Electrocompaniet EC 4.8: Hvor mye bedre enn 4.5?

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Sted
Oslo
Er det noen her som har prøvd Electrocompaniets EC 4.8? Jeg bruker nå en 4.5 sammen med en AW120 effektforsterker og lurer på hvor mye det er å hente på en oppgradering av forforsterkeren. Er takknemlig for kommentarer og innspill!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.361
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har ikke hatt EC selv, men en god kamerat av meg oppgraderte fra 4.7 til 4.8 for et par år siden (vet ikke helt forskjellen på 4.5 og 4.7 da). Det var et løft over hele linja, men det som straks var mest hørbart var luftighet og oppløsning oppover. Mye krispere og mer luft rundt instrumenter og musikere. Opplevde de litt som om noen hadde fjernet endel loudness effekt! Han hadde da et 250 effekttrinn.

OU812

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også gått fra EC 4.7 til 4.8, men med AW180M og Hypex UcD400AD effektforsterkere. Tydelig forskjell i lydkarakter i retning av mer detaljer og oppløsning. Kanskje litt kjøligere klangbalanse enn 4.7, formodentlig nærmere "nøytral".

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
EC 4.5 er dessverre ikke veldig bra, ikke i original utførelse. Men RS fikk vel skikkelig driv i den ved litt tweaking. Var vel særlig bytte av utgangskondenatorene som løftet den enormt, så den har sikkert potensial.

Nå har jeg ikke hørt 4.8, men jeg er rimelig sikker på at den er milevis bedre enn en original 4.5.

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Sted
Oslo
Holmium skrev:
EC 4.5 er dessverre ikke veldig bra, ikke i original utførelse. Men RS fikk vel skikkelig driv i den ved litt tweaking. Var vel særlig bytte av utgangskondenatorene som løftet den enormt, så den har sikkert potensial.

Nå har jeg ikke hørt 4.8, men jeg er rimelig sikker på at den er milevis bedre enn en original 4.5.
Takk til alle for bra innspill så langt - men hvem er "RS", Holmium?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Reidar Solhaug.
Anlegget han skal spille forrykende takket være hans kunnskap om bygging, ombygging og tweaking.
Jeg har ikke hørt det selv.

I did it 4-way (eller noe slikt) heter vel tråden hans, og solid core-trådene da :)

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg ville ikke avskrive Electrocompaniet EC4.5 så lett. Det er ikke i nærheten så stor forskjell mellom dem.
EC 4.8 er den beste, men de andre, da mener jeg, EC4.5, EC 4.6, og EC 4.7 ligner på hverandre så mye at i en blindtest ville være vanskelig å skille dem fra hverandre, tror jeg.
Jeg personlig liker bedre EC4.5 enn EC4.6 som er noe fyldigere enn EC4.5.

portside

Medlem
Ble medlem
22.11.2011
Antall liker
0
zed skrev:
Jeg ville ikke avskrive Electrocompaniet EC4.5 så lett. Det er ikke i nærheten så stor forskjell mellom dem.
EC 4.8 er den beste, men de andre, da mener jeg, EC4.5, EC 4.6, og EC 4.7 ligner på hverandre så mye at i en blindtest ville være vanskelig å skille dem fra hverandre, tror jeg.
Jeg personlig liker bedre EC4.5 enn EC4.6 som er noe fyldigere enn EC4.5.
Merkelig, siden 4.5 og 4.5 er samme forsterker, 4.6 har bare flere innganger....

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Du har sikert rett,..men prøv dem. Jeg opplever EC 4.5 noe slankere. Men det kan vare kun meg,....jeg hadde dem begge to på samme utstyr.

Topp Bunn