Da har det skjedd litt saker og ting i anlegget mitt.
Tenkte å starte med en liten "hyllest" til mine "gamle" subber med NHT 1259. Disse har faktisk fulgt meg helt fra tidlig på 90-tallet. Den gang var jeg medlem av "Ljudtekniska selskapet". Ingmar Øhman brakte der en byggebeskrivelse med bla en to meter høy sub bestykket med to NHT1259 i hver.
På denne tiden var det nettopp denne 12 tommeren "alle" selvbyggere skulle ha. I forbindelse med flytting og mangel på plass, måtte den to meter høye subben deles i to. Mellomste sønn forsvant med "øverste" etasje. I mellomtiden har jeg forsøkt meg med forskjellige "tårnløsninger" etter modell av 8x12 TOM. Hele tiden har jeg vært på jakt etter ytterligere NHT1259 for å benytte disse i tårnkassene jeg hadde bygd. Forsøkte meg også i US, hvor jeg vet det er mange som har benyttet dette elementet, men uten resultat. Men i fjor sommer kom jeg over fire ubrukte NHT1259 i orginale esker i Gøteborg. Etter en kjapp telefon og kjøretur fikk fire elementer plass i kassene, som i volum egnet seg ganske fortreffelig.
Disse fire har til nå spilt meget tilfredstillende i mitt oppsett. Elementet er spesielt konstruert for lukket kasse. Det spiller dypt og rent i sitt arbeidsområde(jeg deler aktivt ved 80 Hz).
Men, det er jo alltid et men. Mellombassen i mitt oppsett består av to stykk 15 tommere fra Beyma. Disse 15 tommerene skyver selvfølgelig en god del mere luft enn hva en 12 tommer makter. Dermed har tanken om en "areal likeverdig" partner sneket seg inn i mitt hode. Hornløsninger har vært vurdert og diskutert med andre forum-medlemmer. Kassestørrelse har vært en utfordring om jeg skulle gå for en hornløsning.
Så, når Øyvind(inselwind), finsnekkeren fra Løten, la ut sine OB bestykket med to 15 AE basser for salg, ble fristelsen under hans besøk hos meg en søndag, for stor. Allerede mandag, dagen etter, var jeg på plass hjemme hos Øyvind. Etter en kort prøvelytt, var det klart at dette ville jeg ha.
Og det funker hjemme hos meg. Jeg har fått akkurat det lille løftet i skyv som jeg var på jakt etter. Jeg har ikke hatt tid til å måle på mitt nytt oppsett, men velger å stole på mine ører. Følsomheten på AE er forøvrig ganske så identisk med NHT1259. Jeg har derfor ikke tatt meg tid enda til må gjøre nye justeringer med min Dirac enhet.
Besøket hos Øvind var, foruten å være kjempetrivelig, en opplevelse i forfinet snekkerarbeide, enten det var snakk om høyttalere, møbler eller gyngehester. Finishen må oppleves ved berøring, den kan i beskrives med ord.
Øyvinds OB er "befridd" for mellomtone og bånd-diskant. Tror at faktisk at disse elementene på toppen av to stykk NHT 1259 og med toveis aktiv deling ville bli en meget velspillende system (det er bare å melde sin interesse).
Eivind S