Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.872
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Enyaq begynner å ligne på noe duganes, men jeg håper i det lengste på at det kommer en elektrisk euro-size pickup, fra enten Tesla eller andre, der man slipper å basere seg på C1-sertifikat. Inntil videre får diesel-'rokken slite på. Jeg har noen leveår igjen på den.

    Johan-Kr
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har nå kjørt ca. 55 000 km på et drøyt år med min Hyundai Kona. Har til nå ikke hatt behov for å lade den på hurtiglader i det hele tatt.
    Jeg kjører ca. 23 mil hver dag, og det er godt innafor, selv på vinteren, med oppgitt rekkevidde på 45 mil.
    Stort sett så lader jeg på arbeidsplassen, og det dekker det jeg bruker på å komme meg til arbeidsplassen.
    Så i praksis, så betaler / lader jeg privat for 1/2 parten av det jeg kjører.
    Har et snittforbruk over 1 år på 1,56 Kw pr. mil. Det er ned mot 1,38 på sommeren, og opp mot 1,7 på vinteren, Ca. 60/40 motorvei/landevei.
    Det gir omlag 25 - 27 mil på kaldeste vinteren, med 21 grader i bilen og isfrie vinduer...

    Så har den aktuelle bilen 40-50 mil i praktisk / oppgitt wltp rekkevidde, så kan det hende at behovet reelt sett for hurtiglading er lite (?)
    Kjører en Norge rundt som selger, eller kjører hver helg til hytta langt unna uten lademulighet, så ja, da kan hurtiglading være et tema.
    Eller hvis en bor slik til at en ikke får ladet ved bostedet.

    Jeg lader generelt til 80 %, og lader med 20 Amp. Det tar som regel i området 5-7 timer (sommer / vinter) eller så fra jeg kommer hjem på en normal dag.
    Det har hendt kanskje 7-8 ganger at jeg må sette opp til 24 eller 32 amp for å rekke å få inn nok til neste dag.
    Da har jeg gjerne kjørt ganske langt, og kommet hjem sent på kvelden /natten.

    Oppgitte 45 mil på Konaen er i praksis 40-42 mil med en miks av motor og landevei på vår/sommer/høst. Kun landevei, så tipper jeg den vil kjøre lengre enn 45 mil.

    Vi har seff alle forskjellige behov, kjøremønster, lademuligheter osv, osv. Min Kona gir meg ca. 12-14 mil radius uten lading på kaldeste vinteren.
    På sommer drøye 20 mil.

    MItt rekkevidde krav var Tønsberg - Osloområdet T/R uten lading selv på vinterstid. Og med behagelig temperatur inne...
    Siden jeg kun skal frakte meg selv, pc'en og matpakka, så var ikke noen av Teslaene interessante. De var / er altfor dyre til mitt behov og bruk.

    Så med mitt kjøremønster, så er rekkeviddeangst et ikke-tema.

    Men som alltid, YMMV...
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Lader med 7A hjemme. Aldri trengt noe mer. Kunne muligens klare å se for meg et behov for betydelig mer guffe om jeg hadde lang daglig pendling, men det er omtrent eneste tilfellet jeg kan tenke på. Spesielt siden jeg bor i Oslo og det er 60-70km til første superlader i alle aktuelle retninger. Lader også med 7A på hytta. Holder ladestrømmen såpass lav siden jeg lader fra vanlig stikkontakt, men det har dekket våre behov uten problemer i over 5 år nå.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    1
    Alle elbiler og fossilbiler kan gi rekkeviddeangst. Det er bare å begi seg ut på turer i grenseland for kjørelengde veiet hvor mye en har på tanken/batteriet. Rekkeviddeangst oppsto som begrep fordi folk ikke har hatt tilstrekkelig respekt for de elbilenes tidligere begrensninger for kjørelengde mellom hver nødvendige lading.
    En kjører ikke i Jokkmokk med halv bensintank heller.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Lader med 7A hjemme. Aldri trengt noe mer. Kunne muligens klare å se for meg et behov for betydelig mer guffe om jeg hadde lang daglig pendling, men det er omtrent eneste tilfellet jeg kan tenke på. Spesielt siden jeg bor i Oslo og det er 60-70km til første superlader i alle aktuelle retninger. Lader også med 7A på hytta. Holder ladestrømmen såpass lav siden jeg lader fra vanlig stikkontakt, men det har dekket våre behov uten problemer i over 5 år nå.
    Og det er det jeg muligens er et eksempel på. Det er nok en god del av oss som dagpendler fra Vestfold, Østfold, Kongsberg eller Hamar og inn til Osloområdet.
    Vi har nok behov for en rekkevidde som ligger i området 40-50 mil eller så for å unngå hurtiglading hver dag.
    Men har en ikke det kjøremønsteret, så er antageligvis hurtiglading om ikke hypotetisk, så ihvertfall en marginal problemstilling (?)
    Ja, jeg forstod at det var ladekøer oppover fra sørlandet på E18 de siste søndagene i juli, men har en fulladet, dvs. 40-50 mil rekkevidde når en starter fra hytta i Kristiansand, så når en uansett Oslo uten å lade. Gitt 40-50 mil rekkevidde.

    Stikkordet er kanskje at en for litt lengre turer må planlegge litt mer enn med en bensinbil (?)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Alle elbiler og fossilbiler kan gi rekkeviddeangst. Det er bare å begi seg ut på turer i grenseland for kjørelengde veiet hvor mye en har på tanken/batteriet. Rekkeviddeangst oppsto som begrep fordi folk ikke har hatt tilstrekkelig respekt for de elbilenes tidligere begrensninger for kjørelengde mellom hver nødvendige lading.
    En kjører ikke i Jokkmokk med halv bensintank heller.


    Mnjaaaaaa, diesel Golf'en våres har en rekkevidde på 120 mil hvis jeg kjører pent, mens E-Golf'en går 22-23 mil på sommeren......... så rekkevidde angst er høyst relevant på E- Golf'en, mens hvis jeg har halv tank på diesel Golf'en så kan jeg fremdeles kjøre Oslo - Trondheim, så jeg synes kanskje ikke at det er helt sammenlignbart.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Alle elbiler og fossilbiler kan gi rekkeviddeangst. Det er bare å begi seg ut på turer i grenseland for kjørelengde veiet hvor mye en har på tanken/batteriet. Rekkeviddeangst oppsto som begrep fordi folk ikke har hatt tilstrekkelig respekt for de elbilenes tidligere begrensninger for kjørelengde mellom hver nødvendige lading.
    En kjører ikke i Jokkmokk med halv bensintank heller.
    He-he, forskjellen er kanskje at det selv i Jokkmokk muligens finnes en bensinstasjon (?). Det er slik jeg forstår det ganske tynt med ladestasjoner i det området<smil>.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    1
    Mnjaaaaaa, diesel Golf'en våres har en rekkevidde på 120 mil hvis jeg kjører pent, mens E-Golf'en går 22-23 mil på sommeren......... så rekkevidde angst er høyst relevant på E- Golf'en, mens hvis jeg har halv tank på diesel Golf'en så kan jeg fremdeles kjøre Oslo - Trondheim, så jeg synes kanskje ikke at det er helt sammenlignbart.
    Rekkeviddeangst får en med e-Golf når en ikke respekterer dens begrensede rekkevidde, men legger opp til turer tett opp til hva den klarer, uten å lade underveis for å kompensere dette.
    Jeg har aldri rekkeviddeangst med min i-miev, fordi jeg ikke utfordrer den for de 12 milene den klarer nå om sommeren. Enten er det trygg småkjøring x antall turet/ganger før den bør lades, eller ved noe lenger avstand så må det være ladestasjon underveis. Gylden regel for meg er å ikke kjøre lenger enn 8 mil mellom landinger.
    Skal jeg lenger tar jeg Kona'n. Den går fint 50+ mil nå om sommeren.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mnjaaaaaa, diesel Golf'en våres har en rekkevidde på 120 mil hvis jeg kjører pent, mens E-Golf'en går 22-23 mil på sommeren......... så rekkevidde angst er høyst relevant på E- Golf'en, mens hvis jeg har halv tank på diesel Golf'en så kan jeg fremdeles kjøre Oslo - Trondheim, så jeg synes kanskje ikke at det er helt sammenlignbart.
    Jepp, ser den. Men en ny "e-golf" kommer i dag typisk med en rekkevidde på 40-50 mil, og da blir det hele litt mer sammenlignbart. Jeg kjører Tønsberg - Trondheim 2 ganger i året (60 mil), og har enda ikke klart å kjøre uten toalett, lunsj eller middagstopp. Så med et varmt batteri og stopp etter ca. 30 mil (Hanestad ?) for lunsj eller middag, så tipper jeg at jeg vil bruke omtrent like lang tid som med bensinbilen.
    Jeg tror poenget mitt er at med en 40-50 mil i rekkevidde, så begynner det med rekkeviddeangst muligens å bli litt uinteressant, dette fordi en uansett må stoppe for strekk / hvile /matbit osv. Og hvis en isteden for en lang stopp, stopper feks 2 ganger a 20 minutter når batteriet er nede på 30-40 % og lader til 70-80 %, så utnytter en ladehastigheten maksimalt. Da dytter en fort inn 1 mil i minuttet eller så.
    Kanskje en skulle snu det litt på hodet. Hvilke veier kjører jeg generelt på langtur, og hvor langt kommer jeg på 3-4 timer (?) På vanlig norsk landevei skal en kjøre ganske friskt for å klare noe særlig mer enn 7-8 mil i timen. På kun motorvei noe mer, men vi har knapt nok sammenhengende motorvei i Norge på mer en 25-30 mil. Og med dagens e-golf, så blir det muligens noe snaut (?) Men med 40-50 mil rekkevidde, så er det noe annet. Da rekker en i praksis 4-5 timers kjøring før en må stoppe. Og det må en muligens uansett (?)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Rekkeviddeangst får en med e-Golf når en ikke respekterer dens begrensede rekkevidde, men legger opp til turer tett opp til hva den klarer, uten å lade underveis for å kompensere dette.
    Jeg har aldri rekkeviddeangst med min i-miev, fordi jeg ikke utfordrer den for de 12 milene den klarer nå om sommeren. Enten er det trygg småkjøring x antall turet/ganger før den bør lades, eller ved noe lenger avstand så må det være ladestasjon underveis. Gylden regel for meg er å ikke kjøre lenger enn 8 mil mellom landinger.
    Skal jeg lenger tar jeg Kona'n. Den går fint 50+ mil nå om sommeren.
    Jepp, det er nok kjernen her. Men Konaen, jeg har aldri kommet i nærheten av 50 mil, det nærmeste er 43-44 eller så. Jeg ser at hvis jeg kjører noen mil i 50-60, så kommer jeg ned i et forbruk som tilsier at den bør klare rundt 50 mil. Men min blanding 60/40 på motorvei i 110 og landevei i 70-80. der klarer jeg max 40-42 eller så.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    E-Golf med 40-50 mil rekkevidde? Det tror jeg er å ta i litt....
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Mnja........ har man lang nok nedoverbakke så går'n enda lenger...... men på flata går den neppe mye mer enn de 22-23 milene jeg nevnte........ men Golf erstatteren Id3 skal vel klare oppunder 50 mil med litt sol og medvind..
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    E-Golf med 40-50 mil rekkevidde? Det tror jeg er å ta i litt....
    He-he, hvis du tenkte på mitt innlegg, så mente jeg nye biler av e-golf typen eller ca. størrelsen. Dvs. Tesla Y og 3, kia eniro, Hyundai Kona, id3, tilsvarende Skoda osv, osv. Alle disse kommer med en rekkevidde i 40-50 mil området. Og med priser som er ned mot 1/2 parten av Tesla S/X, Etron osv med tilsvarende rekkevidde.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lader med 7A hjemme. Aldri trengt noe mer. Kunne muligens klare å se for meg et behov for betydelig mer guffe om jeg hadde lang daglig pendling, men det er omtrent eneste tilfellet jeg kan tenke på. Spesielt siden jeg bor i Oslo og det er 60-70km til første superlader i alle aktuelle retninger. Lader også med 7A på hytta. Holder ladestrømmen såpass lav siden jeg lader fra vanlig stikkontakt, men det har dekket våre behov uten problemer i over 5 år nå.
    Batteristørrelsen hjelper deg jo der. Jeg har 30 kwh og det er jo i massevis nesten alltid. Hvis jeg skipper noen dager med lading og kommer veldig lavt så er det greit å ha 16-20 A for å få litt kilometer raskere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Batteristørrelsen hjelper deg jo der. Jeg har 30 kwh og det er jo i massevis nesten alltid. Hvis jeg skipper noen dager med lading og kommer veldig lavt så er det greit å ha 16-20 A for å få litt kilometer raskere.
    Ja absolutt. Jeg har forklart ganske mange at i motsetning til hva man skulle tro så er behovet for rask hjemmelading større jo mindre batteriet er. Det er ikke helt intuitivt, men det er realiteten.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.426
    Sted
    vest
    Ike alle vill ha el bil skilter

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Den nye Škoda Enyaq iV ser jo ganske fin ut.
    Jeg liker generelt ikke SUVer, men denne ser ganske lekker ut.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som tror det, da? Elbiler løser først og fremst lokale forurensningsproblemer, og bidrar positivt i forhold til CO2-utslipp globalt, men i forhold til de globale CO2-utslippene blir det som å pisse havet og tro at vannstanden skal øke.
    Det må mye mer til, men det skader jo ikke akkurat at utslippene fra privatbilismen går ned?
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Er det noen som tror det, da? Elbiler løser først og fremst lokale forurensningsproblemer, og bidrar positivt i forhold til CO2-utslipp globalt, men i forhold til de globale CO2-utslippene blir det som å pisse havet og tro at vannstanden skal øke.
    Det må mye mer til, men det skader jo ikke akkurat at utslippene fra privatbilismen går ned?
    Problemet myndighetene graver seg ned i, er at privatbilismen øker med elbiler. Og folk blir feitere.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man bruker kullkraftverk for å holde verdens største elbilpark i drift (Kina/Kina) er gevinsten nada eller verre. Bilene der lages jo med kraft fra kullfyrte kraftverk og - i tillegg med dette med batterier.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis man bruker kullkraftverk for å holde verdens største elbilpark i drift (Kina/Kina) er gevinsten nada eller verre. Bilene der lages jo med kraft fra kullfyrte kraftverk og - i tillegg med dette med batterier.
    Kull er ikke bra, og det bygges mange kullkraftverk i Kina, men de bygger verdens største vannkraftverk og er store på fornybar . Elbiler er uansett fornuftig da man får vekk forurensningen der det er mange mennesker. Det er lettere å rense avgassene fra få punkter fremfor mange millioner biler. Det skjer mye når det gjelder strømproduksjon, vann, vind, sol, i tillegg til gass og kull. Hydrogenproduksjon av overskuddstrøm og lagring i batterier gjør dette spennende. Fremtiden er elektrisk :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Joda, kanskje men først og fremst må de ineffektive energiproduksjonssystemene vekk, utvinning av kull->tap, kullkraftverk bygges->tap - rene kull->tap, damp-tap til turbin->tap, generator->tap, transmisjonstap opp i nte --- til ladepunkt, lage drittbiler-> tap, ladesystem->tap, batteri- >tap, on board elektronikk-<tap (omfattende), konverter->tap, fremdriftsmaskineri-->tap... soooooo....?? ??

     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Joda, kanskje men først og fremst må de ineffektive energiproduksjonssystemene vekk, kull-tap-damp-tap-transmisjonstap opp i nte --- til ladepunkt og tap i ladesystemer og tap i batteri - > fremdriftsmaskineri... soooooo....?? ??
    Dette ordner seg, og når vi snakker om tap, i et batteri er tapet minimalt i forhold til tapet i en fossilmotor. Fossilmotoren er latterlig lite effektiv i forhold til elektromotoren.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Legg sammen alle tap langs linjen og sammenlign med en moderne forbrenningsmotor så skal du se at forskjellen ikke er så stor og den blir stadig mindre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Samtidig bygger man nå 4-felt motorvei mellom Trondheim og Værnes. Viktig å kunne kjøre i 110 km/t. Da sparer man ca 4 min på veien mellom Trondheim og Stjørdal. En elektrifisering av jernbanen med 2-spor ville koste halvparten av hva veiutbyggingen koster.

    Det er mange som drar i forskjellige retninger her. I Praha skulle man forlenge metroen til flyplassen. Dermed protesterte drosjesjåførene for da ville de miste en stor inntektskilde og linjen ble lagt til Motol i stedet. Nå blir vel enden på visen at metroen kommer til å bli forlenget til flyplassen likevel (med en liten omvei til Motol, noe som sikkert ikke er så dumt da det ligger et stort sykehus der og det er flere blokkområder der (selv om de ikke ligger så langt fra B-linjen)), men ikke før i 2030, mens den kunne vært ferdig allerede.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er vel et nokså eksakt bilde av politikk/ere vs push og interesser... der som her... Det er jo nevnt politikeres inkompetanse i en annen tråd...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Enhver med litt teknisk innsikt og erfaring ser dette uten å behøve å lene seg på tall. Det er det bare amatører som prøver å ty til men det er fritt frem for de som vil. Forbrenningsmotorer ligger på 40+ til over 50% virkningsgrad i dag.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Enhver med litt teknisk innsikt og erfaring ser dette uten å behøve å lene seg på tall. Det er det bare amatører som prøver å ty til men det er fritt frem for de som vil. Forbrenningsmotorer ligger på 40+ til over 50% virkningsgrad i dag.
    Ok, jeg har lite teknisk innsikt og kunne gjerne tenkt meg en oppstilling av dette enkle regnestykket
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg har nevnt ved et par anledninger på dette forumet så gidder jeg ikke være barnehageonkel for wannabees. Ingen som nekter deg å prøve å imøtegå min påstand.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som jeg har nevnt ved et par anledninger på dette forumet så gidder jeg ikke være barnehageonkel for wannabees. Ingen som nekter deg å prøve å imøtegå min påstand.
    Da får du droppe å diskutere da, hvis du bare skal slenge ut noe fjas du ikke har noen intensjon om å underbygge med noe som helst.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ingen diskusjon, det trengs ikke dette er elementære facts 4 US who knows how stuff works.
    Dette er et diskusjonsforum, hvis du bare er ute etter å briljere med dine tekniske kunnskaper uten å underbygge påstandene kan du jo skaffe deg en veldig liten blogg, eller twitter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn