Eivind Reitens lønn

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.586
Sted
Pt. Høvik
Se artikkel fra dagens Aftenpost: http://www.aftenposten.no/okonomi/Ingen-har-tjent-mer-enn-Reiten-6812891.html

95 mill. kr. på 10 år!!

I Norge er det nesten umulig å bruke opp så mye kroner. Maks. går det med 20 mill. til hus, 2 - 3 mill. til 2 biler, 20 mill. til 2 hytter, 5 mill. til båt, 10 mill. til hus i Frankrike. Og til HiFi - der har disse folkene (som regel) ikke peil, men svir av noen 100tusen på et bortgjemt anlegg med innbyggingshøyttalere i taket. Disse folkene har jo tjent noen kroner helt fra de startet å jobbe i 25-årsalderen, så vi må ta med de pengene også. Reiten er 59 år! Helge Lund betydelig yngre. Og Baksaas har heller ikke akkurat nådd pensjonsalderen.

Det er jo styrene i disse selskapene som fastsetter lønningene og blant andre Birger Magnus har fått kjørt seg i det siste og innrømmer tom dårlig dømmekraft.

Men man trenger jo ikke å bruke opp alt. Arvinger - her er det bare å smiske ivei! Likskjorta har ikke lommer vet dere.

Misunnelig jeg? Veeeel.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
janft skrev:
Likskjorta har ikke lommer vet dere.
For gamle grinebitere med penger på bok må det da være et marked for liksjorter med store lommer med plass til masse cash?

Så - rett i ovnen mens arvingene gråter ekte tårer. Hehe.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
637
Torget vurderinger
6
Han har nok betalt litt skatt også av de 95

Kunne godt tenkt meg å tjene like mye selv, men har ikke problemer med at personene i de fremste toppjobbene får godt betalt. Det er et forhold mellom dem og deres eier (les: aksjonærene).

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
4
Sett i forhold til ansvar, omsetningsstørrelse og antall ansatte stillingen må svare for så ser jeg ikke problemet. Internasjonalt sett er han underbetalt. Ikke at norske toppledere i særlig grad konkurrerer på det internasjonale jobbmarkedet, men idet Statoil, Yara, Telenor etc. flytter hovedkontoret ut av gamlelandet vil lønnen til Reiten være peanøtter.

Dog hadde det vært mer redelig om han fikk lønnen knyttet til det arbeidet han faktisk gjorde, altså så lenge han var ansatt, istedetfor all verdens kreative ordninger med etterlønn, voldsomme pensjonsordinger, rentefrie lån, lange opsjonsordninger etc. som tilslører den faktiske størrelsen av godtgjørelser.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Forferdelig. Ingen bør tjene mer enn meg! :mad:
Ille å bo i et janteland, og så er det likevel noen som gjør det bedre enn andre.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.586
Sted
Pt. Høvik
BT skrev:
Forferdelig. Ingen bør tjene mer enn meg! :mad:
Ille å bo i et janteland, og så er det likevel noen som gjør det bedre enn andre.
Selvfølgelig skal det være lønnsforskjeller, det bidrar til at folk har noe å strekke seg etter (som ett av flere incitament) pluss at man får tak i riktig kompetanse (som regel da). Poenget mitt er at det ikke er nødvendig å betale slike summer i Norge. Stikker man utenlands stiller saken seg annerledes. Slikt lønnsnivå (som f.eks. Reitens) i forhold til f.eks. en mill. i året, bidrar også til at folk blir forbanna. Dog er det ikke det viktigste; man får bli så forbanna man vil. Men det kan føre til bråk (jfr. haraballet på Wall Street i høst).

Når Birger Magnus som nå (etter karrieren i Schibsted) er proff styreleder innrømmer at dømmekraften, i et selskap han er styreleder i, ikke var helt ship-shape, da er det vel noe i dette. Jan Reinås måtte også gå fra Hydrostyret etter å ha kastet millioner etter Reiten rett før Reiten gikk av.

Noe som også må tas med her, er at vi snakker om selskap der staten er storeier. Et 100% privat selskap kan seff gjøre akkurat hva de vil.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
janft skrev:
Noe som også må tas med her, er at vi snakker om selskap der staten er storeier. Et 100% privat selskap kan seff gjøre akkurat hva de vil.
Nei, det har ingenting å si hvem som eier aksjene. Styrets oppgave er å generere avkastning for aksjonærene. Styret har ikke anledning til å premiere venner fra Grei med dysfunksjonelt gode betingelser eller å være uhensiktsmessig gjerrige i godtgjørelsestilbudene til topplederne for å ivareta imaget til hovedaksjonæren, i dette tilfellet en AP-dominert regjering. Dersom Staten ønsker å drive politikk med sitt eierskap får de bruke det som finnes av vett i proletarskallene sine til å ikke opprette ASer med flere aksjonærer av statsforetakene sine. Kraftidioter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kanskje er det ingen automatikk i at dømmekraften blir bedre av at man agerer på vegne av felleskapet enn at man gjør det på egne vegne, evt. aksjonærene men representerer.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dømmekraft er nok mer en egenskap til den som agerer enn til interessene den agerende skal ivareta, ja.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
4
janft skrev:
Slikt lønnsnivå (som f.eks. Reitens) i forhold til f.eks. en mill. i året, bidrar også til at folk blir forbanna. Dog er det ikke det viktigste; man får bli så forbanna man vil. Men det kan føre til bråk (jfr. haraballet på Wall Street i høst).
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor folk skal bli forbannet, annet enn av misunnelse da. Mitt inntrykk er at de fleste som rakker ned på lederlønninger er folk som selv aldri har erfart lederansvar utover mellomledernivå, som ikke har erfart hvordan det er å ha investert i egen bedrift. De fleste ville ligget søvnløse av tanken på at deres daglige avgjørelser faktisk kan bety jobb eller ikke jobb for hundrevis av andre mennesker.

Ville jeg hatt Reitens jobb for 1 mill i året ? NO way !

Hvorfor reagerer ikke de samme på lønnsadelenn i Nordsjøen ?
Ufaglærte i kantine og rengjøring som tjener oppunder millionen og har fritid nok til å ha jobb numer 2 i tillegg ?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20

::)

Har en del med kultur dette dere snakker om, i japan der går sjefene og ber om tilgivelse til arbeiderne hvis bedriften går dårlig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Er faktisk ikke misunnelig på Reiten eller andre ledere. Har vokst opp i en familie der far var leder og mor drev butikk. Vi hadde mer penger enn fritid sammen til å bruke pengene! Greit nok i og for seg å kunne "hente ut" bensin mot kvittering på pappas konto når jeg skulle fylle båten for å frese rundt på fjorden med en for den tiden både stor og rask båt, MEN jeg ser i ettertid at jeg nok gjerne skulle byttet både bensin og båt mot tid! Siste måned før jul var mor og far kjørt på jobb før jeg sto opp, og de kom ofte ikke hjem før etter at jeg hadde lagt meg. Det er ofte "noe mer bak" enn bare den store summen, som folk ikke ser når lønn diskuteres!

Men det som virkelig fasinerer meg er når jeg snakker med "min" konserndirektør og andre i toppledelsen i bedriften, og disse så varmt argumenterer for at "lønnsøkninger" ikke har noen motivasjonseffekt for "gutta på gølvet"! Det er "andre ting" som betyr mer sier de, uten å ville konkretisere hva de mener, - for de ønsker uansett ikke å gi de ansatte det heller! :p Jeg har kommet fram til at det som motiverer sjefer til slike holdninger er et ønske om å opprettholde lønnsdifferansen mellom "produksjonsarbeiderne" og dem selv. ::) For oss er faktoren en eller annen plass mellom 2,5 og 3,5 trur eg? Har aldri bekymret meg over hva direktøren tjener, de pengene kan jeg ikke bruke til å betale mine regninger med uansett!! ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Roberth skrev:

::)

Har en del med kultur dette dere snakker om, i japan der går sjefene og ber om tilgivelse til arbeiderne hvis bedriften går dårlig.
Interessant!

Nå ble vel lederlønningene i Norge presnetere for ikke så lenge siden ,go finans lå vel på toppen med ca 1,2mil også lå de andre nedover til ca 750k. Så forhodlstallet i Norge skulle da kanskje 3:1.

En annen ting som er litt viktig å forstå med Helge Lund, Reiten og andre godt betalt sjefer. Lønnen er selvsagt kompensasjon for dagens arbeidsinnsats - men kvalifikasjonene har man fått gjennom et langt liv. De som sitter på toppen i dag får betalt for de ekstra timene på lesesalen da de andre var på byen/stranden, for utenlandsoppdraget de tok mens de andre prioriterte 8-4 jobb og familie, for de ekstra timene man la ned som mellomleder uten å få betalt for det, osv osv. Les CVen til Helge Lund og Eivind Reiten - dette er ikke gutter som har hatt flaks - her er det hardt arbeid gjennom mange år. Takk og pris for at det lønner seg også i Norge!

Mvh
OMF

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det som er utrolig med Reitens lønn og goder er at han fått karret det til seg ved å gjøre karriere ved å selge unna og stykke opp Hydro i småbiter. Mannen har ikke skapt det grann av verdier. Det ingen kunst selge unna verdier som tidligere generasjoner av ingeniører har skapt.

Bittert å tenke på at fjotten som ble ansatt for å sikre potisk støtte for billige kraftkontrakter til Norsk Hydro, viste seg å være en slik gjøkunge...

Sleiven

Topp Bunn