Eier av regaplanar 2

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
hei! jeg er eier av en regaplanar 2 , har byttet stift , talerken , driverk og platter..
Har brukt en del penger på vinyl og skuffelsen er stor , samtlige plater går ujevnt rundt... Pickupen går opp og ned og det irriterer meg noe jævlig. forstår faktisk ikke hva som er så bra med vinyl lengere . Kan noen forklare meg gleden med dette ? Synes heller ikke lyden er noe bedre, også merkelig at lyden er 10 ganger lavere med vinyl en eks cd eller dac..

Er det vinyl platene mine som er skeive ? Som jeg foresten har kjøpt nye...

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Det er normalt at plater er skeive, derfor kan armen bevege seg opp og ned og pickuppen har innebygget fjæring.
Om du vil ha flate plater bør du kjøpe 180 gr. skiver. Hvordan lagrer du dine plater, kanskje det har noe å gjøre med hvorfor de er skjeve.
Ellers, Planar 2 er jo ikke det siste ordet innen vinyl, kanskje du bør ha en bedre spiller? Hvilken pickup har du?
Det er også helt normalt at volum fra vinyl ikke matcher cd, cd har jo 2 volt ut. Om du vil ha samme volum må du du se på pickuppens utgangsnivå, eller matche bedre, f.eks. En MC pickup med stepup transformer, da får f.eks. 7 mv inn i riaa med en MC pickup der har 0,35 mv utgangssignal ellers. Jeg har ca. samme nivå på streaming og vinyl.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
"det er normalt at plater er skeive"

ikke i min vinylhverdag ihvertfall, og jeg tar meg gjerne et par runder om dagen.

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Antall liker
6
Sted
Sokndal
Du eller din butikk får lp platene til å bli skjeve. Jeg handlet lp.er på butikk en kald dag og satte posen på gulvet i bilen med varmeapparatet på fult:mad:.
Det gikk i likeste laget men direkte sollys er nok til å få platene skjeve. Aner ikke hva du har av pu og forsterkeri,men den spilleren liker
ikke at du går over gulvet uten at du hører det i anlegget. Ønsker ikke at du gir deg med vinyl men med snorrette plater og rett kombo er jeg
sikker på at du blir fornøyd med det du har påbegynt. Kjipt når det høres som om lyden kommer fra en sekk med bomull og tusenlappene
som er brukt føles fånyttes.

Mvh.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Jeg lagrer platene mine i et skap der de ikke er utsatt for sol :)
Skal legge ut noen bilder av platespilleren , er interesert i å finne ut om jeg har brukt pengene forjeves. Er dette en grei platespiller?

ORT2MRED_1.jpg
ortofon 2m red pickup

$T2eC16ZHJG8FGrW0ek7jBSEpLSQHYQ~~60_12.JPG
subplatter
DSC_0157.jpg
talerken .

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Har en Dynamic Precision Dp 7.0P forsterker og en forsterker til spilleren fra
[h=1]CAMBRIDGE 651P RIAA/phono forforsterke[/h]

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hvordan lagrer du platene? Stående regner jeg med? :) Det RIAA-trinnet og pickupen er vel heller ikke det sprekeste etter hva jeg har plukket opp, jeg har dog ikke hørt det selv.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jepp, bytt pickup og riaa trinn, brukte selv en Planar 2 i årevis, og det er en (mer enn) kurant spiller. Hadde en 2M Blue på min en periode og den spilte kjempebra, mener Blue stiften passer i Red kroppen.

Okioki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2010
Antall liker
237
Har selv en Planar2 i skapet som av og til blir tatt ned og spilt på. Spiller veldig fint (brukt m rimelig rega PU og dyrere Grado PU) Noe må være galt med spilleren din. Særlig hvis lyden er lav og den går ujevnt. Den skal spille like fint som en cd-spiller av ok kvalitet. Beste er sikkert å be noen med god kjennskap til platespillere å se på den

Z

Zomby_Woof

Gjest
Må innrømme at keg sliter med å forstå dette. Det er ikke high end du har skaffet deg på platespillersiden, for all del. Men det burde i aller høyeste grad funke, spille musikk, og oppføre seg ganske så problemfritt.

Jeg ser du bor i Oslo, hvis du har lyst kan du sende meg en PM. Finner vi et passende tidspunkt kan jeg komme innom og kikke litt nærmere på sakene. Jeg tipper at et eller annet er i uorden, men det er i nærheten av umulig å feilsøke over et diskusjonsforum.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.003
Sted
Kongsberg
Hei.

Enig med Woof om at dette bør funke (bra).

39 dB gain med 5,5 mV inn gir et utsignal fra RIAAen 0,48 V. Dette er helt etter
standarden, men er allikevel bare en fjerdedel av CD-spillernes 2,0 V. En RIAA
med mer gain (ideelt 51 dB) på MM-inngangen bør utligne dette...

Ellers bør du sjekke at kablene koblet til pickupen - er riktig i følge fargekodingen.

Bildet viser spilleren uten filt platematte. Du spiller vel ikke sånn?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Jeg bruker matte , tok bildet uten fordi det var litt finere ;)
Hva slags RIAA burde jeg oppgradere til ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes Rega P2, Ortofon 2M Red, og Cambridge 651 virker fornuftig balansert, pris- og ytelsesmessig. Du kan få bedre lyd ved å oppgradere en av delene, men en vesentlig oppgradering på en del vil holdes tilbake av de gjenværende delene.

Mot forskjellen i volum på vinyl og CD er det bare å vri på volumknotten. ;)

• Liker
Reaksjoner: oct

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.837
Sted
Sølvbyen
Det er normalt at plater er skeive, derfor kan armen bevege seg opp og ned og pickuppen har innebygget fjæring.
Om du vil ha flate plater bør du kjøpe 180 gr. skiver. Hvordan lagrer du dine plater, kanskje det har noe å gjøre med hvorfor de er skjeve.
Ellers, Planar 2 er jo ikke det siste ordet innen vinyl, kanskje du bør ha en bedre spiller? Hvilken pickup har du?
Det er også helt normalt at volum fra vinyl ikke matcher cd, cd har jo 2 volt ut. Om du vil ha samme volum må du du se på pickuppens utgangsnivå, eller matche bedre, f.eks. En MC pickup med stepup transformer, da får f.eks. 7 mv inn i riaa med en MC pickup der har 0,35 mv utgangssignal ellers. Jeg har ca. samme nivå på streaming og vinyl.
Har akkurat begynt å spille vinly igjen selv, og har bare rukket å spille noen av de platene jeg har kjøpt splitter nye de siste årene. Den første skivea jeg spilte var en Black Sabbath nyutgivelse på 180 grams vinyl fra Rhino, og jeg må bare få meddele at den var helt jævlig. Det var berg og dalbane, og den var ganske full av spraking, knitring, og noe som hørtes ut som ganske kraftig forvrengning på de innerste rillene.

De to andre jeg har rukket å spille gjennom var vanlige tynne nye plater, og selv om disse heller ikke var perfekte så var de en god del bedre enn Rhino-vinylen. Men de har også ganske mye knitring og spraking, selv om de er splitter nye. Ser ut som må man ha både en platevaskemaskin, og en sånn vaffelpresse som gjør platene flate for å drive med denne delen av hobbyen.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Min far har bare gamle plater , ingen problemer hos han . Jeg kjøper nye og da blir det problemer ^^

Z

Zomby_Woof

Gjest
;)

vinylflat_600.jpg

Eventuelt kopiere mitt triks mot skjeve plater. Sett dem i hylla, passe tett pakka, og la dem stå et par måneder (antageligvis en viktig del av forklaringen på din fars flate plater).

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.021
Bildet viser spilleren uten filt platematte. Du spiller vel ikke sånn?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Spillte i mange år med P3/RB300, og pga. latskap med shims under armen, fjernet jeg matten i stedet. Selv med mine dengang yngre ører, var overraskelsen stor da jeg syntes det lød bedre uten matte enn med:confused: Matta kom aldri på igjen.
Ang. 180gr pressinger. Ikke hør på de som sier de er bedre pr. definisjon. Over 2000 av mine LP'er er ikke "heavy duty", men er likevel flatere og mindre støyende enn mesteparten av mine 180/200gr. pressinger
Steen

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.837
Sted
Sølvbyen
Angående 180 grammere, så sitter jeg nå og hører på Pink Floyd DSOTM på en 180 grams pressing, og det er ren nytelse her natten. Så det er tydelig at det er stor forskjell på dem også.

De derre Rhino folka vet iallfall ikke hva de driver med, tydeligvis.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Morn! Utifra hva jeg leser i tråden så kan jeg anbefale følgende;

Flate plater er jo ingen kunst å få til, skaff deg en puck! Den vil jevne ut platen. Selv har jeg en Vpi Scout-spiller med en puck/clamp som skrus på gjengene til spindelen i midten. Merkelig at ikke flere produsenter har kopiert den løsningen. Plata blir i hvert fall klemt ned mot tallerkenen.

Jeg ville også sjekket at spilleren din, eller i hvert fall tallerkenen, er i vater! Og hva med anti-skating og om armen din flyter fritt eller gir motstand?

Sjekk at kabler og apparater ikke ligger oppå hverandre i noen særlig grad. En kabel som ligger over et kabinett kan fange opp mye støy! Spesielt når signalet inni kabelen er på vei fra platespilleren din og over i en riaa. Dette signalet er som kjent svakt.

Har du satt på pick-up`n selv? Her kan selv de minste forandringer gjøre ganske stor forskjell i lyden din! Hvis du er så heldig å få Zomby_Woof på besøk så kan han sikkert titte på pick-up`n din.

Det at nivået ut fra høyttalerene dine er 10x høyere på cd kan også vitne om at du ikke har riktig gain i din riaa. Dette vil nok også gjøre at lyden blir ganske grå.

Angående 180g så syns jeg selv det er oppskrytt. De platene jeg har som låter best er de som er spillt inn og gitt ut mellom 1975 og 1990. Uansett hvilken tykkelse osv. Dire straits vinyl fra rundt 1980 f.eks pleier stort sett alltid å låte helt knall. Det gjelder også veldig mye norsk musikk. Vazelina f.eks :)

Håper noe av disse tipsene kan brukes.

Topp Bunn