Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.598
    Torget vurderinger
    1
    Bare en liten avsporing fra e-biler, nå som homo-måneden er over: Iselin Michelsen (hvem faen nå det enn er) prøver å etterligne Mr. Potatoman, en figur man kunne montere forskjellige øyne, neser, ører, barter og munner-på. Hun er igang med munn og øyelokk. Screenshot_20250710_134103_Chrome.jpg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Huffda.
    At Tesla har en rekke problemer, svakheter osv legitimeres ikke ved at andre produsenter har sine utfordringer.
    Du skrev «Nok en blunder av Tesla mht konstruksjon». Når en produsent har levert i henhold til kravspesifikasjonen, om produsenten heter Volvo, Audi eller Tesla, har produsenten utført jobben korrekt. At du fremdeles ikke tar dette til deg, understreker bare at du forblir et troll i denne tråden. Debunked. Punktum.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.708
    Sted
    Bergen
    ..
    Her er nøytral artikkel fra 2011 hvor problemet belyses. Dette var før Tesla i hele tatt ble produsert. Som du ser har dette vært et problem i lang tid. Tesla følger regelverket som alle andre og det er intet bevis for at Tesla er bedre eller dårligere enn andre. Blunderet her er sendrektigheten til det regulative organ.

I den spesifikke ulykken du nevner så var dette tilfellet, men i dine øyne er vel det Teslas blunder det også:

Alle personene i bilen, som var en Tesla Model S, hadde på seg setebelte. Men de i baksetet hadde plassert det feil på kroppen, ifølge SHK.

man kan si at dette er en del av en større sak vedrørende kunnskapsnivået til mange av de som for det første kjøper slike biler og som da for det andre forventer at det sjølsagt må være en app som fester sikkerhetsbeltet, og alt annet rart, for de

Igjen, det begynner med kjøperen….

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Huffda.
    At Tesla har en rekke problemer, svakheter osv legitimeres ikke ved at andre produsenter har sine utfordringer.
    Fanboys av Tesla har det ikke lett om dagen - så ikke mobb...

-------------------------------
    AI – men likevel. Og mulig dritten har blitt bedre. Men tviler.... ;)

Tesla-biler har fått kritikk for sin byggekvalitet, spesielt når det gjelder lakk, justering av karosseripaneler og dører, skranglelyder og vindstøy. Noen eiere har opplevd at lakken flasser av eller er dårlig beskyttet mot steinsprut. Tesla har svart med å avvise mange reklamasjoner, og hevder at skadene er på steder som er utsatt eller forårsaket av eksterne faktorer.

Problemer rapportert av Tesla-eiere:

• Dårlig lakk:
    Mange eiere har klaget på dårlig lakk, inkludert avflassing og manglende beskyttelse mot steinsprut.

• Kvalitet på karosseri og dører:
    Problemene inkluderer feiljustering av karosseripaneler og dører, samt skranglelyder og vindstøy.

• Elektriske feil:
    Enkelte eiere har rapportert om problemer med lading, uriktige opplysninger om rekkevidde og andre elektriske funksjoner.

• Generelle kvalitetsutfordringer:
    Tesla har generelt blitt kritisert for å ikke matche byggekvaliteten til andre europeiske bilmerker, spesielt når det gjelder lakkering.

• Utsatt for steinsprutskader:
    Lakken på Tesla-biler er ifølge flere eiere spesielt utsatt for skader fra steinsprut.

• Klage statistikk:
    Tesla er blant bilmerkene med flest klager hos forbrukerrådet, noe som delvis kan forklares av at de er et populært bilmerke.

Tesla sin respons:

• Avviser reklamasjoner:
    Tesla har i mange tilfeller avvist reklamasjoner knyttet til lakkskader, og hevder at skadene er på steder som er utsatt eller forårsaket av eksterne faktorer.

• Viser til garantien:
    I tilfeller der lakkproblemer dekkes av garantien, vil Tesla utbedre skaden, og i noen tilfeller kan kunden få et prisavslag som kompensasjon.

Tips til Tesla-eiere:

• Dokumenter problemer: Det er viktig å dokumentere alle problemer så snart de oppdages.
    • Reklamer tidlig: Mange reklamasjoner kan bli avslått dersom de blir reklamert for sent.
    • Bruk tredjepartsutstyr: Noen eiere har brukt tredjepartsutstyr for å dempe regenerering og redusere problemer med lakken.

Nåja - men det gir en pekepinn... :ROFLMAO:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    man kan si at dette er en del av en større sak vedrørende kunnskapsnivået til mange av de som for det første kjøper slike biler og som da for det andre forventer at det sjølsagt må være en app som fester sikkerhetsbeltet, og alt annet rart, for de

Igjen, det begynner med kjøperen….
    Pass

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.921
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jepp, vi har skifta 3 ganger. Kjørt 80k ca.
    Svoger har skifta 2 ganger.
    Er på tredje DU selv, den går som en av klokke da de visst har forbedret lekkasjeventilen. Byttet sist for ca 5 år siden synes jeg å huske. Jeg hadde dog ikke lekkasje på noen av dem, men Tesla grinding noise, som det heter på pent. Grunnet latterlig dårlig rekkevidde har vi kjørt rundt 5k i året de siste 8 årene.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.169
    Torget vurderinger
    4
    Vi kjøpte en pent demobrukt sak, ca 6 måneder gammel, da er prisen mer spiselig selv om det er sykt mye penger for en bil i mine øyne. Tenk hva jeg kunne fått av hifistæsj for den prisen! 2x2m høyttalerkabler for eksempel.
    Ligger forøvrig en brukt 25-modell til rett under 480 på finn.

Det var disse hersens naboene da. Vår nabo har hatt null problemer siden lanseringen og skryter bilen opp i skyene, blant annet derfor vi gikk for denne.
    Serviceprisene er absurde, bare det er grunn nok alene til å styre unna IQ5.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Min far kjøper MB EQB nå. Der krever MB årlig service på 5000,- bare for å opprettholde garantien. I tillegg er forsikringen helt off the chart.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.570
    Sted
    Ein knaus
    ^ Interessant det med forsikringar på elbil. Eg kan godt tenkja meg at EQB bør ha høg forsikring, men kvifor det ikkje nødvendigvis gjeld andre elbilar i same prisklasse er ei gåte for meg.

Eller, ikkje ei gåte, det har ei rasjonell forklaring, trur eg.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.598
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer sannsynligvis til å svi, ja. Heldigvis slipper vi bytte av kjølevæske ti batteriet på 2025-modellen. Det koster visstnok heroin.
    Er du sikker på at vi slipper væskebytte på -25utgaven?
    Om en skipper pollenfilter og bremseservice på verksted, og gjør det selv (enkel jobb) så blir det ikke så ille ettersom service/titte på bilen skjer hvert 2. år/30k.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.921
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Er du sikker på at vi slipper væskebytte på -25utgaven?
    Om en skipper pollenfilter og bremseservice på verksted, og gjør det selv (enkel jobb) så blir det ikke så ille ettersom service/titte på bilen skjer hvert 2. år/30k.
    Trodde jeg hadde lest det, men finner ikke kilden nå. Eneste jeg finner er mange kilder som sier det motsatte, inkludert BNH. Mulig jeg må tørke litt egg av fjeset og spare opp til svindyre servicer.

