elektrisk spikerpistol?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er det noen som har erfaring med elektriske spikerpistoler?
Hvilke typer bør en kjøpe (opp til 4" /90mm ) og hvilke bør man ikke kjøpe?
Mvh Jan I

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Eksisterer dette? Er ikke akkuratt snekker kan man trykt si, men har kun vert borti spikerpistoler drevet av kompressor og gasspatroner.

MVH

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.789
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For å si det sånn, så koster det 700-900kr å skaffe seg en kompressor som er stor nok til å drive en spikerpistol.

En spikerpistol for småstift, kramper og dykkert koster rundt 300kr, mens en stor en for opptil 4" spiker koster 1100-1200 kr.

Alt i alt, mindre enn den DeWalt-saken du refererer. DeWalt er god kvalitet, men den ene batteridrevne pistoler koster dobbelt så mye som den lille luftdrevne pistolen (som har omtrent samme bruksområde) med kompressoren. En annen sak er at de luftdrevne verktøyene er egnet for mye tyngre bruk - du slipper å ta pause mens du lader batteriet. Når du monterer panel, der det blir mye stifting, så blir det ganske tung bruk, med mindre du har mye saging og tilpassing. Husk også på at selv om du slipper å dra på luftslangen, så er et 18V batteri tungt. Du blir ganske sliten i nevene.

Jeg har en liten kompressor og en liten spikerpistol. Har brukt dette ved oppussing av gangen og oppussing av hjemmekontoret. Dette sparer du myyye tid på... Det er også lettere å få et pent resultat en om du pusler med pennhammer, eller snekkerhammer og dor. Du kontrollerer innfestingen mye bedre, når du holder spikerpistolen med en hånd og emnet med den andre, og alikevel får festet stiften nøyaktig som du vil.

Forøvrig - hvis du kjøper av de minste kompressorene, så blir de for små til en muttertrekker - det har jeg oppdaga ved selvsyn ;D (Trykket er høyt nok, men de har ikke høy nok fritt levert luftmengde, og for liten tank).

Andre ting som du bør tenke på ved oppussing - de billige gjærsagene er bortkasta penger for listverk. Du får ikke nøye nok kuttvinkler til at du slipper unna glipper når du gjærer i hop et hjørne. DeWalt, Bosch eller annet tilsvarende merke (og pris) må til.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Skal du opp i 90mm størrelse vil jeg anbefale at du tar steget fult ut og kjøper luftverktøy.
Jeg har en Bosch elektrisk spiker/krampepistol som går opp til 35 mm. Etter at jeg kjøpte luftverktøy har jeg ikke brukt den overhodet. Det er så mye bedre å bruke en luftdrevet spikerpistol.

kontakt Moe & Co i Bergen, de selger slikt på postordre, god kvalitet til fornuftig pris. Uten å kunne garantere det tror jeg at deres greier er bedre enn det du får på Biltema.

Når det gjelder 90mm spiker så vil nok en elektrisk pistol bli så jævlig tung at den blir slitsom å jobbe med.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Har både kompresor og lange slanger så dette er ikke noe problem.
Brukte faktisk dette da jeg la ny papp på taket ( lånte en pappspikerpistol av en kamerat)
Går faktisk å vurderer om jeg heller skal kjøpe luftdrevne, men det har jo vært mye enklere å rigge til bare en el.pistol.

Noen som har erfaring m.h.t. luftdrevne dykkertpistol?
Ikke minst hva bør en IKKE kjøpe
Mvh Jan I

G

Gjestemedlem

Gjest
Finnes det ikke endel som bruker et patronbelte også? Mener å huske at slikt var å finne på byggeplasser i gamle dager i allefall.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Har sett at Hitachi (tror det var det) har en kombinert gasspatron/elektrisk men dette ser jeg helt bort fra.
Har bestemt meg nå for en trykkluftdrevet (kompressor)dykkertpistol (opp til minst 50mm)
Denne MÅ IKKE være av combitypen, så er det noen som har forslag?
Mvh Jan I

Topp Bunn