Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke helt hvilke karakteristikk du er ute etter?
    Listen din spriker i så måte en del.
    Monitor Audio GS20 er ytterligere et innspill, men dukker ikke opp for ofte på brukten.
    Det samme med Vienna Aqoustic.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke helt hvilke karakteristikk du er ute etter?
    Listen din spriker i så måte en del.
    Monitor Audio GS20 er ytterligere et innspill, men dukker ikke opp for ofte på brukten.
    Det samme med Vienna Aqoustic.
    Takk for tips ptb, men tror jeg må begrense meg til å vurdere blant det som er hostet opp 🙂

    Liker i utgangspunktet lyd på den litt lune siden, som gjerne gir stemmer og instrumenter en naturlig klang uten at det blir mørkt eller diffust. Men en cello ønsker jeg at høres ut som en cello og ikke en fiolin da, for å sette det på spissen 😊 men jeg er ingen musiker, så pinlig nøyaktighet er ikke nødvendig. Mellomtonen er egentlig viktigst. Hører mye på vokalbasert, gjerne også akustisk og live-opptak. Men det går også i mye elektronisk i form electronica, trance og 90s dance. Men også både klassisk og noe «lett» metal - så ja litt variert 😅

    Grunnen til at det står mye forskjellig på listen er:
    1. Tipsene var HFS har vært meget varierte
    2. Jeg har nevnt at det også kunne være spennende å prøve en annen signatur enn det åpenbare
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vi har jo alle litt ulik "smak" mht ønskede karakteristikker og egenskaper :) .
    I utgangspunktet er det jo kun én av alternativene på din liste jeg ville vurdert å lytte nærmere på.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vi har jo alle litt ulik "smak" mht ønskede karakteristikker og egenskaper :) .
    I utgangspunktet er det jo kun én av alternativene på din liste jeg ville vurdert å lytte nærmere på.
    Ja er sånn det er i denne hobbyen :) man så jo etter Oslo Hifi Show, et anlegg blir vurdert av kjempebra av noen og helt ræva av andre - og naturligvis masse mellom der. Så det er få fasiter som gjør at akkurat èn konkret komponent høyttaler låter så bra at alle liker den.

    Vil gjerne høre hvilken høyttaler du sikter til i listen (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    QR serien der er vel et sikkerstikk.. men prisen er vel ikke helt der. Qr3 har fascinert meg lenge.. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    QR serien der er vel et sikkerstikk.. men prisen er vel ikke helt der. Qr3 har fascinert meg lenge.. :)
    Ja den nye QR-serien ser veldig spennende ut, så hvis pris ikke var av betydning hadde den gulvstående med med et par 5,25 eller 6,5 tommer vært spennende 👍🏻
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Om du ser etter noe som er brukt er det et + om den ennå selges i butikk. Da kan du høre der før eventuelt kjøp på bruktmarkedet. Her er jo Fyne en mulighet😉 Og viktig er det at høyttaleren du velger fungerer godt med din forsterker og rom.
    Du har flere gode høyttalere på listen etter anbefalinger, men om de er rett for din smak er viktig å finne ut før du kjøper😎
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Veldig enig 👍🏻
    Skal høre om jeg kan få låne demomodellen med hjem, ellers ber jeg om at de setter opp Oberon 5 og B&W 603s3 i demorommet for å ta med Marantz’en ned og sitte i fred der.

    Skulle hatt en demo på Klipsch også, men Soundgarden i Oslo er i flyttefase så de er ikke oppe og gå før 1. juni eller noe sånt..
    Ringte ned på HFK i Drammen og var visst ikke noe problem å få låne med meg demomodellen (Oberon 5) hjem, enten fra en fredag til lørdag når de åpner eller fra lørdag til mandag (y) Fruen er bortreist med jobben i helgen, så hadde jo egentlig passet bra å ha de på lån da - så er jeg sikker på at ikke design og kompakt størrelse skal påvirke hva hu forventer kommer inn her før jeg har bestemt meg 😅
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gaia på Oberon - hot or not ? litt usikker når de har den metallfoten i tillegg 🤔

    Oberon 5 m_Gaia.jpg


    oberon5 gaia.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser kanskje litt "klumpete" ut? :unsure:
    Ja foten blir litt "massiv" med begge deler syns jeg...Dempeputer fra Sonic Design slik jeg hadde under stativene gjør seg litt dårlig siden den metallfoten gir godt "innsyn". Hvis jeg skulle enda opp med slike så får jeg vurdere å enten ha større brikker under de originale spikesene slik at jeg kan ha Sonic Design under de, eller eventuelt går for de gode gamle Superspikes som er vesentlig mindre enn Gaia.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.869
    Antall liker
    50.954
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Her spriker det i alle rettninger😁.
    Dali må du opp i pris for å låte bra🤢.
    Klipsch er du vel for voksen til😂.
    JBL er dyrt om du skal ha nyere ting, L-112 er jo kanon bra🥰.
    Fyne er nyere og låter bra, kan anbefales🥰😂.
    Proac er knall men dyrt😅.
    Og til sist! Husk jeg har altid rett!!!😂😂.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Her spriker det i alle rettninger😁.
    Dali må du opp i pris for å låte bra🤢.
    Klipsch er du vel for voksen til😂.
    JBL er dyrt om du skal ha nyere ting, L-110 er jo kanon bra🥰.
    Fyne er nyere og låter bra, kan anbefales🥰😂.
    Proac er knall men dyrt😅.
    Og til sist! Husk jeg har altid rett!!!😂😂.
    Enda godt at hertugen tok ansvar og feide all tvil av banen 😅
    Guttenberg elsker Klipsch, så sånn sett blir man vel aldri for gammel...hehe..
    Men ja, alternativene spriker voldsomt fordi det ikke finnes en kjeft her på HFS som klarer å enes om noen ting :ROFLMAO:

    Neida, får se hva det ender med. Må kunne bruke forsterkeren jeg har også, vet ikke om Fyne er effekttørste?
    Roeng tipset meg om en F502 som ligger ute på brukten. Er bare litt usikker på det med effekt og hvor sære de er på luft fra frontvegg da det blir relativt voksent kabinett på de ift plassen her.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Om det blir tynt med power, så er det jo bare å peise på med en ICE-amp fra Knedahl eller noe. :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Joda, det er en mulighet - men hvis jeg svir av hele budsjettet på høyttalere, så er det ikke mulig bruke det samme budsjettet en gang til på effektforsterker ;)
    Alle vet jo at budsjett er kun en ren teoretisk øvelse (aka ren gjetning) man gjør på forhånd, en knøttliten overskridelse kan fort skje. :rolleyes:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.869
    Antall liker
    50.954
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Enda godt at hertugen tok ansvar og feide all tvil av banen 😅
    Guttenberg elsker Klipsch, så sånn sett blir man vel aldri for gammel...hehe..
    Men ja, alternativene spriker voldsomt fordi det ikke finnes en kjeft her på HFS som klarer å enes om noen ting :ROFLMAO:

    Neida, får se hva det ender med. Må kunne bruke forsterkeren jeg har også, vet ikke om Fyne er effekttørste?
    Roeng tipset meg om en F502 som ligger ute på brukten. Er bare litt usikker på det med effekt og hvor sære de er på luft fra frontvegg da det blir relativt voksent kabinett på de ift plassen her.
    Fyne er ikke så kresene, bassen slår ned på de så ikke tenk så mye på space bakover. Jeg tror din marantz klarer de, men jeg har jo ikke hørt den komboen så ikke arester meg på det😅. Til prisen er det et godt kjøp, de dyre Fyne er litt vriene og selge videre men i den pris klassen er det lettere😊.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Enda godt at hertugen tok ansvar og feide all tvil av banen 😅
    Guttenberg elsker Klipsch, så sånn sett blir man vel aldri for gammel...hehe..
    Men ja, alternativene spriker voldsomt fordi det ikke finnes en kjeft her på HFS som klarer å enes om noen ting :ROFLMAO:

    Neida, får se hva det ender med. Må kunne bruke forsterkeren jeg har også, vet ikke om Fyne er effekttørste?
    Roeng tipset meg om en F502 som ligger ute på brukten. Er bare litt usikker på det med effekt og hvor sære de er på luft fra frontvegg da det blir relativt voksent kabinett på de ift plassen her.
    Fyne må ikke ha masse effekt, de er bygget for små engelske stuer å tåler derfor å stå ganske tett på vegg😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fyne er ikke så kresene, bassen slår ned på de så ikke tenk så mye på space bakover. Jeg tror din marantz klarer de, men jeg har jo ikke hørt den komboen så ikke arester meg på det😅. Til prisen er det et godt kjøp, de dyre Fyne er litt vriene og selge videre men i den pris klassen er det lettere😊.
    Fyne må ikke ha masse effekt, de er bygget for små engelske stuer å tåler derfor å stå ganske tett på vegg😉
    Høres bra ut :)
    Ser de er oppgitt med effektivitet på 91 dB, det er i alle fall ikke direkte tungdrevet sånn sett. Nominell impedanse er 8ohm, dog usikker på hva de dipper ned i.

    Uten å ha målt veldig mye, så har jeg de gangene jeg har målt dB med mobil ligget i 80-85 dB når jeg drar på litt og ca 10 dB lavere når jeg bare sitter med noe behagelig musikk. Så vil tro Marantz'en klarer seg da den i alle fall har en god strømforsyning selv om den ikke er oppgitt til mer enn 90 i 8ohm.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Alle vet jo at budsjett er kun en ren teoretisk øvelse (aka ren gjetning) man gjør på forhånd, en knøttliten overskridelse kan fort skje. :rolleyes:
    hehe joda, men de modellene hans jeg kikket på en gang så blir nok overskridelsen like stor som budsjettet. Men det sagt, så er det ikke noe i veien for å spe på med effekt på et senere tidspunkt så lenge det ikke er kritisk fra dag 1 (y)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    @Eirik84 jeg mener at om du er på budsjett på det nivået du er så er brukt den eneste vei til god lyd. Ser man på prisvekst på hifi og tar med i betraktningen at man kan finne gode brukte høyttalere til 60-30% av nypris. Så kan du i praksis få høyttaler som tilsier nypris på 30-60k i dagens priser🤪
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    hehe joda, men de modellene hans jeg kikket på en gang så blir nok overskridelsen like stor som budsjettet. Men det sagt, så er det ikke noe i veien for å spe på med effekt på et senere tidspunkt så lenge det ikke er kritisk fra dag 1 (y)
    Nja, min erfaring og mening er at skal man få utnyttet max av det som bor i høyttalerene (spesielt om de er små, men generelt også), så er det viktig med å ha nok power.
    For med nok power, så kan du velge hva du vil av høyttalere uten å skulle spekulere så mye i matching av utstyr vs høyttalere.
    Så for meg så er det å kjøpe en god power-amp nesten første pri, deretter hva man har lyst til av høyttalere. :cool:

    (og med god power-amp så kan det være Ice, Hypex, Crown XLS-serie, ++. Aka trenger ikke væra haifai, for lyden er jo viktigst)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nja, min erfaring og mening er at skal man få utnyttet max av det som bor i høyttalerene (spesielt om de er små, men generelt også), så er det viktig med å ha nok power.
    For med nok power, så kan du velge hva du vil av høyttalere uten å skulle spekulere så mye i matching av utstyr vs høyttalere.
    Så for meg så er det å kjøpe en god power-amp nesten første pri, deretter hva man har lyst til av høyttalere. :cool:

    (og med god power-amp så kan det være Ice, Hypex, Crown XLS-serie, ++. Aka trenger ikke væra haifai, for lyden er jo viktigst)
    Alternativet er naturligvis å finne et godt kjøp på både høyttalere og effektforsterker til ca 5.000 hver.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ja, eks en ICE AS1200 er vel nede i 7k på tilbud (ny), sikkert rimeligere brukt. :cool:
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Alternativet er naturligvis å finne et godt kjøp på både høyttalere og effektforsterker til ca 5.000 hver.
    Tror nok ikke det er den rette løsningen for deg. Du har elektronikken så å finne rett høyttaler til 10k vil nok gi deg mer😉 Jeg er godt vant med mye watt fra tidligere men klarer meg i dag godt med 2x 140 watt. Men så klart med ennå mer kvalitets watt kunne det blitt ennå bedre.Men må jeg ha det, nei😎
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    10.595
    Sted
    London
    Tror nok ikke det er den rette løsningen for deg. Du har elektronikken så å finne rett høyttaler til 10k vil nok gi deg mer😉 Jeg er godt vant med mye watt fra tidligere men klarer meg i dag godt med 2x 140 watt. Men så klart med ennå mer kvalitets watt kunne det blitt ennå bedre.Men må jeg ha det, nei😎
    Jeg tror høyttaler er hva som burde prioriteres. Jeg lever greit med 2x50 watt, og savner ikke kraft.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @Eirik84 jeg mener at om du er på budsjett på det nivået du er så er brukt den eneste vei til god lyd. Ser man på prisvekst på hifi og tar med i betraktningen at man kan finne gode brukte høyttalere til 60-30% av nypris. Så kan du i praksis få høyttaler som tilsier nypris på 30-60k i dagens priser🤪
    Ja prisene har jo tatt av til helt tøysete nivåer for bare små justeringer fra foregående høyttalermodell, i tillegg til at kronekursen er dårlig. Feks Dali Epicon 6 som kostet 69.995 de første årene, den koster i dag så mye som 123.995. Eksakt samme modell, bare at det generelle kostnadsnivået er økt.

    Før fikk man jo oftest kabinettet i trefiner i prisklassen fra prisklasse 20.000, mens i dag må man fort opp på det dobbelte. Noen unntak er det naturligvis :)

    Men ja, er enig at det optimale er å finne noen brukt da det gir absolutt mest for pengene (naturlig nok). Så det er nok mer å finne kompromisset mellom lydkvalitet, fysisk størrelse som passer inn, et utseende som tiltaler (meg, ikke HFS) og at jeg i utgangspunktet kan bruke elektronikken jeg har. Vil egentlig ikke vanne ut Marantz-lyden med effektforsterker av annet merke før jeg MÅ :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror høyttaler er hva som burde prioriteres. Jeg lever greit med 2x50 watt, og savner ikke kraft.
    Ja et generelt råd som går igjen er jo å kjøpe så "dyre" (les gode) høyttalere man har råd til, da det er de som påvirker lyden aller mest :)
    Har aldri klart å få topplata på Marantz'en varmere enn at metallet ikke er kaldt. Så selv om den nå vil få kjørt seg mer, så tror jeg det fortsatt er mye krefter å gå på
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    @Eirik84 de Fyne jeg tipset om med god pris er solgt😉
    Med så god pris må man hive seg rundt vis ikke blir de borte😎
    Jøss, de var ikke det i går kveld - men forståelig at de er solgt.
    Ja bør kaste seg fort rundt, men da bør man både ha bestemt seg og ha pengene tilgjengelig - ellers blir det vanskelig ;)

    Jeg hadde vært mer komfortabel om det var F501, da jeg vet at den F502 med rundt 115cm i høyden, 30cm bredde og 40cm i dybde ikke hadde hatt nubbsjans til å være med inn i en leilighets-stue. Så selv om jeg kjøper for å bruke nå, så er det allikevel greit å kunne ha muligheten til å ta de med seg om jeg blir veldig fornøyd med lyden (y)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    @Eirik84 jeg mener at om du er på budsjett på det nivået du er så er brukt den eneste vei til god lyd. Ser man på prisvekst på hifi og tar med i betraktningen at man kan finne gode brukte høyttalere til 60-30% av nypris. Så kan du i praksis få høyttaler som tilsier nypris på 30-60k i dagens priser🤪
    Veldig enig.. brukt vil gi betydelig mer for penga.
    Spesielt når man ser nyprisen på enkelte ting i dag og økningen de har hart. Her er jo Dali en værsting.

    Epicon serien kostet jo bare halvparten når de ble lansert.. så der får du i dag en høytaler med lyd til 60k, men må betale 120k for den 🤣🤣🤣
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.729
    Antall liker
    7.876
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Veldig enig.. brukt vil gi betydelig mer for penga.
    Spesielt når man ser nyprisen på enkelte ting i dag og økningen de har hart. Her er jo Dali en værsting.

    Epicon serien kostet jo bare halvparten når de ble lansert.. så der får du i dag en høytaler med lyd til 60k, men må betale 120k for den 🤣🤣🤣
    Ja det er ganske drøyt, selv om Dali sikkert har vesentlig høyere materialkost og andre driftskostnader som skal dekkes inn i dag enn for 10 år siden.
    Ikke mange elektronikkkjøp man kan gjøre som faktisk stiger til det dobbelte i verdi 😅
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.277
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja det er ganske drøyt, selv om Dali sikkert har vesentlig høyere materialkost og andre driftskostnader som skal dekkes inn i dag enn for 10 år siden.
    Ikke mange elektronikkkjøp man kan gjøre som faktisk stiger til det dobbelte i verdi 😅
    Nei men det skaper lite tillit for min del at de øker prisen 100% på et produkt uten at produktet er endret :) da får man ikke like mye lyd for pengene lengre.

    Hadde de vært litt smartere så hadde de lansert en «mk2» utgave for å i allefall framstå som at man fikk noe igjen for pengene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn