Eiendomsskatt

N

Nifelheim

Gjest
Julenissen skrev:
Skatten på overtid er vel ikke noe høyere enn på annen lønn....!
du har gjort unna alle fradragene på din vanlige lønn. Skatten på overtid vil da bli høyere.

Bunnfradrag
pendlerfradrag
rentefradrag

osv.

Har du en årslønn på 400k så betaler du rundt 25% i skatt på de 400k, og ikke 35.8%, fordi du har så mange fradrag.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Nifelheim skrev:
Med respekt å melde, bullshit. Flat skatt er flat skatt. Dvs man må fjerne bunnfradrag og andre fradrag også. Ikke bare toppskatten.
Rent språklig har du selvsagt rett. Litt mer pragmatisk-økonomisk har det vært utført en rekke forskjellige beregninger på konsekvensen av flat skatt, og jeg har til gode å se seriøse forslag til endringer av det norske skattesystemet som innebærer fjerning av bunnfradrag; med et omriss av velferdsstat i behold ville slikt gjøre incentiveffekter for mange ganske forskrudde. Det heter «flatere skatt» i det meste av NOUer og forskning, ikke «flat».

Fjerner vi toppskatten og de fleste fradrag (men ikke bunnfradrag) kan 30-35% være et estimat som ikke er helt på bærtur. Å fjerne rentefradraget for private husholdninger ville innebære provenyøkning av ca. 20-60 milliarder (avhenger naturlig nok av rentenivå), til sammenligning bringer inntekts- og formuesskatt i dag rundt 200 milliarder inn til Halvorsen & kompani. I underkant av 20 av disse milliardene kommer fra toppskatten.

Edit: Men det er kanskje verdt å bemerke at det er rimelig sosialt og politisk uspiselig om en kutter toppskatt og fjerner rentefradrag i samme operasjon!
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Nifelheim skrev:
Julenissen skrev:
Skatten på overtid er vel ikke noe høyere enn på annen lønn....!
du har gjort unna alle fradragene på din vanlige lønn. Skatten på overtid vil da bli høyere.

Bunnfradrag
pendlerfradrag
rentefradrag

osv.

Har du en årslønn på 400k så betaler du rundt 25% i skatt på de 400k, og ikke 35.8%, fordi du har så mange fradrag.
Betaler jeg ikke samme skatt på 500 000+200 000 i overtid kontra 700 i årslønn?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Wright skrev:
Fjerner vi toppskatten og de fleste fradrag (men ikke bunnfradrag) kan 30-35% være et estimat som ikke er helt på bærtur. Å fjerne rentefradraget for private husholdninger ville innebære provenyøkning av ca. 20-60 milliarder (avhenger naturlig nok av rentenivå), til sammenligning bringer inntekts- og formuesskatt i dag rundt 200 milliarder inn til Halvorsen & kompani. I underkant av 20 av disse milliardene kommer fra toppskatten.
Bra innlegg! We want more.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Julenissen skrev:
Betaler jeg ikke samme skatt på 500 000+200 000 i overtid kontra 700 i årslønn?
Selvsagt gjør du det, men i den tenkte situasjonen er det marginal inntekt etter skatt som er avgjørende for om en gidder å bli på kontoret et par timer til. Du betaler kanskje ~35% skatt i snitt i begge situasjoner, men i overtidssituasjonen betaler du 44.8% på siste tjente kroner.

Hvor realistisk det er å se for seg en slik avveining er selvsagt en annen diskusjon. Annet enn galskapen i boligmarkedet tror jeg ikke norske skatter er altfor ødeleggende.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Wright skrev:
Annet enn galskapen i boligmarkedet tror jeg ikke norske skatter er altfor ødeleggende.
Jepp, og det hadde kanskje vært en tanke å helle litt kaldt vann over boligmarkedet fra tid til annen. Altså å flytte noe skattlegging fra andre skatteobjekter til fast eiendom. Jeg ville foretrukket å fjerne formuesskatten, ettersom den gjør en del skade, og så innført en såpass høy eiendomsskatt at folk hadde tenkt seg om en gang eller to før de klasket på en ekstra million i budrunden.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Det virkelig absurde er at fast eiendom strengt tatt er et av de økonomisk sett beste skattesubjektene; du kan alltids jobbe mindre, unnlate å berette inntekter til futen eller kjøpe kjipere bil, men eiendommen står urokkelig festet til grunnen. Altså er effektivitetstapene ved beskatning av bolig svært begrensede – vi endrer ikke oppførsel nevneverdig ved endret skattenivå – i motsetning til mange andre former for beskatning.

Jeg feller en liten tåre innvendig hver gang jeg ser en Mercedes S500 eller lignende stående utenfor rekkehus i Tyskland.
 
N

Nifelheim

Gjest
Julenissen skrev:
Nifelheim skrev:
Julenissen skrev:
Skatten på overtid er vel ikke noe høyere enn på annen lønn....!
du har gjort unna alle fradragene på din vanlige lønn. Skatten på overtid vil da bli høyere.

Bunnfradrag
pendlerfradrag
rentefradrag

osv.

Har du en årslønn på 400k så betaler du rundt 25% i skatt på de 400k, og ikke 35.8%, fordi du har så mange fradrag.
Betaler jeg ikke samme skatt på 500 000+200 000 i overtid kontra 700 i årslønn?
Antall timer du har brukt for å nå årslønnen er uvesentlig for skattevesenet.

Svaret er ja. Men det er også uvesentlig for en analyse for hvor mye skatt man må betale av timeslønnen ved overtid.


Skatten er delt inn i følgende:
7.8% trygdeavgift (regnes fra 0)
28% skatt (regnes fra 0, skattefradrag trekkes fra her)
9 % toppskatt (regnes fra 471k)
3 % toppskatt (regnes fra 765k)

Har du en lønn på 671k og la oss si har skattefradrag på 300k vil du betale følgende:

7.8% * 671 = 52,338
28 % * (671 - 300) = 103,88
9% * (671 - 471) = 18,0
3 % * (671 - 765) = 0

Totalskatt = 174,218 = 26% av inntekten.

Skulle du velge å jobbe sånn at du tjener 10k til vil du betale følgende i skatt:
7.8 % * 10
28% * 10
9% * 10
3% * 0

sum = 4.48k som vil si 44.8 %
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nifelheim skrev:
Og dette er demotiverende for deg? Såpass demotiverende at du sier nei til å jobbe overtid? Med respekt å melde: for noe tull! Hvis vedkommende har så dårlig matematikkunnskaper at han finner dette demotiverende så fortjener vedkommende ikke lønna si i utgangspunktet.
Det er nok ikke så demotiverende for meg.....og det er nok kanskje en forenkling å si at dette gjelder overtid.
Det er på ingen måte uvanlig å tjener over 800k i dag. Og selv om det høres litt pompøst ut - så er det også disse menneskene som gjerne står for den største verdiskapningen i Norge - det er jo derfor arbeidsgiver er villig til å betale så mye for arbeidskraften deres. I en slik sammenheng kan en høy marginalskatt være en grunn til at en flink lege velger å ikke ta et tilleggsarbeid ved Volvat på kveldstid, en IT konsulent tar et oppdrag mindre, en erfaren bedriftsmann takker nei til et styreverv eller en anerkjent foredragsholder holder noen færre foredrag - dette taper samfunnet på. Men jeg skal være enig i at det ikke er noe stort problem, men mener som jeg skrev at en liten reduksjon som man kunne hente inn på eiendomssiden hadde vært til det beste for Norge!

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
OMF skrev:
Og selv om det høres litt pompøst ut - så er det også disse menneskene som gjerne står for den største verdiskapningen i Norge - det er jo derfor arbeidsgiver er villig til å betale så mye for arbeidskraften deres. I en slik sammenheng kan en høy marginalskatt være en grunn til at en flink lege velger å ikke ta et tilleggsarbeid ved Volvat på kveldstid, en IT konsulent tar et oppdrag mindre, en erfaren bedriftsmann takker nei til et styreverv eller en anerkjent foredragsholder holder noen færre foredrag - dette taper samfunnet på. Men jeg skal være enig i at det ikke er noe stort problem, men mener som jeg skrev at en liten reduksjon som man kunne hente inn på eiendomssiden hadde vært til det beste for Norge!
Ett eller annet sted mellom ca 50% og 100% marginalskatt vil svært mange høytlønnede med mulighet for ekstrainntekter heller prioritere fritid. Problemet er neppe veldig stort på 50%, men det kan til tider virke på enkelte som at i en optimal verden betaler de med de høyeste inntektene nærmere 100% enn 50%.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
RJEL skrev:
Tja ikke vet jeg.
Var ute med søpla i "nye" Nydalen der faren min bor og der gikk alt i samme dunken.
Men det var nu for et år siden, mulig ting er blitt forandret.
Husker bare jeg ble temmelig sjokkert, flashback til åttitallet....
Optisk sortering på avfallsmottaket. Derfor grønne og blå poser.
Javel, det kunne vi tenke oss her oppi "gokk" også ! ;
Skjønt jeg kaster nu der det er plass uansett ;D
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Jeg har latt meg fortelle..av en kommunepolitiker fra en liten utkantkommune, at for deres del frykter de riset bak speilet: Dersom kommunen ikke innfører eiendomskatt så vil staten (v/fylkesmannen) ta dette med i vurderingen når den samme kommunen senere søker om såkalte skjønnsmidler. Er det lov, spør jeg. Nah, sier han, de vil nok neppe begrunne et avslag slik, men det legges nok til grunn i vurderingen, om kommunen har "uttømt sine inntektsmuligheter" for å komme i betraktning eller ikke. Er ikke helt up to date på jussen og politikken her, men det skulle ikke forbause meg om det er eller blir slik. Forteller nå bare hva jeg har hørt.
 
N

nb

Gjest
zimon skrev:
Jeg har latt meg fortelle..av en kommunepolitiker fra en liten utkantkommune, at for deres del frykter de riset bak speilet: Dersom kommunen ikke innfører eiendomskatt så vil staten (v/fylkesmannen) ta dette med i vurderingen når den samme kommunen senere søker om såkalte skjønnsmidler. Er det lov, spør jeg. Nah, sier han, de vil nok neppe begrunne et avslag slik, men det legges nok til grunn i vurderingen, om kommunen har "uttømt sine inntektsmuligheter" for å komme i betraktning eller ikke. Er ikke helt up to date på jussen og politikken her, men det skulle ikke forbause meg om det er eller blir slik. Forteller nå bare hva jeg har hørt.
Skulle faen meg bare mangle - hvor er logikken i at resten av Norge skal være med på å spleise på betale for et gitt velferdsnivå for en kommune bare fordi politikerene der ikke vil innføre beskatning på eiendom i kommunen (og da presumtivt ikke bli gjenvalgte).
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
nb skrev:
zimon skrev:
Jeg har latt meg fortelle..av en kommunepolitiker fra en liten utkantkommune, at for deres del frykter de riset bak speilet: Dersom kommunen ikke innfører eiendomskatt så vil staten (v/fylkesmannen) ta dette med i vurderingen når den samme kommunen senere søker om såkalte skjønnsmidler. Er det lov, spør jeg. Nah, sier han, de vil nok neppe begrunne et avslag slik, men det legges nok til grunn i vurderingen, om kommunen har "uttømt sine inntektsmuligheter" for å komme i betraktning eller ikke. Er ikke helt up to date på jussen og politikken her, men det skulle ikke forbause meg om det er eller blir slik. Forteller nå bare hva jeg har hørt.
Skulle faen meg bare mangle - hvor er logikken i at resten av Norge skal være med på å spleise på betale for et gitt velferdsnivå for en kommune bare fordi politikerene der ikke vil innføre beskatning på eiendom i kommunen (og da presumtivt ikke bli gjenvalgte).
Det kan nok være slik at utkantspolitikeren forklarer "riset bak speilet" på den måten han gjør for å legitimere (berede grunn for) at han av nødvendighet må stemme for noe han av prinsipp har vært og er i mot. Selv casher jeg gjerne ut min andel av oljefondet og flytter til et annet skatteparadis.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Yes, da burde ikke Oslo søke om midler.
Siden de ikke skal ha eiendomsskatt neste 4 år.
Hvorfor skal vi andre fø på disse ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Asbjørn skrev:
Forskjellsbehandlingen mellom leietagere og huseiere er tilsiktet. Det har vært en politisk målsetting at flest mulig skal eie egne boliger, noe som igjen antas både å holde bestanden av hushaier nede og bidra til et stabilt "selveierdemokrati".
Jeg er inneforstått med at høy eierskapsandel er en villet politikk, det jeg er mer usikker på er fornuften i det. Prisene på boliger såvel som belåningsgraden har steget ganske voldsomt, og man skulle tro økonomien blir mer sårbar når brede lag av befolkningen har stor gjeld og er svært følsomme for renteendringer. ...
Det største problemet i denne konteksten er at det «hittil» har vært alt for lønnsomt å investere i bolig - høyere etterspørsel enn tilbud i sentrale strøk - og det er en villet politikk, jf. arealregulering og nye fordyrende standarder og krav til nye boliger. Dessuten er store deler av «boligøkonomien» er basert på unormalt høy avkastning - forventet prisvekst, og dermed er det også litt for lett å låne langt over pipa. Det hele blir lett perverst når bolig i tillegg unødig gunstig behandlet som skatteobjekt også mht kapitalinntekt.

mvh
KJ
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Kort sagt, det er sundt for AS Norge å ha beskattning på eiendom, da det gir en mer robust økonomi.
Vi kan som sagt unnta de som ikke makter beskatningen relativt enkelt. Så får vi de pengene vi trenger lokalt, til lokale prioriteringer, uten noen form for føringer. Herlig!

SV er garantisten for en styrket offentlig sektor. Som min fylkesleder skrev det så fint forleden. Man må være rik for å bo i en fattig kommune.

Eiendomsskatt er som dugnad - det er ikke mange som ønsker det, men de fleste skjønner at det må til.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
rumath skrev:
Kort sagt, det er sundt for AS Norge å ha beskattning på eiendom, da det gir en mer robust økonomi.
Vi kan som sagt unnta de som ikke makter beskatningen relativt enkelt. Så får vi de pengene vi trenger lokalt, til lokale prioriteringer, uten noen form for føringer. Herlig!

SV er garantisten for en styrket offentlig sektor. Som min fylkesleder skrev det så fint forleden. Man må være rik for å bo i en fattig kommune.

Eiendomsskatt er som dugnad - det er ikke mange som ønsker det, men de fleste skjønner at det må til.
SV har også skrevet under på avtalen med Batta i Oslo, så der garanterer de mer for billig villahold.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
rumath skrev:
Kort sagt, det er sundt for AS Norge å ha beskattning på eiendom, da det gir en mer robust økonomi.
Vi kan som sagt unnta de som ikke makter beskatningen relativt enkelt. Så får vi de pengene vi trenger lokalt, til lokale prioriteringer, uten noen form for føringer. Herlig!

SV er garantisten for en styrket offentlig sektor. Som min fylkesleder skrev det så fint forleden. Man må være rik for å bo i en fattig kommune.

Eiendomsskatt er som dugnad - det er ikke mange som ønsker det, men de fleste skjønner at det må til.
SV har også skrevet under på avtalen med Batta i Oslo, så der garanterer de mer for billig villahold.
De ofrer vel et prinsipp for å forsøke å gjøre et regimeskifte aktuelt. Kynisk nok, men ikke for ille. De har jo bedre trening enn noen andre i å svelge kameler, noe som både er en negativ og positiv egenskap på samme tid.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Til OMF: Hva legger du i verdiskapning? Jeg mener nå at det er større verdiskapning, når en jordmor tar i mot en nyfødt (på et offentlig sykehus) enn når en begravelse finner sted. (Med bistand fra et begravelsesbyrå)

Det er ikke slik at det nødvendigvis er mennesker som bidrar til den største verdiskapningen som mottar de høyeste lønningene.

Verdier og penger ja... Når noen spør hva som er det mest verdifulle i ens liv, så svarer de færreste at de ikke forstår spørsmålet, da de vet nøyaktig hvor mye verdier de har på konto. De svarer gjerne, familien, helsa, venner, hobbyen, jobben osv. Penger er bare et byttemiddel, penger i seg selv har ingen verdi. :)
 
N

nb

Gjest
Verdiskaning måles i penger og har ingen ting med hvor moralsk høyverdig jobben er.
 
N

Nifelheim

Gjest
nb skrev:
Verdiskaning måles i penger og har ingen ting med hvor moralsk høyverdig jobben er.
spørsmålet er heller om penger er riktig enhet å måle verdiskapning i. Det finnes uttallige ikkemonetære verdier. Hvor mye er omsorg verdt i kroner? Hvor mye er ditt sosiale nettverk verdt i kroner? Ditt sosiale nettverk(familie, venner, bekjente) er (bør være) det mest verdifulle du har.

For ikke å nevne at enkelte monetærer verdier er undervurdert mens andre er overvurdert. Det at en person livnærer seg i en bransje med liten konkurranse vil ikke si at vedkommende bidrar mer i verdiskapningen enn en person i en konkurranseutsatt bransje. Vedkommende har bare bedre forhandlingskort.
 
N

nb

Gjest
Verdiskapning (i det minste når det snakkes om arbeidsliv, bedrifter, økonomi og slikt) er et økonomisk begrep. Og det forblir det uansett hvor mye annet du prøver å legge inn i det for din egen del. Det er ikke en målestokk som er egnet til å rangere hvor viktige ulike yrker er, hvor høyverdige de er eller lignende. Svaret på slike spørsmål vil uansett avhenge av hvem som skal mene noe om det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
rumath skrev:
Til OMF: Hva legger du i verdiskapning? Jeg mener nå at det er større verdiskapning, når en jordmor tar i mot en nyfødt (på et offentlig sykehus) enn når en begravelse finner sted. (Med bistand fra et begravelsesbyrå)
Det har vel i grunn nb svart godt på.

(Det er utrolig viktig å skille mellom verdiskapning og hva som er viktig/moralsk/etisk osv osv. Men vi bør legge til rette for at det skjer verdiskapning. Husker ikketalle nå, men ved forrige budsjettrevidering så viste det seg at verdiskapningen i Norge ble høyere enn forventet - dette gav 18 MRD (tor jeg det var) i ekstra skatteinntekter. Når man ser hvordan regjeringene opp i gjennom tiden har økt egenandelen på sykdom, kutter ut tilbud til det ene og andre for å spare noen få titalls millioner eller kanskje 100 millioner - så ser man hvor kraftig verkøy økonomisk vekst er.....der fikk man på 1 år 18 000 000 000,- ekstra fordi veksten var noe høyere enn planlagt! Man kan få mange jordmødre for den summen!)

Mvh
OMF
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Så lenge vi er enige om at jordmora er en del av verdiskapninga, så ja!

Litt trist er det, at alt frivillig arbeid, etter din forståelse av begrepet verdiskapning, altså faller utenfor. Ingen verdier skapes av frivillig arbeid? Jeg vil hevde at det skapes større verdier der, enn i det samlede meklerkorps i Norge. :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
totte skrev:
Eiendomsskatt slipper man ikke unna selv om man er rik og kan sno seg litt, den er høyere for de store villaene til folk med stor skatteevne enn for små leiligheter, og den reduserer den håpløse favoriseringen av eiendom som investeringsobjekt.

Eiendomsskatt er en effektiv inntektskilde med god sosial profil som ville gitt sosialistene handlingsrom til gratis leirskoler, innkjøp av kommunale leiligheter i bra områder, strøk og bygårder, etc. Allikevel er "Nei til eiendomsskatt" en skrytesak for dem.
I prinsippet kan jeg være enig,MEN
Vi kunne jo likegodt gitt staten alle penga vi tjener siden de vet så mye bedre enn oss hva de trengs til. Så kunne vi fått bare litt lommepenger og fått tildelt en hybel etter behov. Kommunisme kalte man det før...
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
rumath skrev:
Litt trist er det, at alt frivillig arbeid, etter din forståelse av begrepet verdiskapning, altså faller utenfor. Ingen verdier skapes av frivillig arbeid? Jeg vil hevde at det skapes større verdier der, enn i det samlede meklerkorps i Norge. :)
Ja, det skapes mye verdier gjennom frivillig arbeide og innsats i ymse organisasjoner og lag. Men etter å ha sjekket en del (ganske mange) tilfeller så ser jeg at mange av disse personene var/er trygdet på forskjellig vis.

Ikke at det er noe galt i det, tvert i mot, men deler av forreningsnorge er indirekte sponset av staten (felleskassen).
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Sleiven da... ;) Trekker vi ut kommunismekortet så raskt, så blir man jo ikke tatt seriøst. :) Da vil jo alle former for skatter og avgifter være kommunisme etter ditt syn?

Uten skatter og avgifter, ville du ikke hatt veier å kjøre på, rimelig lege, sykehus, sykehjem, barnehager, politi, brannvesen, et jordbruk i landet, lys i gatene, barnevern, helsestasjoner, tekniske tjenester, ungdomsklubber, et variert kulturliv og ikke minst... fengsler! ;)

De ivrigste tilhengerene av å bygge flere fengsler er FRP, regner med at de skal driftes etter selvkostprinsippet...
 
V

vredensgnag

Gjest
Sleiven skrev:
I prinsippet kan jeg være enig,MEN
Vi kunne jo likegodt gitt staten alle penga vi tjener siden de vet så mye bedre enn oss hva de trengs til. Så kunne vi fått bare litt lommepenger og fått tildelt en hybel etter behov. Kommunisme kalte man det før...
Det var en ny definisjon av kommunisme. Spennende. Så sovjetborgerne ga staten sine penger? Og så brukte staten disse? Interessant. Du vet mye om kommunisme, du. Godt å vite du kan opplyse oss om samme.

;D
 
V

vredensgnag

Gjest
pedal skrev:
rumath skrev:
Litt trist er det, at alt frivillig arbeid, etter din forståelse av begrepet verdiskapning, altså faller utenfor. Ingen verdier skapes av frivillig arbeid? Jeg vil hevde at det skapes større verdier der, enn i det samlede meklerkorps i Norge. :)
Ja, det skapes mye verdier gjennom frivillig arbeide og innsats i ymse organisasjoner og lag. Men etter å ha sjekket en del (ganske mange) tilfeller så ser jeg at mange av disse personene var/er trygdet på forskjellig vis.

Ikke at det er noe galt i det, tvert i mot, men deler av forreningsnorge er indirekte sponset av staten (felleskassen).
Jeg kom inn i ledelsesgruppen til Egmont nede i København, på slutten av 80-tallet. Adm. dir og styret var frustrerte over det lave motivasjonsnivået i selskapet, som på det tidspunktet talte uhorvelig mange tusen ansatte.
Det ble gjennomført en undersøkelse for å avklare hvorfor det kom så få forslag fra ansatte til hvordan man skulle drive skuta, og hvorfor de ansatte var så hyppe på å kun arbeide avtalt antall timer.
Undersøkelsen var meget grundig, og avslørte at gruppens ansatte var driftige som faen, men at de kanaliserte sin virkelyst inn i ulike eksterne organisasjoner, lag og sammenslutninger, der de fikk gjennomslag for sine idéer.

Problemet var ikke at de ansatte var tiltaksløse, men at ledelseskulturen var drepende for ethvert initiativ.

I det tilfellet kan man påstå at en rekke danske og europeiske frivillige organisasjoner ble finansiert av Egmont konsernet.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
I prinsippet kan jeg være enig,MEN
Vi kunne jo likegodt gitt staten alle penga vi tjener siden de vet så mye bedre enn oss hva de trengs til. Så kunne vi fått bare litt lommepenger og fått tildelt en hybel etter behov. Kommunisme kalte man det før...
Uten å ta tak i hvor kommunsimen begynner og slutter så tar jeg poenget ditt, og at Høyre og Anders Langes Parti Mot Skatter Og Avgifter ikke vil ha mye skatt kan begrunnes med at de vil ha en nattvekterstat der det offentlige velferdsnivået er lavt og folk får bruke pengene sine på det de måtte lyste*. Jeg mente selv nettopp det i mange år. Poenget mitt i starten (og forsåvidt resten) av denne tråden var at det er direkte absurd at erklærte sosialistiske/sosialdemokratiske partier i Oslo med uttalte ambisjoner om å gjøre byen mindre klassedelt og å sikre et høyt velferdsnivå går til valg på å garantere at ekstra inntekter fra eiendomsskatt, nei det blir det hvertfall ikke om sosialistene kommer til makten. Det Politiske Parti (som jeg tidligere har stemt) hadde som mange sikkert husker som politikk å stemme det velgerne mente. Var velgerne for, ja så var DPP det også. Ap og SV har kommet fint etter.

*Dog burde de næringsvennlige og effektivitetsfokuserte Høyrepartiene gå inn for en provenynøytral omlegging av skattene fra MVA, inntektsskatt, formueskatt, bilavgift og arbeidsavgift til eiendomsskatt, men da på riksnivå. Nå er det snakk om en skatt på toppen av de gamle, så motstanden deres er grei i kommunevalgkampen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Eiendomsskatt er en fin måte å straffe folk med mange barn.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Eiendomsskatt er en fin måte å straffe folk med mange barn.
Det er to grupper mennesker i verden som alltid kommer dårlig ut, som er evig underpriviligerte i en verden som renner over av ressurser som nesten alle andre får ta del i, som Myndighetene rotter seg sammen mot og finner opp nye skatter bare for å plage, som for hvem hver dag er en kamp for hver brødbit, og som aldri, aldri, aldri får en krone tilbake fra det velferdssamfunn de i sitt ansikts sved betaler for. De arme, de forpinte, den hundsede pariakaste:

Norske barnefamilier og pensjonister.
 
O

Ole I

Gjest
BT skrev:
Eiendomsskatt er en fin måte å straffe folk med mange barn.
Eiendomsskatten gjelder uansett om det bor 1 eller 8 på eiendommen. Den tar ikke hensyn til antall beboere; dvs det gjør den forsåvidt; har man 8 barn, så har man nok behov for flere rom; men det er ingen plikt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Ole I skrev:
BT skrev:
Eiendomsskatt er en fin måte å straffe folk med mange barn.
Eiendomsskatten gjelder uansett om det bor 1 eller 8 på eiendommen. Den tar ikke hensyn til antall beboere; dvs det gjør den forsåvidt; har man 8 barn, så har man nok behov for flere rom; men det er ingen plikt.
Man kan naturligvis stable dem i høyden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
totte skrev:
BT skrev:
Eiendomsskatt er en fin måte å straffe folk med mange barn.
Det er to grupper mennesker i verden som alltid kommer dårlig ut, som er evig underpriviligerte i en verden som renner over av ressurser som nesten alle andre får ta del i, som Myndighetene rotter seg sammen mot og finner opp nye skatter bare for å plage, som for hvem hver dag er en kamp for hver brødbit, og som aldri, aldri, aldri får en krone tilbake fra det velferdssamfunn de i sitt ansikts sved betaler for. De arme, de forpinte, den hundsede pariakaste:

Norske barnefamilier og pensjonister.
Pensjonistene har det alt for godt, i alle fall så lenge helsa holder.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
... eller for mange rom.
Det er interessant for eneboliger i urbane strøk, der er det jo tomten som er verdt mye og ikke nødvendigvis det som står på tomten.

Mye av argumentasjonen mot det nye systemet er dog latterlig synes jeg, siden det gamle systemet var virkelig jalla. Eksempelvis hadde min forrige residens, en stor og staselig leilighet på Frogner en ligningsverdi på rundt 160.000 kroner om jeg ikke husker helt feil.

Det som dog er juridisk/prinisipielt interessant er at det anvendes to helt ulike systemer for beregning av eindeomsverdi for formueberegning (det nye systemet av i fjor) og hvordan det beregnes lokalt (hvor det kan være en konkret vurdering av faktisk markedsverdi). Da oppstår den absurde situasjon at samme formueobjekt har to ulike skattegrunnlag. Det hadde så vidt jeg skjønner lovgiver faktisk ikke tenkt gjennom.
 
Topp Bunn