Elekit TU-8200 SET kit

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg kunne tenke meg å lodde sammen en SET-sak igjen.
Lenge siden sist.
Høsten er perfekt for litt rolig og avslappet lodding.

Noen som kjenner denne?
6L6GC SINGLE TUBE AMP KIT [ TU-8200 ]| PRODUCTS | ELEKIT

Det virker å være et helstrøkent kvalitetsprodukt med byggeveiledning fullt ut på nivå med Tamiya RC-biler :)

Og så frister det å kunne leke med tube-rolling uten å måtte tenke.

Men det skal godt gjøres at det er annet enn EL34 som gjelder med Lowtherene mine.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Jeg har en slik, og synes den låter veldig godt.
Det er et morsomt byggesett med mange deler :)
Byggebeskrivelsen er som du sier fabelaktig, det skal godt gjøres å tøyse dette til.
Jeg kan anbefale å lage til utvendige brytere for å velge mellom triode, pentode og UL, jeg angrer på at jeg ikke gjorde det.

Jeg kjøpte DX versjonen fra Victor Kung i Canada med de oppgraderingene som var tilgjengelige den gang.
Victor er en hyggelig kar å handle hos, om frakten var litt dyr, men det er den gjerne på skikkelige trafoer.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Takk for svar.
Jeg har forespurt direkte fra fabrikk. Og kommer nok til å bestille et eksemplar.

Det er sikkert gode grunner til at du ikke laget utvendig brytere for valg av triode / pentode / UL:

"* The circuit around the jumper plug has high voltage and it is dangerous to touch the PCB without caution. Make sure to turn OFFthe power and unplug the AC power cord, then wait for at least 10 minutes before changing the jumper connection. Also, changingthe connection while the power is ON could damage the tubes and the output transformers. Therefore please refrain frommodifying the amplifier, such as adding a switch to change the connection.

Så om jeg skulle bygge inn en slik må jeg finne en måte å sikre at bryterne ikke blir betjent uforvarende.
Av en katt for eksempel
;)
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Ja, jeg vet det er en viss risiko forbundet med brytere, men uten så blir det ikke til at man(jeg) skifter modus.
Det blir for mye bry å åpne kassen for hver gang, man må jo også vente til man er helt sikker på at det ikke er noe spenning der.
For meg så betyr det helst over natten, og da blir det vanskelig med sammenligninger i alle fall.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk for svar.
Jeg har forespurt direkte fra fabrikk. Og kommer nok til å bestille et eksemplar.

Det er sikkert gode grunner til at du ikke laget utvendig brytere for valg av triode / pentode / UL:

"* The circuit around the jumper plug has high voltage and it is dangerous to touch the PCB without caution. Make sure to turn OFFthe power and unplug the AC power cord, then wait for at least 10 minutes before changing the jumper connection. Also, changingthe connection while the power is ON could damage the tubes and the output transformers. Therefore please refrain frommodifying the amplifier, such as adding a switch to change the connection.

Så om jeg skulle bygge inn en slik må jeg finne en måte å sikre at bryterne ikke blir betjent uforvarende.
Av en katt for eksempel
;)
De er forpliktet til å skrive slikt for å unngå ansvar ved at noen skader seg.
Eneste grunnen.
Hvis en synes det har noe for seg å kunne skifte mellom SE - UL - TR så må en kunne gjøre det enkelt.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Da var det gjort. To korte kvelder og vips:

Så det ble ikke akkurat det langvarige prosjektet jeg hadde lagt opp til.
Fantastisk kvalitet på dette produktet. Flotte omtaler:

6moons audio reviews: Elekit TU-8200DX

Så spenningen var stor da jeg svappet forsterkere.

Kinasaken måtte vike plassen.

For at jeg skulle få en ny, stor lydopplevelse!

Det ble det ikke.
Fruen spurte: Hva har du gjort med lyden? Det låter så daft.

For å gjøre en lang historie kort:
Jeg har latt Elekit-en stå å spille NRK-sport hele dagen i dag. Tid for sammenligning igjen:
Nei. Låter klinisk tørt.

Så da byttet jeg ut de medfølgende 6L6GC Elektro-Harmonix-rørene med Tung-Sol-ene fra Mengen.

Javisst. Da skjedde det ting. Det ble liv.
Men ikke som fra Mengen.

Så nå spiller fortsatt kinasaken med Tung-Sol og NOS 6N2P-EV mens jeg venter på erstatning for Kina-ECC82-ene og et par Sovtek KT88 til Elekit-en.

Artig at en billig kinasak faktisk kan bli referanseforsterker :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn