EGYPT! KRISE! HJELP!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skal til egypt på jobb imorgen, har aldri vært der før, ikke hatt tid til å gjøre research. tok en tur på google nå, men tenkte hifisentralen kanskje var mer effefktiv. ;D

1) får man egyptiske pund på gardemoen? hvor, hvordan?
2) funker norske visakort på minibankene der nede?
3) ligger flyplassen langt unna kairo sentrum?
4) noen som har bodd på hotellet hilton pyramid golf resort? langt unna pyramidene?
5) andre nyttige tips om kairo/omegn?
6) er det stuerent å sprade rundt naken hvis man har smurt seg med solkrem nedentil? (ok, det var ikke morsomt...)

J

Jurassic

Gjest
Kan ikke hjelpe deg så mye da jeg aldri har vært i Kairo men jeg vet iallfall at Forex har egyptiske pund inne til vanlig og det har sannsynligvis alle de andre også.
Minibanker tror jeg ikke jeg hadde bekymret meg så mye om, var i Sharm forrige jul og der var det iallfall flust med minibanker.

God tur

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jurassic skrev:
Kan ikke hjelpe deg så mye da jeg aldri har vært i Kairo men jeg vet iallfall at Forex har egyptiske pund inne til vanlig og det har sannsynligvis alle de andre også.
Minibanker tror jeg ikke jeg hadde bekymret meg så mye om, var i Sharm forrige jul og der var det iallfall flust med minibanker.

God tur

omtrent hvor på gardemoen holde forex til?

J

Jurassic

Gjest
Vet ikke om det finnes Forex på Gardermoen, var innom på Oslo S når jeg vekslet. Skrev om Forex mest for å illustrere at jeg tror de fleste har egyptiske pund.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jurassic skrev:
Vet ikke om det finnes Forex på Gardermoen, var innom på Oslo S når jeg vekslet. Skrev om Forex mest for å illustrere at jeg tror de fleste har egyptiske pund.
auk, takk uansett.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
skal til egypt på jobb imorgen, har aldri vært der før, ikke hatt tid til å gjøre research. tok en tur på google nå, men tenkte hifisentralen kanskje var mer effefktiv. ;D

2) funker norske visakort på minibankene der nede?
3) ligger flyplassen langt unna kairo sentrum?
4) noen som har bodd på hotellet hilton pyramid golf resort? langt unna pyramidene?
5) andre nyttige tips om kairo/omegn?
6) er det stuerent å sprade rundt naken hvis man har smurt seg med solkrem nedentil? (ok, det var ikke morsomt...)
1) Ja, også på minibanken på utland
2) Ja
3) Vet ikke, har kun kjørt buss dit. Aldri buss dit fra Sharm igjen.
4) Vet ikke, hoteller er svært rimelig der nede. DVS at man kan bo en uke for kr 200,- Var i forbindelse med min 30års dag i Sharm i starten av Mars. Vi var meg, lillesøster og lillebror og bodde på et av de beste femstjernes hotellene. Hotellet kom seg på under kr 8000 for en uker. Dette var en Oceanfront Suite, med fire sengeplasser i to rom og to balkonger. Verdien på egyptiske pund har falt mye i det siste. I tillegg til lave priser i utgangspunktet, dvs at man får svært mye for penge kontra å bo/leve i forhold tl resten av verden
5) Opplev de dødes by. Syns at Kairo er en svært slitsom by og foretrekker heller stedene rundt rødehavet. Hva skal du i egypt?

God tur!

N

nb

Gjest
joaquin skrev:

Ville uansett ha vekslet/tatt ut lokalt

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
I egypt funker dollar bra. Euro går også. Veksling går greit. Det er grei tilgang på vekslehus. Ikke baser deg 100% på ATMer, da disse kan være litt upålitelige. Jeg ville tatt med dollar. Pass på å ha noe smått tilgjengelig om du må på dass eller noe.

Egyptere vil ofte prøve å snyte deg når det er penger involvert. Vær obs når du handler, veksler, tar taxi osv.

Pyramidene er et sted du vil bli overfalt av driftige 'selgere'. Det er restriksjoner på å komme inn i pyramidene. Vær tidlig ute, spesielt hvis du vil inn i den kheops-pyramiden.

Få med deg den koptiske bydelen, og dra på det egyptiske museet hvis slikt fenger.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
nb skrev:
Det ville jeg ihvertfall ikke satset hele turen på, og ihvertfall ikke i starten. Cash is King, og noe av det kjipeste som er, er å komme på et sted hvor det er glissent med ATM'er, eller enda "bedre", lugubre sådanne. Har vært på god del (dog ikke Egypt) flyplasser rundtomkring, ex-østblokkland etc. hvor det går hyppige flygninger fra Norge eller andre Europeiske land, men hvor tilgangen på fornuftig pengveksling er rimelig jalla. Kontanter i forskjellige valører er bestandig, og da mener jeg alltid et must uansett hvor sivilisert en reiser. (t.o.m Norge)

Forex holder til mellom flytoget og Østbanehallen. De fire eller fem (?) ATM'ene rett etter taxfree'en og KonTiki-baren på Gardermoen, ca. gate 34-36 eller no sånt,veksler stort sett det som er av valuta, i forhold til hvor flyene fra Gardermoen går. Har du tid så anbefaler jeg også å kjøpe med en reiseguide ala Lonely Planet. De kronene det koster sparer du første dag, siden det gir deg en grei innføring og pekepinn på valuta, og hva de mest vanlige tjenestene og gjøremål sånn ca. skal koste.

My 5 cents

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for svar, alle sammen.
jeg er paa plass her nede naa, glovarmt.
inflighten over kairo med nilen by night var mektig!

tok ut spenn hos nordea paa gardemoen.
fikk produksjonsselskapet til aa sende en bil til flyplassen.
(jobber som filmjournalist).
bor paa juniorsuiten paa hilton dreamland, med fantastisk terasseutsikt over golfbanen og giza.

alt gaar paa skinner, og hadde vel ikke trodd noe annet heller.
egypt er jo en turistmaskin.

besoekte idag filmstudioet, som er et enormt stort omraade bygd opp for aa brukes som til locations (gamle egypt, haerskapshus, markeder, butikker, cafeer, etc.).
kairo er vel et av de mest brukte location-stedene i filmhistorien, saa det skulle bare mangle om de ikke hadde sin egen "filmby".

en kort time out paa hotellet naa, foer det baerer mot pyramidene og ut i oerkenen. ;D

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
nb skrev:
Det ville jeg ihvertfall ikke satset hele turen på, og ihvertfall ikke i starten. Cash is King, og noe av det kjipeste som er, er å komme på et sted hvor det er glissent med ATM'er, eller enda "bedre", lugubre sådanne.
Joda, man har selvsagt med litt EUR/USD , derav en del i små valører.
Ingen grunn til å laste opp med tullevalutaer i Norge, det var kun det jeg mente.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Apotekene (og sikkert betjeningen på hotellet) er behjelpelige med ulike stopp-middel for magen hvis akutte behov melder seg, noe det har en tendens til å gjøre i Egypt ;)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
takk for svar, alle sammen.
jeg er paa plass her nede naa, glovarmt.
inflighten over kairo med nilen by night var mektig!

tok ut spenn hos nordea paa gardemoen.
fikk produksjonsselskapet til aa sende en bil til flyplassen.
(jobber som filmjournalist).
bor paa juniorsuiten paa hilton dreamland, med fantastisk terasseutsikt over golfbanen og giza.

alt gaar paa skinner, og hadde vel ikke trodd noe annet heller.
egypt er jo en turistmaskin.

besoekte idag filmstudioet, som er et enormt stort omraade bygd opp for aa brukes som til locations (gamle egypt, haerskapshus, markeder, butikker, cafeer, etc.).
kairo er vel et av de mest brukte location-stedene i filmhistorien, saa det skulle bare mangle om de ikke hadde sin egen "filmby".

en kort time out paa hotellet naa, foer det baerer mot pyramidene og ut i oerkenen. ;D
Hva skal du som filmjournalist gjøre i Egypt utenom å nyte juniorsuiten?
Uansett, kos deg ;D

Topp Bunn