Eivinds anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Plutselig på tur igjen;) Dette spilte tonalt helt etter min smak. Veldig lett å falle inn i musikken her. Litt "våtere" i bassen en her hjemme, men funker likevel helt kanon. Synes Thohaug er veldig streng når har sier at det er en del å hente i dypbassen.
    Største ankepunkt for min del blir litt unøyaktig lydbildet i ss, men det er bagateller som jeg er veldig sær på.

Takker så mye for denne, på sparket lytten, og bevertning.

Mvh-
    Tor

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Hei og takk for besøket og din vurdering av hva du hørte, Tor. Når det gjelder kommentaren om sweet spot, så opplever jeg at oppsettet ikke er spesielt følsomt i forhold til nødvendigheten av å sitte i ss. Om jeg flytter meg litt til både høyre og venstre, endres lydbildet ganske minimalt, noe som som jeg lever godt med.

Eivind S

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Plutselig på tur igjen;) Dette spilte tonalt helt etter min smak. Veldig lett å falle inn i musikken her. Litt "våtere" i bassen en her hjemme, men funker likevel helt kanon. Synes Thohaug er veldig streng når har sier at det er en del å hente i dypbassen.
    Største ankepunkt for min del blir litt unøyaktig lydbildet i ss, men det er bagateller som jeg er veldig sær på.

Takker så mye for denne, på sparket lytten, og bevertning.

Mvh-
    Tor
    Var kanskje litt vel streng ja. Litt er kanskje mer riktig. Er kanskje der min særhet ligger? :rolleyes:
    Kunne dog fint levd med dette oppsettet og syntes det spilte flott jeg også.

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da har det skjedd litt saker og ting i anlegget mitt.

Tenkte å starte med en liten "hyllest" til mine "gamle" subber med NHT 1259. Disse har faktisk fulgt meg helt fra tidlig på 90-tallet. Den gang var jeg medlem av "Ljudtekniska selskapet". Ingmar Øhman brakte der en byggebeskrivelse med bla en to meter høy sub bestykket med to NHT1259 i hver.
    På denne tiden var det nettopp denne 12 tommeren "alle" selvbyggere skulle ha. I forbindelse med flytting og mangel på plass, måtte den to meter høye subben deles i to. Mellomste sønn forsvant med "øverste" etasje. I mellomtiden har jeg forsøkt meg med forskjellige "tårnløsninger" etter modell av 8x12 TOM. Hele tiden har jeg vært på jakt etter ytterligere NHT1259 for å benytte disse i tårnkassene jeg hadde bygd. Forsøkte meg også i US, hvor jeg vet det er mange som har benyttet dette elementet, men uten resultat. Men i fjor sommer kom jeg over fire ubrukte NHT1259 i orginale esker i Gøteborg. Etter en kjapp telefon og kjøretur fikk fire elementer plass i kassene, som i volum egnet seg ganske fortreffelig.
    Disse fire har til nå spilt meget tilfredstillende i mitt oppsett. Elementet er spesielt konstruert for lukket kasse. Det spiller dypt og rent i sitt arbeidsområde(jeg deler aktivt ved 80 Hz).
    Men, det er jo alltid et men. Mellombassen i mitt oppsett består av to stykk 15 tommere fra Beyma. Disse 15 tommerene skyver selvfølgelig en god del mere luft enn hva en 12 tommer makter. Dermed har tanken om en "areal likeverdig" partner sneket seg inn i mitt hode. Hornløsninger har vært vurdert og diskutert med andre forum-medlemmer. Kassestørrelse har vært en utfordring om jeg skulle gå for en hornløsning.

Så, når Øyvind(inselwind), finsnekkeren fra Løten, la ut sine OB bestykket med to 15 AE basser for salg, ble fristelsen under hans besøk hos meg en søndag, for stor. Allerede mandag, dagen etter, var jeg på plass hjemme hos Øyvind. Etter en kort prøvelytt, var det klart at dette ville jeg ha.
    Og det funker hjemme hos meg. Jeg har fått akkurat det lille løftet i skyv som jeg var på jakt etter. Jeg har ikke hatt tid til å måle på mitt nytt oppsett, men velger å stole på mine ører. Følsomheten på AE er forøvrig ganske så identisk med NHT1259. Jeg har derfor ikke tatt meg tid enda til må gjøre nye justeringer med min Dirac enhet.

Besøket hos Øvind var, foruten å være kjempetrivelig, en opplevelse i forfinet snekkerarbeide, enten det var snakk om høyttalere, møbler eller gyngehester. Finishen må oppleves ved berøring, den kan i beskrives med ord.

Øyvinds OB er "befridd" for mellomtone og bånd-diskant. Tror at faktisk at disse elementene på toppen av to stykk NHT 1259 og med toveis aktiv deling ville bli en meget velspillende system (det er bare å melde sin interesse).

Eivind S

Vedlegg

Makro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    173
    Sted
    Vollen Asker
    Tok turen til Vikersund her om dagen for å hente effektforsterker bygget av Eivind (Liliya)
    Benyttet da anledningen til å lytte på det nye bassoppsettet som nå består av to 15" AE pr side i åpen baffel
    Må bare si at dette låt svært bra. Særlig dynamikken og presisjonen imponerte meg
    Kan bare innbille meg hvor bra dette blir når du får orden på Anaview på mellomtonen og satt opp det hele med Dirac
    Eivind ;D
    Vi spilte Musica Nuda, Diana Krall og Voices of Music. Nydelig
    Takk for besøket Eivind, vi ses og snakkes om litt

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har også vært og hørt Eivind sitt oppsett.
    Det første som slår meg er at dette er totalt fritt for lyttetretthet. Har et øre som ganske for sier i fra om jeg blir sliten av et oppsett eller ikke. Vet ikke helt hva øret reagerer på, men det sier iallefall fra.

Det ble ikke lange stunden i sofaen. Ingen analyse sånn sett. På tross av tre ulike prinsipper, ob, horn og kasse, så låt dette veldig homogent. Ingenting som stakk av på noe vis. Liker anlegg som ikke er for upfront, det var det ikke her på tross av man lytter nært. Ellers er detaljer på plass, gjennomsiktig, og det er dynamisk. Savner litt tredimensjonalitet kanskje.

Det egentlige grunnen til besøket var en Alpeh J som jeg ikke fikk i gang. Den er nesten ute av hospitalet.
    Eivind må være noe av det hyggeligste du møter når du trapper opp på døra og ber om hjelp.

Håvard

joneinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    227
    Tusen takk for lytten vi fikk hos deg i kveld. Dette var mildt sagt helt rått. Startet kanskje en anelse høyt, hvor da spesielt vokalen ble litt voldsom. Men du verden hvor flott det låt etter litt moderasjon på volumet. Dette var som å være på en bitteliten intimkonsert, fikk virkelig følelsen av å være i samme rom som musikerne. Timene gikk unna på noe som bare føltes som minutter, med nydelig musikk og hyggelig selskap.

God følelsen satt fortsatt i da jeg i 24.00 tiden var tilbake hjemme. Her hadde barna holdt det gående til langt på kveld, så selv om jeg da lovet min utslitte frue å stå opp med barna i morgen tidlig måtte jeg bare ned i kjellerstuen og fortsette å høre på musikk. (Ikke at mitt er noe i nærheten av ditt, men det kommer da musikk ut det også) Fikk jo også en del nye gode tips til musikk å sjekke ut.

Så nå er det leggetid her med et stort smil i fjeset etter mange timer med deilig musikk. For en herlig hobby dette er.

Så igjen, tusen hjertelig takk for lytten.

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Håvard og joneinar

Takk for hyggelig tilbakemeldinger om oppsettet mitt. Det er alltid spennende å få andres tilbakemeldinger. Blandt "gjør det selv folket" er det fort gjort å bli litt "blendet" av det en sjøl har gjort("den beste bilen i væla er den som jeg har nå"). Samtidig er det viktig at en "trives" med det en har, noe jeg virkelig gjør. Trivsel med anlegget er det viktigste, uansett om vi snakker om en rigg til millionen eller det gjelder en handel fra EL-kjøp.

Eivind S

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.797
    Torget vurderinger
    16
    Er det noe nytt på gang på høyttalerfronten Eivind? Ser horna ligger på torget.
    Vh GunnarS

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn