Eiker Bygdenes Lyd Entusiaster (EBLE)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig, hukommelsen er aldri det den noengang har vært :ROFLMAO:
     
    • Haha
    Reaksjoner: POB

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Som medlem av EikerBygdenes..., må det vel være lov med et kortreist forsterkersett fra nettopp Eiker. MI9 er en gammel traver her, mens MI 23 kom inn døra på mandag.
    20210506_210109.jpg
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer! Platespillere får en aldrig nok av:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hvis noen her vet om det ultimate pickupvalget opp til 10k, så er det bare å tipse.
    Det er ganske mye å velge i og jeg er litt ukjent med prisklassen.
    Mange tester å finne, men erfaringene blant EBLE gutta veier jo selvsagt mye tyngre.
    Det som er sikkert er at blir en mc, og ikke fra Dynavector eller Ortofon. Har hatt for mange av disse gjennom tidene og er litt lei av huslyden de har.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Pickupvalg er vel kanskje noe av det som er mest smak og behag i Hifi verdenen.

    Regner med det er din nyervervede Denon spiller du skal ha ny pickup på.


    Jeg kjenner et par alternativer du kan vurdere:

    Denon DL-103 /DL-103R burde vel passe bra på en Denon. Om du skal ha 103 eller 103R har vel litt med hvilket riaatrinn de skal parre den med.

    Her kan du få nyttige råd fra Gunnar Brekke på din lokale hifi-klubben i Kongsberg. Han justerer den sågar opp for deg kostnadsfritt (iflg. Hifiklubben)

    Disse spiller rocka og tøft.

    Jeg har en DL-103 du kunne lånt hvis du vil teste først.



    Jeg har også en AT-OC9 III. Denne har nå fått en etterfølger som heter OC9XSL.

    Audio Technica’en spiller kanskje med litt mer finesse en Denon, så her blir det litt smak og behag hva man vil ha.

    Ser Mala har hyggelige priser på disse.

    Jeg har også en AT33EV, men jeg synes den blir litt «snill». Har ikke hørt, men har hørt at AT33PTG/II skal være bedre i så måte.

    Mala har jo også noen alternativer fra Hana i ditt prissjikt som sikkert er gode alternativer (uten at jeg har hørt disse)


    Ultimate valg for deg vet jeg ikke. men lykke til med valget
    Vh GunnarS
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Visste ikke at herr Brekke jobber på HiFi Klubben(y)

    DL-103. De fleste mener den ikke passer pga for stiv nålefane, og at 103R derfor er bedre egnet til armen.
    Men kunne vært interessant å teste uansett for å sjekke huslyden til Denon, så jeg takker nok ja til et kortvarig lån.
    Rocka pu høres riktig ut, bare det ikke blir for mye kompromisser på lyd ellers.
    Tanken med Denon spilleren er å ha en spiller dedikert til plater med skanglete rockelyd fra 70 tallet, mens Bergmann tar seg av alt med god lyd.

    Ellers nyttig lesing dette. AT har jeg ikke vurdert ennå, men skjønner jeg får se litt på de også.
    Ultimate valget er veldig enkelt: 90% av lyden til VdH Colibri til en brøkdel av prisen :giggle:
    Har montert Colibri'en i armen nå. Dette låter bra, men er litt overkill. Den skal dessuten snart sendes til doktoren i Nederland for en sjekk.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle :)
    Beklager svært stille fra min side, det går ofte måneder mellom hver gang jeg er innom, og nå var det muligens et år :oops:
    Pandemien har vanskeliggjort treff, men nå begynner det vel å hjelpe, selv om lokale utbrudd stadig finner sted. For min del har jeg fått første dose Pfizer, nummer to om noen uker.
    Skal vi foreløbig satse på et treff i en eller annen form etter sommeren, da bør det vel være trygt (nok)???
    Presidentinnsatsen har været laber denne perioden, var i ferd med å legge ut en quiz for ei tid libake, men det endte med tanken (n)
    Om perioden "kanselleres" pga pandemien, kan jeg gjerne forlenge perioden, men dét får dere komme med synspunkter på.
    Såvidt jeg skjønner er det plannlagt med Kongsberg-jazz i år, men er litt usikker på hvor "spikra" dette er. Noen som har fersk og pålitelig info? Kan jo være at noen treffes der, om festivalen gjennomføres.........
    Ellers håper jeg alle har det bra med både med kropp og sinn, det har jo ikke vært et direkte oppløftende år med skumle virus på vidvanke! Og trist at Eivind gikk bort, han var en glimrende bidragsyter i EBLE og en svært hyggelig, gemyttelig og klok kar.

    Vh OP/Pres.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hyggelig å se at det er liv i President olaps :giggle:
    Presidenten skal definitivt få muligheten til å regjere, så perioden må utvides imo.
    Tror alle ønsker seg et møte snart og over sommeren åpner det seg sikkert noen muligheter.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen av EBLE'ene som har tenkt seg på messe?
    Jeg tar turen nedover på lørdag og hjem på søndag.
    Har god plass i BMW'en hvis noen tør å sitte på.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen av EBLE'ene som har tenkt seg på messe?
    Jeg tar turen nedover på lørdag og hjem på søndag.
    Har god plass i BMW'en hvis noen tør å sitte på.
    Tør ikke det da :)
    Ser ut til at jeg blir der lørdag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Tror det blir lørdag på meg også
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hei
    Det ser ut som jeg kan melde meg litt på det lauglivet igjen (fikk bare med meg et møte i Vestfossen før jeg solgte unna, men har vært hos Ola Petter flere ganger). Etter noen år i utlendighet (små barn), har jeg sånn smått begynt å sysle med lyd igjen og har i den fobindelse fått takk i et par Wharfedale Linton ved hjelp at en vennlig Hifisentralen medlem. Jeg har per dags dato ikke noe rom å sette dette i, men ser frem til å bli ferdig med dette rundt juletider. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes velvillige sjeler i lauget som kunne hatt lyst til å lånt bort noen forsterkere etterhvert? Jeg har prøvd en NAD3020 og en Pioneer AA6J. Jeg synes ingen av de klarte å vekke noen gode hifiminner og lurer på hva jeg må opp på for å blåse liv i høyttalerene. Så om det finnes noen som kunne tenke seg å låne bort en forsterker til en forsiktig entusiast, så tar jeg imot den gesten med takk. Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg må legge i dette og trenger å finne ut hvor jeg må legge meg. Alt er av interesse!
    Mvh.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei
    Det ser ut som jeg kan melde meg litt på det lauglivet igjen (fikk bare med meg et møte i Vestfossen før jeg solgte unna, men har vært hos Ola Petter flere ganger). Etter noen år i utlendighet (små barn), har jeg sånn smått begynt å sysle med lyd igjen og har i den fobindelse fått takk i et par Wharfedale Linton ved hjelp at en vennlig Hifisentralen medlem. Jeg har per dags dato ikke noe rom å sette dette i, men ser frem til å bli ferdig med dette rundt juletider. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes velvillige sjeler i lauget som kunne hatt lyst til å lånt bort noen forsterkere etterhvert? Jeg har prøvd en NAD3020 og en Pioneer AA6J. Jeg synes ingen av de klarte å vekke noen gode hifiminner og lurer på hva jeg må opp på for å blåse liv i høyttalerene. Så om det finnes noen som kunne tenke seg å låne bort en forsterker til en forsiktig entusiast, så tar jeg imot den gesten med takk. Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg må legge i dette og trenger å finne ut hvor jeg må legge meg. Alt er av interesse!
    Mvh.
    Denne ligger til salgs.
    Du må gjerne låne.
    Hvis det ikke er aktuelt før på nyåret (du må bli ferdig med romme) kan jeg ikke garantere at tilbudet står ved lag.
    Kan jo bli solgt :)
     

    Vedlegg

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Denne ligger til salgs.
    Du må gjerne låne.
    Hvis det ikke er aktuelt før på nyåret (du må bli ferdig med romme) kan jeg ikke garantere at tilbudet står ved lag.
    Kan jo bli solgt :)
    Oj....det er kult! Mulig jeg må kontakte deg...
    Men så fant jeg prisen og dette er langt over hva jeg kan gi for noe sånt. Men takk for tupset.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Oj....det er kult! Mulig jeg må kontakte deg...
    Men så fant jeg prisen og dette er langt over hva jeg kan gi for noe sånt. Men takk for tupset.
    Du ba om å få låne :)
    Ingen andre betingelser enn at den må komme hel tilbake.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    He he, sant nok. Er bare redd alt annet annet vil blekne og at lommeboka går tørr...
    Ser ann når det nærmer seg muligheter for prøving.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ønsker alle Eble'ene og alle på forumet en riktig God Jul og Godt Nyttår.
    Har vært enda et rolig år med lite utskeielser :rolleyes: .
    Tenker vi kommer sterkere tilbake i 2022 med noen hjemmehosbesøk. Vil tro at så lenge alle er vaksinerte så burde vi ikke utgjøre så stor fare for hverandre. Vi er jo heller aldri så veldig mange samlet på disse møtene.
    Foreslår at vi ser an januar/februar og burde kanskje legge planer for noe så fort sola begynner å varme litt.

    /POB
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ikke så mye virksomhet i klubben for tida.
    Bør presidenten komme på banen med noen formaninger til sulteforede medlemmer nå ?

    For øvrig er det platemesse i Drammen 2.april.
    Kjenner det klør i fingra etter å bla i platebunker nå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så mye virksomhet i klubben for tida.
    Bør presidenten komme på banen med noen formaninger til sulteforede medlemmer nå ?

    For øvrig er det platemesse i Drammen 2.april.
    Kjenner det klør i fingra etter å bla i platebunker nå.
    Pssst... Er platemesse i Lillestrøm i morgen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Liten aktivitet i EBLE for tida.
    Hvis planene holder så blir det åpent hus her lørdag 14. mai.
    Serverer selvsagt pølser.
    Drikke får evt gjester ta med på lomma.
    Dørene åpnes kl 15:00 og lukkes når sistemann går.

    Minner om forbud mot Dylan, Stones og Beatles, ellers er det mulig å ha med valgfri musikk på vinyl.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Etter en lang Corona-dvale, ble det igjen møte med gutta i EBLE. POB vartet opp i kjent stil med utsøkte wienerpølse med ditto tilbehør. I tillegg til POB, var Liotheles, Liern, Salty Dog, Tobyt, Røroman, Olaps og undertegnede til stede. Noen (bl.a. Presidenten) forlot selskapet tidlig i påskudd av fotball på tvn. Undertegnede tror vel kanskje dette bare var en unnskyldning for å rekke Grandprixfinalen.
    Vi har jo vært hos POB et par ganger før, men nå var det meste nytt på anleggsfronten.
    20220514_174343.jpg

    De store Avantgarde Mezzo var byttet ut til fordel for hjemmesnekret 4 veis aktivt system med horn i de øvre frekvenser.
    POB forteller at nye kasser er bestilt til bassene, noe det er grunn til å tro at fru POB vil sette pris på. Det ble spilt mye progrock som nok er vertens hjertebarn, men også litt annet forskjellig.
    Anlegget spiller dynamisk og stort engasjerende. Imidlertid tror jeg POB sliter mest med rommet, som nok ikke er optimalt for et så stort system.
    20220514_195416.jpg

    POB har også blitt miljøbevist og spiller nå mest grønne skiver.

    20220514_184740.jpg

    POB, Salty, Liern og Tobyt

    I anledning møte hadde POB fått installert ølkjøler på toalettet. Dette ga hyppige dobesøk en ekstra dimensjon, noe Liern og undertegnede satte stor pris på.
    20220514_191111.jpg

    Alt i alt en hyggelig aften med gode venner.
    Takk til POB og alle fremøtte.
    Vh GunnarS
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    At kjølern ble tømt må man vel bare regne med 🤔 .
    Veldig hyggelig å se gjengen igjen.

    Som GunnarS sier så er rommet den største utfordringen her, noe jeg ikke får gjort så mye med siden dette skal fungere som ei stue.
    Konseptet jeg har testet ser ut til å fungere og neste bygg vil nok ligne veldig på dette når det gjelder bestykning. Synes selv at mye har falt på plass i løpet av våren.
    Andre forbedringer som skal gjøres er utskifting av Groundsound. Vet ikke helt hva jeg skal velge ennå.

    Nye basskasser er under produksjon og skal "felles" inn i benken som anlegget står på. Det løser ingen lydutfordringer, men vil se mye bedre ut enn nå. Mulig de også vil låte littegrann bedre med enda bedre tilpassede porter, bedre tilpassede mål osv. ArneM er konstruktør og har villig delt både ekspertise og tegninger.
    Kassene til mellombassene skal også bygges om, men tenker det blir noe jeg får pusle med til vinteren.

    Det har sikkert skjedd noen endringer hos noen andre i gjengen også, så vi får bare kjøre på med flere besøk.

    Takker så mye for besøket.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Skikkelig trivelig å møtes igjen, EBLE-gutta! Etter en lang pause. Det er en herlig, avslappet stemning over treffene våre. Og både mat, drikke og musikk var helt der oppe. Verten POB er en av våre mest ambisiøse medlemmer, og det krever sin hifi-mann å følge med i svingene hans. Mye nytt utstyr, og enda mer er på trappene. Sitat POB: «Veien er målet». Mange takk for et hyggelig treff! 👍🎼🎸🙂
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Messetider igjen 😁.
    Jeg svipper en liten tur oppom Sølvbyen for å hente GunnarS ca kl.12:00
    Hvis noen flere som skal overnatte i Horten vil sitte på, så er det plass til et par til.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    EBLE'ne har avholdt landsmøte, fylkesmøte, distriktsmøte og generalforsamling på samme kveld, torsdag 02.03.2023.
    Tror det offentlige har noe å lære av beslutningsdyktighet og lave budsjetter.
    Tilstede var Røroman, Olaps, Tobyt, Liern, Salty Dog, GunnarS og undertegnede.
    Ny president er valgt og tobyt trer inn i presidentrollen umiddelbart.
    Lykke til med presidentskapet 🤣

    Møtet ble avholdt hos Røroman som vartet opp med pølser, tilbehør og sitt sedvanlige gode humør.
    Røroman har ei solid platesamling å ta av og det ble spilt variert og mye bra musikk fra lokal samling, samt at det ble spilt noen medbrakte skiver også.
    Lyden sitter bra med tanke på at dette er ei lita stue med naboer veldig tett på. Tror Røroman har truffet bra med valg av komponenter her.

    Endpoint var en tur innom og fikk fortelle litt om en hybrid rør forsterker (husker ikke merket) som vi også brukte mesteparten av kvelden.

    Svært hyggelig å møte alle igjen, snart et år siden sist.
    Det er lagt planer om minst 2 hjemme hos møter til ila året.

    Bare å fylle på med bilder hvis noen har.

    Dersom det er noen i distriktene her som kunne tenke seg å bli med i denne eksklusive klubben, så er det bare å melde seg på.
    Opptaksprøvene er ikke så veldig tøffe.
     
    Sist redigert:

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig treff igjen - mye gode tips og råd om musikk og komponenter, gjør det hele veldig lærerikt for meg. Selv glemte jeg å ta bilder denne gangen.
    Jeg setter veldig stor pris på disse treffene, så med de ærede medlemmers kunnskap og oppsett, tar jeg over presidentskapet med den aller største ydmykhet og ærbødighet, og ser allerede frem til neste treff!
    Takker for lykke-til ønskning! Hva som eventuelt ligger skjult i ":ROFLMAO:" vites foreløpig ikke 🤔, men vi skal nok komme til bunns i det 🙂
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Støtter tobyt og POB, hyggelig treff med mye god musikk, trivelig prat - og god pølser (y)
    Artig å høre relativt nykomponert anlegg hos Anders, mine ører mener det var musikalsk, engasjerende og lettflytende 🤘
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Takk til verten Anders og alle fremmøtte for hyggelig møte i EBLE.

    1678264167499.png

    Hver gang jeg er hos Anders er det spennende nyheter i anlegget, og hver gang jeg er der blir jeg hyggelig overasket. Anders er etter min menig en mester i å matche nye ting sammen og få det til å funke.

    Denne gangen hadde Anders ny Lyra pickup og nye Horns Mummy høyttalere.
    Innledningsvis ble de drevet av en "liten" OTL-forsterker på 10 watt fra Linear Tube Audio.
    1678264132225.png

    Vi fikk også besøk av Tom Erik fra Endpoint Audio som hadde med seg en forsterker fra tyske Thöress. Denne låt også meget bra. Jeg satt plassert lit ugunstig da vi spilte på LTA forsterkeren så jeg greier ikke å kåre noen vinner.
    1678264121242.png


    Andre komponenter i anlegget:
    Bergman Magne platespiller (vi spilte utelukkende på denne) , Amare Musica Aspira RIAA, T&A DAC, Pro-ject CD Drive, Lund & Fredriksen Aktiv volumkontroll.



    Med vennlig hilsen
    GunnarS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn