Electrocompaniet EC-AW 250

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Dette var nærmest en enda mer tullete tråd enn mange kabeldiskusjonstråder jeg har sett... ;D

AW250 er jo dessuten en av de mest lovpriste forsterkerene på markedet når man setter pris opp mot kvalitet.
om den er fullbalansert/halvbalansert/kvartbalansert eller bla bla bla har vel lite å si?

EC har jo slik jeg ser det aldri sagt at dette er en fullbalansert forsterker. At forhandleren eller kompisen til cadillac har sagt det er vel ikke noe å ta opp her.

Er det greit at en forhandler kommer med uriktige opplysninger ?
nei, såklart ikke - men det bør være en sak mellom deg og din forhandler, ikke et forum, hvor du legger ut fullt navn på vedkommende.
det ble også fremstilt som om det var ec som hadde sagt dette til deg, noe som stiller dem i et dårlig lys - hvor det ikke er tilfelle at det er ec som har sagt dette.
jeg håper du skjønner at den fremstillingen blir feil.
Jeg har da i etterkant sagt at det IKKE var EC som kom med feil info, FORSTÅTT ?
 
A

ANM

Gjest
AW120 er vel også kalt balansert, men der er også bare diff trinnet på inngangen og påfølgende buffer mulig å kjøre balansert i stereo mode. Den er derimot lagd for brokobling og vipps så er den balansert fra inn til utgang.

aw120.jpg
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
AW250 kan vel brokobles?
Om en gjør det så er den vel fullbalansert :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.214
Antall liker
2.715
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En 100 % balansert forsterker består av 2 identiske forsterkere i brokobling pr kanal ,,en for positiv fase og andre for negativ fase , DVs, en balansert stereo amp inneholder identiske 4 amper .
En vanlig stero amp 2 amper ) kan alike vel gjøres balansert i inngangs trinnet , eneste fordel er reduksjon av støy l signal overføringen,
100% balansert er absolutt den støysvakeste .Prinsippet utkanselerer stoy internt i ampen og strøm forsyning som er spesiellt fordel m klasse A drift . Den har lavere støy , og den spiller mer dynamisk . Jeg har laget maaaange
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
529
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Det du skriver her er litt korrekt og litt feil.
Fordelen med balansert inngangstrinn er utfasing av common mode støy. Derimot øker det totale støynivået med 6dB, noe som kan spille en rolle ved veldig lave signaler. Det kan i den sammenhengen nevnes at John Curl konsekvent lager RIAA trinn med ubalansert inngang, nettopp for å unngå to forsterkere i parallell her. Ellers vil den totale balanserte forsterkeren ha dobbel slewrate, MEN også halvparten av dempefaktoren til ett likt ubalansert utgangstrinn. Like ordens forvrengningsprodukter vil også synke, så den totale thd vil være lavere, men da på bekostning av at ulike ordens forvrengningsprodukter vil dominere. Om dette er et problem må avgjøres i det spesifikke tilfellet.
Det kan også bli enklere å konstruere sluttrinn da forsyningsspenningen blir lavere, og det er enklere å finne passende gode elektrolytter, men samtidig vil strømmen øke til det dobbelte.
Bildet er således sammensatt, også da det kreves mye mer komponenter og deleprisen derved blir vesentlig høyere.
Generelt er jeg enig i at balansert ofte er det beste, med det nevnte tilfelle som unntak.

RM
 
Topp Bunn