Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 904198 Kjøpte popmusikk på messa i Asker også😀
    Der ligger Ingvild, ja 🤘 Tror ikke jeg ville satt henne i kategorien pop,
    Om albumet "Sangen kom fra havet":
    - Hifi-magasinet Stereo+, som ga platen topp score for både musikk og lydkvalitet.
    - «it sounds like it’s from a dream, one of your favorite dreams, the kind that make you regret you eventually woke up» (Marc Phillips, Positive Feedback/The Vinyl Anachronist)
    - «Er du glad i melankolien, denne følelsen eller sjelelige tilstanden der alle farger blir dypere og mørkere, ja, mer ekte, da trenger du denne platen» - Bergensmagasinet (terningkast 6)
    - «...la°tene er stappet full av saltvann, vær, storm og en tilstedeværende inderlighet som fører henne opp til et toppnivå° i norsk musikkliv» (Fædrelandsvennen, terningkast 5)
    - «uendelig vakkert og ikke minst uhyre personlig» - Tor Hammerø
    - «Her flyter det over av gode tekster, levert med sterk og behersket stemme» - Romerikes Blad (terningkast 5)
    - «meloditeft av ypperste merke» - Trønder Avisa
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    For Gunnar som jeg har inntrykk av spiller 99% klassisk er nok dette greit innafor sjangeren popmusikk ja ;)
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En kveld med dårlig lys, rør og kvalitetsmusikk til ære for RØROMANEN.
    Han koser seg med marsipankake og kaffe.
    Med ørene vid åpne.
    Dette hadde han ikke hørt før.
    Bedre blir det visst ikke🙂

    IMG_20230322_201459249.jpg
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en cd i postkass idag.
    Mange år siden siste cd kjøp, og denne gangen kunne jeg ikke velge noe annet.
    Chrome Shift, et dansk progrockband som gav ut kun denne ene skiva.

    Vis vedlegget 904157
    Hørt på denne på Spotify i dag. Det der var ei kongeskive!...midt i blinken for undertegnede! Ripples In Time I-IV var hel fantastisk
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    For Gunnar som jeg har inntrykk av spiller 99% klassisk er nok dette greit innafor sjangeren popmusikk ja ;)
    Tror du overdriver noe der, ja, men det får nok heller Gunnar uttale seg om. Har egnetlig ikke hørt mye klassisk hos Gunnar de gangene vi har vært på besøk......
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har hørt klassisk, jazz og "Beatles" hos Gunnar.
    Sistnevnte kunne jeg tenkt å kjøpe den gangen, men umulig å oppdrive.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Her går det nok i flere sjangere. Prosentvis fordeling varierer nok ganske mye, og er vanskelig å fastslå.

    Når jeg sier "pop", så er vel dette bare en slags forenklet gruppering av sjanger jeg bruker. Det innbefatter rock, blues, visesang og slagermusikk.
    Med "klassisk" tenker jeg på barokk, wienerklassisk, romantikken, impressjonistisk og også samtidsmusikk.
    Når jeg nå er inne i en "pop-periode", har dette årsak i at nyinnkjøpte fra Asker må spilles , og der var det svært lite klassisk å oppdrive.
    1679556455289.png

    Det ble også et par skiver i generen "jazz" også.

    Jeg spiller gjerne mer klassisk om det er ønske om det fra eventuelle gjester.

    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Drammens store bysbarn har fått sin egen festival. Onsdag i forrige uke var vi på Halvorsen Musikkfest i Børsens festlokaler på Bragernes torg. Trio Ssens fremførte trioer av Haydn og Beethoven og fikk hjelp av Birgitte Sternes og Håvard Gimse til fremføre en quintet av Schumann til slutt. Fantastisk musisering og samspill i erverdige lokaler.
    Nok "pop" for en stund. Disse blir spilt i dag
    20230323_182321.jpg

    Vh GunnarS
    PS! Gå gjerne inn og strøm Trio Ssens, norske musikere i verdensklasse.
     
    Sist redigert:

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Her går det nok i flere sjangere. Prosentvis fordeling varierer nok ganske mye, og er vanskelig å fastslå.

    Når jeg sier "pop", så er vel dette bare en slags forenklet gruppering av sjanger jeg bruker. Det innbefatter rock, blues, visesang og slagermusikk.
    Med "klassisk" tenker jeg på barokk, wienerklassisk, romantikken, impressjonistisk og også samtidsmusikk.
    Når jeg nå er inne i en "pop-periode", har dette årsak i at nyinnkjøpte fra Asker må spilles , og der var det svært lite klassisk å oppdrive.
    Vis vedlegget 904630
    Det ble også et par skiver i generen "jazz" også.

    Jeg spiller gjerne mer klassisk om det er ønske om det fra eventuelle gjester.

    Vh GunnarS
    Artig bruk av pop-betegnelsen Gunnar :) (y) -da har jeg lært noe nytt i dag og 😎
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Drammens store bysbarn har fått sin egen festival. Onsdag i forrige uke var vi på Halvorsen Musikkfest i Børsens festlokaler på Bragernes torg. Trio Ssens fremførte trioer av Haydn og Beethoven og fikk hjelp av Birgitte Sternes og Håvard Gimse til fremføre en quintet av Schumann til slutt. Fantastisk musisering og samspill i erverdige lokaler.
    Nok "pop" for en stund. Disse blir spilt i dag
    Vis vedlegget 904752
    Vh GunnarS
    PS! Gå gjerne inn og strøm Trio Ssens, norske musikere i verdensklasse.
    Hei, streamet Mozart-albumet "Divirtimento......." fra 2019, nydelig musikk, rett og slett. Har bare hørt på iPhone, skal ta en mer seriøs lytt på småhorna litt seinere i helga. Takk for tips (y)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Lyset reiser på tur i mai og jeg har huset for meg selv 16-18 mai.
    Åpent hus her hvis noen har lyst til å ta en tur og ikke har noe bedre å finne på disse dagene.
    Ikke noe EBLE møte altså, men bare åpent hus.
    Andre som leser tråden er også velkomne selvsagt.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei, noen som har hørt dette RIAA-trinnet?
    Ift pris (ca 8000 kr), det desidert beste jeg noen sinne har hørt (y) Sjokkerende bra, faktisk o_O

    1679866087199.png
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke jeg har hørt dette. Hva heter det?
    Vh GunnarS
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    F-117 Nighthawk ?
    Korrrekt Terje (y) Fra Ray Samuels Audio.
    40 dB gain for MM og 70 dB for LO MC. Sistnevnte er det eneste ankepunktet, jeg måtte høyt opp på volumkontrollen ift det jeg er vant til. Ortofon Rohmann og Lyra Titan "i" gir hhv 0.25 og 0.5 mV ut, og det er litt i laveste laget med 70 dB gain.
    Har testa det opp mot mitt PassLabs X-Ono til flere ganger prisen, og det var skremmende tett på i lydkvalitet.

    1680037038803.png
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ikke bra å få nedskaleringstanker i hodet :oops::oops:
    Da blir alternativene fort Tivoli eller Sonos 😖😖:ROFLMAO:
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Snakk om å male fae... på veggen. Men skjønner poenget. Ikke å anbefale hverken lydmessig eller økonomisk.
    Vh GunnarS
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Litt mer prog som er verdt å lytte til, selv for de som ikke er fan av genren.
    Moonrise.

    1681056176781.png
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Litt mer prog som er verdt å lytte til, selv for de som ikke er fan av genren.
    Moonrise.

    Vis vedlegget 910193
    Bra du legger ut, alltid fint å dele erfaringer med andre (y)(y) Har hørt gjennom uten at det "traff" for min del, men smaken er vel fremdeles som baken :cool: Har spilt en del musikk i dag, noen dager siden sist, faktisk. Har vært innom følgende artister:
    Imelda May, Beth Hart, Dronning Mauds Land, Jeff Beck, SIgvart Dagsland, Knut Reiersrud, Randi Tytingvåg, Mari Boine , Dinah Washington, Ella Fitzgerald, Angelina Jordan.............
    Nå snurrer Anne Grete Preus med "Fullmåne" (tekster av Jens Bjørneboe); et monument innen norsk rock
    1681074281997.png
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LYDKVALITET som varierer gjennom døgnet
    Flere som opplever dette?
    For min del har jeg aldri investert i veldig mye på strømsida (har brukbare strømkabler, tror jeg(!), men hører tydelig forskjell på lyden utover ettermiddag/kveld, og etter kl 23 er bedringen betydelig. Har anlegget på ujorda kurs, men uten dimmere og annet el.-utstyr som kan forstyrre.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Registrerer ikke noe forskjell på dag/kveld/natt her.
    Usikker på hvor mye støy på nettet har og si, men har sett at en del her inne mener det er ganske store forskjeller.
    Tror Liern er den av oss som har tatt dette på alvor og har investert i litt utstyr for å dempe nettstøy.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Registrerer ikke noe forskjell på dag/kveld/natt her.
    Usikker på hvor mye støy på nettet har og si, men har sett at en del her inne mener det er ganske store forskjeller.
    Tror Liern er den av oss som har tatt dette på alvor og har investert i litt utstyr for å dempe nettstøy.
    Støy på nettet har vel alt, om man ikke har interne forstyrrelser på samme kurs som anlegget som også er døgnavhengige.
    Hans Martin har lagd noen glimrende nettfiltre (Anders har vel ett.......), men de betinger jorda kurs for å fungere ordentlig.
    Har vært mye skriving om dag/natt-forskjeller mtp. strømkvalitet både på HFS og andre steder, men problemet er jo svært avhengig av hvor i landet man bor. Steder med kraftkrevende industri som aluminiumsverk o.l., er jo verstingene.
    Vil tro det er elektronikk som mottar "småsignaler" (RIAA, forforsterkere etc.) som er mest følsomme.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Åtte meget gode live-album (y)(y)(y) - i mine ører :)
    Heklas album er bare gitt på CD, Beth Harts har jeg ennå ikke fått tak i på vinyl.


    1681137383417.png 1681137513290.png 1681137670423.png 1681137928647.png
    1681137251001.png
    1681137590560.png 1681138928905.png 1681137815210.png
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Solveig og Radka har jeg på vinyl.
    Radka Toneff sine album er spilt mye her i huset.
    Skal sjekke ut noen av de andre også, men er redd et par av de går litt under radaren min.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Ja her var det bare klassisk. Jeg måtte ikke reise så langt heller, bare over jernbanen og opp bak Kiwi på Baneveien.
    Nå vet jeg jo at stort sett alle plater kan ha nytte av en vask, men disse platene ser ut til å være helt strøkne.
    Jeg har en vasker som tar 4 plater i slengen (ultrasonic).

    Noe godt kommer det ut at folk selger hus og skal flytte i leilighet. Da må de ofte kvitte seg med platesamlingen.

    Vh GunnarS

    PS ! Du trenger ikke å utsette EBLE-treffet pga. dette. Disse platene skal jeg forhåpentligvis ha glede av i mange år.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ja her var det bare klassisk. Jeg måtte ikke reise så langt heller, bare over jernbanen og opp bak Kiwi på Baneveien.
    Nå vet jeg jo at stort sett alle plater kan ha nytte av en vask, men disse platene ser ut til å være helt strøkne.
    Jeg har en vasker som tar 4 plater i slengen (ultrasonic).

    Noe godt kommer det ut at folk selger hus og skal flytte i leilighet. Da må de ofte kvitte seg med platesamlingen.

    Vh GunnarS

    PS ! Du trenger ikke å utsette EBLE-treffet pga. dette. Disse platene skal jeg forhåpentligvis ha glede av i mange år.
    Hehe, litt fleip rundt EBLE-treffet; det går nok uansett (y)
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og hører på litt TOTO i kveld, og når denne låta kommer på blir volumet alltid skudd opp noen hakk. En av TOTOs fantastiske, litt mer progressive instrumentallåter:

     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan liker du de nye høyttalerne (Alon)?
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan liker du de nye høyttalerne (Alon)?
    Det låter svært bra i mine ører! Veldig åpen og fin diskant og bra trøkk fra 8 toms elementer i lukket kasse - det er jo en annen lydsignatur enn det jeg er vant til, spesielt mellomtona, så jeg må avtrene ørene etterhvert som jeg får lyttet mer. Kjører de på Primare SPA21 nå, og den har godt med krefter til å dra disse.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.693
    Torget vurderinger
    14
    Var det ikke snakk om EBLE-treff i april ?
    Vh GunnarS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn