Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim
    Hører kanskje hjemme i Musktråden:

Jeg har nettopp tilbragt en uke i Cornwall. Meget smale og uoversiktlige veier med umerkede møteplasser strødd utover.Selvkjørende biler? Glem det.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.219
    Torget vurderinger
    1
    helt utrolig at det er tillatt og skifte ut blinklysheddlen med knapper på rattet. Usedvanlig elendig løsning

Det er utrolig mange dårlige løsningen på moderne biler.
    Tesla lærte bilindustrien at man kan drite i interiør og ergonomi og likevel selge mange biler. Dette er gjort av en eneste grunn nemlig at det er billig å produsere. Det har grepet om seg i hele industrien, selv om det nok vil komme en motreaksjon de nærmeste årene - mer knapper og brytere. Vi ser bla mange rare og langt fra optimale girvelgerløsninger som jeg mistenker kan være en medårsak til de mange(?) "runaway" ulykker med elbiler.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Jeg tror ikke det. Å tviholde på «Start Engine» knappen er det samme som å holde papiravis. I en retning hvor vi ikke lengre skal kjøre selv, gir det perfekt mening å fjerne knapper, hendler, spaker og tilslutt rattet. Med rattet forsvinner også sjåføren og dermed alle runawayulykker av folk med hatt i Volvo. Tesla viser vei hva fremtiden bringer.

Idag kan man kjøpe en Tesla som teknisk kan kjøre uten sjåfør. Tenk på mulighetene; første bil er allerede levert kunde førerløst fra fabrikk, om bilen trenger service eller bytte til vinterdekk så kjører bilen og fikser dette selv mens du er på jobb, skal du på reise kjører bilen deg til dropoff på flyplassen og du slipper 1000,- i parkering osv.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Selvkjørende Tesla :)
    Odde eksempler vil alltid finnes. Men dette er ikke representativt. I det tilfellet var aldri bremsepedalen aktiv i motsetning til gasspedal ifølge Politiet.

Men selvkjørende biler vil fremdeles krasje, men når man får volum på selvkjøring vil man se at ulykkene statistisk går ned.

In conclusion, Waymo's autonomous vehicles are proving to be significantly safer than human drivers in terms of accident frequency and severity, particularly in preventing injury-related crashes.

IMG_2135.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.458
    Sted
    Ein knaus
    Å tviholde på «Start Engine» knappen er det samme som å holde papiravis. I en retning hvor vi ikke lengre skal kjøre selv, gir det perfekt mening å fjerne knapper, hendler, spaker og tilslutt rattet ... Tesla viser vei hva fremtiden bringer.
    Vi kan godt leggja til grunn at vi i framtida ikkje vil køyra bilar sjølv. Som fleire har vore innom, er det litt vanskeleg å sjå korleis vi skal få til alt det praktiske. Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga.

Eg skjønar likevel ikkje korleis det er eit argument for å fjerna eit godt og fornuftig kontroll-element frå førarmiljøet i bilar i dag. Bilen min i dag vert jo ikkje meir sjølvkøyrande av å fjerna startknappen? Eller, jo, men ikkje på ein god måte.

Elles held vi, etter rask oppteljing, 4-5 papiraviser (litt avhengig av kva som er "avis"): Ei riksdekkjande, ei lokalavis, to vekesaviser og ei barneavis som kjem annakvar veke.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.824
    Sted
    Trondheim
    Kan noen se for seg selvkjørende biler i Norge på smale vinterveier med snø og isdekke der veimerkingen ikke er synlig? Skal produsentene lage forskjellige utgaver av bilene om de skal selges til steder der man kan ha selvkjørende biler eller ikke.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga
    Dette er et veldig godt poeng (også artig forklart i Sloterdijks Prometheus's Remorse), men jeg tenker likevel at det er fornuftig å forholde seg til selvkjørende biler som til flyvende biler, tenkende roboter og andre fremtidsvyer som alltid har vært 20 år inn i fremtiden - lenge nok til at det er "snart, men lenge til": Som en reklame forkledd som frelseshistorie.

Jo før en går bort fra dette, jo mindre tid, penger og sikkerhet trenger vi å kaste bort. Og jo færre blir forledet til å fremstå som knefalne apologeter for et bilmerke, av alle ting.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.044
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har nettop vært i Thailand hvor jeg tok masse taxi av merke BYD. Stander svar da jeg spurte om bilholdet var at det ikke var et eneste feilslag med bilen.
    Det er langt mer ved et bilhold over tid enn at den virker sånn nogenlunde greit ut av esken ;)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Vi kan godt leggja til grunn at vi i framtida ikkje vil køyra bilar sjølv. Som fleire har vore innom, er det litt vanskeleg å sjå korleis vi skal få til alt det praktiske. Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga.

Eg skjønar likevel ikkje korleis det er eit argument for å fjerna eit godt og fornuftig kontroll-element frå førarmiljøet i bilar i dag. Bilen min i dag vert jo ikkje meir sjølvkøyrande av å fjerna startknappen? Eller, jo, men ikkje på ein god måte.
    Som nevnt over, selvkjøring kommer vel så mye av sikkerhetsårsaker som å fylle et «tenerskap». Miljømessig vil selvkjøring også være et pluss da man ikke trenger egen bil.

Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv. At vi trengte en garasje til 100-500K i tillegg for bilen(e) vil få våre etterkommere til å skratt-le. At vi lot våre barn på 16 år ta Uber hjem kl 0330 i en totalt fremmed bil med totalt fremmed sjåfør vil de riste på hodet av. At vi som 18 åringer kunne kjøre i 200kmt hvor andre ferdes vil de se på som det komplette galskap.

Mål energiforbruket på to arbeidsplasser hvor den ene bedriften har ventilasjonsanlegg med brukerstyrte «kontroll-element» og den andre bedriften har 100% sentralstyrt anlegg.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.536
    Først tenker jeg vi ser tungtransporten i USA gjennomføre førerløs langtransport. Hvor målet er å ta bort enda et lavtlønnsyrke for å spare penger.

Aurora Innovation har allerede har drevet komersielt transport uten fører inntil dem i år måtte plassere en backupfører bak rattet igjen grunnet endring av regler.

Dette er en stor sak i USA pga enda en yrkesgruppe som er ansvarlig for all countrymusikken står i fare for å forsvinne ;)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.458
    Sted
    Ein knaus
    Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv.
    Men den beste måten å løysa problemet på i dag er overgang til kollektivtrafikk og mjuk trafikk. Det er tilgjengeleg teknologi som funkar. Så lenge det er privateigde bilar som er "snart, men lenge til" sjølvkøyrande, er absolutt ingen problem løyste.

(Du har gode argument mot privatbilisme, og det er godt mogleg at ei flåte av sjølvkøyrande bilar ein gong i framtida vil vera ein viktig del av trafikken. Om dei vil fungera i Cornwall, eller på norske fylkesvegar vinterstid, er eit anna spørsmål).

Og, så lenge eg sjølv skal styra bilen, vil eg gjerne ha best mogleg føresetnader for å gjera det. Inkludert å bestemma når han er av eller på, og mest mogleg effektive og ergonomiske måtar å td. gje lyssignal.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    25.817
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bil er ofte følelser, og jeg har i mange år kjørt BMW. Har fremmedes en BWW I3 som jeg ikke regner som en bil, selv om den fungerer stående til bil nr 2. Lommeboka sa nei til en ny BMW. I5 kunne jeg fint levd med. Tipper den er strålende å kjøre. Men jeg synes BMW har mista det de hadde på design. Mulig jeg begynner å bli gammel, fordi jeg sliter med å finne en eneste betalbar nybil som jeg liker. Så da må jeg bare stryke design på listen min når jeg skal ha en ny bil. Valget falt da på en Tesla Yfor snart 2 år siden. Like lett å kjøre som en tivolibil. Jeg har ingenting å klage på. Eneste jeg er drita lei av å høre er at når en kjører en Tesla, så er en Tesla fanboy. Å ja, jeg mener musk er dust…

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.093
    Sted
    Liten by
    Jeg er kanskje en av de få her inne som faktisk mener at Tesla, generelt sett, er en god bil å kjøre – og designet er helt greit. Jeg vurderte til og med å kjøpe en Model Y, men ble usikker etter å ha sett interiøret. Det som imidlertid gjorde at jeg fullstendig strøk Tesla fra alle vurderingslister, var å se hva Elon Musk faktisk står for – hvordan han oppfører seg, og hvilke verdier han ser ut til å støtte.

Hva man mente om Tesla før Musk virkelig viste hvem han er, er én ting. Men å bagatellisere det moralske valget noen tar ved å velge bort Tesla, og samtidig ignorere de mer eller mindre høyreekstreme holdningene Musk løken ser ut til å omfavne, vitner om en ganske ukritisk og kanskje litt hjernevasket holdning.

Sist redigert:

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.309
    Odde eksempler vil alltid finnes. Men dette er ikke representativt. I det tilfellet var aldri bremsepedalen aktiv i motsetning til gasspedal ifølge Politiet.
    Om man ser på videoen fra ulykken ser man at bremselysene lyser hele tiden, hvordan i alle dager kan de da konkludere med at bremsene ikke har vært i bruk. Greit nok at de ikke har vært "aktive", de har jo åpenbart ikke funket.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Om man ser på videoen fra ulykken ser man at bremselysene lyser hele tiden, hvordan i alle dager kan de da konkludere med at bremsene ikke har vært i bruk. Greit nok at de ikke har vært "aktive", de har jo åpenbart ikke funket.
    Dersom man prøver å lese om saken, så blir dette adressert i etterforskningen. Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.735
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er kanskje en av de få her inne som faktisk mener at Tesla, generelt sett, er en god bil å kjøre – og designet er helt greit. Jeg vurderte til og med å kjøpe en Model Y, men ble usikker etter å ha sett interiøret. Det som imidlertid gjorde at jeg fullstendig strøk Tesla fra alle vurderingslister, var å se hva Elon Musk faktisk står for – hvordan han oppfører seg, og hvilke verdier han ser ut til å støtte.

Hva man mente om Tesla før Musk virkelig viste hvem han er, er én ting. Men å bagatellisere det moralske valget noen tar ved å velge bort Tesla, og samtidig ignorere de mer eller mindre høyreekstreme holdningene Musk ser ut til å omfavne, vitner om en ganske ukritisk og kanskje litt hjernevasket holdning.
    Om ikkje Elon hadde vori èin lauk, so er det godt mogeleg eg hadde køyrd Tesla. Har ikkje samvit til det no.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv.
    Som Bilkollektivbruker ler jeg litt allerede nå.
    Dersom man prøver å lese om saken, så blir dette adressert i etterforskningen. Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.
    Det du beskriver er sikkert et system, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre at gasspedalen overstyrer bremsen.

Det som gjør at en bil trenger sikkerhetssystemer, er at den er masse i bevegelse. Ting som står i ro, f. eks. et gjerde eller en trafostasjon, har ikke bremser. Bremsene er der for å redusere farten, fordi, som vi vet, it's not the fart that kills, it's the smell. Mer fart, mer smell. Mer brems, mindre fart, mindre smell.

Hvis Teslabiler ikke tar høyde for dette, er de ikke sikre biler.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022

Det du beskriver er sikkert et system, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre at gasspedalen overstyrer bremsen.

Det som gjør at en bil trenger sikkerhetssystemer, er at den er masse i bevegelse. Ting som står i ro, f. eks. et gjerde eller en trafostasjon, har ikke bremser. Bremsene er der for å redusere farten, fordi, som vi vet, it's not the fart that kills, it's the smell. Mer fart, mer smell. Mer brems, mindre fart, mindre smell.

Godt å se at Bilkollektivet tilbyr Tesla som billigste ordentlige familiebil med rekkevidde.

Du kan ikke kritisere bilen for å gjort det den er bedt om; altså full gass mens bilen selv vil stoppe. Nettopp det Tweedjakke vil, altså ha «kontroll-elementer for å være sjefen over bilen». Du understreker poenget med selvkjøring; fjern rattet og sjåføren så vil ulykkene reduseres.

Hva tror du et fly eller skip gjør dersom du aktivt setter kursen rett i fjellsiden selvom alle sikkerhetssystemer blinker som et juletre og uler som en tåkelur? Stopper?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Men den beste måten å løysa problemet på i dag er overgang til kollektivtrafikk og mjuk trafikk. Det er tilgjengeleg teknologi som funkar. Så lenge det er privateigde bilar som er "snart, men lenge til" sjølvkøyrande, er absolutt ingen problem løyste.

(Du har gode argument mot privatbilisme, og det er godt mogleg at ei flåte av sjølvkøyrande bilar ein gong i framtida vil vera ein viktig del av trafikken. Om dei vil fungera i Cornwall, eller på norske fylkesvegar vinterstid, er eit anna spørsmål).

Og, så lenge eg sjølv skal styra bilen, vil eg gjerne ha best mogleg føresetnader for å gjera det. Inkludert å bestemma når han er av eller på, og mest mogleg effektive og ergonomiske måtar å td. gje lyssignal.
    Kollektivtransport og sykkel er en utopi, og det vet man. 60% av kjøreturene er under 5km, så folk kjører helst. Gj.sn. kjørelengde går opp. Og kollektivtransport og sykkel mener du vil fungere i Cornwall eller norske fylkesveier vinterstid. Send gjerne et bilde av vintersykkelen din.

Mulighetene er der og dette er på «gammel» software:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kjapt spørsmål for å avklare om det er noe poeng i å diskutere videre.

Skriver du bare fjas, eller mener du det når du skriver at et sikkerhetssystem ikke skal gripe inn når det er fare på ferde?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Kjapt spørsmål for å avklare om det er noe poeng i å diskutere videre.

Skriver du bare fjas, eller mener du det når du skriver at et sikkerhetssystem ikke skal gripe inn når det er fare på ferde?
    Tar spørsmålet ditt som at du støtter Teslas forsøk på førerløse biler:)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.169

Så lenge en trykker inn bremsepedalen overstyrer automatikken ikke denne, da autopiloten kobler ut så snart en er borti den, men du kan gi gass om bilen prøver å bremse selv. Da vil den øke farten.
    Med begge pedaler inntrykt sier den "both pedals pressed" og gir ikke gass.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Dette har jeg forsåvidt opplevd selv, da en Model 3 jeg kjørte hogg i bremsen på E18 fordi den trodde det var en hindring i veien (den hadde misforstått kartet sitt). Da er mitt neste spørsmål hvorfor en bil som skal kunne oppdage hindringer, tillater fullt gasspådrag om en er på vei inn i et hus. Det fremstår ikke veldig sikkert for meg.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er noen biler som nekter å kjøre videre hvis den oppdager en hindring, vet jeg - lurer på om det kan ha vært en VW-eier som mente det

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.309
    Så du tenker det virker mest sansynlig at en taxisjåfør med mange års erfaring tar feil av brems og gasspedal - to ganger, rett etter hverandre? Eller mener du at «noen» kanskje kan være en programvarefeil? Utfra dine tidligere hyllester av denne ufeilbarlige åpenbaringen av en bil er det vel første alternativ som gjelder for deg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.458
    Sted
    Ein knaus
    Kollektivtransport og sykkel er en utopi, og det vet man. 60% av kjøreturene er under 5km, så folk kjører helst. Gj.sn. kjørelengde går opp. Og kollektivtransport og sykkel mener du vil fungere i Cornwall eller norske fylkesveier vinterstid. Send gjerne et bilde av vintersykkelen din.
    Då skal eg prøva å formulera meg klarare:

Talet bilar på vegane er i seg sjølv eit samfunnsproblem. Det krev enorme utbyggingar av vegar og parkeringsplassar, og legg beslag på store areal, areal som ikkje utan vidare kan brukast til andre ting, ofte heller ikkje til mjuk trafikk. Rett nok prøver styremaktene å forhindra ein del av dette ved å setja ein pris på å bruka bilen der det er mest populært, og rett nok er CO₂/klimaproblemet ved bilkøyring i ferd med å verta noko mindre (pga elbilar).

I tillegg til dette kjem det openberre problemet med at ein bil er eit enormt økonomisk utlegg (under kategorien forbruk, sidan bilen kostar ein heil del samtidig som han mister verdi år for år, i tillegg til faste og variable kostnader ved bileigarskap). Ironisk nok reduserer ikkje prisen nødvendigvis bruken, for når du først eig bil, er ikkje marginalkostnaden for bruk nødvendigvis avskrekkande.

Å leggja opp til meir sykkel og kollektiv der det er mogleg, er ikkje utopi. Det er heilt naudsynt. Det er også dei endringane som vil gje best effekt.

Så har du rett i at det ikkje er alle stader der det er fornuftig eller rasjonelt (Cornwall eller fv. 618). Der må det det sannsynlegvis til ei eller anna form for bil.

Det er mogleg desse kjem til å vera sjølvkøyrande tilstrekkeleg lenge inn i framtida. Kanskje. Eg greier ikkje sjå at det er så veldig viktig, men greitt nok.

Om det kjem til å vera ei flåte av tilgjengelege sjølvkøyrande elbilar overalt, er eg meir usikker på. Du nemner at bilane står uverksame 97 % av tida. Eg veit ikkje om du kom på talet eller ikkje, men eit openbert problem er at alle har bruk for transport om lag samtidig. Det kjem altså til å vera godt med bilar tilgjengeleg for dei som skal eit ærend på kvelden, eller midt på dagen. Sidan levetida til bilar også korrelerer sterkt med køyrde km, er det ikkje sikker at det vil redusera det samla forbruket av bilar, eller summen av kostnader/km noko særleg.

Altså: Eg ser ikkje bort frå at sjølvkøyrande biler (as-a-service) i ei science fiction-framtid kan komplementera meir energieffektive former for transport, akkurat slik som taxi, varetransport og bildeling komplementerer det i dag. Men eg skjønar ikkje at dette skal vera veldig viktig for dei som kjøper bil i dag, og heller ikkje at du som sjåfør og bilkjøpar skal ha særleg forståing for at bilen har svakheiter fordi det er på vegen til å utvikla slik funksjonalitet.

Når det gjeld meg sjølv: Eg går, tek buss eller køyrer ein gamal Leaf. Diesel på langtur (men der byrjar kostnadene berre ved å halda bilen i godkjent stand å verta ubehagelege). Mange år sidan eg har hatt sykkel. Han som sit på nabokontoret har derimot ein slik (bilete frå Finn) som han bruker året rundt.

1751287243513.png

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.430
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Irriterende for oss MC førere når slike store el-sykler parkeres på de få MC parkeringsplassene som er igjen. De passer jo ikke i sykkelparkeringer heller.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.538
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke det. Å tviholde på «Start Engine» knappen er det samme som å holde papiravis. I en retning hvor vi ikke lengre skal kjøre selv, gir det perfekt mening å fjerne knapper, hendler, spaker og tilslutt rattet. Med rattet forsvinner også sjåføren og dermed alle runawayulykker av folk med hatt i Volvo. Tesla viser vei hva fremtiden bringer.

Idag kan man kjøpe en Tesla som teknisk kan kjøre uten sjåfør. Tenk på mulighetene; første bil er allerede levert kunde førerløst fra fabrikk, om bilen trenger service eller bytte til vinterdekk så kjører bilen og fikser dette selv mens du er på jobb, skal du på reise kjører bilen deg til dropoff på flyplassen og du slipper 1000,- i parkering osv.
    kjipt når teslaen har funnet ut at den koser seg fint alene mens du er på ferie. Ikke sikkert den gidder å plukke deg opp igjen da, og der står du.
    Så må man sykle rundt i nabolaget å henge opp savnet plakater så kanskje noen finner igjen bilen når den blir lei og må hjem til matfar for å få strøm

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.361
    kjipt når teslaen har funnet ut at den koser seg fint alene mens du er på ferie. Ikke sikkert den gidder å plukke deg opp igjen da, og der står du.
    Så må man sykle rundt i nabolaget å henge opp savnet plakater så kanskje noen finner igjen bilen når den blir lei og må hjem til matfar for å få strøm
    Vill-Teslaer?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Da er junitallene klare; Tesla Y har solgt 54% mer enn samme periode ifjor. Tesla Y selger ca 7-8 ganger mer alternativene, men mest oppsiktvekkende er kanskje at den smale Tesla 3 nesten selger mer enn det beste konkurrentene kan tilby.

IMG_2141.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.022
    Dette har jeg forsåvidt opplevd selv, da en Model 3 jeg kjørte hogg i bremsen på E18 fordi den trodde det var en hindring i veien (den hadde misforstått kartet sitt). Da er mitt neste spørsmål hvorfor en bil som skal kunne oppdage hindringer, tillater fullt gasspådrag om en er på vei inn i et hus. Det fremstår ikke veldig sikkert for meg.
    Du forstår det fremdeles ikke. Sålenge en bil har pedaler og et ratt, likt et fly eller skip, så vil alltid et menneske ha høyest prioritet/rang. Så når du kjørte Teslaen og den bremser automatisk ned fordi den oppdager en fare, så kan du overstyre dette med å gasse på. Du har altså høyere pri enn bilen. Dersom Tesla mot alle formodninger gasser på, så kan du overstyre dette med å bremse. Du har altså høyere pri enn bilen.

Fjerner du rattet og pedalene, så vil bilen bestemme helt og holdent. Da vil du ikke lengre se fem 18 åringer drept i utforkjøring eller en taxisjåfør i 120kmt over et bytorv. Da sier jeg ikke automatikken er bulletproof, men likevel statistisk sett tryggere enn et menneske fordi er menneske gjør feil, automatikken ikke.

Tesla bruker AI til maskinlæring og den bruker 10 minutt på å lære seg hva et menneske lærer ila livet ved å gå igjennom videoer Tesla har sanket fra bilene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn