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
slowmotion skrev:
Får jeg lov til å si at etter min mening
er et produkt som ikke virker ordentlig
før etter 800 timer defekt?
Eller er det feil?


;)
tilsvarende:
så en bil hvis motor ikke er innkjørt før etter 5000Km er defekt?
det må være ti-årets dummeste påstand!
mvh
Leif
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
3-4 dager etter mod?.....ALTFOR tidlig å konkludere
la den stå på en mnd uavbrutt,så kan du si hva du synes
før det er det totalt uinterressant
synes jeg
mvh
Leif
Ikke 3-4 dager etter mod, men 3-4 dager etter at den har stått av en periode. ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DET høres bedre ut ja ;D
jeg pleier å sette på "priaa" og 300b etter jobb på fredag kveld og slukke på søndag
søndagene låter alltid best
4 bassforsterkere står på hele året
mvh
Leif
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
I boken "Get better Sound" av Jim Smith så blir det hevdet at en dac bør være påslått minst 24t etter at den har blitt kald for å spille optimalt igjen. Dette pga. det lave strømtrekket som er i et slikt apparat så tar det lang tid før kritiske komponenter igjen blir gjennomvarme
Sikkert noe i det da ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Brianh skrev:
I boken "Get better Sound" av Jim Smith så blir det hevdet at en dac bør være påslått minst 24t etter at den har blitt kald for å spille optimalt igjen. Dette pga. det lave strømtrekket som er i et slikt apparat så tar det lang tid før kritiske komponenter igjen blir gjennomvarme
Sikkert noe i det da ;)
Tar det lenger tid for en box med lavt effektforbruk å bli driftsvarm enn en box med høyt forbruk?
Jeg har ikke mye greie på termiske ting, men det virker underlig.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Brianh skrev:
I boken "Get better Sound" av Jim Smith så blir det hevdet at en dac bør være påslått minst 24t etter at den har blitt kald for å spille optimalt igjen. Dette pga. det lave strømtrekket som er i et slikt apparat så tar det lang tid før kritiske komponenter igjen blir gjennomvarme
Sikkert noe i det da ;)
24 timer er også det jeg er kommet frem til. Min nye dac vil nok kun blive slukket i ferier. Den bruger ikke meget strøm. Synes det er blevet som jeg altid har drømt om at det skal lyde. Der er ikke længere så stor forskel på gode og dårlige optagelser. Alle er blevet bedre.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
siden du har såå bestemte meninger hadde det vært verdifult om du listet systemet ditt i din profil
pft
mvh
Leif
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
LMC skrev:
slowmotion skrev:
Får jeg lov til å si at etter min mening
er et produkt som ikke virker ordentlig
før etter 800 timer defekt?
Eller er det feil?


;)
tilsvarende:
så en bil hvis motor ikke er innkjørt før etter 5000Km er defekt?
det må være ti-årets dummeste påstand!
mvh
Leif
Kondensatorer har lite med biler å gjøre.
Biler er mekaniske.

Spiller man i gjennomsnitt 3 timer hver dag vil 800 timer si at man må holde på
i trekvart år før de er innspilt. Det er etter min mening uaktuelt.

;)
 
O

Oblivion

Gjest
slowmotion skrev:
Spiller man i gjennomsnitt 3 timer hver dag vil 800 timer si at man må holde på
i trekvart år før de er innspilt. Det er etter min mening uaktuelt.

;)
Da har du et lite problem...

Det spørs hvor og av hvem du får kjøpt nye, men ferdig innspilte produkter...

Det er av samme årsak jeg får et stort glis når for eksempel TV2 tester surround anlegg og
konkluderer etter at utstyret ikke engang har fått driftstemperatur...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Oblivion skrev:
slowmotion skrev:
Spiller man i gjennomsnitt 3 timer hver dag vil 800 timer si at man må holde på
i trekvart år før de er innspilt. Det er etter min mening uaktuelt.

;)
Da har du et lite problem...
Det er da ikke noe problem for meg ....

;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
O.t.
Oblivion skrev:
slowmotion skrev:
Spiller man i gjennomsnitt 3 timer hver dag vil 800 timer si at man må holde på
i trekvart år før de er innspilt. Det er etter min mening uaktuelt.

;)
Da har du et lite problem...

Det spørs hvor og av hvem du får kjøpt nye, men ferdig innspilte produkter...

...
Jeg vil muligens hevde at det er et problem for bransjen/produsentene/selgerne. Det er kanskje høyere betalingsvilje for ferdiginnspilte produkter? Men hvorfor i det heletatt levere «halvfabrikata»? ... Produkter som ikke er ferdig innspilt før mange potensielle kunder uansett vil vurdere utskifting? Dersom det faktisk er slik, hvorfor er det ikke høyere priser i annnenhåndsmarkedet? Mindre enn 1-3 år gamle brukte ting burde slik sett være mer verdt enn nye.

mvh
KJ
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
slowmotion skrev:
Spiller man i gjennomsnitt 3 timer hver dag vil 800 timer si at man må holde på
i trekvart år før de er innspilt. Det er etter min mening uaktuelt.

;)
Da har du et lite problem...

Det spørs hvor og av hvem du får kjøpt nye, men ferdig innspilte produkter...

Det er av samme årsak jeg får et stort glis når for eksempel TV2 tester surround anlegg og
konkluderer etter at utstyret ikke engang har fått driftstemperatur...
He he, du er ikke alene om å smile av slike påfunn... ;)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke av de som har mest erfaring med komponenters lydsignatur, men mitt intrykk så langt er at når jeg monterer inn noe nytt, så er førsteintrykket (de første par minutter) et godt intrykk av potensialet. Etter dette kan lyden ta mange retninger før det løsner og ender opp som en modnet utgaven av førstintrykket. Ellers så merker jeg først og fremst uinnspilte komponenter på nervøsitet og uro i kroppen. Det høres kanskje litt merkelig ut, men det er et 100% sikkert tegn for meg på at innspilling ikke er ferdig.

Puma
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Henger meg på Puma's utsagn. Første minuttene bra og deretter "all over the place" til ting roer seg. Skjønner også at jeg brukte alt for kort tid på Nonpolar. ( 800 timer stod ikke i bruksanvisningen! ) Uansett er de ute av produksjon idag, og det var viktig å finne noe annet. Elna RFS.
På den annen side synes jeg ikke de gamle 6,5" fulltonene til Philips fra 70 tallet som alle loppemarkedner selger for 50,- er bra før etter 20+ år så man burde være vant med innspilling. VH. BJ.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Der er ikke noget som helst negativt over de 220 uf 6,3 V jeg har monteret i strømforsyningen efter regulatorerne til min dac. Ej heller de 4 stk 2200 uf FK 63 V og de 2 stk NX 1500 uf 10 V inden regulatoren til digitaldelen tværtimod. Mine meget kritiske gæster var dybt imponerede. Jeg har heldigvis fundet en amerikaner der har et pænt lager.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har surfet litt rundt på nettet, for å finne mer informasjon og flere meninger omkring emnet, og snublet da over en tråd i et amerikansk (?) forum, World-Designs forum. Der ble det limt inn en ytring fra en bruker av forumet Audio Asylum, og der beskriver brukeren "Mellson" sine erfaringer med noen typer elektrolytter.

Dette mener altså "Mellson", hvem nå han (hun?) måtte være...:

"To me, silmic lower the sound level of H F. and boost lower frequency. When playing 1812 SACD from Telarc, the dynamic contrast is amazingly huge which is out of proportion. (but telarc tend to exaggerates dynamic contrast)

It also provides the richest ambiance any capacitor can get. Its sound is generally graceful and tender but still articulate and clear..

It seems to soften the first few picosecond of attacks but boost everything after the first few mini seconds on every note. Imagine someone who hit a note on keyboard of a piano, that note may not have the sharpest "frame" or a cleanest "outline," but the mid and the ending section of that note is reverberant, effervescent and emotionally rich. this may smear dynamic shaddings a bit, but it's very good to me..

Disadvantages of Elna s is that the transparancy is not the best and some may find it a bit soft. Again, silmic has the biggest lower end from many caps I've tried, but not the fastest...though very well controlled. Tonality is good but midrange presentation could be a bit more organic , which brings BG into this discussion.

BG has an organic texture at mid section that nothing can come close. I do mean nothing!! They are very transparent to show the sound of power cords, wall outlets, CD treatments, ICs and power conditioners. great pace appears to be at upper bass region to the highest F. They sound very clean and detailing..

It's time for bad news for BG. they are edgy at high F. and a bit small sounding at lower end with lesser ambiance... very careful matching of power cords and ICs is a must for BG caps. When everything is done right, BG can be the fastest race car and the tightest ass you can get your hands on...

I can somehow suggest BG for tube components and Elna for Solid state... My opinions about these two types of caps are based on comparisons "between them." If you wnat to know the sound of Nichicon by comparison with BG and Elna, it will take forever.... Briefly speaking, Nichicon audio grade caps have a smoother sound then BG with a very good mid bass but not as organic in midsection like BG, but better than Elna to me in this region. Not as transparent as BG, but it strike a pretty good balance between accuracy and emotional impact. I like the high of elna S; upper midrange to upper bass from BG; mid bass from Nichicon and the lower end from elna... who can make a component like this for me???."
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det er ikke konsensus om hvordan noe som helst lyder, du kan ta f.eks. Silmic, og vil finne helt sprikende inntrykk.
http://tech.juaneda.com/en/articles/electrolyticcapacitors.html
Forklaringen er vel en kombinasjon av at man hører forskjellig, har forskjellig utstyr og tester de på forskjellige steder.
Nå høres det ut som du og DIY Duke har hørt noe av det samme, så det er kanskje lurt å høre litt mer spesifikt hva han har plassert hvor ;)

Puma
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det synes jeg allerede jeg har forklaret rimeligt hvis man læser tråden igennem. Jeg kan godt lide BG standard, NX og N. Virkningen fra FK skal camoufleres så meget som muligt.
 
Topp Bunn