Electrocompaniet ECI-3, Abrahamsen V2.0 eller Primare I21?

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
379
Er i kjøpsmodus for ny forsterker. Har idag en Electrocompaniet ECI-2 som junior vil overta, og da må ny på plass. Liker godt EC-lyden. Elkjøp selger Abrahamsen V2.0 til 9990,- Soundgarden har ECI-3 til 14990,- og dessuten tilbud på Primare I21 til 6990,-. Den Primaren kan kanskje være et godt alternativ. Samtidig tror jeg at V2.0 og ECI-3 på mange måter er veldig lige, men kom gjerne med innvendinger på det...

Ser samtidig om det kan dukke opp gode bruktkjøp i denne klassen. De aktuelle høyttalerne er Infinity Kappa 6.2
Noen som har meninger om hva jeg bør gå for, eller har andre gode tips? Som sagt liker jeg godt den varme og runde klangen til Electrocompaniet. De store lydstyrker blir ikke benyttet, men viktig å ha kontroll også på mer moderate lyttenivå, derfor er en akseptabel strømforsyning viktig.

msaevik

Fersking
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
0
Kan jo komme med min egen erfaring med ECI-3 og Abrahamsen V2.0. Kjøpte meg for en kort tid tilbake ECI-3 som jeg kjørte sammen med Abrahamsen V6.0 og Audiovector M3 MkII. Jeg hadde store forhåpninger til ECI-3 da jeg hadde gode minner fra den tiden jeg hadde ECI-1. Varm og god lyd med punch i bassen. ECI-1 ble byttet ut da jeg ville ha en forsterker med fjernkontroll. Dette var mange år siden og jeg har i etterkant savnet godlyden som ECI-1 skapte sammen med mine M3. Møtet med ECI-3 ble en stor skuffelse for å si det sånn. Lydbildet var lyst og hardt og det var direkte slitsomt å høre på, bassen var grei nok men ikke slik jeg mener å huske den fra ECI-1. Tenkte litt oppvarming av ECI-3'en ville funke, men den gang ei så den ble ikke boende lenge for å si det sånn. Hadde lest en del om V2.0 og de gode omtalene så jeg bestemte meg for å prøve ut den. Forsterken kom i hus og ble koblet opp i stor spenning. Førsteinntrykket var noe skuffende, noe av det samme harde lydbildet som i ECI-3. Forsterkeren ble stående på over natta og da jeg testet den ut dagen etter var det en helt annen forsterker som viste seg fram. Varmt og godt lydbilde med fine detaljer og ikke minst en deilig og god punch i bassen. Gamle minner fra den gangen jeg hadde ECI-1 ble med ett vekket til live. Jeg er med andre ord meget godt fornøyd med V2.0 selv om jeg har lyst til å teste ut V3.0 og 2 stk. V4.0. Abrahamsen V2.0 kan anbefales på det varmeste. Gav i alle fall meg mye mer godlyd for pengene enn ECI-3 som rett og slett var en skuffelse. Skal jeg gi V2.0 pepper for noe så må det være den dårlige rekkevidden på fjernkontrollen samt displayet som er nesten uleselig på 2-3 m hold. Dette er til å leve med godlyden tatt i betraktning, og man kan jo alltids oppgradere den om man ønsker.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
jeg kjøpte nylig en Primare I 21.hadde en I 20 frem til nylig.er i hvertfall fornøyd med forsterkeren.de andre merkene du nevner er nok vel så bra,muligens bedre,men den prisen de kjører på Primare'n for tiden er den absolutt verdt å sjekke ut.det virker som de er litt mer "futt" over I 21'en enn forgjengeren.

mvh. s,

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
379
msaevik skrev:
Jeg hadde store forhåpninger til ECI-3 da jeg hadde gode minner fra den tiden jeg hadde ECI-1. Varm og god lyd med punch i bassen. ECI-1 ble byttet ut da jeg ville ha en forsterker med fjernkontroll. Dette var mange år siden og jeg har i etterkant savnet godlyden som ECI-1 skapte sammen med mine M3. Møtet med ECI-3 ble en stor skuffelse for å si det sånn. Lydbildet var lyst og hardt og det var direkte slitsomt å høre på, bassen var grei nok men ikke slik jeg mener å huske den fra ECI-1.
Har slått til på en pent brukt ECI-3 og er meget fornøyd. Hadde tidligere ECI-2, og grunnen til at valget nok en gang falt på Electrocompaniet er kort og godt at jeg liker lyden, eller rettere musikken, de formidler. For det er musikk det handler om, ikke lyd! Skjønner ikke helt "msaevik" sin omtale av ECI-3 og at lyden skal være "lys og hard og slitsom å høre på". Nå er vel ikke ECI-3 noe spesielt annerledes enn ECI-1 og 2, og begge kan vel defineres som det motsatte av lys og hard. For det er den varme, fete og nærmest røraktige lyden jeg liker ved Electrocompaniet. Og for min egen del så var det mye gjenkjennelse når jeg koblet opp ECI-3. I forhold til ECI-2 er det ikke de store forskjellene, men kanskje ennå mer tyngde og kontroll i bassen, mellomtone og diskant er som alltid naturlig og klangfull. Lytter for det meste til akustisk musikk, jazz og klassisk, og på moderate lyttenivå. Som samt - meget fornøyd.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En pent brukt Primare I30 finner du til ca 10000,- Den er flere hakk bedre enn sin lillebror I21. God strømforsyning, meget pen. Spiller forholdsvis nøytralt, på den varme siden.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
379
larkrla skrev:
En pent brukt Primare I30 finner du til ca 10000,- Den er flere hakk bedre enn sin lillebror I21.
Sikkert riktig det. Men nå har jeg, som jeg skriver i innlegget ovenfor, nettopp kjøpt en ECI-3. Og er meget fornøyd :)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
roesok skrev:
larkrla skrev:
En pent brukt Primare I30 finner du til ca 10000,- Den er flere hakk bedre enn sin lillebror I21.
Sikkert riktig det. Men nå har jeg, som jeg skriver i innlegget ovenfor, nettopp kjøpt en ECI-3. Og er meget fornøyd :)
Beklager at jeg ikke leste skikkelig. Bra du er fornøyd!

Topp Bunn