Electrocompaniet riaa, huske på når du skal handle brukt.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.382
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg har fått flere spørsmål vedr denne riaa'en og dette med prisoppgang, MKII versjon etc og her er mitt felles svar:
Electrocompaniet ECP-1 riaa har vært på markedet en rekke år nå, den har blitt videreført av "nye" Electrocompaniet på Tau.
Det jeg synes er viktig og vite er at selvom den ser uforandret ut på utsiden, så er komponentkvaliteten vesentlig forbedret innei på Tau varianten og kan således egentlig ikke heltsammenlignes med den orginale versjonen fra gamle Electrocompaniet, den nye har også litt forbedret strømforsyning etter hva jeg har latt meg fortelle.
Den "nye" Tau varianten burde vel strengt tatt hatt en MKII label for og slippe misforståelser.
Den gamle versjonen kostet faktisk UNDER 3000.- med sine 2995.- og den nye versjonen koster rundt 8000.-, om så den oppgraderte komponentkvaliteten kan rettferdigjøre den voldsomme prisoppgangen skal jeg la være å spekulere rundt.
På den annen side når man skal handle på bruktmarkedet så ville ikke jeg personlig gitt mer for en 10-12 år gammel brukt versjon enn hva den kostet ny........ så når man skal handle denne riaa'en så spør etter alder og betal utifra alder og om det er den gamle eller den nye versjonen, det er min anbefaling. Men greit nok, det er ikke min jobb og bestemme hva folk skal betale, men dette var nå hva jeg hadde og si om denne riaaen.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har en fra 94/95. Den har rødt led/lys. Dagens har vel blått ?

Vet ikke når de bytta standard på dette, men det kan jo kanskje være en grei indikasjon.

Stian

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Rudi skrev:
Jeg har fått flere spørsmål vedr denne riaa'en og dette med prisoppgang, MKII versjon etc og her er mitt felles svar:
Den gamle versjonen kostet faktisk UNDER 3000.- med sine 2995.- og den nye versjonen koster rundt 8000.-, om så den oppgraderte komponentkvaliteten kan rettferdigjøre den voldsomme prisoppgangen skal jeg la være å spekulere rundt.
På den annen side når man skal handle på bruktmarkedet så ville ikke jeg personlig gitt mer for en 10-12 år gammel brukt versjon enn hva den kostet ny........ så når man skal handle denne riaa'en så spør etter alder og betal utifra alder og om det er den gamle eller den nye versjonen...

Kan du fortelle litt mer konkret om dette, som f.eks:

- Når kom den aller første ECP-1 på markedet?
- Når fikk den "dagens" design (blå led f.eks..) ?
- Hvilke komponenter er byttet ut?
- Hvilke oppgraderinger er gjort mtp strømsforsyning? Er "mascoten" skiftet ut mao?

Trodde dette med prisen hadde mer med markedssituasjon og etterspørsel siden vinyl ikke stod så høyt på dagsordenen på 90-tallet.. Har selv en ca ECP fra første 2000-tall halvdel og etter det jeg har blitt fortalt er det ikke er særlig store forskjellen hverken designmessig og lydmessig.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.382
Sted
Torget vurderinger
39
ECP-1 så dagens lys vinteren 1993/94 og var vel i fullt salg første halvdel av 1994 og kostet da 2990.- hos Hifiklubben som den gangen solgte Electrocompaniet.

Når den fikk blå lysdiode vet jeg ikke , men skal jeg tippe så var det vel samtidig med at de andre komponentene fikk blå lysdioder og det skjedde vel 1999/2000 om jeg ikke husker helt feil......... muligens allerede i 1998.

Vedr nye og bedre komponenter så er det i følge Volker Hunger vesentlig bedre kvalitet på de nye komponeneten enn de tidligere. Han svarer deg sikkert konkret hvis du ringer ham.

Jeg hadde veldig lyst til og teste ny mot gammel, men nye Electrocompaniet vil ikke ha noe med meg og gjøre, de er redde for hva jeg vil skrive om produktene deres tydlighvis, så det blir det ikke noe av :p

Vi får vente til Abrahamsen lager en ny riaa....... den ligger på bordet til Electrocompaniets grunder.... Per Abrahamsen og han er ikke redd for og la sine produkter testes ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Vi får vente til Abrahamsen lager en ny riaa....... den ligger på bordet til Electrocompaniets grunder.... Per Abrahamsen og han er ikke redd for og la sine produkter testes ;)
Vet du om de har noen konkrete planer om dette? I så fall står jeg herved i kø og venter. :)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.382
Sted
Torget vurderinger
39
Sist jeg pratet med Per om dette (primo nov 2010) så sa han at de holdt på med noe digital greier og så skulle det lages riaa. Jeg tror vel kanskje at desto fler som melder sin interesse for en Abrahamsen riaa, desto fortere blir det intresannt og lage den, ikke det at jeg mener man skal forsøke og ringe de ned, men kanskje en mail nå og da vil gjøre susen ?? ;D

Det som er veldig intresannt er at Abrahamsen riaaen vil ha ballanserte utganger og bare det er jo intresannt...... allfall for meg ;D.

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Takker for utfyllende besvarelse Rudi.
;D
Rudi skrev:
Jeg hadde veldig lyst til og teste ny mot gammel, men nye Electrocompaniet vil ikke ha noe med meg og gjøre, de er redde for hva jeg vil skrive om produktene deres tydlighvis, så det blir det ikke noe av :p
Hm.. Javel, akkurat... Det bekrefter vel muligens langt på vei de opplysninger jeg har fått? Om det er noen i bergensområdet her som innehar en "ny" ECP-1 så er det bare til å ta turen å teste den opp mot min "gamle" ECP! Hadde vert artig å prøvd ut!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet at det i hvert fall ble gjort noen mindre ting ganske tidlig. Bl.a. ble det byttet noen dioder i strømforsyningen. Jeg måtte levere min på service, og da fikk jeg denne oppgraderingen på kjøpet. Det er vanskelig å si noe om lydmessig endring, fordi den var ute av anlegget en stund. Dessuten var jeg litt i det rastløse og tweakende hjørnet den gangen. Det er vel snart 10 år siden også.

Topp Bunn