Ekkofritt rom i Bergen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Kanske ikke så mange som er klar over at Haukeland sykehus har et ekkofritt rom i sitt indre? Var ihvertfall nytt for meg inntil jeg ble spurt om å lage noen oppheng til høytalere ifbm. en lydinstallasjon/"spatialiserings"demo under Borealis-festivalen her i vår. Knipset noen raske bilder under "riggingen" og ligger dem ut til allmenn forlystelse.

    R0021866.jpg
    R0021847.jpg
    dørløsning
    R0021846.jpg
    R0021851.jpg
    hjørneløsning
    R0021865.jpg
    R0021849.jpg
    gulvløsning
    R0021856.jpg


    mvh e
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet av flere slike rom. Ett på NTNU i Trondheim - institutt for akustikk, og et hos Forsvarets Forskningsinstitutt på Kjeller.

    Det er en ganske så spesiell opplevelse å bli stengt inne i et slikt rom.

    De som tror de har opplevd stillhet, kan tro om igjen.

    Ekkofrie rom er brukt som terrorinstrument. (Du hører dine egne pulsslag, og at blodet bruser i hodet.)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er et på Majorstuen i Oslo også
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Kult. Dette var nytt for meg. Hvor stort?

    Edit: Hvor lange absorbenter?
    Mulig jeg lyger nå, men tror rommet kan være mellom 20 og 25 m2… Mener også å huske at steinullsabsorbentene var ca. meteren lange.

    Rommet har nok ikke vært så mye benyttet de siste tiårene, og med tanke på investeringene som har vært involvert er jo det litt synd… fikk tilfeldigvis truffet en av pådriverne for dette prosjektet, en pensjonert lege som var innom for henge fra seg ytterklærne i "forværelset" – dette ble nemlig stort sett brukt som garderobe og lager :).

    mvh e
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det er en MEGET spesiell opplevelse å være i et slikt rom. Opplevde det nesten som å være i en trykkabin i fly. Kjentes ut som om jeg fikk dotter i ørene.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kult. Dette var nytt for meg. Hvor stort?

    Edit: Hvor lange absorbenter?
    Mulig jeg lyger nå, men tror rommet kan være mellom 20 og 25 m2… Mener også å huske at steinullsabsorbentene var ca. meteren lange.


    mvh e

    Regner med dette er innerarealet, og at absorbentene kommer i tillegg. 25kvm og så 1m mindre i alle dimensojner ville blitt fryktelig lite.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Det er en ganske så spesiell opplevelse å bli stengt inne i et slikt rom.

    De som tror de har opplevd stillhet, kan tro om igjen.
    En relativt trykkende stemning ja… men faktisk ikke så ille som jeg hadde fryktet. Var likevel i rommet med andre som opplevde stillheten langt mer problematisk… ikke alle som er klar over graden av sin egen tinnitus før de opplever en slik "total" stillhet, og en slik "bevisstgjøring" er ikke nødvendigvis av det gode.

    mvh e
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Kult. Dette var nytt for meg. Hvor stort?

    Edit: Hvor lange absorbenter?
    Mulig jeg lyger nå, men tror rommet kan være mellom 20 og 25 m2… Mener også å huske at steinullsabsorbentene var ca. meteren lange.


    mvh e

    Regner med dette er innerarealet, og at absorbentene kommer i tillegg. 25kvm og så 1m mindre i alle dimensojner ville blitt fryktelig lite.
    Ja, 20-25m2 "bruksareal" :). Men når det er sagt, så er det visst ikke så uvanlig at disse rommene er vesentlig mindre, nettopp fordi konstruksjonen krever mange kubikk til disposisjon.

    mvh e
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Veldig rar følelse. Har vært på tilsvarende på McIntoshfabrikken i Binghampton. Faktisk ganske skummelt.

    Nei, lyd er nok best :)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Fyrer av noe flere snæppsjåtts… Her synliggjøres massiviteten i denne konstruksjonen (og det velkjente avkoblingsprinsippet "rom i rommet"). Betongkolossen hviler forøvrig på – strategisk plasserte – "føtter" av gummi (bilde nr. 2). Strengt tatt burde man vel ha dempet veggene også i dette "mellomrommet", men pytt-pytt…


    R0021859.jpg
    R0021860.jpg
    R0021861.jpg
    R0021862.jpg
    R0021863.jpg
    R0021864.jpg


    mvh e
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jøss. Dette har de virkelig brukt penger på!

    De eldste radiostudioene på NRK Marienlyst er forresten bygd slik. Altså "flytende" og hvilende på gummiføtter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gamle Televerket hadde også et slikt rom på Kjeller. Samme som nå FFI disponerer?
    Pluss et "ekko-rom". Rar følesle det også.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Gamle Televerket hadde også et slikt rom på Kjeller. Samme som nå FFI disponerer?
    Pluss et "ekko-rom". Rar følesle det også.
    Med ekkorom mener du kanskje klangrom? Slik som lager diffusfelt. Eller hadde de ett realt ekko-rom der du virkelig fikk flutterekko? I så fall ville det vært en kul opplevelse tror jeg.

    Alle som er i Trondheim eller er innom her, er velkomne til å oppleve begge deler på NTNU. Bare å sende meg en PM.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Og her er høyttalere (16stk. B&W 602) montert langs alle vegger – lytteposisjon (for fire personer) i midten av rommet. På første bilde ser man dessuten tilkoblingsboksene (med deksel i skumplast) for medisinske lyttetester – som jo rommet egentlig er tiltenkt… I dette tilfellet gjaldt det altså en demonstrasjon av feltopptak med mikrofon spesialkonstruert for flerkanalsopptak (SoundField: Benefits of a SoundField System) med den hensikt å gjenskape omgivelseslyd – for å bruke et norsk ord.

    R0021874.jpg
    R0021873.jpg
    R0021871.jpg


    Komplett nerd nå… Disse panelene var montert i kontrollrommet, eller "rommet utenfor rommet", og styrte henholdsvis luft/klima og koblinger for hørselstester:

    R0021867.jpg
    R0021868.jpg


    mvh e
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    di har et såkalt ekkofritt rom på sykehuset i bergen å , der var jeg med datter mi for og sjekke hørselen hennes. Heilt jævlig og være i disse rommene , man hører jo ting i sin egen kropp man ikke vil høre.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan blir lyden om man kobler opp et high end anlegg inne i et slikt rom?
    Snakker vi nirvana?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Tja. Det kommer an på. Det kan være vanvittig bra eller helt katastrofe. Avspilling av ekkofrie innspillinger i ett slikt rom er noe helt spesielt.

    Du får virkelig hørt hva som ligger i innspillingen.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det enkleste er å prøve noen gode hodetelefoner... ikke mye ekko i dem heller...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn