EL84 Parallell Single Ended Monoblokker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hadde kontakt med Claus Byrith for mange år siden.
    Han var veldig bestemt på at det jeg hadde laget var bare tull.
    I hvert fall noen av detaljene.
    Likeretter rør var tull.
    Det samme syntes han om instrumentene på fronten.
    Kunne jo vært så grei å si at det pyntet litt :)
    _20191114_191412.JPG
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte kan bare ikke glede seg over noe, spesielt ikke noe som andre har laget.

    De kan stå til knes i flytende gull, rynke på nesa og klage over høy temperatur! Bare å ignorere Hans. Gled deg heller over dine evner. Om hundre år er allting glemt.
    R
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Enkelte kan bare ikke glede seg over noe, spesielt ikke noe som andre har laget.

    De kan stå til knes i flytende gull, rynke på nesa og klage over høy temperatur! Bare å ignorere Hans. Gled deg heller over dine evner. Om hundre år er allting glemt.
    R
    Har sans for språklige bilder, de er ofte enkle forklaringer.
    Men akkurat å stå til knes i flytende gull?.??
    Tror få hadde rukket å klage da.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Har bestilt utgangstrafoer(C-core) til monoblokkene. De blir av merket AEE slik som nett-trafoene.

    Kjell
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har brukt noen timer de siste dagene til å "kjøre" i gang min el84 PP type Tubelab klone. Den har stått lenge nå uten å bli jobba på. Bruker ecc81 som inngangsrør, og russiske 6p14p som er gode rør. Har Hammond 1650E som utg trafoer. Bruker en trafo som jeg kjøpte fra Demostenes (husker dere han?) for sikkert 25 år siden. Problemet er nok det at den er laget for 220v primær spenning, og jeg har 235v i stikkontaktene mine. Bruker en "skilletrafo" som har 220v ut, og da går det greit. Får 6,4v på glødinga og det er innafor. Kanskje jeg skal få bytta den ut til en som ikke trenger å få senka innspenningen? El84 er et flott rør. Låter organisk(går det an å si det?) i forhold til andre rørtrinn jeg har hørt. De store som kt88-og oppover som jeg har hørt føler jeg låter som en transistor forsterker?, i allefall i mine ører, som heldigvis, kanskje, er forskjellige fra andre sine. Det låter i allefall veldig bra. Dyp og fast bass, deilig mellomtone og diskant. Må snart bygge meg enda en? Kanskje som monoblokker? Ha en strålende romjul og godt nyttår til dere alle
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei "Steinkare". Du må legge ut bilde(r) av bygget ditt med rørene på. Alltid flott å se EL84-kreasjoner. Takk. Ønsker også deg og dine en fortsatt God Jul og et Godt Nytt År.

    Kjell
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Høyst uklart hvilke materialer som er brukt i trafoene. 2500:8. Ser bra ut og antakelig gode kjøp.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke meningen å stjele denne tråden, men fikk spørsmål fra Kjellben om å legge ut bilder. Her er de. Trafoen som gir "høyspent" og gløding skal byttes ut, da den i utgangspunktet er laget for 220v primærspenning, og jeg har 235v i stikkontakten. Veit at vha motstander, osv..så går det bra , men har bestilt en ny som er mer laget for formålet. Dette er altså en kloning av Tubelab sin el84pp. russiske 6p14p(el84) og ecc81 rør.
     

    Vedlegg

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Flott forsterker. Godt å se at det er flere som liker EL84 veldig godt. Du nevnte "organisk lyd". Helt enig. Jeg vil i tillegg nevne "musikalsk uttrykk". Det er nok ikke for ingenting at OTO'en til Audio Note er likt svært godt. Dette er jo i utgangspunktet en relativt rimelig forsterker, og derfor ikke får "spise kirsebær" med de store og dyre, men alle som har EL84 vet ;). Takk skal du ha, "Steinkare".

    Kjell
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Ser veldig proft ut, skikkelig flott. Er kassa av heiltre?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nei, ikke heltre dessverre. Finér så det synger etter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ja, det var bilder av utgangstrafoene ja. De var litt større en forventet. Ødelegger symmetrien en smule, men det betyr vel mest for de som setter pris på sånt. Hvis dere ser nedi trafoen så er det faktisk mulig å skimte at det er to kjerner nedi guffa.
    DSCF0295-2.jpg
    DSCF0296-2.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Dette er spennende bygge.
    Bilder er bra.
    Lasse
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Flott forsterker. Godt å se at det er flere som liker EL84 veldig godt. Du nevnte "organisk lyd". Helt enig. Jeg vil i tillegg nevne "musikalsk uttrykk". Det er nok ikke for ingenting at OTO'en til Audio Note er likt svært godt. Dette er jo i utgangspunktet en relativt rimelig forsterker, og derfor ikke får "spise kirsebær" med de store og dyre, men alle som har EL84 vet ;). Takk skal du ha, "Steinkare".

    Kjell
    Har spilt på den i tre til fire måneder nå og lyden blir bare bedre og bedre. Med 6p14p(kjøpt i Ukraina!!) og Hammond trafoer/ drosler, låter det bare bedre og bedre! Tubelab sin el84 pp versjon kan virkelig anbefales. Har bygget noen versjoner av el84pp opp igjen årene, men det låt ikke bra!!, men dette er bra . Hurra for Mr. Tubelab
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hvilke rør er det du bruker ? @Steinkare
    Bruker russiske 6p14p, standard versjonen? EV versjonen gir Extended life (10000timer?), og er noe dyrere. Mine er sannsynlig Saratov produserte. Kjøpte vel 12-14 stykker. Har kjøpt de fra Ukraina!! Ingen såkalte High End, som gjerne Telefunken, Siemens, Amperex, Mullard? blir nevnt som. Flott dynamikk, og dette er gode rør. Synd med krigen der nede. Både menneskelig og matrielt. Det blir ikke enkelt å få kjøpt rør og kondensatorer fra Ukraina på ei stund. Bruker ecc81 som inngangsrør.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    I dag bestilte jeg de to C-Core Chokene som skal til monoblokkene. Det ble AEE Transformers på disse og. De er ikke "potted", og skal ifølge min bror monteres innvendig. Litt artig med samme merke på alle trafoer. Symmetri, kanskje.

    Mvh
    Kjell
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Mandag fikk jeg de to c-core - chokene fra AEE som min bror skal montere innvendig i monoblokkene. De er ikke "potted", men dynket mye i sånn brunt "gaum" slik som blant annet Audio Note bruker på sine trafoer.

    Kjell
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Og med så mange watt han får ut av den/de, så kan ikke utgangsrørene vare lenge, men mindre det er noe annet enn Klasse A, da.
    RM-10 er mer eller mindre klasse B. Egentlig en litt innovativ konstruksjon som presser over 30 watt ut av ett par EL84. Måten det er gjort på er å beholde g2-spenningen på 300v (som er innenfor spec), men å øke anodespenningen til 600v (som slett ikke er innenfor) og samtidig senke anodestrømmen slik at anodetapet holder seg innen rimelighetens grenser. Noe slikt er selvfølgelig bare mulig i ren pentode konfigurasjon.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    RM-10 er mer eller mindre klasse B. Egentlig en litt innovativ konstruksjon som presser over 30 watt ut av ett par EL84. Måten det er gjort på er å beholde g2-spenningen på 300v (som er innenfor spec), men å øke anodespenningen til 600v (som slett ikke er innenfor) og samtidig senke anodestrømmen slik at anodetapet holder seg innen rimelighetens grenser. Noe slikt er selvfølgelig bare mulig i ren pentode konfigurasjon.
    Takker så mye for opplysningen, Jane:). Dette kan du mye mye mer om enn jeg. Skal spørre min bror Vidar(VB på Sentralen) som blant annet bygger mine EL84 blokker om dette. Du er vel en av de som kan mest om slike ting her på Sentralen. Godt at det finnes litt inngående ekspertise på området. Godt du er her(y).

    Mvh Kjell
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei igjen. Legger ut et lite bilde av den ene av chokene(AE Europe) som min bror Vidar skal bruke i blokkene. Er bare fordi det har skjedd lite på min tråd på lenge og nå begynner det å skje ting igjen etter hvert.
    VIB_9097.JPG


    Mvh Kjell
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kommer til å montere choken(e) inni på langsida nærmest nettrafoene. Litt styr med tegninga, men en må vel være konsekvent når en først har begynt. Takk for sist forresten til de det måtte angå. Lenge siden forrige innlegg i Hifisentralen.
    Choke.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Tror jeg har tenkt og tegnet nok. Mener å ha fått en slags kontroll over sluttresultatet. Ikke lydmessig selvfølgelig, men rent "materielt". Fortsatt litt uferdig selvfølgelig men tilstrekkelig for å unngå grove feil under selve byggeprosessen. Her er høyre monoblokk sett nedenfra. Høyst sannsynlig siste og endelig.
    Høyre monoblokk.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har endelig fått montert loddetårna på begge PSU-bordene. Ikke helt enkelt siden diameteren på tårna er 2,6 mm og undertegnede har en bor på 2,5 mm. Skadet et bord i kampens hete så måtte lage et nytt. Det viste seg at jeg måtte utvide hullene akkurat nok med en rundfil og ikke kun basere meg på rå makt og Fru Fortuna. Håper jeg har knekt koden slik at jeg unngår problemer i fortsettelsen. Litt forstemmende å måtte gjøre ting om igjen når en har lagt så mye arbeid i det.
    Så legger med en viss porsjon lettelse ut et bilde av det høyre. Tatt med Fujifilm og ikke noe Nikon tullball.
    DSCF0314-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    En liten ekstra detalj er at loddetårna som jeg bruker liksom er litt konvekse og har noen ribber i den delen som skal ligge ned mot "printkortet". Det kan altså lønne seg å forsenke hullene aldri så lite før en setter de på plass. Noen runder med en 4,5 mm bor synes å passe fint til dette formålet. En må bare passe på å ikke forsenke for dypt.
    DSCF0315-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har begynt å montere deler på kortene. Var ikke klar over at loddetinnet var blyfritt så det kom noen banneord i hvertfall i begynnelsen. Med høyere temperatur på loddebolten så går det på et vis, men men...
    DSCF0335-2.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Endelig ferdig med det som skal stå under katodene på EL84-rørene. Litt pirkete. Det er altså 3 Allen Bradley i parallell og 2 Sprague Atom (ganger 2 ganger 2).
    DSCF0338-2.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke lett å få det pent med blyfritt "bly".
    Øvelse gjør mester.....
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk for linken! Skal kose meg med den i helga (i den grad det er mulig å kose seg med en teknisk artikkel om SRPP). Ikke sikkert jeg forstår så mye, men litt klokere må det vel være mulig å bli.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn