Ekstra overganger = lydtap?

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Tror dette må være riktig sted å plassere tråden..
Jeg har kjøpt hodetelefonforsterker, og trenger å fòre denne med linjesignal fra forsterkeren. Nå har jeg bare 1 preout (ingen tape rec out), og denne brukes til å forsyne effektdelen av forsterkeren (felles kabinett men adskilt pre og effekt). Så da er spørsmålet om jeg begår noen lydmessige feil ved å introdusere en splitter / Y-ledd? Effektdelen vil være spenningssatt sammen med forforsterkeren, men selvfølgelig med volumet nedskrudd.

inakustik_RCA_F-adapter_Premium__par_thumb.jpg
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Slike Y-ledd betyr, etter min erfaring, lite eller ingenting for lyden. Men kobler du hodetelefonforsterkeren på pre-out, og skrur ned volumet på forforsterkeren, vil du jo få et sterkt redusert innvgangsvolum på hodetelefonforsterkeren din - og det er i hvert fall ikke bra for lyden.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Ja, såklart! Det burde jeg jo ha tenkt på. Da trenger jeg jo en bryter/vender i tillegg... Spørs om jeg bare skal bruke linjeutg nr 2 på CD-spilleren, og så akseptere at jeg ikke får hørt LP på hodetelefonene... Ellers må jeg bytte forsterker...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis du har kontroll på de audiofile nervene dine, kan du løse problemet med et dobbelt sett Y-ledd i kombinasjon med en RCA-inngangsvelger:

Y-ledd.jpg


Både Y-ledd og slike inngangsvelgere fås i grei audiofil kvalitet - men også på f.eks. biltema, Clas Ohlson etc. Antageligvis bare med RCA-kontakter.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Audiofil kvalitet kan da vel diskuteres?
Min erfaring med Biltema er at de bruker forgyllet tinn i pluggene sine?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Audiofil kvalitet kan da vel diskuteres?
Min erfaring med Biltema er at de bruker forgyllet tinn i pluggene sine?
Det står et lite MEN der. Fås i grei audiofil kvalitet - MEN også på f.eks. Biltema. M.a.o. det er mulig å få slikt i grei audiofil kvalitet, og det får bli opp til trådstarter om han går for det audiofile eller det andre.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Det var et brukbart forslag, Ulf-B. Antar Dynabel el. har brukbare dingser. Y-leddet på bildet er fra dem, merke Inakustik, til drøyt 200,- for paret.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Det var et brukbart forslag, Ulf-B. Antar Dynabel el. har brukbare dingser. Y-leddet på bildet er fra dem, merke Inakustik, til drøyt 200,- for paret.
Tror Dynabels alternativ følger litt mere mine tanker om at kvaliteten til kablene skal gjenspeile kvaliteten i resten av anlegget. Hva man selv mener er bra får være opp til den enkelte. Men synes det selv er betryggende med en viss kvalitet i signalkjeden... Uten å gjøre det til en kabeltråd 0:)
 
Topp Bunn