Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Hva, vasker du på 40 grader (skånsomt) for så å sentrifugere på "full spiker" (ikke skånsomt)?
    Det sa kona også, så då måtte far på Internet for å konstruera eit forsvar. Særleg sidan han hadde merkt seg at den høgtekologiske vaskemaskina ikkje reduserte føreslått sentrifugefart når han valde lågare temperatur. Rett nok galdt det ull i mitt tilfelle:


    Altså. Når det gjeld ull, kan ein godt køyra høg sentrifugering.

    Vasken er temmeleg stille under sentrifugering, så er trur vaskeprogram og temperatur er vesentleg meir avgjerande enn rpm under sentrifugering. Å blanda tekstil er heller ikkje bra.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det fungerer ihvertfall ikke like greit med el-busser i kulda.

    08:13 Busskaos i Oslo
    Mange bussavganger er innstilt i Oslo i dag.
    – Det er sprengkulde som gjør at vi har mangel på nok busser til å kjøre alle avgangene. Rekkevidden går ned og det tar lengre tid å lade bussene, sier pressevakt i Ruter, Cathrine Myren-Haugen, til VG.
    De siste dagene har det vært en rekke innstillinger og forsinkelser på grunn av værforholdene i hovedstaden.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    Det fungerer ihvertfall ikke like greit med el-busser i kulda.

    08:13 Busskaos i Oslo
    Mange bussavganger er innstilt i Oslo i dag.
    – Det er sprengkulde som gjør at vi har mangel på nok busser til å kjøre alle avgangene. Rekkevidden går ned og det tar lengre tid å lade bussene, sier pressevakt i Ruter, Cathrine Myren-Haugen, til VG.
    De siste dagene har det vært en rekke innstillinger og forsinkelser på grunn av værforholdene i hovedstaden.
    Jeg tar buss til jobb hver dag og opplever fortsatt uendelig mye bedre pålitelighet enn da jeg tok toget på omtrent samme strekning (Nationaltheatret-Skøyen). Faktisk har jeg ikke blitt nevneverdig forsinket hverken til eller fra jobb en eneste dag i år, mens da jeg brukte toget var jeg vesentlig forsinket én av veiene minst et par ganger i uka. Så her føler jeg at avisene ønsker å fyre oppunder, men det genererer vel klikk og kommentarer.

    PS: I jula var jeg på Lillehammer og der er alle bybussene elektriske og går uten problemer, og der er det veldig mye mer vinterkulde enn i Oslo. Kan ha å gjøre med at elbussene på Lillehammer er fra Volvo mens Oslo sine er fra BYD, eller muligens også at det er 19 bybusser på Lillehammer mens det er over 800 i Oslo.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så her føler jeg at avisene ønsker å fyre oppunder, men det genererer vel klikk og kommentarer.

    ... mens Oslo sine er fra BYD,
    Det er nok mer enn at avisene ønsker å "fyre opp" under.
    De faktiske forhold i Oslo, først på grunn av snø, deretter på grunn av kulden, er at mange avganger har blitt innstilt hver dag.
    På morgningen i dag gikk omtrent kun 10% av avgangene på enkelte ruter.

    I Oslo i dag går det materiell fra MAN, Solaris og BYD. Det de sliter mest med er naturlig nok, av flere årsaker, BYD.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når det er problemer med samferdselsmateriell - enten det er elbusser som ikke virker, ferger som ikke kan legge til kaiene eller annet, så er det i første omgang et problem som er grunnet i kravspesifikasjonen fra det offentlige og vektingen av anbudskravene.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.311
    Torget vurderinger
    1
    Når det er problemer med samferdselsmateriell - enten det er elbusser som ikke virker, ferger som ikke kan legge til kaiene eller annet, så er det i første omgang et problem som er grunnet i kravspesifikasjonen fra det offentlige og vektingen av anbudskravene.

    Johan-Kr
    Ja, utrolig at det offentlige ikke spesifiserer at elbussene skal virke.
    Akkurat nå meldes det om store problemer i kollektivtrafikken i Oslo, og det er elbussene som svikter.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, utrolig at det offentlige ikke spesifiserer at elbussene skal virke.
    Det er vanskeleg å vita; om dei som skulle kjøpa buss gløymde å sjå kva temperaturar dei verka i, om at BYD laug, om ingen tenkte på at dei skulle lada ute og det tok lengre tid og ruteplanlegginga aldri fekk høyra om det.

    Det er uansett trist for dei som står i tjue minus og ventar på bussen som ikkje kom. Det er ikkje sikkert det vil gleda dei at den skuldige får kjekt, heller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.207
    Antall liker
    9.525
    Det er vanskeleg å vita; om dei som skulle kjøpa buss gløymde å sjå kva temperaturar dei verka i, om at BYD laug, om ingen tenkte på at dei skulle lada ute og det tok lengre tid og ruteplanlegginga aldri fekk høyra om det.
    Jammen, jammen, det er jo ikke noe fuzz med el-biler i kulden. Ingen motor som er start-treg, litt mer lading men lademuligheter er det jo overalt. Det sier jo alle el-bilentusiaster.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Jammen, jammen, det er jo ikke noe fuzz med el-biler i kulden. Ingen motor som er start-treg, litt mer lading men lademuligheter er det jo overalt. Det sier jo alle el-bilentusiaster.
    Eg hugsar ein gong på åttitallet, far min hadde kjøpt bruktbil, ei kvit dieselsak med automatgir. Kan det ha vore Audi? Han og mor likte Audi i ungdomen. Detaljane kan eg ikkje greie for, men eg hugsar at vi måtte utsetja heimreisa frå høgfjellet i tre-fire timar fordi det var brukt feil olje (til norsk høgfjellsvinter) på bilen. Etter det køyrde han bensinbil i tjue år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Diesel i 20-30 graders kulde er en historie for seg. Jeg monterte etter hvert Eberspacher oljefyr under Subaruen. Junior brukte den bilen i Trysil i helgen. Jeg regner med at Eberspacheren fikk litt mosjon.

    Med elbil er det minst like enkelt å slå på forvarming som med Eberspacher/Webasto, og da slipper man dessuten å fundere på om noe har tatt fyr eller om det faktisk er meningen at det skal ryke og bråke sånn der ute på parkeringsplassen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.207
    Antall liker
    9.525
    Diesel i 20-30 graders kulde er en historie for seg. Jeg monterte etter hvert Eberspacher oljefyr under Subaruen. Junior brukte den bilen i Trysil i helgen. Jeg regner med at Eberspacheren fikk litt mosjon.
    Min gamle, lille C30 diesel starter alltid, nå sist i -25. Varmeren har tatt kvelden for noen år siden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Diesel i 20-30 graders kulde er en historie for seg. Jeg monterte etter hvert Eberspacher oljefyr under Subaruen. Junior brukte den bilen i Trysil i helgen. Jeg regner med at Eberspacheren fikk litt mosjon.
    Da fikk dere jo start etterhvert - og kom dere dit dere skulle - når dere skulle.
    Sånn i motsetning til en del av de som i disse dager har basert seg på å bruke kollektivt til jobb i Oslo ;) .
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Sånn i motsetning til en del av de som i disse dager har basert seg på å bruke kollektivt til jobb i Oslo
    Ja, jo. Men dette handlar eigentleg (jf AO) ikkje om elmotor eller ikkje, men at dei som har lagt opp ruter og kapasitet hadde tenkt på at ein del parameter endrar seg i kulda.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.577
    Ja, jo. Men dette handlar eigentleg (jf AO) ikkje om elmotor eller ikkje, men at dei som har lagt opp ruter og kapasitet hadde tenkt på at ein del parameter endrar seg i kulda.
    Det har de helt sikkert, men selv de beste planer krever justeringer. I tillegg kan det godt være de aksepterer noen forsinkelser på de kaldeste dagene, ikke noe poeng i å rigge hele flåten for de få dagene i året det er grisekaldt i Oslo
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.778
    Antall liker
    9.425
    Sted
    Trondheim
    Husk nå på at alt skal bli eldrevet - biler, busser, anleggsmaskiner etc..., og det på steder det er vesentlig kaldere enn i Oslo. Men det tenkte nok ikke politikerne som vedtok det på, for de bor jo stort sett i Oslo alle sammen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det har de helt sikkert, men selv de beste planer krever justeringer. I tillegg kan det godt være de aksepterer noen forsinkelser på de kaldeste dagene, ikke noe poeng i å rigge hele flåten for de få dagene i året det er grisekaldt i Oslo
    Litt to-delt det der mht hva det er tatt høyde for, da Ruter tok sine beslutninger og de som vant anbudene tok sine.
    Det som er helt sikkert er at pris- og kostnadselementene trumfet alle øvrige element.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.577
    Litt to-delt det der mht hva det er tatt høyde for, da Ruter tok sine beslutninger og de som vant anbudene tok sine.
    Det som er helt sikkert er at pris- og kostnadselementene trumfet alle øvrige element.
    Tja, de gangene jeg har jeg vært borti statens standardavtale har man vært knallharde på kravene i specen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.493
    Antall liker
    17.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Må-kravene må fylles ja. Og det er forsåvidt enkelt å svare for de - på papiret.
    Så kommer man over i praksis der det viser seg at aktørene ikke klarer å etterleve disse kravene.
    Det er akkurat det vi bl.a nå ser i Oslo’s kollektivtilbud.
    Materiellet holder ikke det som er forventet og lovet, service- og vedlikeholdskapasiteten er ikke tilstrekkelig og reservedelstilgangen er «elendig». Busser blir stående i lengre tid (uker) i påvente av deler.
    Så har man ikke tatt høyde for… osv.
    I tillegg kommer det nå også frem at det er problemer knyttet til noen av ladestasjonene.

    Ruter deler ut «bøter» til operatørene i hytt og pine hele tiden - som igjen skyver dette over på leverandørene, men det hjelper jo den reisende svært lite.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    15.096
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @1/2 Tam For meg som sitter på jobb og ikke kan se videoen; er svaret ja, nei eller kanskje?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.311
    Torget vurderinger
    1
    @1/2 Tam For meg som sitter på jobb og ikke kan se videoen; er svaret ja, nei eller kanskje?
    Mr Fluid Film - Norway (Funderud) mener hjulbuene på TM3 og Y har mange rustfeller pga fraværende tiltak mot rust. Akkurat som de fleste biler når de kommer til Norge der, altså.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    15.096
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mr Fluid Film - Norway (Funderud) mener hjulbuene på TM3 og Y har mange rustfeller pga fraværende tiltak mot rust. Akkurat som de fleste biler når de kommer til Norge der, altså.
    Takker og bukker.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    5.973
    @1/2 Tam For meg som sitter på jobb og ikke kan se videoen; er svaret ja, nei eller kanskje?
    Rustangrep allerede etter 1. vinter i følge videoen, mest grunnet manglende forsegling i plateskjøter, ekstremt tynn lakk i hjulbuer og fullstendig fravær av beskyttelse av noen slag.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Sunndalsøra
    Man er faktisk nødt til å rustbeskytte da det er lite av det på fabrikknye. Fluid film er tingen. Jeg tar en underspying så ofte det er mulig. Opp og ned Gråura er det mye salting, da det er 9% stigning i 6km. Ellers så saltes det jevnt der det er glatt. Kan være veldig glatt ned dalen også. Man må bare ta det rolig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    2.026
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Burde ikke den norske importøren klargjøre produktet de selger for de forholda produktet skal brukes i...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.311
    Torget vurderinger
    1
    Det skal jo sies at Motor viste en video av rustundersøkelse av en Tesla uten videre antirustbehandling, undersøkt av NAF. Det viste seg at under begroing med sand, salt og drit i et oppsamlingspunkt i hjulkassa på teslaen var det ikke antydning til rustangrep.
    Det er likevel underlig at Tesla Norge nekter å gi bilene behandling i Norge, og enda mer uforståelig at en mister garanti mot gjennomrusting dersom en likevel får behandlet bilen hos et antirustverksted. Sånn var det tidligere i alle fall.
    Har de endret på det?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.577
    Er norsk kjøpslov som gjelder her, så hva tesla sier spiller ikke så mye rolle. Uansett så har ikke tesla noe rustgaranti for rust utenfra.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    Det har de helt sikkert, men selv de beste planer krever justeringer. I tillegg kan det godt være de aksepterer noen forsinkelser på de kaldeste dagene, ikke noe poeng i å rigge hele flåten for de få dagene i året det er grisekaldt i Oslo.
    Det er et vesentlig poeng som internettklageriatet sjelden pleier å ta inn over seg. Å dimensjonere driften for femtiårshendelser vil være svært lite effektivt og veldig kostnadsdrivende for den 99.999% av tiden man er i en normalsituasjon. Derfor har ikke sykehusene så mange sengeplasser at det er overkapasitet også midt under en pandemi, derfor kan ikke Heathrow takle snøfall like bra som Tromsø Lufthavn, og derfor har antakeligvis ikke Ruter lagt til grunn at det skal være 100% avgangsdekning også når det er -20°C en uke i strekk i Oslo. Fordi det er hendelser som skjer svært sjelden. Og de færreste er nok villige til å betale det dobbelte for månedskortet for å være sikret en bussflåte som også gir null innstilte avganger under værfenomener som oppstår hvert femtiende år.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    Husk nå på at alt skal bli eldrevet - biler, busser, anleggsmaskiner etc..., og det på steder det er vesentlig kaldere enn i Oslo. Men det tenkte nok ikke politikerne som vedtok det på, for de bor jo stort sett i Oslo alle sammen.
    Derfor de hadde pilotprosjekt på Lillehammer da, kanskje. Fra 2016 for øvrig.


    Nå går alle Lillehammers bybusser på el.

    Status:Gjennomført
    Varighet av prosjekt:Okt 2016 - Nov 2019

    Oppland fylkeskommune ønsket å prøve ut elbuss på en bybusslinje i Lillehammer. Pilotprosjektet har vist at elbusser fungerer godt i mindre byer og tettsteder, selv de med bratte bakker og lange, kalde vintre.

    Det var få problemer og utfordringer ved innfasing av elbussene, og både sjåfører og passasjerer har gitt tilbakemeldinger på at bussene er mer stillegående og komfortable sammenliknet med dieselbusser.

    Det vellykkede pilotprosjektet har ført til at alle bybussene i Lillehammer vil være elektriske fra sommeren 2021, og at de fleste bylinjene i Hamar allerede er elektriske.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.778
    Antall liker
    9.425
    Sted
    Trondheim
    Mange her i Trondheim også. Men spørsmålet er vel hvor mange man trenger, hvor lange rutene er og hvor ofte de må lade. Jeg kan ikke tenke meg at bussene på Lillehammer trenger å kjøre så langt og så ofte som de i Oslo, så ladeproblematikken blir jo en helt annen på Lillehammer enn i Oslo.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    Åpenbart, så man kan selvsagt dimensjonere opp kapasiteten. Men det er kostnadsdrivende og det gir ikke nødvendigvis mening å dimensjonere for femtiårshendelser, ref innlegget over. Og det er ikke akkurat som om ineffektivitet og (unødig) høye kostnader i offentlig sektor er en ukjent problemstilling i Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.778
    Antall liker
    9.425
    Sted
    Trondheim
    Som du sier kan man ikke dimensjonere for de få dagene man har ekstremvær, så hva løsningen er vet ikke jeg. Kanskje faktisk beholde noen av diesel/gassbussene som kan settes inn ved behov og være litt pragmatisk - ikke satse alt på en hest?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Å dimensjonere driften for femtiårshendelser vil være svært lite effektivt og veldig kostnadsdrivende for den 99.999% av tiden man er i en normalsituasjon.
    Heilt sant, jf desse "100 mil på Autobahn med hengjar i -20° C utan pause"-scenarioa som var populære her i tråden for ei tid tilbake. Det er alltid ei avveging av å kunne takla ekstreme tilfelle opp mot totalkostnaden.

    Så er det spørsmål kva for hendingar ein reknar for ekstreme, og i dette tilfellet, kva følgjer det får dersom kollektivtransporten fell bort for halve byen. Ein finesse ved å ha landets beste kollektivtilbod er jo at det ikkje skal vera naudsynt at alle har sin eigen bil i garasjen for å takla krisesituasjonar.

    Som du sier kan man ikke dimensjonere for de få dagene man har ekstremvær, så hva løsningen er vet ikke jeg. Kanskje faktisk beholde noen av diesel/gassbussene som kan settes inn ved behov og være litt pragmatisk - ikke satse alt på en hest?
    Det er vel det som er gjort i Oslo ("beredskapsbusser"), får eg inntrykk av?

    Kanskje søkt samanlikning, men det liknar på det vi gjer: Leaf til vanleg, men VW T5 med diesel, piggdekk og 4motion i beredskap til langturar, stor-/tungtransport og dei dagane brøytemannskapet ikkje når over alt på ein gong. Ville kanskje ikkje gått for denne løysinga i dag om eg kunne valt på nytt med "20/20-hindsight".
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.293
    I England får ungene fri fra skolen, butikkene stenger og samfunnet stopper praktisk talt opp dersom det faller mer enn 10cm snø over natta, hvilket folk ofte fryder seg over å gjøre narr av i norske kommentarfelt. Men hvis det skjer sjelden nok, så kan det fortsatt godt hende at det er nettopp dette som gir mest mening i et samfunnsperspektiv, fordi alternativene koster for mye. Og Oslo er heller ikke som Kautokeino, eller for den del som Trondheim; og det er ikke nødvendigvis gitt at det er fornuftig for Oslo å ha samme beredskapskapasitet med tanke på været som noen av de stedene. Og om 50 år er det mer sannsynlig at klimaendringene har gjort forholdene i Oslo mer like de man i dag har i England, enn de man i dag har nord for Dovre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I USA har kommunene gjerne planlagt et antall «snow days» i skoleåret, slik at den faktiske sluttdatoen kommer an på hvor mange slike dager som har blitt brukt i løpet av vinteren. Eventuelt bruker man spring break, langfredag og planleggingsdager for å kjøre det inn igjen.

    1704795338855.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.655
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så er det spørsmål kva for hendingar ein reknar for ekstreme, og i dette tilfellet, kva følgjer det får dersom kollektivtransporten fell bort for halve byen. Ein finesse ved å ha landets beste kollektivtilbod er jo at det ikkje skal vera naudsynt at alle har sin eigen bil i garasjen for å takla krisesituasjonar.
    Etter omsider å ha kommet frem til jobb med Vy i dag, og igjen kommet for sent til første møte hvor jeg trodde jeg hadde 20 min sikkerhetsmargin, foreslår jeg at man spør Bane Nor om dette.

    Jeg vurderte faktisk å reise med foregående tog for å ha enda mer klaring, men det toget var så forsinket at det kom frem til min stasjon etter det forsinkede toget jeg faktisk tok. Da ville jeg kommet ca en halvtime for sent.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Sunnmøre
    Eventuelt bruker man spring break, langfredag og planleggingsdager for å kjøre det inn igjen,
    Det høyrest klokt ut.

    Eg ser diverre føre meg noko som liknar på opptøyar, revolusjon og sivilisasjonssamanbrot i Noreg dersom nokon hadde føreslått i korta ned på planlagde fridagar fordi elevane ikkje hadde fått det planbestemte timetalet i alle fag. Særleg Kristi himmelfarts-helga. Både frå elevar, foreldre og lærarar, forresten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn