El-overfølsomhet/radio-overfølsomhet

K

knutinh

Gjest
Aftenposten har den siste uken hatt endel stoff om el-overfølsomhet.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2607844.ece

Det ser unektelig drastisk ut å leve i et Faraday-bur. Statens strålevern er skeptisk.

Dersom det var en umiddelbar og direkte sammenheng mellom feltstyrke og helsetilstanden til disse menneskene, ville det ikke også være lett å bevise det?

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Kan jo være andre ting enn akkurat feltstyrke. Frekvens spiller nok inn.

Dette er det ikke forsket mye på.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skremmende dette, kanskje mest hvordan rektoren nekter å ta dette alvorlig.
Disse problemene tas mye mer alvorlig i mange andre land. Jeg er gift med en som reagerer på den trådløse telefonen og ruteren, ikke så mye, men med prikking i hender når han bruker telefonen og lignende, det vil være ille om dette forverres.
Og dette utsettes vi for overalt uten noen mulighet til å gå klar. Hvem vet om hodepinen eller andre plager kan komme av dette eller ikke, Statens stålevern burde virkelig ta denne problematikken mer på alvor.

“Det er en veldig enkel tilrettelegging vi ber om, forklarer Geir Solheim.Siden skolen allerede har kablet opplegg, kan de slå av noen trådløse rutere og bruker kabler isteden. Men rektor vil ikke engang slå av ruteren i Gautes klasserom når den ikke er i bruk.”

Han burde miste jobben.

Sikkert lett å bevise det, spørsmålet er om vi er interessert i å bevise det, eller om konsekvensene og kostnadene ved å få det bevist vil bli for store.

"Men mye tyder på at frekvens er viktigere enn styrke." sår det i artikkelen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Vi hadde ei på jobb som til slutt fik uføretrygd på grunn av "Strålingsallergi". Vi sitter med 8-10 PC skjermer på jobb. Lege og trygdekontoret aksepterte at det var dette som var damens sykdom. Vi som jobbet med henne visste at vi kun har flatskjermer på jobb, de stråler da ikke, og vi visste også at hun ikke hadde problemer med å se Hotell Cæsar på vanlig TV. Så jeg er litt tvilende avventende.

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Sikkert lett å bevise det, spørsmålet er om vi er interessert i å bevise det, eller om konsekvensene og kostnadene ved å få det bevist vil bli for store.
Mener du at det er en sammensvergelse mellom alle som forsker på dette?
"Men mye tyder på at frekvens er viktigere enn styrke." sår det i artikkelen.
For stråling med høy nok frekvens til å være ioniserende så er det en tydelig sammenheng mellom stråling og endring i arvemateriale/kreft. Men dette er såvidt jeg forstår en "enten-eller" mekanisme.

-k

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Hvem vet om hodepinen eller andre plager kan komme av dette eller ikke, Statens stålevern burde virkelig ta denne problematikken mer på alvor.
Mener du at statens trålevern ikke har tatt det påalvor?
Han burde miste jobben.
For å be relevant faginstans om råd til hvordan han skal forholde seg til noe han etter egen mening ikke kan noe om?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
http://www.tu.no/energi/article156037.ece

http://www.tu.no/energi/article155902.ece

Det er uforståelig for meg at noen får grinetokter midt på flotteste sommeren og, av blomster og grønt gress, folk er rare...

Kan ha vært andre ting og på arbeidsplassen din som utløste dette Spiralis.

Statens strålevern kan ha fått beskjed fra høyere makter om å ikke skape hysterri om dette, greit hvordan man kan gange opp grenseverdier som det måtte passe, som med Tjernobyl.

Som linken min viser er det ikke så lett å få penger til forskning på dette, men i en del andre land anbefales det f.eks at barn ikke får mobil.

Han burde miste jobben for å ikke ta en av elevene sine alvorlige plager på alvor, makan. Nekte å skru av en ruter med den følgen at en elev ikke kan gå på skolen? Og å plassere en mobilmast i en skolegård, snakk om å ta sjanser før man vet hva dette kan medføre.

Tar man en sjanse ved å skru av en ruter eller er man bare utrolig vanskelig og vrang?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Svenskene har studert dette , og der er det flere syke enn noe annet sted.
Leste faktisk at de hadde kunnet registere at noen celler (mastceller eller noe i immunsystemet) reagerte på svake elektrisk felt.. på samme måte som hjerneceller reagerte på mobilstråling i labforsøk..

Det var nylig en artikkel i Teknisk Ukeblad eller var det Sykepleien hvor et "EL-offer" stod fram. Og det var ikke en hysterisk hypokonder. Dessverre er plagene ofte diffuse og kan skyldes så mye annet at det skal mye til for å få en diagnose/bevis på en lidelse som "ikke finnes".

Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Kan ha vært andre ting og på arbeidsplassen din som utløste dette Spiralis.
Ja det var i allefall ikke skjermene. Men har du hørt uttrykket " +37 i feber og vondt i viljen " ?
I akkurat det tilfeldet jeg refererte var det mest vondt i viljen. "Hvorfor jobbe når man kan få trygd og bo i Spania?"

Men det var vel egentlig en digresjon. Når det gjelder dette med jordstråling, og overfølsomhet for stråling fra el-utstyr og slikt så avviser jeg det ikke. Vi har vel bare ikke de nødvendige målemetodene. Lenge trodde man jo at solen sirklet omkring jorden også. Og da Jules Verne skrev om "Den hemmelighetsfulle øya" beskrev han atomenergi uten å vite hva han skrev om. Det var mye fiction, selv om ettertiden viser at det faktisk var mest science.

En vakker dag kommer det kanskje noen som klarer å "måle" kabler også, men da faller vel himmelen i hodet på fler enn Asterix. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg er helt sikker på at det går an å sanse elektromagnetisk stråling, for nøyaktig som Hr Komponenten kan jeg også noen ganger føle meg frem til hvor ledninger går. Jeg hadde en gang et tastatur hvor det var lett å kjenne hvor ledningene samlet seg og gikk ut av tastaturet. Det var liksom en dirrende følelse når jeg dro hånden over det punktet, men bare på det ene tastaturet, ikke andre. Jeg hadde også en bil med glassfibertak i noen år ("Padde") og kunne noen ganger kjenne en lignende følelse i kroppen når jeg kjørte under høyspentledninger av type XXL. Det virker som dette avhenger både av frekvens og feltstyrke for å være følbart, så kanskje det er noen form for resonans med ett eller annet i nervesystemet. Dette er frekvenser helt ned til 50 Hz, så ioniserende og kreftfremkallende er det ihvertfall ikke.

Men, så er det lett å mistenke at å sanse dette oppleves som "farlig" for enkelte, slik at man gjør seg selv hypersensitiv og utløser reaksjoner som har mer med angst å gjøre enn med eventuelle biologiske effekter av elektromagnetiske felt. Det finnes eksempler på folk som går bananas for å få vekk en mobilmast "fordi det gjør dem syke", men som selv gladelig snakker i halvtimevis i mobiltelefon uten å reflektere over at de står der og holder et noen tusen ganger så sterkt felt opptil øret. Gutten det var bilde av i Aftenposten har helt tydelig et problem, men jeg er altså ikke så sikker på hva det problemet egentlig består i.

For oss er den praktiske konsekvensen at ungene får mase et par år ekstra før de får mobiltelefoner. Det får de først når de har praktisk nytte av dem, ikke fordi "alle andre på deres alder har". Selv om det ikke er noen åpenbare helsemessige konsekvenser, så er den elektromagnetiske suppa vi omgir oss med litt av et eksperiment i folkehelse. Man var jo ganske sikker på at DDT var ufarlig ganske lenge også:

Riktig så ufarlig var det jo ikke, men så bikket man over til motsatt ytterlighet og lar nå tusenvis av afrikanske barn dø av malaria hvert år av hensyn til isbjørnene, for å gjøre det hele litt karikert. Det vil være interessant å se hva man mener om dette om 20-30 år. This requires further research, som det pleier å hete på slutten av alle akademiske papers med respekt for seg selv (og for neste års finansiering av instituttet).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sleiven skrev:
Svenskene har studert dette , og der er det flere syke enn noe annet sted.
Leste faktisk at de hadde kunnet registere at noen celler (mastceller eller noe i immunsystemet) reagerte på svake elektrisk felt.. på samme måte som hjerneceller reagerte på mobilstråling i labforsøk..

Det var nylig en artikkel i Teknisk Ukeblad eller var det Sykepleien hvor et "EL-offer" stod fram. Og det var ikke en hysterisk hypokonder. Dessverre er plagene ofte diffuse og kan skyldes så mye annet at det skal mye til for å få en diagnose/bevis på en lidelse som "ikke finnes".

Sleiven
Den ene linken min tidligere var til dette, i TU

http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?session=&articleno=1780&segment=1&ID=199

http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?session=&articleno=1779&segment=1&ID=199

"Testikkelkreft er nå den hyppigste kreftform hos unge gutter (med mobiltelefon i bukselommen?) og hjernekreft den hyppigste dødsårsaken for barn under 15 år (med mobiltelefonen under hodeputen?)."

M. Curie visste ikke om farene ved radioaktiv stråling, og døde av leukemi. Røyking, asbest, løsemidler, det er mye man har funnet ut i ettertid.

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
"Testikkelkreft er nå den hyppigste kreftform hos unge gutter (med mobiltelefon i bukselommen?) og hjernekreft den hyppigste dødsårsaken for barn under 15 år (med mobiltelefonen under hodeputen?)."
"En sten kan ikke flyte; Mor Lille kan ikke flyte; Altså er Mor Lille en sten"

-k

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
knutinh skrev:
Komponenten skrev:
"En sten kan ikke flyte; Mor Lille kan ikke flyte; Altså er Mor Lille en sten"

-k
Sa Erasmus Montanus, etter å ha blitt riktig så glad i å disputere!

Og jeg som trodde norskfaget på VGS var totalt bortkastet ;D

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
I en av artiklene i Aftenposten er det referert til et måleapparat for å registrere strålingsstyrken der man er. Hvor får man tak i et slikt?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
knutinh skrev:
Komponenten skrev:
Hvem vet om hodepinen eller andre plager kan komme av dette eller ikke, Statens stålevern burde virkelig ta denne problematikken mer på alvor.
Mener du at statens trålevern ikke har tatt det påalvor?
Han burde miste jobben.
For å be relevant faginstans om råd til hvordan han skal forholde seg til noe han etter egen mening ikke kan noe om?

-k
Alle må jo forstå at statens strålevern aldri i helvete kan gå ut å si at dette kan være helseskadelig. Det er jo akkurat det samme som at helserådet på 80-tallet skulle gå ut å si til foreldrene at kvikksølv i tennene på barna er helseskadelig.
Ordvalg i forhold til konsekvenser, det er det det hele handler om.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Alle må jo forstå at statens strålevern aldri i helvete kan gå ut å si at dette kan være helseskadelig. Det er jo akkurat det samme som at helserådet på 80-tallet skulle gå ut å si til foreldrene at kvikksølv i tennene på barna er helseskadelig.
Jeg nekter ikke for at helsemyndigheter kan (og opp igjennom historien har) tatt hensyn til andre interesser enn de burde gjøre (bl.a. amerikanske myndigehter mhp røyking og blytilsetting i bensin)

Men jeg stusser litt over den sikkerheten du og komponenten viser i at det nødvendigvis må være slik? Har dere erfaring som vi ikke har, eller er alle opplevelser som er referert i media som fysisk lærebok å regne?

Hva med alle uavhengige forskere som har testet påvirkning av høyspent, ikke-ioniserende radio og lignende?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_radiation_and_health

Mobile phone radiation and health concerns have been raised, especially following the enormous increase in the use of wireless mobile telephony throughout the world (as of August 2005, there were more than 2 billion users worldwide). Mobile phones use electromagnetic radiation in the microwave range, and some[1] believe this may be harmful to human health. These concerns have induced a large body of research (both epidemiological and experimental, in non-human animals as well as in humans). Concerns about effects on health have also been raised regarding other digital wireless systems, such as data communication networks.

The World Health Organization, based upon the consensus view of the scientific and medical communities, states that health effects (e.g. headaches) are very unlikely to be caused by cellular phones or their base stations,[2][3] and expects to make recommendations about mobile phones in October 2009.[4]
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-ionizing_radiation
Non-ionizing radiation (or, esp. in British English, non-ionising radiation) refers to any type of electromagnetic radiation that does not carry enough energy per quantum to ionize atoms or molecules — that is, to completely remove an electron from an atom or molecule.[1] Instead of producing charged ions when passing through matter, the electromagnetic radiation has sufficient energy only for excitation, the movement of an electron to a higher energy state. Nevertheless, different biological effects are observed for different types of non-ionizing radiation.[2][3]
...
-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Jeg nekter ikke for at helsemyndigheter kan (og opp igjennom historien har) tatt hensyn til andre interesser enn de burde gjøre (bl.a. amerikanske myndigehter mhp røyking og blytilsetting i bensin)

Men jeg stusser litt over den sikkerheten du og komponenten viser i at det nødvendigvis må være slik?

Hva med alle uavhengige forskere som har testet påvirkning av høyspent, ikke-ioniserende radio og lignende?

-k
Farve og tilsetningsstoffer som her til lands før var definert som mulig kreftfremkallende, ble med ett pennestøk fjernet fra den nasjonale lista over "skumle saker" den dagen vi ble medlem av EØS. Fordi, konsekvensene av ikke å forandre den lista og ikke godta det europeiske matsminkedirektivet var for Norges del mye større enn å tviholde på våre uavhengige forskningsresultater.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Farve og tilsetningsstoffer som her til lands før var definert som mulig kreftfremkallende, ble med ett pennestøk fjernet fra den nasjonale lista over "skumle saker" den dagen vi ble medlem av EØS. Fordi, konsekvensene av ikke å forandre den lista og ikke godta det europeiske matsminkedirektivet var for Norges del mye større enn å tviholde på våre uavhengige forskningsresultater.
Vi måtte også fjerne helt uskadelig matsminking med nitritter.

Dette svinger begge veier, og når grenseverdier er satt ut fra "føre var-prinsipper" så burde det ikke overraske stort at to forskjellige myndigheter kommer til litt forskjellig resultat. Jeg tar ikke det som bevis på at de underslår konklusiv forskning om helsefare.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Vi måtte også fjerne helt uskadelig matsminking med nitritter.

Dette svinger begge veier, og når grenseverdier er satt ut fra "føre var-prinsipper" så burde det ikke overraske stort at to forskjellige myndigheter kommer til litt forskjellig resultat. Jeg tar ikke det som bevis på at de underslår konklusiv forskning om helsefare.

-k
Hva er uavhengig forskning ?
Dette sukkerlignende stoffet (svært søtt, husker ikke navnet, steve/steva??) som mange innvandrere her i landet dyrker hjemme i sin egen stue er ikke tillatt solgt i USA og en del europeiske land. Grunnen er at det er "mulig helseskadelig". Hvis du spør det nasjonale helserådet i USA, tror du at du får noe annet svar enn at svarene er basert på helt uavhengige forskningsresultater ?? Alle vet jo svaret på denne saken: Den amerikanske sukkerindustrien er svært mektig, og tilfører masse dollars til det amerikanske samfunnet, og har stor innflytelse inn i de styrende korridorer. De ønsker nettopp en slik sannhet.

I japan er dette naturlige søtningsstoffet vanlig i husholdninga, mens noen av de kjemiske fabrikkfremstilte søtningsstoffene som vi bruker, ikke er tillatt solgt pga mulige negative helsemessige virkninger.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Hva er uavhengig forskning ?
Forskning hvor den som finansierer og de som publiserer resultatene ikke stiller krav til hvilken vei konklusjonen skal peke.

På master-oppgaven min var det ingen som ba meg om å konkludere det ene eller det andre, og konklusjonen var da også det stikk motsatte av det man kunne forvente at jeg og veileder ville ha ønsket oss. Pengene kom fra lånekassen, skattebetalerne og sommerjobbing.

Dersom sammenhengen mellom feltstyrke og sykdoms-tegn var så tydelig og umiddelbar som det man kan få inntrykk av i media, så kunne man dokumentere slike effekter blindt på en helg. Dersom noen gjør det og "publiserer" resultatet på nett, så ville akademikere i feltet ha et alvorlig forklaringsproblem dersom de ikke tar tak i det.
Dette sukkerlignende stoffet (svært søtt, husker ikke navnet, steve/steva??) som mange innvandrere her i landet dyrker hjemme i sin egen stue er ikke tillatt solgt i USA og en del europeiske land. Grunnen er at det er "mulig helseskadelig".
Mener du at norske helsemyndigheter beskytter norsk sukkerindustri? Hvilken industri er det?

Alkohol og tobakk er tillatt i Norge, mens Khat og hasj ikke er det. Rent objektivt tror jeg at det er en veldig tvilsom avgjørelse, men vi har sterke kulturelle grunner som vil gjøre det veldig vanskelig politisk å bare se på helse-konsekvensene.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.190
En gang til Knut: Tror du at hvis du spurte toppene i det amerikanske nasjonale helserådet om de betvilte at forskningsresultatene i denne sukkersaken ikke var basert på annet enn helt uavhengig forskning, tror du at du ville få noe annet svar enn: Selvfølgelig! ?

Hvorfor tror du ting grunnleggende sett er annerledes i Norge, selv om vi ikke har en sukkerindustri ? Vi har da en stor olje og gassindustri.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
En gang til Knut: Tror du at hvis du spurte toppene i det amerikanske nasjonale helserådet om de betvilte at forskningsresultatene i denne sukkersaken ikke var basert på annet enn helt uavhengig forskning, tror du at du ville få noe annet svar enn: Selvfølgelig! ?
Det aner jeg ærlig talt ikke.
Hvorfor tror du ting grunnleggende sett er annerledes i Norge, selv om vi ikke har en sukkerindustri ? Vi har da en stor olje og gassindustri.
På hvilken måte tjener norsk olje og gass-industri på at norge forbyr et søtningsmiddel?

En gang til Espen:
At enkelte helsemyndigheter tidligere har underslått viktig informasjon av hensyn til "nasjonens interesser" eller "viktige næringsinteresser" er ikke noe jeg motsier. Spørsmålet er hvorfor noe lett som kan dokumenteres av en student i elektro-fag eller biologi ikke så langt er dokumentert. Forøvrig akkurat samme spørsmål som ørten spørsmål innen hifi: "dersom det er lett å dokumentere, hvorfor gjør ingen det?"

-k

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Dette sukkerlignende stoffet (svært søtt, husker ikke navnet, steve/steva??) som mange innvandrere her i landet dyrker hjemme i sin egen stue er ikke tillatt solgt i USA og en del europeiske land. Grunnen er at det er "mulig helseskadelig". Hvis du spør det nasjonale helserådet i USA, tror du at du får noe annet svar enn at svarene er basert på helt uavhengige forskningsresultater ?? Alle vet jo svaret på denne saken: Den amerikanske sukkerindustrien er svært mektig, og tilfører masse dollars til det amerikanske samfunnet, og har stor innflytelse inn i de styrende korridorer. De ønsker nettopp en slik sannhet.
Stevia. Problemet var en studie som viste at stoffet var kreftfremkallende, uten at det har vist seg mulig å reprodusere resultatene. Omtrent som mobilstråling, altså. Det blir nok fart på den saken nå som selveste The Coca-Cola Company og Cargill (en av verdens største sukkerprodusenter) har tatt ut trademark på produktet. Det er alt for mye penger å tjene på et "naturlig" sukkersubstitutt til at en god konspirasjonsteori får lov til å stå i veien særlig lenge.
http://www.cargill.com/rebiana/ps_rebiana.htm
http://www.foodnavigator-usa.com/Financial-Industry/GLG-ramps-up-stevia-production-for-Rebiana-supply

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva er det statens strålevern vet som ingen andre vet?

Hvorfor går de i Belgia, Frankrike, Østerrike, Sveits, Tyskland, Russland, India og Japan ut og anbefaler barn å ikke bruke mobil, mens her til lands gjør de ingenting?

Det er noe som heter føre var. Det går an å være forsiktig før man vet, istedenfor å tro at alt er trygt helt til noe annet er 100 % fastslått.

Jeg synes det er arrogant å ikke ta på alvor de som faktisk hevder å bli plaget. Hva er det som gjør at en 11 år gammel gutt ikke skal bli tatt på alvor, tror de han tuller?
Hvorfor må rektor sjekke med andre når gutten selv vet hva problemet er?

Om det ikke er farlig kan det likevel være plagsomt. Om det ikke kan føles kan det likevel være skadelig. Synes strålevernet burde være litt mindre skråsikre for å fremstå med litt større troverdighet.

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Hvorfor går de i Belgia, Frankrike, Østerrike, Sveits, Tyskland, Russland, India og Japan ut og anbefaler barn å ikke bruke mobil, mens her til lands gjør de ingenting?

Det er noe som heter føre var. Det går an å være forsiktig før man vet, istedenfor å tro at alt er trygt helt til noe annet er 100 % fastslått.
Du svarer vel deg selv her? Når man ikke har beviser på noe som helst, så kan man vurdere "føre var" forskjellig. Det som blir helt høl i huet er å tolke andres "føre-var" handlinger som beviser på at det faktisk er noe.

Dersom vi skal kjøre føre var fullt ut så må hver eneste båtvrak i landet heves, alle kraftlinjer må demonteres, enhver bekk må legges i rør. Det er ingen grenser for hvor bekymret enkelte blir over at to kreft-tilfeller oppstår i en bygd. Jeg synes det er veldig bra at vi har fagfolk som bruker statistikk og målinger for å finne ut hva vi faktisk bør være redd for, og hva vi mest sannsynlig kan ta med ro.
Jeg synes det er arrogant å ikke ta på alvor de som faktisk hevder å bli plaget. Hva er det som gjør at en 11 år gammel gutt ikke skal bli tatt på alvor, tror de han tuller?
Er en 11 år gammel gutt i stand til å stille sin egen diagnose? Hva skal vi med leger da?
Om det ikke er farlig kan det likevel være plagsomt. Om det ikke kan føles kan det likevel være skadelig. Synes strålevernet burde være litt mindre skråsikre for å fremstå med litt større troverdighet.
Jeg synes de framstår som svært troverdig. Jeg setter pris på at de ikke gir etter for ethvert innfall som små pressgrupper måtte ha, men jeg regner med at de vil bruke ressurser på å aktivt prøve å påvise årsaker til problemer som noen av oss opplever.

I mellomtida så håper jeg at de som er plaget med dette prøver å dokumentere helseplagene sine.

-k

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Komponenten skrev:
Hva er det statens strålevern vet som ingen andre vet?

Vel, Strålevernet sier vel omtrent det samme som deg:
Stadig flere barn får mobiltelefon. Undersøkelser utført av Telenor viser at nærmere 90 prosent av barn i 10-11-årsalderen nå har mobiltelefon. Strålevernet anbefaler forsiktighet i barns mobilbruk.
Det er ennå uklart hvorvidt barn er mer utsatt for mulige helseskader ved bruk av mobiltelefon enn voksne. Strålevernet anbefaler derfor forsiktighet.
Strålingen fra mobiltelefoner er mikrobølger. Disse har ikke nok energi til å forårsake svulst ved å skade cellenes arvestoff direkte, men det kan ikke utelukkes at de kan ha indirekte effekter som gir DNA-skader. Man kan heller ikke utelukke at bruk av mobiltelefon kan føre til ulike forbigående plager, selv om dette ikke er påvist.
Kilde: Strålevernets nettside om barn og mobilbruk.

Hvordan i all verden har denne vandrehistorien om at Strålevernet i Norge har en annen oppfatning enn sine kolleger i andre land oppstått, da?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vi har 35m høye master i ett strekk 50m borti gata som i disse dager er under demontering og flytting til et mere ubebodd område 1km unna.

Happy days...Happy days... ;D

Skader ihvertfall ikke at de blir flyttet. Har hatt krypstrøm i takrenner osv. i noen år nå.

K

knutinh

Gjest
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18359015
Radiofrequency electromagnetic field exposure and non-specific symptoms of ill health: a systematic review.

Röösli M.
Institute of Social and Preventive Medicine, Department of Social and Preventive Medicine, University of Bern, Finkenhubelweg 11, CH-3012 Bern, Switzerland. Roeoesli@ispm.unibe.ch

This article is a systematic review of whether everyday exposure to radiofrequency electromagnetic field (RF-EMF) causes symptoms, and whether some individuals are able to detect low-level RF-EMF (below the ICNIRP [International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection] guidelines). Peer-reviewed articles published before August 2007 were identified by means of a systematic literature search.
...
This review showed that the large majority of individuals who claims to be able to detect low level RF-EMF are not able to do so under double-blind conditions. If such individuals exist, they represent a small minority and have not been identified yet.
http://www.ehponline.org/docs/2007/10286/abstract.html
Does Short-Term Exposure to Mobile Phone Base Station Signals Increase Symptoms in Individuals Who Report Sensitivity to Electromagnetic Fields? A Double-Blind Randomized Provocation Study
...
Fifty-six self-reported sensitive and 120 control participants were tested in an open provocation test. Of these, 12 sensitive and 6 controls withdrew after the first session. The remainder completed a series of double-blind tests. Subjective measures of well-being and symptoms as well as physiological measures of blood volume pulse, heart rate, and skin conductance were obtained.
...
Conclusions: Short-term exposure to a typical GSM base station-like signal did not affect well-being or physiological functions in sensitive or control individuals. Sensitive individuals reported elevated levels of arousal when exposed to a UMTS signal. Further analysis, however, indicated that this difference was likely to be due to the effect of order of exposure rather than the exposure itself.
http://www.vgb.no/28815/perma/356469
Sprøytvarsleren

A-magasinet, 22. august, 2008

Førstesiden og åtte hele sider inne i bladet er viet en uheldig gutt som er så plaget av stråling at han må dekke seg med en metallburka for å ikke bli konstant syk av strålingen. Guttens skjebne er det vanskelig å skrive noe om. Det som derimot bør skrives om, er A-magasinets totale mangel på kildekritikk i sin forsøk på å vise at fenomenet er reellt.
...
Gro Harlem Bruntland er en person som gjennom sin status som lege, tidligere landsmoder og WHO-leder tillegges vekt... Når ens posisjon gir autoritet til synsing, vil det normalt avstedkomme kritiske spørsmål fra journalister. Her er ett: Når Gro forteller at hun med en gang kan føle om det er mobiler på i nærheten, da er det veldig lett å teste. Burde hun da ikke stilt seg til rådighet for vitenskapen for å finne ut om det er en realitet i det hun sier?...Hva kan det skyldes at en så stor autoritet kan presenteres som sannhetsvite for en så viktig og kontroversiell påstand, når hun konsekvent vegrer en enkelt test som kan fortelle om hun har rett?
...
I artikkelen henvises til Tyskland som har gitt en uforpliktende og gratis anbefaling om å slå av wlan-nett når det ikke er i bruk, at bibliotekene i Paris har koblet ut nettet og at byen Salzburg har vedtatt lavere strålegrenser. Det er visst også noen hendelser i Spania som blir fulgt opp og som har skapt lokale reaksjoner.

Hvis man leter over hele den vestlige verden med finmasket nett, er det nesten utrolig at man ikke finner mer. Jeg kan nevne at man under hjemmesidene til det østerrikske kunnskapsdepartementet (eller hva man skal kalle det) finner en opplæringsfilm som forteller hvor farlig jordstråling er. Hvis A-magasinet virkelig oppfatter den ukritiske oppramsingen som bevis på at mobilstråleproblemet er reellt, da forventer jeg en omfattende artikkel om jordstråling i nær framtid.
...
Men direkte hodeløst blir det når A-magasinet kan utrope Olle Johansson til en av verdens ledende forskere på stråling og helse-effekter. Olle Johansson ble utrolpt til Årets førvillare i 2004, fordi han gang på gang har framstått som en useriøs kilde. Bl.a. påstod han i 2001 at kugalskapen kunne skyldes mobilstråling.

Olle Johansson er flitting brukt av Miljøvernforbundet, slik jeg tidligere har beskrevet i oppslaget "Vær kritisk til dine kilder Oddekalv", men knapt nok av noen andre. Hans egen hjemmeside forteller om en eneste vitenskapelig artikkel siden 2001, i et ubetydelig tidsskrift. Å utrope ham til verdensledende, er forhåpentlig årsverste av A-magasinet når det gjelder manglende kildekritikk. A-magasinet har ikke engang oppdaget at Johansson ikke er professor, men dosent.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Å begynne på diskusjoner om blindtester med knutinh er neppe det lureste man gjør… ;)

Men når det kommer til stråling er det ikke sikkert at det er like enkelt som med kabler. Om man reagerer kan være avhengig av flere ting enn bare strålingen i seg selv, det kan være en kombinasjon av dagsform, stress, noen dager tåler man mindre og reagerer mer, noen blir tung i hodet når det er torden i luften, noen får gikt-smerter i noen type vær, og kanskje tar det mer tid enn det man har i en blindtest for å få effekt, mennesket er ikke et måleapparat som nødvendigvis får utslag på sekundet, derfor er det ikke sikkert at disse blindtestene viser realiteten.
Mannen min reagerer som sagt på den trådløse telefonen og routeren, men ikke hver dag. Noen dager går det greit, andre dager kjenner han ubehag. Hva er grunnen til det? Dagsform, hvor mye han har vært utsatt for av stråling den dagen, hvem vet, men skal man tro at han har plager eller skal man avfeie dette som psykiske ting?
Og hvor lenge må man røyke for å få lungekreft? Det kan ta mange år før man merker noe, mange blir aldri syke, men man vet det er en sammenheng. Om det er en sammenheng mellom mobilbruk og kreft vil vi nok ennå ikke se konsekvensene av det, men hvis det er det, kan konsekvensene bli store om noen år.
Det er mange som har helseplager i dag på grunn av at de har drevet med ting som var ansett som trygt tidligere, nordsjødykkerne, de som jobbet med asbest, malere, osv.
Og strålingen man utsettes for er jo reell, man vet at den er der, det er menneskeskapt og målbart, det blir stadig mer av den, f.eks trådløse routere i nesten hvert hjem er jo noe som bare har eksistert i få år.
Hva prøver du egentlig å si knutinh, at dette er helt uproblematisk, at folk som er plaget bare er hysteriske og at det ikke er noe grunn til bekymring? Føler du deg sikker på at dette er helt trygt?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En erfaring: Jeg følte meg alltid uvel på sterkstrømlabben på ingeniøren.

Men jeg visste jo selvfølgelig at jeg var der inne, knutinh. ;D

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Å begynne på diskusjoner om blindtester med knutinh er neppe det lureste man gjør… ;)
Jeg skal være så snill med deg ... :)
Men når det kommer til stråling er det ikke sikkert at det er like enkelt som med kabler. Om man reagerer kan være avhengig av flere ting enn bare strålingen i seg selv, det kan være en kombinasjon av dagsform, stress, noen dager tåler man mindre og reagerer mer, noen blir tung i hodet når det er torden i luften, noen får gikt-smerter i noen type vær, og kanskje tar det mer tid enn det man har i en blindtest for å få effekt, mennesket er ikke et måleapparat som nødvendigvis får utslag på sekundet, derfor er det ikke sikkert at disse blindtestene viser realiteten.
Testene jeg henviser til har sammenlignet blind og seende tester av el/rf-overfølsomme og kontrollgrupper. Dersom samme person, samme dag, reagerer i løpet av minutter på ruteren eller basestasjonen når hun vet at den er skrudd på, men ikke når det er trukket en gardin framfor, hva skal man mene? Hva dersom dette viser seg å være et mønster som er felles mellom alle man tester som har oppgitt at de er el-overfølsomme?

Legg merke til dette sitatet:
This review showed that the large majority of individuals who claims to be able to detect low level RF-EMF are not able to do so under double-blind conditions. If such individuals exist, they represent a small minority and have not been identified yet.
Man kan ikke bevise at noe er ufarlig, eller at noe ikke eksisterer. Det beste man kan gjøre er å vise at man ikke greier å vise det :)
Mannen min reagerer som sagt på den trådløse telefonen og routeren, men ikke hver dag. Noen dager går det greit, andre dager kjenner han ubehag. Hva er grunnen til det? Dagsform, hvor mye han har vært utsatt for av stråling den dagen, hvem vet, men skal man tro at han har plager eller skal man avfeie dette som psykiske ting?
Jeg skal hverken si det ene eller det andre om mannen din eller et fenomen som jeg strengt tatt ikke har fagkompetanse innen. Det jeg sier er at fram til håndfaste beviser på noe eksisterer så nekter jeg å late som om et fenomen er "sikkert". Det er betydelig enklere å bevise et slikt fenomen dersom det oppstår deterministisk og repeterbart, og vedkommende får tydelige sykdomstegn. Siden det finnes personer som har denne lidelsen slik, så ville jeg testet på disse først, før jeg testet på personer som har mye mer diffuse utslag.
Om det er en sammenheng mellom mobilbruk og kreft vil vi nok ennå ikke se konsekvensene av det, men hvis det er det, kan konsekvensene bli store om noen år.
Lang tids eksponering med kreft som resultat er som du sier vanskelig å påvise på kort tid. Det er imidlertid veldig skjelden at slike fenomener har en "digital" fordeling, hvor ingen får symptomer de første 20 åra, og 10% får kreft på dagen 20 år etter eksponering. Det vanlige er en eller annen kontinuerlig fordelingsfunksjon, hvor eksponering og tid til sammen leder opp til et tidspunkt hvor sannsynligheten er på topp for skade.

Dersom man kjenner denne fordelingsfunksjonen eller gjør fornuftige antagelse, så kan man slik jeg forstår det oppnå innsikt ved å se på kraftige eksponeringer, og et stort antall personer. I tilfellet stråling fra høyspentlinjer så har man f.eks sett på elektromontører som har jobbet tett innpå høyspent i hele karrieren. Når man ser på tilstrekkelig mange slike og finner at de ikke har økt sannsynlighet for kreft, hva skal man egentlig mene om sammenhengen mellom høyspent og kreft?
Hva prøver du egentlig å si knutinh, at dette er helt uproblematisk, at folk som er plaget bare er hysteriske og at det ikke er noe grunn til bekymring? Føler du deg sikker på at dette er helt trygt?
Personlig bruker jeg mobiltelefon og trådløsruter ubegrenset og uten å frykte sykdom, hvis det er det du mener. Og jeg er frisk som en fisk. Siden jeg har gener for å bli gammel (men noe senil på slutten) så kan vi kanskje komme tilbake til om det var fornuftig av meg på et langt senere tidspunkt?=)

Det jeg prøver å si er at framstillingen i Aftenposten er omstridt for å si det mildt, og at de har gjort en dårlig jobb på det en avis bør gjøre: å samle fakta og meninger uavhengig av om det lager sensasjonelle overskrifter. Når mannen man henviser til som "en av verdens fremste forskere på el-overfølsomhet" har blitt kåret til "årets forvellare" av Vetenskap och Folkbildning så er det enten uærlig eller inkompetent å unnlate å opplyse leseren om det slik at man kan ta stilling selv.

Each year, VoF appoints "Public educator of the year" as well as the less flattering "Misleader of the year". Below is an English version of the press release explaining associate professor Olle Johansson's appointment as "Misleader of the year 2004".

Following many years of public assertions and cocksure, blatant warnings of numerous negative health effects allegedly caused by electromagnetic fields, associate professor Olle Johansson has been awarded the title "Misleader of the year 2004".

Olle Johansson receives the award as one of the most prominent representatives of the far too many scientists who, to draw attention to themselves and funding for their own activities, disseminate worry among the public in mass media by presenting unsubstantiated hypotheses as established facts. According to VoF, Johansson's own research pertaining to electromagnetic fields is of low quality.

What is meant by low quality in this context needs an explanation. In controversial risk issues, nine criteria are often used (A. B. Hill, Proc R Soc Med 58, pp. 295-300, 1965) as the basis for claiming, for instance, that a specific environmental factor indeed causes a disease. The components of Olle Johansson's activities which concern electromagnetic fields, mobile phones and radiofrequency waves do not fulfill these criteria. This conclusion is also shared by the Swedish Research Council in the report "Research on health effects due to electromagnetic fields" (November 1, 2004, in Swedish), where it is emphasized that the research by Olle Johansson has a weak basis both theoretically and methodologically. In addition the Nordic radiation protection authorities have in a consensus communication noted that scientific evidence for dangers from mobile phones is lacking.

Olle Johansson uses vague, deceptive and suggestive language. This includes unclear use of concepts - one of his more confusing types of phrasings is the one which demands "proof of lack of danger". Such proof never is possible.

VoF has noted that Olle Johansson often speaks outside his area of expertise. Electromagnetic fields are clearly outside his field of competence. As an example, when Johansson talks about microwaves, he indicates that they are comparable with X-rays and gamma radiation, in spite of the fact that these different sorts of electromagnetic waves relate to entirely different physical phenomena. The important variables relating to electromagnetic fields are frequency and intensity. Unless these are given, deliberations about dangers are meaningless.

In addition, Olle Johansson's discussions of DNA strand breaks manifest grave lack of basic knowledge. As an example, Johansson recently (Stockholms Fria Tidning, December 24, 2004, in Swedish) gave an underestimate of the natural occurrence of such DNA breaks by a factor of 100 000. If one wants to be taken seriously a minimum requirement is to be correct at least with regard to orders of magnitude.

Finally, it has been noted that Olle Johansson insinuates that a large number of diseases such as cancer, blood pressure problems, asthma, allergies and sleep disorders, may be caused by electromagnetic fields. He has also come to the conclusion that malignant melanomas may be caused by TV- and FM-transmissions. A few years ago Johansson received particular attention after he claimed that brain damage, and specifically mad cow disease could be caused by the use of mobile phones (Aftonbladet, March 12, 2001).
Et viktig poeng er at dersom vi legger til grunn at slik stråling faktisk betyr noe for mennesket*), så har radiobølger en fin tendens til å avta i effekt med ca 1/(avstand^2):

Hvor d er avstand, Pt er utsendt effekt, og S er mottatt effekt pr areal.

Dette er en forenklet modell gyldig for "fritt rom", men moralen er uansett at effekten avtar veldig fort etterhvert som avstanden øker.

-k

*)Noe som i mine øyne ikke er bevist

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Det er en ting jeg synes man glemmer i slike situasjoner og det er at vi er forskjellige. Vi er en mengde med en veldig stort mangfold. Jeg tviler ikke på at noen er følsomme for, ja neste hva som helst... Fordi vi er så forskjellige.

Noen er allergisk mot blomster, andre mot burot, noen mot bjørk, kanskje noen mot elektriske felt.

Noen får kreft av å røyke, andre ikke. Noen dør av uforklarlige grunner når de er ungdommer, andre lever et antatt usunt liv og lever til de er hundre...

Noen er psykopater, noen har en empati så kraftig at de lider seg gjennom livet pga. all ondskap og lidelse de ser hos andre..

Kost/Nytte og faren for hysteri vil i alle slike sammenhenger påvirke hva staten sier om en sak!

[så til en digresjon:
Jeg skjønner ikke at noen kan planlegge å drepe noen og gjennomføre det, eller forgripe seg på små barn - men samtidig overrasker det meg ikke at naturen med all sin genetiske variasjon også frambringer noen slike..)

K

knutinh

Gjest
TJ skrev:
Det er en ting jeg synes man glemmer i slike situasjoner og det er at vi er forskjellige. Vi er en mengde med en veldig stort mangfold. Jeg tviler ikke på at noen er følsomme for, ja neste hva som helst... Fordi vi er så forskjellige.

Noen er allergisk mot blomster, andre mot burot, noen mot bjørk, kanskje noen mot elektriske felt.
...
Generelt er jeg enig, det aller meste er potensielt mulig.

Men mener du da at det ikke har verdi å prøve å bevise sammenhengene? Skal leger og samfunnet styres ut fra "alt er mulig, du stiller din egen diagnose og samfunnet betaler"?

-k

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
knutinh skrev:
TJ skrev:

...
Generelt er jeg enig, det aller meste er potensielt mulig.

Men mener du da at det ikke har verdi å prøve å bevise sammenhengene? Skal leger og samfunnet styres ut fra "alt er mulig, du stiller din egen diagnose og samfunnet betaler"?

-k
Klart man skal søke sammenhenger og bevis, men jeg synes at menneskeheten har glemt en av våre forfedres viktigste leveregler - føre var... På generell basis.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Forsking.no hadde en artikkel om dette for noen dager siden, ser ikke at dette er linket til tidligere i denne tråden.

http://www.forskning.no/artikler/2008/august/191701

Det er visst gjort ganske mange studier av dette, men det ser ikke ut til at noen konkluderer med at slike plager faktisk skyldes elektromagnetisk stråling.

Selv innbiller jeg meg at jeg får mer tendens til hodepine etter en arbeidsdag hvor jeg har brukt trådløst nett på pc'en sammenligenet med å slå dette av og bruke kablet nett. Tilfeldig, kanskje.

K

knutinh

Gjest
TJ skrev:
... jeg synes at menneskeheten har glemt en av våre forfedres viktigste leveregler - føre var... På generell basis.
Vi vet at det å kjøre bil er uhyre farlig. Du kan dø av det, og empirien viser at utrolig mange dør i trafikken. Hvordan sammenligne det med en trussel som ikke så langt har vært mulig å påvise, og som noen mener at vi skal ta hensyn til pga føre var?

http://www.bt.no/trafikk/article594554.ece
løpet av årets seks første måneder er 138 mennesker drept i trafikken i Norge
Jeg tror at vi mennesker er irrasjonelle og at media gjør sitt beste for å skremme befolkningen med hysteriske og ikke-objektive artikler om det ene temaet etter det andre som ingen av oss har kompetanse til å avskrive, og de færreste gidder å sjekke nærmere. I morgen er det rødvin som er farlig (eller sunt). En av de største dødsfellene er badekar. Kjøp sklisikkert belegg i badekaret, kjør forsiktig, men lev ellers livet og gled deg over alt det har å by på...

-k

K

knutinh

Gjest
Veggen skrev:
...Selv innbiller jeg meg at jeg får mer tendens til hodepine etter en arbeidsdag hvor jeg har brukt trådløst nett på pc'en sammenligenet med å slå dette av og bruke kablet nett. Tilfeldig, kanskje.
Jeg tror i alle fall at jeg har et lettere hode etter en lang frisk tur på fjellet enn etter å stirre på en PC-monitor 10 timer i strekk. Men det skyldes kanskje heller rynkede øyenbryn enn stråling fra lcd-skjermen :)

-k

Topp Bunn