Electrocompaniet EC 4 vs Ec 4.5

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er det noen Electrocompaniet kjennere der ute? Hva er den største forskjellen på desse yo preampene. Jeg vet at 4.5 kommer med fjernkontroll den er også noe mindre fysisk.

Hva er videre forskjell på desse to, none som vet? Vurderer å kjøpe meg en ec4 eller en ec 4,5 som en midlertidig løsning.

Takker på forhand for hjelpen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Forskjellen er alder. 4.0 er eldst. Kom og i en 4R, så kom 4,5, deretter 4,6 og 4,7. Lydmessig så er 4,5 en del bedre enn 4R. Er egentlig ikke så veldig bra preamp denne 4R, men pen er den!
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Retep skrev:
Er det noen Electrocompaniet kjennere der ute? Hva er den største forskjellen på desse yo preampene. Jeg vet at 4.5 kommer med fjernkontroll den er også noe mindre fysisk.

Hva er videre forskjell på desse to, none som vet? Vurderer å kjøpe meg en ec4 eller en ec 4,5 som en midlertidig løsning.

Takker på forhand for hjelpen
4.5 er vel stort sett av samme kvalitet som 4.6 med unntak av antall innganger og muligens utganger.
Har selv hatt 4.6 og 4.7 tidligere, 4.6 og 4.5 har vel hatt noen problemer med volum pot meter, noe spraking men ikke veldig irriterende på den jeg hadde. Kansje noe å sjekke før kjøp.
fjernkontroll bør nå være et must synes eg og det aleine hadde nok vert det viktigeste for meg.
Synes vel at både 4.6 og 4.7 var gode pre-er prisen tatt i betraktning, men de krever noe "volum" synes jeg før de gir fra seg dynamikk i den andre enden.

Mvh
Geir
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kenner 4.5 godt da jeg har hatt den tidligere. Men er ukjent med ec-4. Er dette den samme pre ampen som 4.5 uten fjernkontroll eller er det flere ting som skiller desse to. Jeg skal bare ha en billig pre i en midlertidig løsning.
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
Har ikke hørt begge men husker at 4R og 4.5 ble solgt samtidig, og 4R var et par tusen dyrere.
Så da er det litt overaskende at den er dårligere.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
G ok skrev:
Har ikke hørt begge men husker at 4R og 4.5 ble solgt samtidig, og 4R var et par tusen dyrere.
Så da er det litt overaskende at den er dårligere.
4.6 var også dyrere en 4.7 når den kom.
4.7 hadde iidlertid ikke mulighet for balansekontroll samt at EC vel da gikk over til samme kabinett til bruk på flere produkter, mulig at den da ble rimligere å produsere.

4.5 og 4.6 var også på markeded samtidig, ekstra prisen på 4.6 var vel stort sett grunnet forskjell på inn/utganger samt at ihvertfall på den jeg kjøpte så var det en "penere" fjernkontroll inkludert.

Mvh
Geir
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
4R er i praksis en gammel EC3 uten riia, ingen spesielt vellykket modell. EC 4,5 er betraktelig bedre, men har kun to innganger.
Både den og 4,6 kan enkelt oppgraderes til giant-killers ved å bytte ut elendige DC-kondensatorer til tinnfolie, f.ex fra Intertechnik.


Mvh. RS
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
R.Solhaug skrev:
4R er i praksis en gammel EC3 uten riia, ingen spesielt vellykket modell. EC 4,5 er betraktelig bedre, men har kun to innganger.
Både den og 4,6 kan enkelt oppgraderes til giant-killers ved å bytte ut elendige DC-kondensatorer til tinnfolie, f.ex fra Intertechnik.


Mvh. RS
Seriøst? Blir 4.5 og 4.6 skikkelig bra med kun den modden?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
decibelius skrev:
R.Solhaug skrev:
4R er i praksis en gammel EC3 uten riia, ingen spesielt vellykket modell. EC 4,5 er betraktelig bedre, men har kun to innganger.
Både den og 4,6 kan enkelt oppgraderes til giant-killers ved å bytte ut elendige DC-kondensatorer til tinnfolie, f.ex fra Intertechnik.


Mvh. RS
Seriøst? Blir 4.5 og 4.6 skikkelig bra med kun den modden?

Jepp, men rca/xlr-kontalter bør oppgraders og!


Mvh. RS
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har hatt bådde EC 4.6 og 4.5 (og DP 7.3) samtidig hjemme. Electrocompaniet 4.6 var en veldig kort periode pga mørk klang. EC 4.5 er en del lysere og blitt hos meg i maaaange år. (DP 7.3 var veldig kjedelig, ikke noen impulser, flatt og død).
 

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
8
4R er i praksis en gammel EC3 uten riia, ingen spesielt vellykket modell. EC 4,5 er betraktelig bedre, men har kun to innganger.
Både den og 4,6 kan enkelt oppgraderes til giant-killers ved å bytte ut elendige DC-kondensatorer til tinnfolie, f.ex fra Intertechnik.


Mvh. RS
Dypt uenig. Jeg har en EC3 MC sort utgave. Spiller helt fantastisk. Men må være den med RCA pluggene lihendehaver på en rekke vannrett.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Retep: Hadde EC 4,5 i årevis.😊 Elsket den , nettopp fordi det var- og er- absolutely no nonsense der. To innganger- en av hver. Ett sett balanserte ut. Kunne kjøres RCA ut og, men ikke samtidig. Kortere, reinere signalvei enn omtrent noen EC- noensinne. Sliter litt med potmeterne..de irrer lett. Men pass på match og tilstand, så gir den fortsatt masse for penga. Sammen med EMC1UP, ECI2 og AW180 er den min absolutte EC-favoritt. Og det fra en som har hatt diverse EC i eget eie i ca ti år..
 
Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Både 4.6 og 4.5 er berykta for potmeterproblemet. Iflg en "her inne" som har både belte og bukseseler i mørke farger innen elektronikk, skyldtes det en iboende "egenskap" i selve konstruksjonen. Husker ikke hvem, muligens herr Malmin ?
Jeg hadde 4.6 og den fikk denne syken, også inngangsvelgeren knelte. Det gikk ikke med elektronikkrens på sprayboks heller. Det blei for kostbart å reparere fant jeg ut. Men lyden var himmelsk ! RIP.

4.5 fikk for øvrig strålende test i Stereophile, hvis man er opptatt av slikt.

Dr.E
 

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
65
Electrocompaniet EC4.5, og 4.6 fortjener en evig åpen diskusjon. (y):)
 
Topp Bunn