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.598
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både lest og hørt det samme selv, av The Ioniq guy, at væskebytte er historie, men mulig at det er den lavtledende væska som er kuttet ut, men at det fortsatt må byttes. Jeg har sett hvordan de gjør det. Kobler til en maskin som pumper inn og suger ut i andre enden, helt alene mens mekanikeren jobber på en annen bil i mellomtiden. Maskintiden faktureres tilsvarende som verkstedtime.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.891
    Sted
    Trondheim
    Jeg ble veldig forbauset over hvor billig forsikringen var på min i5. Ca halvparten av prisen på min tidligere Passat GTE.
    Og jeg betalte 11500 for 6 års serviceavtale. Jeg synes ikke det var så ille.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Teslaen har null pålagt service. Det er også grunnen til høy feilstatistikk på EU kontroll fordi det er eneste gang bilen er på et bilverksted. Sånn, da fikk vi debunked den også.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.169
    Torget vurderinger
    4
    Så du mener at ganske mange Tesla eiere er dumme og skipper vedlikehold og heller kjører til bilen ramler sammen?
    Jeg tror svaret er ja. Er fortsatt med i Facebook grupper for Tesla selv om jeg solgte min for mange år siden. Ganske interessant å se folk som ikke har noen forståelse for at deler i hjulopphenget f. eks slites og at en kan forvente vedlikehold etter at bilen har gått 100k.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Jeg tror svaret er ja. Er fortsatt med i Facebook grupper for Tesla selv om jeg solgte min for mange år siden. Ganske interessant å se folk som ikke har noen forståelse for at deler i hjulopphenget f. eks slites og at en kan forvente vedlikehold etter at bilen har gått 100k.
    Jepp korrekt.

Og førstegangskjøpere som fremdeles tror Tesla skiller særlig på panelgaps og lakkvalitet. Gamle saker som forfølger Tesla som ei mare.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.708
    Sted
    Bergen
    Så du mener at ganske mange Tesla eiere er dumme og skipper vedlikehold og heller kjører til bilen ramler sammen?
    nja, tror vel ikke det er spesifikt for tesla.. jeg møter ganske mange som kjører, ja nettopp elbil, og har null forståelse for teknologi og bil generelt
    som tidligere skrevet, dette gjelder også i stor grad bilselgerne
    on det kommer av at bilen er meget teknologisk avansert eller om folk er dum, blitt dummere vet man jo ikke
    ser også at en del elbil sjåfører heller ikke kan så mye om trafikkregler. Kan jo være en viss korrelasjon, men det vites heller ikke

det man også kan observere er at siden elbilen er så billig er det kanskje flere som har tatt seg råd til bil, og statistisk kommer det da flere som kanskje ikke burde ha vært på bilveien eller hatt sertifikat ut i biltrafikken

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.448
    Jepp korrekt.

Og førstegangskjøpere som fremdeles tror Tesla skiller særlig på panelgaps og lakkvalitet. Gamle saker som forfølger Tesla som ei mare.
    Gjelder ikke spesielt for Tesla det fenomenet der. Mange snakker fortsatt om den elendige kvaliteten på Mercedes fra deler av 90-tallet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.153
    Sted
    Liten by
    Bare for å ha sagt det, jeg liker å kjøre Tesla og kunne egentlig tenkt meg en S.
    Så da er den stråmannsmuligheten borte.

1752222040563.png

"Årets resultat viser et fall på over 8 poeng fra 2024, og de er ned over 20 poeng fra tredjeplassen i 2020. Tesla kommer dårligst ut i bilbransjen og er nå på plass 141 av totalt 157 målte bedrifter."

1752222717971.png

Det har sikkert blitt laaaaaaangt bedre de siste 5 årene!

1752222830961.png

Tesla-eiere opplever nå at bilene deres taper seg raskere i verdi enn noen andre merker, ifølge en fersk studie fra iSeeCars. I USA har elbilprodusenten gått forbi Maserati og Alfa Romeo, de to merkene som ellers er kjent for å falle raskest i verdi.

Studien, som analyserte 1,8 millioner bruktbiler solgt mellom februar 2023 og 2024, avslører at Tesla er det merket som har hatt størst verditap i løpet av et år. Gjennomsnittlig har prisen falt fra 51 323 til 36 515 dollar for en brukt Tesla, på tvers av alle modeller. Dette tilsvarer et fall på nesten 29%, mer enn tre ganger så mye som Maserati og dobbelt så mye som Alfa Romeo.

Fake news?

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.027
    Verdifall blir nok litt hipp som happ mellom merkene:

Verst går det med digre Hongqi E-HS9, med et verditap på 32 prosent. Denne solgte bra i starten, nå har den nok blitt en bil for spesielt interesserte.

Blant bilene med høyest verditap er storselgere som Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.3 og BMW iX xDrive 50.

Storselgeren Tesla Model Y er litt midt på treet, med et verditap på i gjennomsnitt 29 prosent. Kanskje litt overraskende: Det er én prosent mer enn for Model 3 fra Tesla.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Audi og Porsche ihvertfall. BMW har vel også prøvd seg på noe tilsvarende men fikk vel så mye pepper at de måtte trekke det.

Dette er jo bare tull. Du må ikke abonnere på noen tjenester for å få varmeseter. Det at produsenten åpner for et slikt abonnement er bare positivt; dersom du bor i Saudi Arabia har det ingenting for seg å betale for varmeseter som permanent funksjon, men dersom du skal tilbringe en vinter i Finnmark med den samme bilen kan det være greit å få det aktivert for den aktuelle perioden.
    Min Audi e-tron var godt utstyrt, inkludert varmeseter, og alt var permanent og ikke tilknyttet noe abonnement. Ikke var det dyrt heller. Betalte 690 000 for en ny 55 e-tron i 2023.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    At de faller mye i verdi er bare fordi de er så verdifulle til å begynne med. Dårlig er egentlig bra, vet du!

Verditapet er stort på elbiler. Særlig biler der batterigarantien er utløpt er tunge å selge, naturlig nok...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo bare tull. Du må ikke abonnere på noen tjenester for å få varmeseter. Det at produsenten åpner for et slikt abonnement er bare positivt; dersom du bor i Saudi Arabia har det ingenting for seg å betale for varmeseter som permanent funksjon, men dersom du skal tilbringe en vinter i Finnmark med den samme bilen kan det være greit å få det aktivert for den aktuelle perioden.
    Min Audi e-tron var godt utstyrt, inkludert varmeseter, og alt var permanent og ikke tilknyttet noe abonnement. Ikke var det dyrt heller. Betalte 690 000 for en ny 55 e-tron i 2023.
    du skal være bra kreativ for å mene at det er positivt å betale for et produkt flere ganger.
    Dersom funksjonen (feks varmeseter) bare er å aktivere / betale abonnement for så er jo funksjonen der i utgangspunktet og du har allerede betalt for det når du kjøpte bilen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.891
    Sted
    Trondheim
    Spftwareabonnement er jo det som er vanlig i industrien etter hvert. Du betaler et lite beløp hvert år for å bruke produktet. MS Office f.eks. En bil er i dag en datamaskin på hjul. Og standard i sofwareindustrien nå er abonnementer ikke rene kjøp.
    Jeg sier ikke at jeg synes det er en grei løsning, men det er realiteten.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når en produsent har levert i henhold til kravspesifikasjonen, om produsenten heter Volvo, Audi eller Tesla, har produsenten utført jobben korrekt.
    Skjønner at det faller deg tungt for hjertet at flere har et mer nyansert og reflektert syn enn deg, på det som i dine øyne er verdens beste bil- og bilprodusent.
    Mht innfesting av seterygglås - Korrekt? Nei, de (og evt andre) har levert en løsning som fyller minimumskravet - og ikke nødvendigvis en god løsning.
    At du fremdeles ikke tar dette til deg, understreker bare at du forblir et troll i denne tråden. Debunked. Punktum.
    Take a look in the mirror.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    du skal være bra kreativ for å mene at det er positivt å betale for et produkt flere ganger.
    Dersom funksjonen (feks varmeseter) bare er å aktivere / betale abonnement for så er jo funksjonen der i utgangspunktet og du har allerede betalt for det når du kjøpte bilen.

Hvis du betaler for det når du kjøper bilen slipper du å betale for abonnement. Abonnement er selvfølgelig frivillig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ta feks varmesete, da må det bygges inn varmeelementer når setene bygges, og det må legges opp ledninger, releer og sikringer. Dette betaler man for når man kjøper bilen. Bmw mfl fant ut at det var lurt å prøve seg med at kunden betaler to ganger...
    Jeg kan være med på tanken når det gjelder software, men det meste på en bil inneholder også hardware og da må man betale for det to ganger.
    Det som derimot har vært vanlig i årevis er man kan kjøpe ettermonteringspakker for å ettermontere utstyr, og dette er noe helt annet

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Gjennom mange år har det ikke vært uvanlig at biler leveres fri for…, forberedt for… eller levert med… (også i forhold til hvilke marked bilen leveres til) når det kommer til ulike former for ekstrautstyr. I mange tilfeller blir det temmelig kostbart å ettermontere en del utstyr på en bil som ikke er levert forberedt for…
    I en del tilfeller ved forberedt for… kan det da kun dreie seg om softwareoppdatering, eller montere bryterfunksjon.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.891
    Sted
    Trondheim
    Å abonnere på varme i setene er tåpelig. Men å ha det automatisk i alle markeder virker jo litt søkt. Jeg bor i Dubai - trenger jeg virkelig setevarme? At man leverer det som standard i markeder der det er nødvendig og gjør det til en abonnementstjeneste for de som vil ha det andre steder høres jo egentlig rimelig ut.

På min BMW er følgende på abonnement:
    Underholdning - dataspill og videostreaming. Uaktuelt å betale for
    Varsling om trafikkamera - uaktuelt. Har det uansett på Apple Maps
    Automatisk kartoppdatering - uaktuelt. Bruker bar Apple Maps når kartet ikke lenger blir oppdatert.
    Welcome light animation - hva skal man med det?

Ikke noe jeg trenger. Alt annet er inkludert. Min erfaring er at Apple Maps er bedre enn de TomTom (tror det er TomTom de bruker) kartene BMW distribuerer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.570
    Sted
    Ein knaus
    Jeg kan være med på tanken når det gjelder software, men det meste på en bil inneholder også hardware og da må man betale for det to ganger.
    Er ikkje dette vanleg i mange former for industriproduksjon?

Nokre kundar er villig til å betala ekstra for ein feature (td. større motor eller setevarme), medan andre ikkje er det. Derimot er det ikkje sikkert det løner seg å ha to produksjonslinjer (varme og kalde sete, liten og stor motor), slik at den billigaste måten å kunne tilby bilar både med og utan setevarme er å (de)aktivera funksjonen alt etter kva kjøpar betalar for.

Eg hugsar "chiptuning" var ein business på fossilbilar for nokre år sidan (10 år sidan, kanskje?): Å auka effekten av motoren drøyt ved å omprogrammera motorstyringa. Litt som å overklokka prosessoren i ei datamaskin.

Eg er einig i at det er fjollete, men det er jo ein logikk, også.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikkje dette vanleg i mange former for industriproduksjon?

Nokre kundar er villig til å betala ekstra for ein feature (td. større motor eller setevarme), medan andre ikkje er det. Derimot er det ikkje sikkert det løner seg å ha to produksjonslinjer (varme og kalde sete, liten og stor motor), slik at den billigaste måten å kunne tilby bilar både med og utan setevarme er å (de)aktivera funksjonen alt etter kva kjøpar betalar for.

Eg hugsar "chiptuning" var ein business på fossilbilar for nokre år sidan (10 år sidan, kanskje?): Å auka effekten av motoren drøyt ved å omprogrammera motorstyringa. Litt som å overklokka prosessoren i ei datamaskin.

Eg er einig i at det er fjollete, men det er jo ein logikk, også.
    Jo men da har man fortsatt betalt for det, en produsent må jo dekke sine kostnader, og hvis det bygges ledningsnett og varmelementer i alle biler så er det fortsatt betalt for.
    Spørsmålet blir jo da heller hvorfor det ikke er standardutstyr?
    Vi må ikke tillate mere snusk enn nødvendig fra denne bilbransjen, og akseptere å betale for noe flere ganger er inngangsportalen til bil som en tjeneste.

Og ja man skulle tro det var likt ledningsnett på alle biler, men ofte så har de ulike ledningsnett for ulike "pakker", det er ofte derfor noe utstyr er veldig billig å velge i i kombinasjon med noe annet, eller man kan kun velge det og det utstyret i sammenheng med noe annet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn