Liten oppdatering vedr bruk av Chromecast gen 4.
Vis vedlegget 848901
Generelt så oppleves den rask og responsiv i bruk. Har den til koblet med strømadapter som med følger og ikke direkte i TV. Siden jeg har HDMI-inngang på min M51 kan jeg da lytte til musikk uten å måtte slå på TVen. Men det mest unike med denne versjonen av Chromecast er at den har fjernkontroll og at appene kjøres direkte på enheten slik at man ikke må ha mobil eller nettbrett for å styre.
Familien bruker den til Netflix, HBO, Viaplay, YouTube og TV2 Play, men tenkte å fokusere på min bruk som musikkstreamer.
Bruker Spotify som streamingtjeneste men har kun testet å caste fra mobil da jeg ser for meg at det er knotete å søke etter musikk med fjernkontroll. Ingen tilkoblingsproblemer, og enkelt i bruk som CC og SpotifyConnect generelt er.
Til avspilling av lokal musikk bruker jeg Plex. Plex-serveren kjører på min stasjonære pc hvor musikkbiblioteket ligger på en SSD. Siden dette kjører over nettverk fungerer det trolig like bra med HDD, men prisene på SSD har blitt ganske levelige
Installerte så Plex-appen i AppStore på CC (gratis) og kan da oversiktlig bla i samlingen på TVen. Man kan velge mellom forskjellige visninger - blant annet artist, album eller mappestruktur. Sistnevnte kan være praktisk hvis man har samlemapper med musikk fra forskjellige artister eller album.
Benytter mest artist-visning og når man går inn på artisten får man øverst litt artistinfo, så et forslag på topplåter til denne artisten (på samme måte som på streamingtjenester). Under dette kommer alle albumene man har av artisten og helt nederst forslag til lignende artister.
Avspilling starter umiddelbart og man kan navigere rundt uten at avspillingen stopper. Man kan også legge låter til å kø eller opprette spillelister.
Det eneste jeg egentlig her å trekke den på er at den resampler alt til 48khz, somtrolig er på grunn av at den kjører GoogleTV-operativsystem. Det samme gjelder derfor på TVer som kjører GoogleTV. Den resampler til 48khz uavhengig av om jeg spiller av i appen på CC eller om jeg spiller av i Plex på mobilen og caster til enheten. Hvis man gjør det på sist nevnte måte med en CC gen 3 får man bitperfect lyd opp til 16/48, altså hvis jeg streamer 16/44,1 så vises 44,1khz på DACen. Jeg er derfor litt i tenkeboksen på om jeg skal bytte den med en gen 3
har et par slike i huset også, så får teste litt hva som er hørbart..
Laget en ørliten snutt for å vise navigeringen med fjernkontroll: