Egne kurser til stereo, en stor eller flere små?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Holder på å pusse opp stuen, og gjør den klar til å kunne kobles til ganske heftig utstyr.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha en kurs i stuen generelt, slik at dimmere, lys og andre saker går på denne. På veggen anlegget skal stå tenkte jeg å ha 3stk 16A kurser, hvorav 1 går til tv, forforsterker, kilder, etc. 1 går til effektforsterker og den siste til eventuelle suber.

Men så leser jeg at man med et oppsett fordelt på forskjellige kurser kan få et stort problem mtp støy. Stemmer dette? Og hva er eventuelt alternativet utenom å bare legge opp en 16A?

Noen tips?

Geir Arne

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Jeg har en 16A til stereon, holder lenge for meg, men her er ingen 1 KW forsterkere heller... ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For de fleste av oss er det ikke kiloWattene ved normal bruk som er problemet. Vanligvis er det ganske få Watt involvert når musikken først har kommet i gang - problemet med en del forsterkere er at de trekker en kraftig startstrøm som tar knekken på sikringene i sikringsskapet.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Ingen tips ang potensielle problemer med dette? Tenkte å gjøre ferdig veggen i morgen.... :p

Geir Arne

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.736
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jordsløyfetrøbbel. En 16 A kurs bør holde til et stereoanlegg. Høye startstrømmer fikser du med riktig sikring i skapet.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg har kjørt med to adskilte 16 A kurser uten støyproblemer overhodet. Og da snakker vi om ca 10 m fra sikringsskapet. Jeg tror den frykten er overdrevet.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Hopp over dimmere (ihvertfall 12v system, eller hvilken spenning det transformeres ned til). Har vel 30 slike lamper her i huset selv, generere en masse skitt til strømnettet.

Har løst noe av problemet med et galvanisk skille til hifikursen her (5kva skilletrafo, 16a kurs :))

mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Og ikke minst viktig: Tenk nøye gjennom hvor du plasserer uttakene. Er du det minste i tvil om hvor anlegget skal stå, sørg for å få uttak ved alle aktuelle steder.
Dette har jeg brent meg på.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takker for tips.

Det blir nok som Valentino mener. En 16A med treg sikring i skapet.

Gammeln skrev:
Og ikke minst viktig: Tenk nøye gjennom hvor du plasserer uttakene. Er du det minste i tvil om hvor anlegget skal stå, sørg for å få uttak ved alle aktuelle steder.
Dette har jeg brent meg på.
Har tenkt ut dette ganske nøye. ;) Blir 5 punkter til oppsettet.

Geir Arne

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Gjør seg med egen kurs, er selv på huget om dagen ;D

Men hva slaks nett-kabel skall du benytte?

Mvh:Kjell

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Trekk gjerne 4kvadrat (ubetydelig prisforskjell) og bruk D16A jordfeilautomat. Schneider sine er veldig bra.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
McKjell skrev:
Gjør seg med egen kurs, er selv på huget om dagen ;D

Men hva slaks nett-kabel skall du benytte?

Mvh:Kjell
Her benyttes standard installasjonskabel. ;)

Trondmeg skrev:
Trekk gjerne 4kvadrat (ubetydelig prisforskjell) og bruk D16A jordfeilautomat. Schneider sine er veldig bra.
Vurderte det. Men sitter med 2,5kvadrat, så kommer nok til å bruke det. Men hadde jeg visst at prisforskjellen var liten hadde jeg kjøpt 4kvadrat til alt.

Geir Arne

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Jeg har bestilt OLFLEX Classic 4.0kvad med skjerming, etter en prøve var ikke jeg i tvil ;)

Mvh: Kjell

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
ganilsen:

Ikke bekymre deg for mye, 2,5mm2 er nok ikke i nærheten av katastrofe. Evt kan du dra å bytte de hos installatør eller kontakte med på pm for pris på 4mm2.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
McKjell skrev:
Jeg har bestilt OLFLEX Classic 4.0kvad med skjerming, etter en prøve var ikke jeg i tvil ;)

Hvor mye skjerming trenger man egentlig i en vegg?

Trondmeg skrev:
ganilsen:

Ikke bekymre deg for mye, 2,5mm2 er nok ikke i nærheten av katastrofe. Evt kan du dra å bytte de hos installatør eller kontakte med på pm for pris på 4mm2.
Satser på at det holder. Men skal sjekke om noen bekjente har 4mm2 raskt tilgjenglig. ;)

Geir Arne

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
skal du bruke skilletrafo eller lignende ?

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
ganilsen skrev:
McKjell skrev:

Hvor mye skjerming trenger man egentlig i en vegg?

Det er jeg ikke sikker på... det er det nokk noen andre som er mere egnet til å svare på en meg :)
Men tipper att det ikke er noe problem så lenge man ikke legger seg helt inntil andre kurser...

Grunnen til att jeg har valgt skjerming er att jeg har opent annleg, å jeg må legge meg tett på andre kurser i huset ::)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
jokris skrev:
skal du bruke skilletrafo eller lignende ?
Kommer nok til å teste ett eller annet på sikt.

Det jeg foreløpig har testet andre plasser i huset har ikke hjulpet nevneverdig. Men jeg har ikke testet de skikkelig gode boksene ennå heller.

Geir Arne

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.374
Sted
Sølvbyen
Leste for ikke så lenge siden i et gammelt intervju med Lars Kristensen fra Nordost at to 16 A kurser hvorav en brukes til digitale og en til analoge komponenter ville gi godt resultat. Er ingen ekspert, men syns det høres ut som en fornuftig løsning.
Er selvsagt ikke noe i veien for å øke størrelsen på den som skal brukes til effekforsterker om ønskelig.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Utstyr tilkoplet de to kursene bør da kun sammenkoples optisk, eventuelt koaks med galvanisk skille, for å unngå jordsløyfer.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det endte på en stk 16A her gitt. Rett å slett pga mulige problemer med jordsløyfe som nevnt.

Mulig det høres fornuftig ut med en 16A til analog og en til digital. Det var jo også det jeg tenkte på med en til kilde og pre, en til effekt og en til suber. Men jeg valgte som nevnt en annen vei enn det Nordost/Lars Kristensen anbefaler. Om noe annet kunne blitt bedre får jeg aldri vite. :p

Geir Arne

Topp Bunn