Ekstern soft-start til effektforsterker ?

D

dustcap

Gjest
Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å ha egen soft-start til effektforsterker. Da jeg legger merke til at effektforsterkeren trekker en del strøm når den slåes på.

Har sett at LC Audio har hatt noe slikt, samt at det finnes noen kretskort på eBay. Jeg tenker litt på å ha det i en mindre separat aluminiums boks. Noen andre som har prøvd soft-start ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Bruker Hypex sine på to LC audio The end http://www.hypex.nl/docs/softstart_datasheet.pdf Du finner den i webshopen under «powersupplies» : https://www.hypexshop.com/

Den har inngang strømbryter (behøver ikke å være bryter til 230V og kan være enten momentan eller vekslende) og utganger for dioder for å indikere status.

De har funket brillefint i over ti år.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å ha egen soft-start til effektforsterker. Da jeg legger merke til at effektforsterkeren trekker en del strøm når den slåes på.

Har sett at LC Audio har hatt noe slikt, samt at det finnes noen kretskort på eBay. Jeg tenker litt på å ha det i en mindre separat aluminiums boks. Noen andre som har prøvd soft-start ?
Hva mener du med "en del strøm"?
Hvis det ikke er noe problem (at sikringer går etc) ved påslag er soft start / inrush protection / etc. helt unødvendig.
 
D

dustcap

Gjest
Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å ha egen soft-start til effektforsterker. Da jeg legger merke til at effektforsterkeren trekker en del strøm når den slåes på.

Har sett at LC Audio har hatt noe slikt, samt at det finnes noen kretskort på eBay. Jeg tenker litt på å ha det i en mindre separat aluminiums boks. Noen andre som har prøvd soft-start ?
Hva mener du med "en del strøm"?
Hvis det ikke er noe problem (at sikringer går etc) ved påslag er soft start / inrush protection / etc. helt unødvendig.
Takk for linkene til softstart.

Nei, det er ikke noe problem med at sikringer går. Det kommer en svak brummelyd av trafoen til effektforsterkeren, når den blir slått på, men den lyden blir stillere i løpet av 5 sek omtrent. Det er mulig å se på en lampe med lyspære, som er på samme kurs som effektforsterkeren, at lyset blir noe svakere et lite sekund, men det er ikke noe problem i seg selv i alle fall.

Jeg får inntrykk av at strømmen/kursen til stereo anlegget er ganske uforstyrret, og problemfri, men kunne tenkt meg en forgrenerkabel som filtrerer bort støy (radiosignaler og annet) hvis noe slikt er vanlig. Samt så liker jeg selv at det er av/på knapp på forgrenerkabelen, da det slår helt av komponentene. Greit hvis man er bortreist.

Jeg får ganske bra inntrykk av Supra MD06-EU Mk II strømfordeler, som skryter av filter som ikke skal påvirke transienter. Men veggkontakten som brukes til stereoanlegget mitt er ujordet. Vet noen om det har noe å si (ujordet / jordet uttak) for resultatet hvis jeg bruker en slik forgrener ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skjønner din "engstelse" når det blir et lite dipp i lyset.
Peak eller inrush strøm kan være veldig høy, men er vanligvis redusert betydelig i løpet av den første perioden av 50Hz-en.
Langt over 100A kan forekomme, men så lenge både kursen i huset og sikringen i forsterkeren holder er det ingen grunn til bekymring.
Et HiFi anlegg er ganske puslete i forhold til ting som virkelig trekker mye startstrøm.
Det finnes forskjellige typer inrush protection. Du må gjerne prøve.Vær obs på at nettspenningen vil være ganske lett tilgjengelig (lett å berøre ved et uhell) og lett å kortslutte. Du bør absolutt vite hva du gjør hvis du eksperimenterer med dette.
Vil du lære og få litt erfaring så sett i gang.
Men det har lite for seg slik jeg sa i begynnelsen.
Støy:
Forsøk å finn ut om du har støy. Hvis du ikke plages er det best å ha det slik du har det nå.
Mange typer filtre "ugreier" lyden.
 
D

dustcap

Gjest
Det blir vel ikke så jeg bygger en softstart-boks med en gang, da det ikke er helt nødvendig.
Audiolab 8200P har en slags rele som switcher noen få sekunder etter at den blir slått på, så det gir inntrykk av at den beskytter seg selv på en god måte.

Ikke helt lett å si om den vil trives med egen softstart boks/modul, da det virker som at soft-startene som selges er lagd for å være integrert i mer DIY eller selvmonterte effektforsterkere. En mulig måte å sette opp noe slikt vil være å ha egen av/på bryter på en softstart boks, og at den igjen har strømkabel til effektforsterkeren, som kan være påslått. Uten at jeg har noe ekspert kunnskap om slikt, så ville jeg tro at en to-pols av/på bryter passer til softstarten, eller det er vel bare å følge monteringsveiledningen :)
 

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Det kan gjøres ganske enkelt, men hvorvidt gutta med fagbrev vil anbefale det, aner jeg ikke.


En effektmotstand eller MOV, et relé, en kondensator og en diode.


Spenningen må igjennom effektmotstanden på feks 10ohm, noe som effektivt begrenser strømmen. Når trafo har kommet seg på bena, er spenningen fra en av sekundærviklingene høy nok til å aktivere reléet som omgår mostand/MOV.

Reléet tilpasses spenningen man har tilgjengelig på sekundærside, så slipper man masse ekstra deler.

eller mente du helt ekstern, som på ledningen eller noe? Da trengs det nok et par motstander som lager litt forsinkelse. 2stk 10k 5w kanskje?


Softstart er kjekt uansett. Det sparer likeretterne mye stress, og man minimerer fysiske påkjenninger/vibrasjoner i trafo. Trafobråk er ikke noe gøy.


Eller, du kan lage en variant som er veldig enkel og på mange måter bedre. To brytere, der den første er koblet via effektmotstand eller movMOV, og den andre som koblet på vanlig måte. Da slipper man å tenke på de puslete kontaktpunktene på reléet som kanskje ikke holder følge og dreper dynamikken :p
 
D

dustcap

Gjest
Interessant løsning, ja jeg tenkte vel på helt ekstern. En liten boks midt på strømkabelen ;) Men det er ikke helt nødvendig altså, blir ikke noe byggeprosjekt med en gang.
 
Topp Bunn