Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter å laget en del kabler opp gjennom årene planlegges en siste serie i 2019.

    Dette vil være statement-serie - i utgangspunktet høyttalerkabel med mulighet for strømkabel også. Det vil kun bli brukt de beste materialer og tar sikte på å være din siste høyttaler- eller strømkabel.

    Følg med på Torget og lagre gjerne søkeordet «The Mandate of Heaven»

    Ønsker dere alle en fortsatt god jul og et godt nytt år!
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    2x3 meter med bi wire i høyttaler enden :)

    O
    Takk for interessen :)

    Eneste «problemet» er at kabelen er tiltenkt ledere på 6mm2 og at jeg da i forsterker-ende vil trenge bananplugg eller spade som kan ta 12mm2. Også vil jeg trenge kabelbukser/splittere med stor nok inngang og 4 stk store nok utganger. Har kikket litt og foreløpig har jeg ikke sett noe som er stort nok. En løsning kunne jo vært å hatt 4 stk ledere i forsterker-ende også, og da 1 stk spade + 1 stk banan pr kanal, også kun brukt krympeslange i stedet for kabelbukse.

    Du får tenke litt på det :)
    Eventuelt må vi gå ned til 4mm2 ledere..
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.836
    Antall liker
    50.825
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    2x3 meter med bi wire i høyttaler enden :)

    O
    Takk for interessen :)

    Eneste «problemet» er at kabelen er tiltenkt ledere på 6mm2 og at jeg da i forsterker-ende vil trenge bananplugg eller spade som kan ta 12mm2. Også vil jeg trenge kabelbukser/splittere med stor nok inngang og 4 stk store nok utganger. Har kikket litt og foreløpig har jeg ikke sett noe som er stort nok. En løsning kunne jo vært å hatt 4 stk ledere i forsterker-ende også, og da 1 stk spade + 1 stk banan pr kanal, også kun brukt krympeslange i stedet for kabelbukse.

    Du får tenke litt på det :)
    Eventuelt må vi gå ned til 4mm2 ledere..
    Den løsningen funker fint på Accuphasen min da den har enorme høyttaler terminaler ;)

    O
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    2x3 meter med bi wire i høyttaler enden :)

    O
    Takk for interessen :)

    Eneste «problemet» er at kabelen er tiltenkt ledere på 6mm2 og at jeg da i forsterker-ende vil trenge bananplugg eller spade som kan ta 12mm2. Også vil jeg trenge kabelbukser/splittere med stor nok inngang og 4 stk store nok utganger. Har kikket litt og foreløpig har jeg ikke sett noe som er stort nok. En løsning kunne jo vært å hatt 4 stk ledere i forsterker-ende også, og da 1 stk spade + 1 stk banan pr kanal, også kun brukt krympeslange i stedet for kabelbukse.

    Du får tenke litt på det :)
    Eventuelt må vi gå ned til 4mm2 ledere..
    Den løsningen funker fint på Accuphasen min da den har enorme høyttaler terminaler ;)

    O
    Så bra, da sender jeg en PM når jeg er klar med planleggingen og kan gi et pristilbud ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Skal du bli rik på snakeoil ?
    Niks snakeoil fins det nok av og pengemessig hadde jeg tjent mer om jeg jobbet de samme timene ekstra på jobb i stedet. Tror ingen som selger noe på hobby-basis blir rike av det.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Litt alenetid i dag, så hygger meg i lofstua med litt musikk og en konjakk. Dratt høyttalerne godt ut fra frontvegg og en halvmeter ekstra til hver side for standard plassering. Gjør absolutt noe med opplevd rom i musikken.
    Akkurat nå triller toner fra Loreena Mckennit sitt livealbum Alhambra over sofaen her:



    God helg :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Holder oss på 90-tallet, men skrur opp tempoet et lite hakk:

    Skjermbilde.PNG



    Sikkert ikke noe for hvermansen her inne, men noe fra ungdommen henger ved deg :rolleyes:
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Det gode 90 tall !

    Snap og Faithless er jo tidløse da.

    Godt å lese om litt lytteaktivtet her og ikke bare kabelproduksjon :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Får avslutte kvelden litt rolig da. Skal ikke påstå at jeg er noen kjenner av klassisk musikk, men denne utgivelsen har noen godbiter:
    Skjermbilde.PNG


    Ligger på Spotify (og muligens Tidal).

    Siden dette er en opera er en del av sporene litt "voldsomme", men dersom man (som meg) liker litt lett og lystig klassisk musikk kan jeg varmt anbefale sporene 19 (Disc 1) og 14 (Disc 3).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg sitter og blar meg gjennom mappestrukturen på HTPC'en ser jeg at jeg har en del musikk og det aller meste spiller jeg fra pcen.
    Har rippet det meste jeg hører på til FLAC fra cder jeg har i hylla eller i esker.

    Bruker i dag en bærbar pc og Hegel HD2 DAC, og avspilling av lokale filer skjer via Jriver i WASAPI-modus.
    Driver for at Spotify og annet også går gjennom Jriver er installert.

    Jeg bruker pc mest av praktiske (behagelige) hensyn, men vet ikke om det hadde vært noe å hente ved bruk av for eksempel en Node 2i.

    Dette er specs'ene på pcen, så den kjører nok rimelig på tomgang til denne bruken og har ingenting annet enn Jriver og Spotify installert av ekstra materiale på den:
    Skjermbilde.PNG


    Innbiller meg at jeg har mer å hente på bytte av forsterker (Denon PMA-710AE) eller høyttalere (B&W685s2).
    Noen som tenker det samme?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok det er som du selv sier.
    Så kommer det an på hvilke budsjett du har. Det som påvirker lyd mest for uten rommet er høyttalerene.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    For min del har det alltid vært høyttaleren som har endrer mest i oppsettet, forsterker og annet dill-dall blir lett tweak på sist finishen.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hadde jeg hatt eget rom hvor jeg kunne hatt det akkurat slik jeg ville og samtidig hatt den økonomiske friheten til det, så hadde jeg nok gått for et par med Dali Helicon Mk2 Limited Edition eller Arendal Sound Tower S. Dog kun hørt første-utgave av Helicon.

    Her i loftstua blir i allefall Helicon for massive da de er veldig dype. Arendal kunne nok gått, men er nok noen andre her i huset som skulle sett at vi brukte 25k på noe annet enn høyttalere :p Dessuten ville det tvunget frem et raskt bytte av forsterker også. Så det blir nok litt mer inn i fremtiden.

    Foreløpig brukes anlegget kun noen få timer i måneden, men blir nok mer muligheter når ungene blir litt større.
     
    Sist redigert:

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    577
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Noreg
    Jeg ville styrt unna tower s. Kjøpte dem i sommer, og de var en gedigen skuffelse. De er vanskelig å selge på brukten også. Tapte en liten formue på dem.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå har jeg lest hele tråden din, fra start til slutt. Bra greier! Som mange av oss har du gått på mange endringer som går mer på annerledes enn oppgraderinger.. Kjenner meg igjen. Jeg har bevisst prøvd å unngå masse konsum produsenter, nettopp for å finne min greie. Ikke at det lyder automatisk bedre da, nei det er det ingen garanti for. Men det å lykkes med å finne produsenter som leverer ytelse langt over det en kan forvente til en betalbar penge :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg lest hele tråden din, fra start til slutt. Bra greier! Som mange av oss har du gått på mange endringer som går mer på annerledes enn oppgraderinger.. Kjenner meg igjen. Jeg har bevisst prøvd å unngå masse konsum produsenter, nettopp for å finne min greie. Ikke at det lyder automatisk bedre da, nei det er det ingen garanti for. Men det å lykkes med å finne produsenter som leverer ytelse langt over det en kan forvente til en betalbar penge :)
    Lest igjennom hele tråden ja, det står det respekt av :)
    Ja har prøvd litt forskjellig selv om det ikke er mye i forhold til de fleste her inne. Tenkt flere ganger på hvordan Daliene hadde vært med forsterkeren jeg har nå, men de ville uansett ikke vært en oppgradering selv om selve lydbildet kanskje hadde vært større. Vi får se hva fremtiden bringer :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Får jo nesten litt vondt av å lese at anlegget ditt bare blir brukt noen timer i måneden.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Får jo nesten litt vondt av å lese at anlegget ditt bare blir brukt noen timer i måneden.
    Enig, men blitt litt sånn når jeg har en jobb som blir en del overtid. Og hvis jeg og kona da skal sitte i hver vår stue når jeg er hjemme så blir det litt «dumt» også. Men har nå fått gjennomslag for å flytte anlegget til hovedstua, så da blir det brukt hver dag fremover :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har funnet ny plassering for stålampa, så da har jeg trukket høyttaler til venstre på bildet litt nærmere gardin og benken litt etter.
    Dermed ble det litt bredere avstand mellom høyttalerne og mer luft mellom høyttalere og tvbenk.

    Kun fått testet med TV-lyd foreløpig, men låt ganske bra på The Voice på fredag.
    Når jeg skal lytte og har stua for meg selv kommer jeg uansett til å dra høyttalerne frem slik at de står lengre frem enn tvbenken
    (ca 1 meter fra frontvegg tipper jeg)
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kler apsolutt å stå i stuen det der:)
    Takk for det :)

    Etter de aktive høyttalerne jeg hadde i stua tok kvelden har vi kun hatt lyd fra selve tv-en, så veldig deilig å få tilbake litt fylde i lydbildet. Bare det å få litt mer virkelighetsnære stemmer gjør faktisk mye.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig bra. Husk å strø over de oppmalte kamel-tenna jeg sendte deg.. Så lyden blir eksotisk og knasende god.. :rolleyes:. Eller kanskje ikke.. Tror disse blir meget gode saker.. Gleder meg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er det plutselig helg igjen, ukene løper fort.

    Var en tur hos MalaAudio i går kveld og må bare skryte av en voldsom serviceinnstilling!
    Var innom for å kikke litt på diverse spennende produkter. Supert at noen fortsatt tør satse med fysiske butikker i hifi-bransjen!

    Takk også til Retep for hyggelig prat om akustikk og høyttalerkonstruksjoner :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er det plutselig helg igjen, ukene løper fort.

    Var en tur hos MalaAudio i går kveld og må bare skryte av en voldsom serviceinnstilling!
    Var innom for å kikke litt på diverse spennende produkter. Supert at noen fortsatt tør satse med fysiske butikker i hifi-bransjen!

    Takk også til Retep for hyggelig prat om akustikk og høyttalerkonstruksjoner :)
    Får bare takke for besøket. Har en tendens til å balble mye når jeg snakker om ting som jeg synes er viktig. Håper ikke det ble for mye nerding. ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er det plutselig helg igjen, ukene løper fort.

    Var en tur hos MalaAudio i går kveld og må bare skryte av en voldsom serviceinnstilling!
    Var innom for å kikke litt på diverse spennende produkter. Supert at noen fortsatt tør satse med fysiske butikker i hifi-bransjen!

    Takk også til Retep for hyggelig prat om akustikk og høyttalerkonstruksjoner :)
    Får bare takke for besøket. Har en tendens til å balble mye når jeg snakker om ting som jeg synes er viktig. Håper ikke det ble for mye nerding. ;)
    Absolutt ikke for mye nerding, var veldig interessant. Har få venner som er lydinteressert (i alle fall mer enn i ha det i hus), så alltid hyggelig med en prat.

    Synd jeg hadde litt dårlig tid i går ellers kunne det vært spennende å hørt litt mer på oppsettene dere hadde satt opp, så før følge med når Mala setter opp neste lyttekveld :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er det plutselig helg igjen, ukene løper fort.

    Var en tur hos MalaAudio i går kveld og må bare skryte av en voldsom serviceinnstilling!
    Var innom for å kikke litt på diverse spennende produkter. Supert at noen fortsatt tør satse med fysiske butikker i hifi-bransjen!

    Takk også til Retep for hyggelig prat om akustikk og høyttalerkonstruksjoner :)
    Får bare takke for besøket. Har en tendens til å balble mye når jeg snakker om ting som jeg synes er viktig. Håper ikke det ble for mye nerding. ;)
    Absolutt ikke for mye nerding, var veldig interessant. Har få venner som er lydinteressert (i alle fall mer enn i ha det i hus), så alltid hyggelig med en prat.

    Synd jeg hadde litt dårlig tid i går ellers kunne det vært spennende å hørt litt mer på oppsettene dere hadde satt opp, så før følge med når Mala setter opp neste lyttekveld :)
    Sveinung er stort sett på plass så der er det bare å ta kontakt så setter vi opp det du vil høre på. Ring gjerne litt på forhand. Da det kan være at han er ute til kunder.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da er det plutselig helg igjen, ukene løper fort.

    Var en tur hos MalaAudio i går kveld og må bare skryte av en voldsom serviceinnstilling!
    Var innom for å kikke litt på diverse spennende produkter. Supert at noen fortsatt tør satse med fysiske butikker i hifi-bransjen!

    Takk også til Retep for hyggelig prat om akustikk og høyttalerkonstruksjoner :)
    Får bare takke for besøket. Har en tendens til å balble mye når jeg snakker om ting som jeg synes er viktig. Håper ikke det ble for mye nerding. ;)
    Absolutt ikke for mye nerding, var veldig interessant. Har få venner som er lydinteressert (i alle fall mer enn i ha det i hus), så alltid hyggelig med en prat.

    Synd jeg hadde litt dårlig tid i går ellers kunne det vært spennende å hørt litt mer på oppsettene dere hadde satt opp, så før følge med når Mala setter opp neste lyttekveld :)
    Sveinung er stort sett på plass så der er det bare å ta kontakt så setter vi opp det du vil høre på. Ring gjerne litt på forhand. Da det kan være at han er ute til kunder.
    Høres bra ut :) Xindak synes jeg har mye spennende, og byggekvaliteten er det i alle fall utseendemessig ikke noe å si på.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    God lørdag!

    Da har jeg fulgt de enstemmige kabel-oraklene på hifi-forumet på Facebook ??? Å bruke noe annet enn lampe-ledning på 0,75mm2 er visst bare tull...

    66526F5F-C3E3-44C7-821C-8985EFB629DD.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    7.816
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg og kona tenkte å se The greatest showman i kveld, men til min store overraskelse hadde hverken Elkjøp eller Power filmer til salgs i butikk! Mildt sagt i sjokk jeg, mulig jeg er blitt gammeldags i en alder av 35 men... ser ikke poenget med at de selger hjemmekinoanlegg og 4K-TVer når kunden ikke kan få kjøpt en eneste film til å bruke til anlegget/tv-en!

    Folk ser film på dekoderen eller Netflix sa pjokken i lyd/bilde-avdelingene, men i mine øyne går man da glipp av masse hva angår lyd og bildekvalitet!

    Oppgitt hjertesukk fra «gamm’ern»..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn