Sport, sykkel og trening El-sykkel

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Kona foreslo i fjor høst at vi skulle kjøpe oss el-sykler til våren.
Jeg tenkte rundt 40 for 2, og svarte at det var en god ide.
Når jeg begynte å kikke ut på vinteren, skjønte jeg fort at det var noget snaut for å si det pent.
Bestemte oss derfor for å kjøpe en til kona førs,t havna på 36, og var vel fornøyd med det.
Etter noen få dager skjønte jeg at det bare var å bla opp for en til.
Den havnet på 37 (sparte 6000 fordi bikeshop ikke hadde den jeg tenkte å kjøpe i butikken).
Nå har jeg hatt el-sykkel i 3 uker, og rullet på litt over 35 mil.
Analyse etter å hatt el-sykkel i 3 uker:
Utrolig moro/kjekt/nyttig.
Kom hjem ca kl 6 i går kveld etter å ha besøkt svigermor.
En halv time etter at vi hadde tømt bilen, sier fruen:
"Vi sykler til byen, spiser middag og tar et glass."
Tror aldri hun har syklet de 10 km til byen før, langt mindre foreslått det.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Var på sykkeltur (tråsykkel) med min datter på 6 år i barnesete. Med ryggsekk, telt og 2 soveposer.
Selv I flate Danmark forsto jeg godt at det ikke tok lang tid fra sykkelen ble oppfunnet til at noen monterte motor på den. Vil fortsette å cruise min mc, men til bybruk og i nærområdet er jo el-sykkel gennialt!
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Jeg og kona kjøpte el-sykler i fjor vår – en fin måte, og et veldig lavterskel ork, å komme seg ut i frisk luft på.
Beste investeringen vi har gjort på lenge.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Noen som har oppgradert frontlys på el-sykkel?
Tenker å bruke sykkelens batteri (Yamaha)
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.359
Antall liker
3.268
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Kona foreslo i fjor høst at vi skulle kjøpe oss el-sykler til våren.
Jeg tenkte rundt 40 for 2, og svarte at det var en god ide.
Når jeg begynte å kikke ut på vinteren, skjønte jeg fort at det var noget snaut for å si det pent.
Bestemte oss derfor for å kjøpe en til kona førs,t havna på 36, og var vel fornøyd med det.
Etter noen få dager skjønte jeg at det bare var å bla opp for en til.
Den havnet på 37 (sparte 6000 fordi bikeshop ikke hadde den jeg tenkte å kjøpe i butikken).
Nå har jeg hatt el-sykkel i 3 uker, og rullet på litt over 35 mil.
Analyse etter å hatt el-sykkel i 3 uker:
Utrolig moro/kjekt/nyttig.
Kom hjem ca kl 6 i går kveld etter å ha besøkt svigermor.
En halv time etter at vi hadde tømt bilen, sier fruen:
"Vi sykler til byen, spiser middag og tar et glass."
Tror aldri hun har syklet de 10 km til byen før, langt mindre foreslått det.
Masse moro med en slik sykkel! Minimaliser motorhjelp (eller slå helt av) og du får en real treningstur. Eller, som du nevnte, ta en tur til byen for å ta et glass. Gjerne med "full pupp" modus, da blir du ikke våt under arma - selv på en varm sommerdag... :)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
EL sykkel ja, det er herlig! Fint område å sykle i også da:)

Er ute å titter på EL sykkel selv, her må det også investeres i 2 stk. Dyrt er det, men i Oslo så kan det forsvares. Utrolig kjekt, bil er bare stress og dyrt til hverdags, og her jeg bor så er det grusveien langs elva ned til byen. Men bare bakker i gal retning hjem.
Jeg er dog litt usikker på type. Kunne jo godt tenkt med en stisykkel, (Hardtail eller fulldemper) da vi har marka med sti-eldorado 200m fra leiligheten, men samtidig er en mer avslappet, solid tursykkel med veskeholdere etc.gull for sykling med baggasje og fiskestang. Jeg går nå til fots et godt stykke inn i Nordmarka for å fiske, og er litt lei av dét.
Men jeg tenkte å vente til høsttilbudene. Nå er det straks ferie, og etter det er det fortsatt mange fiine høstdager igjen:)
Hva sykler dere på da?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Tror jeg betalte ca 36-37 for min. Fant ikke en terrengsykkel (som kunne leveres på det tidspunkt) jeg kunne tenke meg innenfor det budsjettet jeg hadde satt (max 40). Derfor ble det en hybrid/tursykkel. Har ikke hatt skjermer på mange år, men det er litt digg da … 😂
Yamaha motor, Shimano XT gir og bremse. Sykkelen har fungert glimrende uansett hvor jeg har tatt den. Nå er det ikke en stisykkel som sådann, men jeg er heller ingen utpreget stisyklist så det går bra. 🤗
Det eneste negative jeg kan si om sykkelen er at lyset foran er en vits, og en dårlig sådann. Men lys er å få kjøpt, så det har løst seg. Sykler en del i skogen om ettermiddagen, og der blir det fort mørkt. 👍
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Hei, hvordan definerer du sti her? Blåsti eller enkel flytsti (eller noe helt annet?)
Hovedsaklig blåsti, men litt enklere flytsti blir det også.
Jeg sykler til det stopper.
Så bærer jeg. 🤗
Savner selvsagt både volum og mønster på dekk inn i mellom, skjermer og pinner er ikke alltid helt ideelt. Siden jeg bare 170cm høy ville jeg gjerne hatt 26 toms hjul også i skauen, men det fungerer overraskende greit faktisk.
PS! Ikke undervurder treningseffekten av å bære el-sykkel.
På den andre siden så bidrar bæringen lite til sinnets munterhet, der er nok melkesjokolade bedre …
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Har bært nok elsykkel til å kjenne effekten av det :)
Nå om dagen går det mest i opptrening etter covid og snart er det opp mot Skjennungsstua fra bak rikshospitalen igjen. En eller annen gang skal jeg klare det uten å få foten ned i bakken.....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Har bært nok elsykkel til å kjenne effekten av det :)
Nå om dagen går det mest i opptrening etter covid og snart er det opp mot Skjennungsstua fra bak rikshospitalen igjen. En eller annen gang skal jeg klare det uten å få foten ned i bakken.....
Skjønner den. Hadde covid i månedskiftet mars/april. Litt klein 1 dag, og det var det - trodde jeg. Var slækk og sliten 6-8 uker etterpå. 😳
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
El-sykkel har en annen utfordring.
Den må låses.
Jeg har 2 kjettinglåser som er OK, men litt korte.
Noen gode forslag til lås, gjerne med litt lengde. men da blir det vel wire antagelig?
 
Topp Bunn